Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Powerflex ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Powerflex ongelma

    Nyt kun alkaa verenpaine taas tasaantumaan niin päätinpä kysyä apuja täältä ennen kuin lähetän puslapaketin takaisin myyjälle..

    Autona '99 A4 B5 1.8TQ

    Viime kesällä tuli asennettua vempulan alustan ja takapyörän laakerivian vuoksi taakse uudet iskarit sekä Polyflex puslat (poislukien vakaajantangon puslat - tarjolla vain S4/RS4'seen sopivia vakaajan puslia).

    Käytännössä kaikki ajot ovat olleen motari/asfaltti-teitä kesä/syyskeleillä, ja mitään isompia ongelmia noiden kanssa ei huomattu. Nyt talven liukkailla aloin epäilemään renkaiden ja/tai iskareiden kuntoa kun perä tuntuu 'liuskelevan' koko ajan. Katsastus kuitenkin tuli ajankohtaiseksi ja ajattelin että testautetaan iskari siellä. Mutta hylkäys tulikin siitä, kun perä jäi 'ylös' - eli puslat olivat liian tiukalla tai jumittuivat muuten. Eli ei kunnon joustoa - ei pitoa..

    Puslien kireys käytiin läpi, mutta vähän vaikutti siltä että joko jotain prikkoja puuttui tai jotain muuta vikaa noissa oli. Alkoi jopa mietityttämään että olisiko S4/RS4'sen kiinnikkeissä eroja tuohon karvalakki-A4'seen.. Silikoni-rasvat oli asentajan mukaan asennettu oikein, ja muutenkin kaikki paketin mukana tulleet osat oli laitettu paikoilleen.

    Powerflex-sarjan pitäisi sopia '95-'01 (B5) sarjan alustoihin, joten listojen mukaan mitään 'ei pitäisi' puuttua, tai eroja eri mallien välillä olla.

    Säätämisen jälkeen alusta tuntuikin hieman paremmalta - mutta silti ei kelvannut katsastusinsinöörille (eikä vaimolle joka tuolla enimmäkseen ajeleekin). Eli toinen hylsy - onneksi on vielä ajoaikaa jäljellä.


    Eli nyt joko löysytetään noita puslia ja kärsitään ylimääräisestä kolinasta - tai asennetaan orgis-kumipuslat tilalle - tai sitten huomataan että jotain prikkoja tms. puuttuu ja siksi jumittaa / kolisee.. Noissa alhaalla olevissa kuvissa näyttäisi nuo päätyihin tulevat prikat löytyvän vain sarjasta (PFR3-209) REAR UPPER ARM INNER BUSH, mutta muista ne tuntuvat puuttuvan.


    Mutta kysytään ensiksi apuja täältä - onko tietoa kuinka kireälle noi puslien pultit pitäisi kiristää? Käytetäänkö samoja arvoja kuin orgis-puslille?
    Mitään muita ajatuksia miten ongelma ratkeaisi?



    Asennetut puslat:
    Rear Lower Arm Front Bush PFR3-205 (kuva)
    Rear Lower Arm Rear Bush PFR3-206 (kuva)
    Rear Upper Arm Outer Bush PFR3-208 (kuva)
    Rear Upper Arm Inner Bush PFR3-209 (kuva)
    (Rear Anti Roll Bar Bush :: tätä ei vielä asennettu)


    nimim. hermot menee ja joulu tulee..

    #2
    Nuo jos on liian tiukalla niin ei toimi:

    Rear Upper Arm Outer Bush PFR3-208
    Rear Upper Arm Inner Bush PFR3-209

    Eli TommiL testaa tosiaan tuo ylätukivarren liikkuvuus kun kerta olette autoa laittamaan menossa. Eli ottaa tuosta 208 ensin pultin pois ja kokeilee miten tuo ylätukivarsi käsin liikkuu ylös-alas suunnassa. Jos ei ede kunnolla liiku on vika siinä. Ei tartte pitemmälle katsoa.

    Jos tuossa vika niin suurin syy varmaan johtuu suunnittelun vastaisesta asennuksesta. Ne isot rikat mitkä tulee 209 sarjan mukana olikin asennettu kuten tuolla mainitsit. Niiden lisäksi on varmaan jätetty myös orkkis rikat jotka siinä pitkässä pultissa on.
    Tuo on ilmeisesti suunniteltu siten että nuo rikat antaa hiukan periksi eli muovautuvat kun tuo yhdyspultti vedetään kiinni. Nuo rikathan on aika ohuet joten ne kyllä paineen alla antaa periksi. Itse katsoin ne niin rimpuloiksi ja jätin orkkis rikat lisäksi jolloin se paketti lukittui kun vedin täysin kiinni pultin.

    Mutta sen näkee kyllä kun pääsee katsomaan tarkemmin.

    Jos tuo ylätukivarsi liikkuu hereästi niin silloin kannattaa loput tukivarret käydä läpi samalla menetelmällä.
    Viimeksi muokannut jsahlman; 13.12.2012, 04:17.

    Comment


      #3
      Mikä on liian tiukalla? Holkit ei painu kiristettäessä kasaan, joten miten noita voi kiristää liikaa?

      Comment


        #4
        Suositan laittamaan ensin niin tietää. Nuo sisemmät saa vedettyä liian tiukalle eli pultin liian tiukalle.
        Muutamaan kertaan joutunut omasta ja asiakkaiden autoista säätämään.

        Comment


          #5
          Omaan A4:een olen laittanut eikä ongelmia ole ollut. Ehkä työkalut pysyy liian hyvin kädessä. ;)

          Comment


            #6
            Eipä ole työkaluilla mitään tekemistä noiden laiton kanssa saatikka käsissä pysymisessä. Saattaahan sitä malia olla hiukan muutettu tässä aikojen saatossa.

            Comment


            • #7
              Elikäs viikonloppuna auto pukille ja säätämään noita puslia.
              Kiitokset näistä neuvoista - kerron jos auttoi..


              -t-

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                Eipä ole työkaluilla mitään tekemistä noiden laiton kanssa saatikka käsissä pysymisessä. Saattaahan sitä malia olla hiukan muutettu tässä aikojen saatossa.
                Nuo sisemmät saa vedettyä liian tiukalle eli pultin liian tiukalle.
                Looginen täysosuma... :D

                Puslasarja hankittu & asennettu 2009.

                Comment


                  #9
                  Ilmeisesti sulla ei ollut tarkoitus kuin morkata muita ja kehua itteäs noilla kommenteilla. Mitään arvoa kyseisen kaverin ongelmaan noilla sun kommenteillasi ei ollut. Jos et muuta osaa niin vastaile jonkun muiden topickkeihin tai siirry tuone suomi24 palstalle.
                  Menee hyvätkin jutut pilalle.

                  Se mihin itse olen noissa törmännyt on se että noissa ylemmissä sisäpäissä nuo puslat ovat pitemmät kuin se holkki. Isot rikat laitetaan molemmille puolille vielä ja se tukivarsi pukataan iskaritolppaan kiinni. Tiukkaan kun sen piltin vedät niin puslat puristuu tukivarteen liian tiukkaan /sekä holkkiin ja jumittavat sen kiinni.

                  Jos vedät sen pultin todella tiukkaan niin koko pyörän saa jäämään jopa ihan ylös vaikka korin nostaa ilmaan.
                  Viimeksi muokannut jsahlman; 12.12.2012, 13:09.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähän sen pultin pitää olla tiukalla kuitenkin.holkki ei saa kääntyä puslan mukana.

                    Comment


                      #11
                      Niin käännönhän pitää tapahtua hokin ja puslan välistä mutta kun vedät sen kunnolla kiinni niin isot rikat puristuvat kunnolla kiinni hokkiin ja tukivarteen ja koko paketti jopa lukittuu. Tuo on ainut tukivarsi missä olen tuohon törmännyt. Muissa en ole vastaavaa nähnyt.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                        Niin käännönhän pitää tapahtua hokin ja puslan välistä mutta kun vedät sen kunnolla kiinni niin isot rikat puristuvat kunnolla kiinni hokkiin ja tukivarteen ja koko paketti jopa lukittuu. Tuo on ainut tukivarsi missä olen tuohon törmännyt. Muissa en ole vastaavaa nähnyt.
                        Ymmärsin kyllä ongelman.Pultin kun jättää löysälle niin pakettiin jää välys ja uretaanipuslan hyöty häviää.
                        Itse kyllä lyhentäisin puslaa.Näin jouduin melkein vastaavassa tapauksessa tekemäänkin kun avo Golfin tukivarrenpuslia asensin.

                        Comment


                          #13
                          Ei sitä pulttia niin löysälle jätetä. Se siis kiristetään niin kauan kuin vielä liikkuu ihan kohtuudella. Ja siitä sitten karvan verran tiukemmalle.

                          Jos jätät se löysälle niin se kolisee.

                          Comment


                          • #14
                            Tuoko on oikea tapa??

                            Comment


                              #15
                              Sitä tiijä onko sekään oikea tapa mutta itse olen näin sen tehnyt ja on toiminut.
                              Ei kolise eikä jää tahmaamaan.

                              Comment


                              • #16
                                Siinä varmaan liikkuu holkki ja prikat puslan mukana kun jättää pultin löysemmälle??

                                Comment


                                  #17
                                  Voi olla, muistaakseni rikka liikkui ainakin.
                                  Toinen vaihtoehto on vetää se kiinni ja koko paketti ei liiku.

                                  Parasta olisi tarkistaa siis se ja mahdollisesti jopa hiukan lyhentää puslia.
                                  Ja rasvan puutteesta ei omissani ja asiakkaitten autoissa tuo ole johtunut.

                                  Edit:
                                  Kävin tuossa omaani kurkkaamassa niin nyt ne on kiinni. Enempää ei pultti käänny tai sitten voi vain loppui.
                                  Eli olen tuota muutaman kerran tässä asentamisen alusta lähteien kiristänyt hiukkasen. Nyt se on asettunut/kulunut ja pultti on kiinni.
                                  Alussa tosiaan kun pultin tuoreeltaan veti kiinni niin ei tullut pyörä edes kotelosta alas :D
                                  Viimeksi muokannut jsahlman; 12.12.2012, 14:32.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                                    Ilmeisesti sulla ei ollut tarkoitus kuin morkata muita ja kehua itteäs noilla kommenteilla. Mitään arvoa kyseisen kaverin ongelmaan noilla sun kommenteillasi ei ollut. Jos et muuta osaa niin vastaile jonkun muiden topickkeihin tai siirry tuone suomi24 palstalle.
                                    Menee hyvätkin jutut pilalle.

                                    Se mihin itse olen noissa törmännyt on se että noissa ylemmissä sisäpäissä nuo puslat ovat pitemmät kuin se holkki. Isot rikat laitetaan molemmille puolille vielä ja se tukivarsi pukataan iskaritolppaan kiinni. Tiukkaan kun sen piltin vedät niin puslat puristuu tukivarteen liian tiukkaan /sekä holkkiin ja jumittavat sen kiinni.

                                    Jos vedät sen pultin todella tiukkaan niin koko pyörän saa jäämään jopa ihan ylös vaikka korin nostaa ilmaan.
                                    Kiitos vain. Suotta hihojasi polttelet kun kompuroit omaan nokkeluuteesi.

                                    Mikäli puslat ovat muutaman satkun liian pitkät niin esim. tasohiomakoneella voi hioa ainetta pois puslista jotta tukivarren saa liikkuman herkästi. Pultin löysälle jättäminen, edes vähän, on hölmöläisen virityksiä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Christerin kanssa samaa mieltä tuosta pultin löysälle jättämisestä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eli TommiL testaa tosiaan tuo ylätukivarren liikkuvuus kun kerta olette autoa laittamaan menossa. Eli ottaa tuosta 208 ensin pultin pois ja kokeilee miten tuo ylätukivarsi käsin liikkuu ylös-alas suunnassa. Jos ei ede kunnolla liiku on vika siinä. Ei tartte pitemmälle katsoa.

                                        Jos tuossa vika niin suurin syy varmaan johtuu suunnittelun vastaisesta asennuksesta. Ne isot rikat mitkä tulee 209 sarjan mukana olikin asennettu kuten tuolla mainitsit. Niiden lisäksi on varmaan jätetty myös orkkis rikat jotka siinä pitkässä pultissa on.
                                        Tuo on ilmeisesti suunniteltu siten että nuo rikat antaa hiukan periksi eli muovautuvat kun tuo yhdyspultti vedetään kiinni. Nuo rikathan on aika ohuet joten ne kyllä paineen alla antaa periksi. Itse katsoin ne niin rimpuloiksi ja jätin orkkis rikat lisäksi jolloin se paketti lukittui kun vedin täysin kiinni pultin.

                                        Mutta sen näkee kyllä kun pääsee katsomaan tarkemmin.

                                        Jos tuo ylätukivarsi liikkuu hereästi niin silloin kannattaa loput tukivarret käydä läpi samalla menetelmällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sunnuntai-aamun laatuaikaa vietetty tallin vetoisalla lattialla... Olettaisin ainakin yhden vikapaikan paikantuneen annettujen ohjeiden mukaisesti.

                                          Neuvojen mukaisesti irrotin tuon (PFR3-208) REAR UPPER ARM OUTER BUSH pultin, ja huomasin, että mutterin päätyyn oli jätetty orgis-aluslevy paikoilleen, joka oli kuitenkin kiristetty 'kupiksi'. Lisäksi eipä ylätukivarsi juurikaan liikkunut - toisella puolen sai liikkumaan kun väkisin kaksinkäsin pakotti, mutta toinen puoli oli aivan jumissa. Eli löysäys+uudelleen kiristys myös niiden sisempien puslien osalta. Niissä näytti aluslevyt olevan oikeissa paikoissa, joten en irrottanut sitä "kelkkaa" vaan tyydyin vain elvyttelemään paikoillaan.

                                          Tuon ulomman ylävarren puslan (eli 208) kanssa huomasin, että pusla oli jokusen kympin sisäholkkia leveämpi, ja siksi tuon paikoilleen jätetyn orgis-aluslevyn oli saanut kiristettyä liikaa. Pikaisen korjauksen jälkeen suoritetun testauksen myötä luultavasti kuulunut kitinä/natina kuului juurikin tuosta puslasta.

                                          Mietin nyt tuon ulomman puslan (208) kanssa, että siinä ei kai saisi olla lainkaan toista aluslevyä - eli kasaus olisi pultin kannasta lähtien: aluslevy + pusla+pusla + mutteri jokia kiristyy sisäholkkiin. Nythän tuon toisen aluslevyn myötä koko pusla-pakka vedetään kiinteäksi, eli puslat puristuvat aluslevyjen väliin ja luistoa ei pääse tapahtumaan oikesta paikasta (vaan siitä mikä ensimmäisenä antaa periksi)..

                                          Anyway - loppupäivän ajelujen aikana nähdään miten korjaus onnistui; nyt ainakin tuntuu takakulmat hieman liikkuvammilta kuin aiemmin.


                                          Kiitokset kovasti neuvoista ja avuista.

                                          Ja tuohon aiempaan argumentointiin - niin kyllä itsekin olin siinä uskossa, että näitä ei vain voi kasata liian tiukalle. Itse olen aikoinaan eri valmistajan puslia asennellut maastureihin, ja niissä ei näitä toleranssi-ongelmia ollut; joten en osannut niitä myös olevan tämänkään valmistajan osissa. Ja internetin foorumit läpi kahlattuani, oli - jälleen - täsmällisen tiedon lähde Audifinns-foorumin toverit.

                                          Jos vielä voi antaa vinkkiä näihin remontteihin, niin Kärcher'in höyrypesuri osottautui erittäin päteväksi puhdistajaksi, kun piti saada lumet+kurat+suolat pois osien ympäriltä ahtaistakin paikoista. Tosin kotina ei välttämättä tykätä mikäli pesuria ei muista putsata kunnolla ennen palauttamista..

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuossa 208:ssa pitää olla ihan kuperalla oleva rikka siinä puslan puolella eli jos oikein nyt ulkoa muistan niin keulan puolella. Pitää tarkastaa kun oon kotona. Tai eihän siitä haittaa tainnut olla jos se on ulkopuolella puslaa. Siis ja vielä oikeinpäinkin :)

                                            Tosiaan se 209 puslien pulttia kannattaa sitten seuraavassa renkaanvaihdossa eli keväällä kiristää, Kokeilla ainakin että kiristyykö jos se nyt on hiukan löysytettynä. Ja viimeistään jos kolisee niin eikun kiristään.
                                            Sen saa kiristettyä kun tunkkaa kulman vain ilmaan niin siitä renkaan päältä ihan. 18 ja 19mm avaimethan tuohon riittää.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kokeilin niin tuota 209 puslaa että vedin vaan kiinni pultin ilma prikkoja. Eli se iskaritolpan holkki ja puslien holkit vastakkain. Sekin tahmaa kiinni ja kovasti. Suurin ongelma on se tosiaan ettei ylätukivarren puslan reijät ole samassa linjassa toistensa kanssa. Pultti taas on viivasuora. Joten siitä se tahmeus tulee. Eli se kampeaa niin kovin siihen sisäholkkiin ja se taas puslan sisäreikään ettei mikään holkki pyöri mihinkään.
                                              Tarpeeksi kauan jos pitää niitä niin että kaikki löysä tulee siitä kun pultti pyörii mukana, niin se syö kyllä väärästä paikasta kaiken paskaksi.
                                              Tuosta kuvasta näkee suurimman ongelman. Toisen puslan läpi työnnettynä pultti tökkää toisen puslan holkin reunaan. Ja reilusti. Huono kuva mutta ajatus selvinnee kuitenkin.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut MikaSS; 24.4.2013, 09:20.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jatketaas. Nyt on puslaan tehty "rasvataskut" ja laitettu vähän enemmin rasvaa kuin mitä mukana tuli. Pultin kireys ei enää vedä tukivartta ihan jumiin vaan nyt alkaa tuntua siltä kuin pitääkin. Luultavasti vielä ajossa vähän tekeytyy kun pääsee mukavasti liikkumaan. Tein puukkosahalla urat ja laitoin töhnää kunnolla ennenkuin tapin työnsin paikalleen.
                                                Nyt siis tehdy muutokset: Puslat lyhennetty helan sisään menevästä osasta niin, että pusla painuu napakasti helan reunaa vasten eikä jää rakoselleen niin kuin suoraan paketista otettuna.
                                                Ulkopäistä otettu myös tavaraa pois sen verran että holkin reuna jää ulommaksi kuin puslan reuna.
                                                Sisäpuolelle ajettu puukkosahalla 8kpl rautasahan terän paksuisia uria helpottamaan holkin kitkaa kun se pultti väännättää vähän turhan kovin sitä holkkia puslan reunaa vasten. Kuva vielä hahmottamaan tilannetta.
                                                Attached Files

                                                Comment

                                                Working...
                                                X