Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valojen reletyksestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Valojen reletyksestä

    Tarkoitus ois relettää C4:n ajovalot, koska jännitehävikkiä akulta lampun kannalle tulee 1,7 volttia. Lähivaloille on rikkoontumisentunnistussysteemi, jonka en halua häiriköivän operaation jälkeen.

    Mitä mieltä sähköasioista enemmän ymmärtävät on tällaisesta kytkennästä:

    Vedän uudet piuhat releiltä lampuille ottaen ohjausvirran rosvoliittimillä vanhoista piuhoista ja jätän vanhat piuhat uusien lisäksi muuttamatta niitä mitenkään.

    Toimiiko tällaisen viritelmän jälkeen rikkoontumisentunnistus?
    Aiheuttaako tuplajohdotus jotain ongelmia valojärjestelmään?

    #2
    Tästä on monenlaista tulkintaa ja kokemusta, tässä omani:
    Lötkössä toteutin homman juuri noin, käytin joka lampulle omaa relettä, joiden ohjauksen otin alkuperäisistä johdoista. Autocheck ei ole valittanut operaatiosta mitään, mutta ei tietenkään nyt ilmoita muusta kuin mahdollisesta releen rikkoutumisesta.

    Mutta niin, alkuperäiset piuhat on siis toki irroitettava lampuilta. Releiden ohjauksen voi ottaa vapautuvista liittimistä niin ei tarvii rosvoilla.

    Comment


      #3
      Laita releet syöttämään "polttimorikkopurkille" meneviin johtoihin niin se on vielä pelissä mukana.

      Comment


        #4
        Niin miksi ne alkuperäiset johdot on irroitettava? Onko niistä jotyain haittaa jos ne on uusien johtojen lisäksi? Meinaan vaan et jos sais rikkoontumistunnistuksen toimimaan jos ei irroita alkuperäisiä johtoja...

        En ole nimittäin niin perillä "polttimorikkopurnukan" kytkennöistä ja piuhoista, että viitsisin alkaa värkkäämään sen kans.

        Comment


          #5
          No kannattaa pistää sitten 1 tavoitteeksi että olet ja sitten vasta aloitat.

          Comment


          • #6
            Porkkis on aina niin jyrkkä:)

            Comment


              #7
              Tuota noin... toi kytkentä ei kuullosta sähköteknisesti kovin järkevältä, mikäli ymmärsin kytkennän oikein.

              Jos meillä siis on tilanne, että releiden ohjaus on rosvottu alkuperäisiltä polttimon syöttöpiuhoilta ja ne jää edelleen paikalleen, sen lisäksi polttimoiden kannoille tulee releiden ohjaamana erilliset virtapiuhat, joiden syöttöjännite on siis se 1,xx volttia suurempi, mitä alkuperäispiuhoista tulee. Polttimon palaessa voi syntyä tilanne, että alkuperäisessä piuhassa majailee jännite Y ja releen ohjaamasta syötöstä tulee jännite Y+1,xx.

              Nyt kun toi releen syöttöpiuhalla oleva jännite ei pääsee mihinkään muualle, kun polttimo on kärtsännyt, niin se saattaa tahtoa ryömiä vastakarvaan tota alkuperäistä piuhaa pitkin, kun näillä johdoilla on potentiaalieroa toi 1,xx volttia releen ohjaaman piuhan hyväksi. Tuo voi aiheuttaa omituisia efektejä joissain auton virtapiireissä. Tosin audisähkö ei tunnetusti noudata ohmin lakia, joten voipi olla, ettei siitä mitään haittaa edes aiheudu.

              Tää nyt oli vaan ihan pikainen ajatus tosta kytkennästä ja voi olla, että käsitin koko homman ihan väärin.

              Comment


              • #8
                Vähän lisää kun miettii sähkötekniikkaa niin rele vetää kun siihen tulee sähkö lampun orkkis johdolta. Kun lampun orkkis johto on kiinni polttimossa ja siihen tulee myös releen (ja sulakkeen) kautta sähkö akulta, niin tuo rele vetää eli valot jää päälle vaikka katkaisijasta ottaisi valot pois, koska tuo releen kautta tuleva jännite pitää relettä päällä. Tuon ongelman voi ratkaista laittamalla diodin orkkis johtoon releen ja polttimon väliin. Diodi tosin laskee jännitettä ja voi olla että virta orkkisjohdossa edelleen laskee. Miten tämä sitten vaikuttaa polttimon rikkoutumisilmaisimeen on ?

                Comment


                  #9
                  Kiitos vastauksista!

                  Taitaa siis olla viisainta unohtaa tämmöinen idea...

                  Comment


                    #10
                    Niin, kyllä suurin haitta on se, että "vastakarvaan" ryömiessään sähkö pääsee releen ohjaukseen, jolloin valot palavat, kunnes releelle tuleva sähkö loppuu. Muuta haittaa tuosta tuskin on. Lisää teoriaa: jos lamppu kärvähtää, loppuu piirissä myös sähkönkulutus eli virta, jolloin alkuperäisen kaapelin (ja muiden osien) resistanssin aiheuttama jännitehäviökin (se 1.xx V) poistuu.

                    Suosittelen kuitenkin joko Autocheck toiminnon uhraamista parempien valojen "hintana" (eli releet ruokkimaan lamppuja ilman alkuperäiskaapeleita) tai hieman vaikeampaa tapaa kytkeä releet ennen check-boxia.

                    Comment


                    • #11
                      "Laita releet syöttämään "polttimorikkopurkille" meneviin johtoihin niin se on vielä pelissä mukana."

                      Olen itsekin pyöritellyt tätä kysymystä päässäni ja ajatellut tuota porkkiksen ehdottamaa tapaa.
                      Miten on kun nuo purkin ja lamppujen välinen piuha on hieman rullalankaa paksumpaa niin onko
                      niissä nuo häviöt mainitsemisen arvoisia vai voiko asian unohtaa. Valokytkintä tuo ainakin säästää,
                      mutta tuo valotehon lisäyskin olisi ihan tervetullutta. Pitäiskö purkin ja lamppujen väliin vetää
                      vähän tuhdimmat kaapelit. Tuo purkki itsessäänkin jo varmaan syö oman osansa tuosta
                      lampuille tarkoitetusta virrasta.

                      Comment


                        #12
                        Niin no evoluutiohan voisi olla vaikka sellainen että ottaa sen purnukan sieltä orig. paikastaan pois ja laittaa sen juuri sinne mihin hyvältä tuntuu. Siitä vaan tarpeelliset sähköt myös sinne alkuperäiseen paikkaan eli lähinnä se indikaattorijohto että antaa hälyn.

                        Parashan on ottaa syöttö laturilta, sitten sulakkeet ja releet, sitten tuo ac:n purkki, ja sitten polttimo. Sääsuojausta tietysti voi miettiä mutta itse oikasin sen verran että paljaat relekannat on vain konehuoneessa. Varmaan 10 vuoden päästä jaloista pitää raaputella hapettumia. Johtojen pituus itsellä noin 1,5m pisin väli ja liitosten määrä minimoitu.

                        Comment


                          #13
                          Ensinnäkin jännitehäviö johtimessa johtuu kuormituksesta. Elikkäs kun otat johdon irti lampusta ja mittaat mittarilla niin se mittarihan näyttää tasan samaa jännitettä kuin mitä akun navoista löytyy.
                          Sehän on johtimessa kulkeva virta joka aiheuttaa jännitehäviön. Ei virtaa niin ei myöskään jännitehäviötä. Kymmenen ampeerin virta aiheuttaa saman jännitehäviön oli jännite sitten 12 volttia tai 230 volttia. Mutta 1 voltin jännitehäviö tuntuu 12 voltissa pikkasen enemmän kuin 230 voltissa. Ja jos liitokset on huonoja niin se kymmenen ampeerin virta lämmittää pätkessään ihan kivasti, aiheutuu ns. hitsausilmiö ja tältähän ei sulakkeet sitten suojaa.

                          Kytkentä on todella yksinkertainen ja siinä tulee käyttää vähintään 2 neliön johtoa ja molemmille valoille oma piuhansa. Vanhat piuhat jätetään vain ohjaukseen, sillä muuten se rele todellakin vetää koko ajan. Ja sulakkeet tietenkin heti akun jälkeen, muuten voipi auto palaa ja sitten ei vakuutus korvaa. Kaikki liitokset kannattaa tinata ja päälle pitää vielä laittaa kutistesukkaa. Tämä siksi, että muuten liitokset hapettuvat ja lopputulos on huonompi kuin alkuperäisillä johdoilla. Se valonrikkotunnistin voi olla vaikea laittaa väliin, en siitä tiedä kun minulla ei sitä ole.

                          Itse laitoin 4:n neliön piuhaa akulta releelle ja releeltä molemmille valoille oma 2,5mm2 piuhansa. Ainakin lyhkäsillä valoilla muutos oli huomattava, pitkille en oo vielä saanu tehtyä valmiiksi asti.

                          Ja semmonen juttu viel, ettei ainakaan mulla mahdu tavallinen abiko sen valon kotelon alle, pitäis olla kulmamallinen abiko. Itse taivutin tavalliseen abikoon vähän mutkaa...

                          Comment


                          • #14
                            Itsekkin tota systeemiä olen miettinyt ja koska se "polttimonrikkopurkki" löytyy tietysti jostain muualta kuin loogisesta paikasta. Joten kysymys kuuluukin miten sen pystyy tunnistamaan?

                            Comment


                            • #15
                              Tuolla laskurilla saa katsottua että minkä verran mihinkin johdonpätkään teoriassa jännitettä hukkuu.

                              Metrin pätkään neliöistä johtoa hukkuu vajaa 0.1V 5A:n virralla. Samaan jännite häviöön tarvitaan 4neliöistä johtoa 4metriä. Käytännössä siis jos haluat puolittaa johdossa tapahtuvan jännitehäviön, täytyy johdon pituus puolittaa tai pinta-ala kaksinkertaistaa.

                              Jos sääsuojaukseen kelpaa vähemmän esteettinen ratkaisu, niin kannattaa käydä lainaamassa sieltä keittiö kaapeista yksi pakasterasia, jonka sisälle laittaa releet ja sulakkeet. Johdot tuodaan luonnollisesti purnukkaan alakautta, ja sitä reikää ei edes yritetä saada vesitiiviiksi. Joka tapauksessa vettä menee purkin sisään, mutta jos se pääsee sieltä helposti ulos niin vahinkoa se ei pääse tekemään.

                              Jos taas halutaan myös nätti ratkaisu, niin sitten täytyy käyttää suojattuja releen ja sulakkeen kantoja. Budjetti kyllä menee ihan uusiksi siinä tapauksessa..

                              Comment


                                #16
                                Niin, Ristolla vain ei ole tuota "polttimorikkopurkkia".

                                Asiasta on keskusteltu ennenkin pitkään ja hartaasti, mutta muistutan vielä, että auton valokytkennässä vastus syntyy liitoksista, ei johtimen pienestä pinta-alasta. Releyttämällä valot ennen "polttimorikkopurkkia" säästää muutaman liitoksen ja valokytkimen vikaantumiselta.

                                http://www.audiclub.fi/docs/ juttua ja ohje valoautomatiikkaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Valojen releytys lienee niitä syksyn keskustelluimpia foorumiaiheita kitka-nastajutustelun lisäksi.

                                  Ennen releytyksiä kannattaa tarkistaa, että umpio heijastimineen on kunnossa, tarvittaessa puhdistaa ja vaihtaa kulunut osa. Valveutunut autoilijaja vaihtaa uudet, kirkkaat polttimot molemmille puolille joka syksy.

                                  Releet kannattaa istuttaa sokkeliin. Noita saa tarvikekaupasta myös ilman johtimia, jolloin kantaan voi laittaa suojaamattomankin abikon pitkine johtoineen. Sellaiset sokkelit on tosi käteviä, joita voi liittää toisiinsa kuin legoja.

                                  Lähivalojen laturiohjaukseen muistaakseni aikanaan nordicaudilla ollut vaihtoehtoinen kytkentä täällä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X