Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F avant takaumpion irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F avant takaumpion irroitus

    Pitäisi jarruvalon polttimo vaihtaa, mutta umpio ei meinaa irrota. Tämän ohjeen erikoistyökaluahan mulla ei ole: http://elsaweb.spaghetticoder.org/do....25/33650875/3

    ...joten yritin etureunasta kammeta puukolla ja vetää koukkupäisellä piikillä. Tuntui että jos kovempaa olisi vääntänyt niin jotain olisi hajonnut. Miten tuon umpion saisi ehjänä irti?

  • #2
    Eikös tuossa kuvassa ole melko selvästi ruuvikiinnitys merkattu?
    No.2, kontinpuolelta suojakorkki pois ja sieltä ruuvi auki.

    Comment


      #3
      Kyllä se tuolla ohjeella pitäisi lähteä, se on vaan vähän sellainen tahmean tuntuinen. Yritä jättää se #2 ruuvi huulille, ja painaa samalla sen kanssa sisältäpäin kun samalla vääntelee sillä lipareella ehkä hiukan ylempää kuin kuvassa. Jollain muovisella, suosittelen...

      Comment


        #4
        Lähtihän se umpio vihdoin irti ja vieläpä melkein ehjänä. Väänsin ensin muovilastalla, mutta se ei kestänyt vaan piti lisäksi vääntää taltalla. Lähtihän se lopulta irti, mutta lasi irtosi puolittain rungosta (liimasin sen ja tiivistin silikonilla). Ja olin toki mutterin irroittanut jo ekalla yrityksellä. Kiitos avusta, meinasi kyllä usko loppua kesken.
        Edit: umpiota pitää sitten kammeta taaksepäin, ei ulospäin.
        Viimeksi muokannut TPL; 25.12.2012, 19:11.

        Comment


        • #5
          Onkohan jollain antaa ohjeita tähän operaatioon, kun tuo linkki on jo hapantunut? Pitäisi siis vaihtaa takavalon sekä jarruvalon polttimot kuskin puolelle, enkä oikein tajua miten sen umpion pitäisi sieltä irrota..

          Comment


            #6
            Youtubesta löytyy aika hyvin videoita polttimon vaihdoista eri Audeihin....

            Comment


            • #7
              Itse en löytänyt, kuin sedanille, mutta meniskö suunilleen samalla tavalla avantissakin. Pitänee kokeilla ja katsoa mitä hajoaa.. :D

              Comment


              • #8
                Tempun juuri hiljattain tehneenä, sen on yllättävän helppoa. Aikaa lampun vaihtoon menee n. 5 minuuttia toisella kerralla - ensimmäisellä hieman enemmä ettei hajota itse lampunpidikkeen muovinipsuja. :D

                Itse katsoin ohjetta täältä:
                http://granttiller.wordpress.com/201...ight-retrofit/

                Kohdasta "Part 2" lähtien, siis.

                Itselläni oli apuna puukiila (n. 40-50mm leveä, loiva 1-50mm kiila) jonka laitoin rakoon jonka saa aikaiseksi kun irroittaa lampun ainoan kiinnitys (muovi) mutterin auton sisältä ja hieman nitkuttelee umpiota irti / ulommas.

                Kiilaa kun työntää hiljakseen sisemmälle ja samalla nitkuttelee sitä takapuskurin suuntaan, irtoaa umpio lopulta kahdesta kiinnitysreiästään. Huom! VAIN suoraan taaksepäin, auton suuntaan nähden, ei sivulle.

                Kun laittaa takaisin mustaa muovista osaa missä polttimo on kiinni, kannatta katsoa että se menee suoraan - muuten saattaa helposti vääntään jonkun liittimen neljästä pinnistä.

                Comment


                • #9
                  Jes. Nää oli hyvät.

                  Comment


                  • #10
                    Takaumpio (a6 4f) irtosi helposti ym. ohjeella ja päivitin kaikki hehkut uusilla
                    7kpl 21w P21W (BA15S)
                    2kpl 21w PY21W (BAU15S tai BA15s)
                    1kpl 21w H21W (BA15S)

                    Samalla kun rupesin niin sumaireissa olevat longlifet sai kyytiä ja tilalle Osram Night Breaker Unlimited H7 kynttilät. Järkyttävä ero LL ja NB polttimoilla, LL värilämpotila on varmaan 1000k eli kusen keltainen.

                    EDIT:
                    nyt en oo kyllä yhtään varma mitä takaumpioihin pitää laittaa? paikallaan kyllä oli p21w polttimot (oikealla 4kpl ja vasemmalla 3kpl+ h21w ja molemmin puolin vilkilla keltaset). Herjaa että joko sumari tai takavalon poltin rikki ja oli keskimmäinen pimeänä => en kerenny vaihtaa kun rupes toimimaan. Ruiskutin WD40 liittimeen ja polttimon kantoihin. Jostain syystä vasemmanpuoleinentakavalaistus on pikkasen himmeämpi kun oikean puoleinen? mikä tässäkin vaivana.
                    Viimeksi muokannut JVL74; 21.10.2017, 15:55. Perustelu: tarke tietoa ja kysymystä

                    Comment


                    • #11
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?p=875154

                      Vastaus löytyi tuolta (toivottavasti) => umpio irti ja polttimojen kantoihin proxxonilla vähän messinkiharjaa + juotospastaa (hapettumat pois) ja umpionliittimeen samaa settiä, sekä johtonipun liittimeen juotospastaa. Vika poistui (toivottavasti kokonaan) ja valot on yhtä kirkkaat. Kävin tietty kaikki sulakkeet läpi yleismittarilla janiitähän piisaa tässä mallissa. Molemminpuolin koelautaa ja peräkontissa on lisää, ehkä on jossain muuallakin.

                      Sitten pitää vielä vaihtaa oikeanpuolen ajovalon umpio. On ollut joskun "huoltoluukku" auki ja peilipinnat ja lasi on likaiset => valokuvio himmeä ja epämääräisen muotoinen. Tuollaasen ongelman ratkasin Octavia 2 facelift, että otin umpiot irti (maailmaa helpoin homma) ja umpiosta kaikki (halogeeni umpio) polttimot ja säätömoottorit pois. Pesu miedolla fairy vesi sekoituksella ja pulloharjalla => kuivaus tukankuivaajalla ja akkuimurilla ja hyähän siit tuli. Tein itse ja säästin

                      Ainiin melkeen unohin. Voiko sumareiden lasia kiillottaa kun niissä on aikalailla kiven iskemiä ja on vissiin oikiaa lasia
                      Viimeksi muokannut JVL74; 22.10.2017, 18:50. Perustelu: lisätty kysymys

                      Comment

                      Working...
                      X