Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etupyörän laakeri? Vetonivel...? Audi 80

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Etupyörän laakeri? Vetonivel...? Audi 80

Epäilen, että etupään laakeri metelöi 153 tkm (sic!) ajetussa 80:ssä (-87). Ääni kuuluu oikeastaan vain vedätettäessä mukaanlukien tasakaasulla ajo, toisinaan rullatessakin ja se on tasaista jumputusta joka häviää käännettäessä mutkaan. Ainoastaan tuo äänen selkeys vedätyksessä kävi mietityttämään...eli miten oireilee huonoksi mennyt sisempi vetonivel? Väljä ulompi käsittääkseni naksuu kääntyessä...?

P.S. Haku tälle foorumille on tehty ja sen perusteella olen aika varma että laakerista on kyse, kuitenkin nuo vetoakselin oireetkin kiinnostavat. Minkälainen mahtaa olla laakerin vaihtotyö eli pystyykö tuon itse tekemään vai vaatiko erikoistyökaluja?

Ei sisempää vetaria voi saada rikki (ainakaan noilla kilometreillä). Ulompi menee aina ensin (onhan sillä kovemmat murtokulmat). Laakeri reagoi pieneenkin käännökseen äänen muutoksella.

Itselle vaihdoin juuri pyörän laakerin. Erikoistyökailuina mainittakoon Mig, prässi ja hyvä ulosvetäjä raidetangon irrottamiseen.

Comment

Sen verran lisäinfoa, että tarkemmin nyt kuunneltuani ääni kuuluu rullatessakin (alkaen 20 km/h) ja häviää käännyttäessä vasemmalle, oikealle mentäessä kuuluu kuten suoraankin...oisko ulompi vetari sittenkin...?

Comment

Ei, vaan se pyörän laakeri. Etupää ylos ja vertaat pyörien pyörimistä. Kuulet kyllä kumman laakeri on rikki.

Comment

Kuskin puolen laakerihan se oli ja aivan paskana (klappia varmaan sentti kun nyt vaivauduin etupään nostamaan ilmaan), no täytynee vaihtaa tai pikemminkin vaihdattaa. Hassua vaan, että tämä on jo toinen kerta kun mulla suht vähän ajetussa (lähes varmasti reilusti alle 200 tkm) etupyörän laakeri rikki, vaikka en edes ollut niillä ehtinyt itse ajaa paljon. Ja molemmat vielä sakemanneja (Porsche 944 turbo ja nyt tää audi)... no pikkujuttuhan tämä on...

Comment

Hei
            Omassani on aivan samaa vikaa. Olen ollut siinä uskossa että oikea (apukuskin) puoleinen laakeri olisi sökö koska vasemmlle kääntäessä paino siirtyy sinne ja pahempi urvellus alkaa. Itse sanoit että se olikin kuskin puoleinen laakeri joka oli sökö.
            Olitko kirjoittanut oikein?

Parin viikon päästä on varattu aika korjaamolle eikä viitsisi väärästä vaihdosta maksaa. Kokeiltaessa ei tunnu klappia ja nelivedon takia en ole omassa pihassa tunkilla päässyt paljon renkaita pyörittelemään.......

Comment

Joo, eli kuskin puoleinen laakeri aivan muruina (onneks ei ollu pyörän napa mennyt miksikään) ja ääni vaimeni käännettäessä vasemmalle (eli vaurion suuntaan)...vaihdatin mutten ole vielä hakenut autoa joten hinta ? ...tosin tuo A8 voipi olla eri hintaluokissa kuin mun kottero ;)

Sillon Porschen laakerin mennessä ei myöskään tuntunut klappia laakerissa, tasainen jumputus sen sijaan, joka siis hävisi kun laakeri vaihdettiin...

Comment

Noin 90 vuosimalliin asti t89 laakerin vaihto on vähän isompi urakka, koska tolppa pitää ottaa kokonaan pois. Varaudu siis laskuun henkisesti :)

Tuota uudemmissa on olkapala erikseen tolpassa pulteilla eikä samaa klimppiä, joten halvempi.

Comment

No joo, puhuivat jostain osineen 150:n euron laskusta. Jos se ei nyt siitä hirveästi ole noussut niin ei nouse verenpaineetkaan, tosin onhan se auton hintaan nähden kova summa. Toisaalta eihän se vastaa kuin 1 1/2 raflailtaa ;)

Comment

Working...
                  X