Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vanteiden maalaus???

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• vanteiden maalaus???

sellasta olisin kyselly itseäni "viisaammilta"..=) , kun ittellä olis tossa compomotiven "race" vanteet jotka kaipais vähän ehostusta ennen ens kesää ja aattelin ne maalata /maalauttaa. Eli: onko vanteiita viisasta viedä hiekkapuhallukseen, vai pilaako se vanteen pinnan.. olen sellaista muistaakseni jostain kuulut??? ja sitten maalauksesta: onko tietoa tekeekö joku pääkaupunkiseudulla näitä hommia edullisesti, kun ei itse viitsisi tarttua spray pulloon, koska tulos ei välttämättä silmiä hivele..=)

jos ja kun joku on vanteidenmaalaus projektin suorittanut hyvällä tuloksella, niin olisin enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan että miten !!!!!

niin ja se vielä, että onko se vanteiden "raiskaus" jos niiden värin vaihtaa alkuperäisen valkoisesta vaikka hopean sävyiseksi.. =)

Itse vein talvialut Keravalle pulverimaalaukseen. Niiden piti ekaks puhaltaa ennen maalausta hiekalla vanteet puhtaaks. Mut sit niil tuli jotain ihme kikkailuu, että ei saanut puhallettua ennen maalausta niitä vanteita. Joten viksuina kavereina iski vaan uuden maalin päälle.

Jälki aivan kauhea! Itse maalaus piti maksaa 10?/kpl eli yhteensä 40? plus jotain hiekkapuhalluksesta. Mutta itse jätin maksamisen aika hiljaiseksi kun näin työn laadun. En suosittele KELLEKKÄÄN sitä paikkaa! Nimi oli joku Meta color tai jatoin vastaavaa.

Comment

Jos vanteet meinaa pulverimaalauttaa, niin vanha maali/lakka on silloin syytä poistaa ihan kokonaan. Koskaan ei tiedä etukäteen, miten vanha maali reagoi pulveriuunissa. Pahimmassa tapauksessa homma menee aivan reisille.

Mikäli vanteet taasen ruiskumaalataan, niin vanhan maalin/lakan poistaminen ei ole välttämätöntä eikä oikeastaan edes suositeltavaa, JOS on varma tieto siitä, että uusi ja vanha maali on yhteensopivia ja vanha maali on vielä tiukasti kiinni pinnassa. Tällöin vanha maali toimii hyvän pohjamaalina uudelle pinnalle. Vanha maali tulisi kuitenkin aina karhentaa hiomapaperilla tai vastaavalla, jotta uudelle maalille saadaan hyvä tartuntapinta. Jos uusi maali reagoi ei toivotusti vanhan maalin kanssa, niin sitten ei auta muu, kuin poistaa vanha maali ennen maalausta.

Spray maalit on suoraan sanottuna melko pitkälti haitarista ja niillä onnistuminen on aina melko epävarmaa.

Comment

Alukiekkojen hiekkapuhaltaminen on kellosepän hommaa, muuten poistuu liikaa alumiinia maalin ohella - tulee letkutelineitä vanteista. Lasikuulapuhallus on huomattavasti hellävaraisempi.

Riihimäellä oleva Alu Industrial Coatings teki ainakin ennen vannerestaurointia. Ei halpaa, mutta kannattavaa laatuvanteiden kohdalla. Paistavat vanhan pinnoitteen ja liat uunissa pois jonka jälkeen uusi pulverointi. Kannattaa tiedustella nykytilasta.

Comment

Toi maalin polttaminen pois uunissa on vähän kyseenalaista hommaa, koska voipi tapahtua jotain vanteiden materiaalille niissä lämpötilavaihteluissa. Ilmeisesti ainakin Vetten tietty vannetyyppi murtuu melkein varmasti moisen käsittelyn jälkeen jonkun ajan päästä ajossa.

Kemiallinen maalinpoisto on hellin vaihtoehto, mutta myös työläin.

Comment

En kyllä lähtisi compomotiven vanteiden väriä vaihtamaan.

Kerran yritin vanhoista aluista saada maalia pois hiekkapuhalluksella. Käytössä oli puhalluskaappi ja kunnon vehkeet, mutta silti oli monen tunnin homma, kun maali oli niin tiukassa.
            Pinnasta tuli aika rosoinen, joten maalia meni aika paljon peittämiseen.

Jos vanha maalipinta on suht ehyt, ei sitä kannata poistaa vaan ns. poistaa kiilto. Olen maalannut varmaan kymmeniä auton vanteita ja käytän Ilkan varoitteluista huolimatta hyvälaatuisia spraymaaleja niiden vaivattomuuden takia. Peittää hieman huonommin kuin oikea maali, mutta useampi kerros auttaa.

Tänäkin kesänä olen maalannut kolmet Audin vanteet ja Mastonin vannehopeaa olen käyttänyt, pintaan useampi kerros saman valmistajan lakkaa.
            Eipä ole yhdestäkään vanteista alkanut maali hikoilla tai lohkeilla. Kuten maalarit sanovat, hyvät pohjat auttavat kunnon lopputulokseen.

Comment

OT

Kuten maalarit sanovat, hyvät pohjat auttavat kunnon lopputulokseen.
              Siksipä välillä menevät liuottimet sekaisin, unohtavat jopa työpaikalleen saapua.

nimim. liian monta tuntenut

Comment

Working...
              X