Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron pyöränlaakerien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattron pyöränlaakerien vaihto

    Olen nyt turannut sen pari kertaa. Kriittinen vaihe on navan prässäys kaksiosaiseen laakeriin. Kaikenlaista tukea pitää väsätä ja kädet ei tahdo riittää.

    Miten homma hoidetaan kotiverstas olosuhteissa ilman tappioita? Miten tuet sisäkoolin prässäysvaiheessa?

  • #2
    käyt jossain pienessä nyrkkipajassa sorvauttamassa sopivan kokoisen holkin jonka hitsaat heftiin tukevaan alustaan?

    Comment


      #3
      Itse juuri tuossa keskiviikkona prässäsin semmoisen laakerin. Oli vaan sopivan kokoinen tanko prässipöydällä pystyssä ja sen päälle sitten. Ei sen kummempaa tukea tarvinnut. Itseasiassa tänä talvena 4kpl semmosia prässännyt samalla tavalla.

      Comment


        #4
        Joo, napahan ei muistaakseni tule ulos sieltä sisäkoolin takapuolelta, eli tankoa voi hyvin käyttää tukena prässätessä. On vähän tukevampi siten.

        Comment


          #5
          Tai sitten prässää laakerin puolelta.

          Comment


            #6
            Tarkoitat siis että napa "naamalleen" prässipöydälle ja sillein?

            Comment


              #7
              Juurikin niin.

              Comment


                #8
                Jos ei ole prässiä, niin paksu kierretanko läpi. Isot prikat ja mutterit päihin. Rupeaa kiristämään.
                Menee aika mukavasti.

                Comment


                  #9
                  Luin jostain että joissain korjaamoissa olisi joku bearing-shark tjms jolla voitaisiin nypätä laakeri irti tukivartta irroittamatta. Tämä olisi niin helppo ratkaisu että teetettynäkään ei varmaan maksa paljoa. Onko kukaan nähnyt tällaista laitetta luonnossa?

                  Comment


                    #10
                    Joku tällainen?

                    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...okalut-191502/

                    Comment


                    • #11
                      Nykyään Vageihin vaihdetaan laakerit navan kanssa valmiina.
                      Onneksi mulla on vanha audi, jotta voin harrastaa.

                      Niin usein joutuu säätämään, että jokin halpis kulmiensäätölaite maksaisi itsensä takaisin pian.

                      Kiitokset vinkeistä. Olen käyttänyt kuulalaakeri pinoa sopivana alustana ja sehän on kaikkea muuta kuin tukeva.

                      Comment


                        #12
                        Olen pari kertaa käyttänyt semmoista "prässiä" millä laakeri otetaan irti olkatuki paikallaan. Onhan se pirun ahdasta ja jotenki hölmöä hommaa. Vetari pitää kuitenkin ottaa kokonaan pois. Siinä ahtaassa välissä kun nyhrää ja ottaa vetaria pois niin samassa ajassa on jo koko olkatuki käsissä ja oikeassa prässissä homma tehty.

                        Comment


                        • #13
                          yksi ja halpa vaihtoehto on, että vie irto osat nyrkkipajalle ja pyytää ne prässäämään. Vie sen 5min aikaa ja tulee kunnolla prässättyä ja tuskin ne 20e enempää ottaa.

                          Comment


                            #14
                            Tuollaisella onnistuu helposti, tosin ei niin laaja mitä Pasi ehdotti. Työkalu on mahdollista myöskin koneistaa itse, sen verran yksinkertainen rakenne.

                            http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...varten-191319/

                            Comment


                            • #15
                              Tyhmä kysymys täältä päin,mutta eikös 80 b4 quattrossa ole samat laakerit etu- ja takapyörässä?Mätänetissä näyttäisi olevan lötkössä samat numerot kuin tuossa 80.Ei muuten mutta takapyörän laakeri on nyt vaihdon edessä...

                              Comment


                              • #16
                                Omaan b4:n nyt sama homma takavasuriin tehtävänä. Pitää varmaan irrotella se ensin esille ja sen jälkeen kysellä vinkkejä. Kuulostaa hankalalle prässinkin kanssa. Irtoo varmana, mutta saako uuden paikalleen.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä siinä mitään kummaa ola irroituksessa eikä varsinkaan asennuksessa. Jos pelkän prässin voimalla haluaa irroittaa, niin sitten pitää olla voimaa laitteessa, millään kiinanpojan hinnat alkaen mallilla ei lähde liikkeelle. Leka ja lämpö sitten auttaa jos prässin voima loppuu.

                                  Muista vain että sitä mahdollista ABS anturia on turha irroitella navasta, ottaa liittimen irti takapenkin alta ja antaa olla anturin navassa kiinni laakerin vaihdon ajan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Komppi.

                                    Takaisin asennuksessa on hyvä käyttää vanhaa laakeria prässin ja uuden välissä, jolloin sen tulee painaneeksi oikeasta koolista paikoilleen. Vielä kun muistaa painaa sen nilkan laakereineen navan päälle, eikä päin vastoin, ei tarvi ostaa toista laakeria. BTDT.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Väitän että käytettävissä olevasta prässistä ei voima lopu, eli siitä ei kyllä ole kiinni. Lämpöäkin löytyy, mutta sille ei prässin tehojen takia ainakaan ole tarvetta.

                                      Mutta: takapenkin alta? Siis onko se liittimen toinen pää jemmattu autoon sisälle takapenkin alle? Vai onko se kuitenkin korin "ulkopuolella"? Tai kyllähän se löytyy, kun itse hommiin alan. Kun ei oo vielä tullut kurkattua edes.

                                      Kiitos hyvistä vinkeistä! Jos pääsis autolla kotiin samana päivänä, eikä tarvis alkaa pyyteleen työpäivän jälkeen kyytejä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ainakin farkussa se liitin on takapenkin alla, pohjan läpi pari läpivientiä. Suosittelen vetämään tilapäisen narun/kaapelin siihen välille kun johtoa vetää pois, koska vähän veemäisesti menee runkorakenteiden sisällä.

                                        Itse vaihtelen VR:n vaunupajan vanhalla prässillä. Kummankin puolen takalaakereihin on joutunut käyttämään puolet prässin kapasiteetista (en ole koskaan laskenut että mitä tonneja siitä lähtee), noin kymmenen kertaa enemmän kuin pyöränlaakerihommissa normaalisti.

                                        Sen laakerinkin sitten saa väärinpäin siihen olka-akseliin kiinni, kannattaa katsoa että sekin menee oikeinpäin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voooi saatana. Älkää pelotelko.

                                          No ei kai. Ens viikolla pitää koittaa kuinka laakeri irtoo. Annetaan sitten kylmää ja kuumaa, jos tehot ei riitä. Suurin ongelma on varmaan löytää sopivia holkkeja hommaan.

                                          Huutelen ens viikolla kuinka kävi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos prässistä loppuu voima kesken, niin auttaa todella paljon kun isolla lekalla tempasee vaikka ihan prässin vasteeseen. Ja jos ei sekään auta, niin ottaa laakerista sisuskalut irti ja hitsaa ulkokoolin sisäpuolelle kunnon sauman. Tuon jälkeen se putoaa melkein itsestään pois.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei oo nyt etkaa kotikoneella, vaan läppärillä ja siihen ei pääse käsiks tähän hätään.

                                              Mutta laakkosella hinta ois ollut reilut 160 e ja puhetta oli vain laakerin toisesta osasta ja ois ollut tilaus tavaraa. No totesin että tuohon hintaan en marmorilta osta. Kävelin AD-varaosaan ja hinta oli ilman alennuksia noin 45 e. Aloin epäileen koko laakerin oikeellisuutta. Syynä järkyttävä hintaero ja mitäköhän laakkosen mies meinas kaks osasuudella.

                                              Eli jos muistikuvia vaihdosta, liekö tämä edes oikea?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä se ilmiselvä Audin pyöränlaakeri on oheistarvikkeineen, mutta paha mennä sanomaan onko juuri oikea kun et antanut mitään mittoja tms...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  C4:ssa quattron etu- ja takalaakerit on samoja. Etuvedossa takana on kartiomallinen, joten sitä vasten tuo voisi jopa ollakin oikea.

                                                  Liekkö tarkoittanut kaksi osaisuudella sitä itse napaa, joka pitää erikseen siirtää laakerista toiseen, jos ei tule laakerin mukana.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Luultavasti tarkoitti sitten sitä napaa. No nyt uskallan lähtee huomenna purkaan autoa, jos edes mahdollisuudet on sille, että lakeri on oikea. Rekkarin perusteella se tuon haki, mutta epäilytti silti.

                                                    Kiitos.

                                                    Huutelen myöhemmin kuinka kävi vaihto.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eiköhän se ole meinannut tuota, kun siinä on kaksi kuulariviä. Molemmilla on omat sisäkoolinsa. Ulkokooli on yhtenäinen. Näkyyhän tuo kuvassakin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noniin nyt on paketti irroitettu autosta. Aika loppu kesken ja prässille ei ollut pääsyä eli jäi huomiselle tuo laakerin irroitus.

                                                        Jäi mietityttään, että mistä suunnasta tuota pakettia lähdetään painaan?

                                                        Painanko tuolta vetoakselin suunnasta ensin laakerin irti, jolloin mukana lähtee myös tuo osa jossa on booritus vetarille?

                                                        Eli täältä päin:


                                                        Ja sen jälkeen irroitan tuon laakerin sisäpuolelta tuon käikäleen jossa nuo booritkin ovat?

                                                        Eli käteen jäisi ekan prässäyksen jälkeen tuo osa jossa on pyöränpulteille kierteet ja vetarin boorit?


                                                        Purku järjestys vaan siis mietityttää. Kaippa tuo huomenna etkalla selviää, jos siellä ois järkeviä kuvia.

                                                        Meinasin jopa luovuttaa, kun joka pirun pultti oli aivan ruosteessa ja joku firman akkumopokaan ei saanut avattua. Tais tosin olla susi koko pulttipyssy, kun raa'alla lihasvoimalla aukes. Yks mutteri piti vaan sahata kahteen osaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Napa ensin pois.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Napa joo ensin pois. Laakerin molemmin puolin on sokat ja se ulommainen on pakko ottaa pois, jos meinaat saada laakerin irti nilkasta. Se sokka voi olla sitten kasvanut kiinni siihen uraaansa. Omassa tarvittiin hitsivehkeitä, ennen kuin saatiin sokan pää irti. Sen jälkeen pääsi tuurnalla löymään sen irti uran pohjaa myöten.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X