Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanne ei lähde irti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanne ei lähde irti

    Jokunen päivä sitten ajattelin ottaa Coupesta vasemman sisälokasuojan irti ja tutkia paikkoja vesivuotojen takia. Saatuani renkaan pultit irti ei rengas irronnutkaan. Auton kulma oli kyllä ilmassa ja kaikki pultit irti, mutta vanne pysyy tiukasti kiinni. Kolistelin ja potkin rengasta, mutta kovin paljoa en ilennyt hakata, kun auto oli tunkin varassa. Rengas vain pysyi tiukasti kiinni, eikä antanut mitään merkkiä irtoamisestaan.
    Kyseessä kun on ensimmäinen kertani aluvanteilla varustetulla autolla, joten tuli mieleen, että voisiko nämä "erikoisvanteet" tarttua jotenkin kiinni? Mikä avuksi, jos kaikki muutkin renkaat on yhtä tiukasti kiinni?

    #2
    Väkivalta lopettaa vit..

    Juu eli hiukka korroosiota siellä keskiössä, ei auta ku voima.

    Comment


      #3
      ja/tai CRC keskiösovitteen ja vanteen väliin.

      Comment


        #4
        Kiitos, näillä ohjeilla jatkan seuraavassa tapaamisessani vanteen kanssa.

        Comment


        • #5
          Joskus ollut sama vika. CRC tai muu hetkeksi liuottamaan ja sitten Keravan Kollit- tyyppistä "mavasikeriä" eli kevyttä potkua vasemmalle, oikealle, vasemmalle, oikealle, ylös, alas, ylös, alas, vasemmalle. pikkuhiljaa alkaa irtoamaan, kun hapettuma murtuu.

          Comment


          • #6
            Pari kuukautta sitten satasesta ei lähtenyt aluvanne millään irti. Auto nostettiin trukilla taivaaseen ja helkkerin isolla kivellä kun viskasi vannetta kohti, niin irtosi. Ei auttanut potkiskelu ja kartulla piekseminen.
            Seuraavan kerran ohut kerros kuparitahnaa väliin.

            Comment


              #7
              Lievästi off-topikkia: Mulla on vanne aina irronnut hyvin. Mutta viime lauantaina oli ongelma lukkopultin hylsyn kanssa. Menin kaverin tallille tarkoituksena etujarruremontti. Pyörän pultteja avatessa normipultit aukesivat ok, mutta lukkopulttia varten oleva erikoishylsy ei pysynyt millään paikallaan aukipäin käännettäessä.

              Todettiin että onpa pirulaisessa vääntyneet tapit. Eikun oikaisemaan, kaasuliekillä hylsy kuumaksi ja pihdeillä tapit suoraan. Kokeiltiin uudetaan avata pulttia: vääntöä ja tapit taas mutkalle. Seuraavaksi otettiin tapit irti(lisää kuumennusta ja pylväsporakonetta), uudet tapit tilalle 4mm poranterästä. Nämä napsahtivat poikki samantien. Viimeisenä yrityksenä tehtiin uudet tapit ruuvimeisselin varresta ja lopputuloksena työkalusta tuli todennäköisesti parempi kuin uutena.

              Tämä vaan opetuksena, että seuratkaa varsinkin iäkkäiden lukkopulttien ja niiden mukana tulevan hylsyn kuntoa. Ja pultteja ei kannata vääntää liian kireälle, jokohan sen alkaisi pian oppimaan...

              Comment


                #8
                Se sellainen kolmetappinen lukkopulttisysteemi on kyllä pelsepuupin keksintö. Roskiin vaan ja kunnon pulttisarja tilalle.

                Comment


                • #9
                  Coupessani oli sellaiset (Audi -liikkeestä hankitut) mutterien päälle laitettavat kupit, jotka lukittiin avaimella. Ei niilläkään mitään tehnyt: auki ei saanut silloin kun tarvitsi ja irti lähti ruuvarilla kampeamalla.

                  Comment


                    #10
                    Jumiutunut vanne irtoaa näppärästi, kun löysää ensin aavistuksen pyöränpultteja ja sitten lähtee varovasti ajelemaan autolla. Kevyttä jarruttelua hiljaisesta nopeudesta ja kohta vanne ei ole enään jumissa. Järjenkäyttö on toki suotavaa tässä hommassa.

                    Elämää helpottaa kummasti, kun pistää jatkossa vaseliinia vanteen ja navan liitoskohtaan sekä tietty renkaan pultteihin. Pulttien kiristys vielä momenttiavaimella 110Nm kireyteen, niin johan loppuu huolet renkaiden irroittelussa.

                    Comment

                    Working...
                    X