Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 / C4 ohjaustehostin liian kevyt?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 / C4 ohjaustehostin liian kevyt?

    Mikä mahtaa olla menossa pas2, vai kuvittelenko vaan, mutta ohjaus on liikkeelle lähdettäessä / hitaasti ajettaessa muuttunut "käsittämättömän" kevyeksi. Nopeuden kasvaessa ohjaustuntuma hiukan paranee.

    Huomasin tänä aamuna pihasta lähtiessäni, että ohjaamisessa tarvitaan näemmä vain yhtä sormea ratin pyörittämiseen...Onko tuo S4:ssa normaalia ja siis tehostin on ollut jotenkin "vähän" jumissa tähän asti (ja tuntunut mielestäni siis normaalilta = about samalta verrattuna vanhempaan C4 sataseen) ja nyt sitten tämä yllättävän keveyden kanssa on tultava vaan toimeen. Tällä hetkellä tuntuu ohjatessa samalta, kuin jossain 70-luvun jenkissä.

    Onko ajatuksia, mistä kannattaisi lähteä tutkimaan

    #2
    Taitaapi siinä isokorisessakin ässässä olla "servotronic" eli nopeuden mukaan muuttuva tehostus. Käytännössä tuo on todellakin pikkunopeuksissa sairaan ylitehostettu ja jämäköityy sitten, joskin makuuni liian hitaasti.

    Itelläni on systeemin ohjauspurnukka takapenkin alla, ei harmaintakaan aavistusta missä se on sinulla. Purkki ohjaa yhtä venttiiliä ohjausvaihteessa. Voisi olla vain huono kontakti purnukan nastoilla? Itsellänikin joskus temppuilee tuo hieman, lähinnä siten, että huomaa ajossa kun ei menekään ohjaus yli-kevyeksi vauhdin hidastuttua.

    Niin ja ero on huomattava myös S2:ssa ja muissa korimallin edustajissa.

    Comment


      #3
      kyllähän tuota ässän rattia kääntelee yhdellä sormella. Pikkuisen on ehkä ylitehostettu.

      Comment


        #4
        Mulla tarvii kyllä ihan otteen ratista, jos paikallaan ja hitaasti ajaessa kääntää. Olisiko vikaa juurikin tuossa tehostuksen tehostuksessa? Tämähän täytyy nyt sitten tutkia, ei ole käynyt mielessä, että moinen systeemi voisi olla olemassa tuossa omassa -91:ssä.

        Comment


          #5
          No näin vähän epäilinkin, että kevyt sen kuuluu olla... Eli se, että se tossa taannoin ei ollut näin kevyt voisi viitata johonkin kosketushäiriöön. Eikun sitä ohjausmötikkää metsästämään, eiköhän sieltä takapenkin alta löydy joku aiheeseen liittyvä liitin.

          Olisko jollain mitään tuntomerkkejä antaa, minkälainen liitin on hakusessa...

          btw. onko siis C4 satasessa erilainen ohjaustehostus, siinähän on isompi rattikin ja silti raskaamman tuntuinen ohjaus...

          Comment


            #6
            94 asti näyttää olevan vain AAN ja ABH koneisissa ollut tuota tronikkia, myöhemmin muissakin. Tuntomerkkejä sen verran, että boksissa 12 napainen liitin ja itse mokkula ei häävin kokoinen ole.

            Comment


            • #7
              Korjausmanuaalin mukaan tuo urS4: n servotronic- ohjainmokkula on sijoitettu hanskalokeron taakse, --> kuva
              Viimeksi muokannut karppa; 27.10.2007, 13:21. Perustelu: linkki kuvaan korjattu

              Comment


                #8
                No sittehän sitä liitintä pitääkin metsästää sieltä lokeron takaa. Pitikin tässä joskus laittaa se hanskalokeron valo kuntoon, niin kaipa sitä liitintä voi sitten ihmetellä siinä "samalla"...

                Nyt alkaa jo tottua tohon keveyteen siinämäärin, että näinhän sen pitääkin toimia. Hiukan vaan huolestuttaa edelleen se miten se yhtäkkiä tälleen keveni...toivottavasti joku perverssi kosketushäiriö, eikä mitään vakavampaa.

                Comment


                  #9
                  Taitaa olla optio-varuste? Mulla ei koodien mukaan ole em. varustetta asennettu autoon. Ratti on yhtä kevyt/raskas käännellä kuin muissakin autoissa.

                  Comment


                    #10
                    Mikäs tuon servotronicin lisävaruste koodi on?

                    Comment


                    • #11
                      1N3 Servolenkung gewschwindigkeitsgesteuert Servotronic
                      Tuollainen löytyi vanhasta topikista

                      Comment


                        #12
                        Jos mulla on yhtä kevyt ohjaus kuin teillä ja te pyörittelette yhdellä sormella rattia auton ollessa paikallaan (paitsi Mikko), niin pirun vahvat sormet teillä on! Ei mullakaan tuota raskaaksi voi sanoa, mutta että sormipelillä ...

                        Jaa mutta, kun kattoo lisävarustekoodilistaa, niin ei mulla olekaan tota Karpan mainitsemaa 1N3, ainoastaan 1N1, Servo steering (PAS). Mitähän tuo PAS tarkoittaa?

                        Comment


                        • #13
                          Servo steering = power-assisted steering = tavallinen tehostettu ohjaus.

                          Comment


                          • #14
                            Edellisen satkuni -87 jälkeen nykyisen ohjaus tuntui todella kevyeltä/huteralta. Hyvin siihen on tottunut. Mutu on, että Juhalla on vikaa jossain, koska eihän ohjaus voi itsestään kevetä yhtä-äkkiä?

                            Comment


                              #15
                              (hip-hip-hurraa)
                              Nonni! Kauan sitä ohjauksen keveyttä kestikin... Tänä aamuna sitten oli taas paluu "normaalitilaan" heti käynnistyksestä alkaen.
                              Kyllä se on kait sitä liitintä nyt aloitetta metsästämään / putsaamaan / CRC, jne...josko tuo sillä tokenisi, minä kun luulin että "vika" olisi jo korjaantunut itsekseen. (=ns. Juhan Af Grann -ilmiö)

                              Oikeastaan aloin jo tottua tähän keveään elämään... :)

                              Comment


                                #16
                                Ainakin A6:ssa (C4) on hyvin kevyt. Yhdellä sormella pyörittelee ihan helposti. Vaatii tottumista että ei mutkittele hirveesti... :)

                                Comment


                                • #17
                                  Täällä puolestaan suht raskas ja vielä hidaskin. Raskauteen voi ehkä syytä hakea sporttialustasta, mutta voihan se olla joku muukin juttu. Dunno.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vikojen vähentäminen / poissulkeminen aloitettu konehuoneen puolelta niin, että jokainen liitin, johon käsiksi pääsin tuli putsattua paineilmalla ja sitten vielä kontaktipinnoille kevyt CRC-käsittely. Niitä liittimiä on muuten varmaan about aika monta ympäri konehuonetta, osa melko ikävissä paikoissa ajatellen sormien ulottuvuutta. "Syyskäsittelyyn" otettin mukaan vielä ilmastointilaitteen ympäristössä majailevat samansorttiset liittimet.

                                    No erikoishuomiota sai siis se ohjausvaihteessa oleva servomötikän liitin, mutta ei toivottua tulosta... Seuraavaksi pitänee lähestyä ongelmaa hansikaslokeron suunnalta... No voihan se servomötikkäkin tietysti olla rikki. Mitähän sekin taas maksaa? Toisaalta ton ohjauksen kanssa tulee toimeen noinkin.

                                    Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo mötikkä jotenkin on osallisena ohjauksen keventämiseen kun vauhtia on vähän / ollaan paikallaan, ei muuten, sillä heti kun nopeutta on enempi (+50kmh) niin ohjaus tuntuu jo melko tunnokkaalta (?) Toimii vähän niinkuin joku propo-venttiili...siis silloin kun toimii.

                                    edit: siis sporttialustasta toi ei voi johtua, kun välillä kevyt, välillä ei...

                                    Plussapuolelle kirjataan se, että ilmastointilaitteen diagnostiikka ilmoittaa nyt yhden herjan vähemmän. (vrt. aikaisempi keskustelu ilmastointilaitteen diagnostiikan ilmoittamista herjoista)Se "8.5" jäi pois, vielä olis se "11.7" jäljellä...

                                    Comment


                                      #19
                                      Voit repiä sen koko releen sitten mäkeen halutessasi. Siinä tilanteessa ohjaus ei kevene ollenkaan eli on aina "normaali".

                                      Comment


                                      • #20
                                        > edit: siis sporttialustasta toi ei voi johtua, kun välillä kevyt, välillä ei...

                                        Vertailin siis noita kahta dieseliä, joissa näemmä kovin erilainen ohjaus mallien samankaltaisuudesta huolimatta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          niille joita tuo amerikan tehostus kismittää, niin lääke löytyy MTM:ltä saatavasta servotronic upgradesta ellen ihan väärin muista. Eli upgradella saa jäykkyyttä lisää kovempaan vauhtiin. Saatavuus varmaankin eräästä kotimaisesta MTM kaupasta ?

                                          Comment


                                            #22
                                            Meikäläisellä ohjaus ei ole erityisen kevyt, vaan oikeastaan aika sopiva. Renkaat eivät ole leveät ja alustakin on vakio. -83 satkun rattia pystyi pyörittämään parkkipaikalla pelkkää sormea hyväksi käyttäen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Missä vika, kun omassa S6 AAN on ohjaus jäykkä/tahmea. Servotronic pitäisi olla. Iskarin yläpään laakerit juuri vaihdettu eikä vika ollut niissä. Myös hammastangosta löytyvää "ruuvia" kokeiltu hieman löysätä/kiriä ei vaikutusta.
                                              Viimeksi muokannut gecko; 25.12.2013, 20:18.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X