Isäni kotterossa on sellainen vika, että pitkät valot eivät syty eivätkä jää päälle ollenkaan kun pistää ne katkaisijasta päälle. Pitkät valot sen sijaan välähtävät ihan normaalisti kun vetää sitä viikseä taaksepäin. Kokenut korjausmies tuumaili, että se on relevika. Tämä sotii ainakin minun järkeäni vastaan, koska olen lähes varma, että se virta kulkee samasta releestä vaikka vetäisit sitä viikseä sivulle tms., joten vian täytynee olla siinä viiksen kytkimessä itsessään. Onko tässä joku kommervenkki jota en tiedä (joku kaksoisrele kummallekin systeemille) tms. vai onko korjausmies vain tällä kertaa väärässä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100 1992 2.3i pitkien valojen kytkin ei toimi oikein?
Collapse
X
-
Jos tuossa ko. mallissa ei ole vielä turvatyynyä, niin tuon valoviiksen saa aika helposti irti. Turvatyyny tuo hommaan jonkun verran työtä ja riskiä lisää. En tiedä miten helppo tuo vika on korjata (eli minkä verran itse viikseä pitää purkaa), mutta mulla olisi ylimääräinen käytetty viiksisetti (valo- ja vilkunviiksi ilman vakionopeussäätimen nippeleitä). Laita privaattiviestiä jos kiinnostaa.
Comment
-
Valot kannattaa ehdottomasti relettää. Valoteho kasvaa radikaalisti ja viiksen palamisvaara liki poistuu. Biltema ei oo mun suosikkikauppa, mutta sieltä saa mainiota bolt-on reletyssarjaa (kulkenee nimellä valonvahvistinsarja), jonka olen asentanut jo useampaan käyttöpeliin.
Asennus on nopea ja helppo. Herätteet alkuperäisistä lampunkannoista ja virta vaikka laturista. Maajohdot paikoilleen ja valoa piisaa. Jotain häikkää ilmennee, jos autossa on lamppujen palamisesta varoittava järjestelmä. Haulla löytyy moisesta lisää, jos aiheellista.
Comment
-
Omassa koslassa kävi kans noin, kun keksin koittaa 100 wattisia polttimoita lisäpitkiin. Paloivat kirkkaasti jonkin aikaa, sitten alkoi ongelmat... vilkkua kytkettäessä väläytti pitkiä, ja lopulta pitkät eivät kytkeytyneet. Liika virta sulatti muovia viiksihässäkässä, ja virtanasta liukui pois paikoiltaan. Hässäkkä irti, niitit pois poraamalla, varovasti auki (omassa ei kyllä ollu lenteleviä osia) ja kolvilla nasta kuumaksi, että saa liu'utettua takaisin paikoilleen. Sit vaan paketti ruuveilla kasaan niittien sijaan, ja toimii. Hässäkän rakenne saattaa olla erilainen isäs autossa, kun on uudempaa mallia, mutta periaate lienee sama.
Comment
Comment