Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3:n sähköinen käsijarru jumissa - kuinka auki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 D3:n sähköinen käsijarru jumissa - kuinka auki?

    Auto seisoo pihassa ja tarjoaa vikakoodina

    02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (v282)
    011 - Open Circuit - MIL ON

    Irroitin renkaan ja tarkistin nopeasti liittimen ja näyttäisi olevan kunnossa. Jolloin vika voisi viitata control moduleen tai sitten itse sähköiseen moottoriin.

    Nopeasti katsottuna ei vähkeessä näy mitään tapaa irroittaa mekaanisesti jarrua, tosin kyllä siinä takana akselin kohdalla joku musta muovilta näyttävä nupikka, mutta ei sitä ainakaan käsikopelolla saanut auki - voimaa en siihen uskaltanut käyttää. Onko kenelläkään varmaan tietoa onko alla mekaanisen aukaisun kanta?

    Entä sähköinen aukaisu jos suoraan työntäisi moottorille - Mihin pinneihin syötetään ja mikä jännite + paljonko pitäisi virtalähteen antaa virtaa?

    Lisätään vielä että vikakoodia ei saa nollattua eikä esim. function test kanavalle 010 tee yhtään mitään. Auto on nyt laturissa, sillä virrat ehti laskea webastonkäytön ja räpläilyn seurauksena.

    #2
    Tässäpä on aika hyvä ohje, jos kasissa on samanlainen satula.

    Oletko miten paljon käyttänyt käsijarrua?

    Melkoisen "hauska" vika tuollainen.

    Comment


      #3
      Löysin heti tuon SSP:n, mutta siinä ei kyllä mainita mitään mekaanista hätä-aukaisumekanismia. Huvittaa varmaan aika paljon.

      Comment


        #4
        Jeps. Olen yhtä naurua. Onneksi ei tapahtunut maalla.

        Mutta mitä tulee yllämainittuihin ohjeisiin, niin kasissa on erinäköinen satua. Ja liitikin on eri kuin esim. A6:ssa. Uloimmat pinnit ovat isommilla piuhoilla, näinköhän noihin nyt vaan uskaltaisi syöttää 12V ja -12? Varmaan suunta valitaan polariteetilla? Oletaisin keskimmäisten olevan jonkin sortin mittatietoa/antureita varten.

        Comment


        • #5
          Kutosessa johtosarjan rispaantuminen teki tuon aikanaan ja ihmettelin samaa että vittu miten voi saksalainen autoinsinööri laittaa se defaulttaamaan kiinni-asentoon. Lopulla oire meni siihen että se moottori veti koko ajan hoosiannaa.

          Korjaus sinänsä oli helppo, parikaapeli uusiksi takapyörän takana.

          Korjaamo oli sitä mieltä että joskus on mennyt moottoreita mutta harvinaisempi vika.

          Comment


            #6
            Johdot silmämääräisesti tarkistin siitä liittimen kumin takaa ja ehjää oli. Taitaa melkein olla hinausauton paikka.

            Comment


              #7
              Koska tällä kertaa merkkiliike tarjosi nopeaa palvelua, valinta osui marmorihuoltoon ja rikkinäinen käsijarrun moottorihan sieltä paljastui syypääksi. Tähän remppaan meni siis puolikas touhutonni näillä näkymin. Palvelu toistaiseksi erinomaista audicenter vantaan osalta.

              Comment


              • #8
                Täällä A6 4f vilkuttelee ja piippaa sähköisen käsijarrun toimimattomuudesta. Vikakoodi kertoo, että hanttarin puolella takana on virtapiiri koko ajan auki. Piuhat näyttävät ehjältä ja liitin on ihan priiman oloinen. Veikkauksia, mikähän vaivaa? Mun ajotyylillä takajarrusatuloita on juminut joskus edellisistä autoista, voisko olla ihan siitä vain kyse? Tai käsijarrun moottori, vai ohjausboksi?

                Aika hauska ajella, kun auto piipittää niin vimmatusti. Onneksi on äänekkäät ämyrit, peittyy se piipitys :P

                Comment


                  #9
                  Oye gringo, tyyppivika 4F:ssä, johtosarja/liitin menee ja jos muistan oikein just se oikean puolen. Toki voi myös olla moottori. Onko luettu VCDS:llä? jos on, laita koko liitana ja saat paremmin vastauksia, ja mielummin oikeaan topicciin:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...k%C3%A4sijarru
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...k%C3%A4sijarru

                  Comment


                  • #10
                    Oye Killeri, kiitos vastauksesta! Johto oli ilmeisesti ehjä ihan boksille asti, ja liitinkin priima. Vcds-dataa ei vielä ole, luettiin jollain simppelimmällä laitteella. Oliskohan sit moottori entinen? Pitänee testata...

                    Comment


                      #11
                      Mullakin hajosi toinen moottori,Onko kukaan korjannut itse tätä aparaattia vai onko vaihtoehtona uusi osa?

                      Comment


                        #12
                        Moottoria voi ajaa akkulaturilla tai akulla suoraan. Helpoin ja halvin tapa testata.
                        Ihmisen kokoama laite sekin.

                        Comment


                          #13
                          Purin tossa omasta satulan irti ja nyt pitäis hankkia uusi mutta satulasta ei löydy mitään varaosanumeroa??? on vain TRW ja audin logo.Voisiko joku etkan omaava katsoa numeron Oik. puolen satulalle? auto on rek. 09/03 4.0 tdi

                          Liike josta meinasin tilata osan inttää että pitää olla numero antaa vaikka osa näyttääkin ihan samalta....

                          http://www.ebay.co.uk/itm/3011995435...84.m1423.l2649

                          Comment


                            #14
                            Jarrusatula säätömoottorilla oikea PR koodeilla 1KE,1KW ja 1KY on 4E0615404B. PR koodilla 1KZ oikea 4E0615404C. Moottori näyttäisi olevan numerolla 4E0998281B kaikissa jarruversioissa. Alla olevista PDF:istä voi tarkistaa tuon oikean, kun katsoo autosta tuon PR numeron.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Kiitos tiedoista mutta pakko esittää kysymys mikä on PR-koodi ja mistä sen näkee?

                              KVG löytyi jo...


                              Osa Tuli ja on nyt paikallaan,tilasin tuolta:

                              https://www.carparts4less.co.uk/search/133444101/p/home
                              Viimeksi muokannut audi200tuning; 28.6.2014, 15:31. Perustelu: oma tyhmyys,lisäys.

                              Comment


                              • #16
                                A8 D3 2003 sähköinen käsijarru

                                Terve.


                                Hieman otsikosta poiketen mutta edelleen sähköisen käsijarrun tiimoilta:

                                Oman A8:n käsijarrun kanssa nyt tapeltu jo tovin aikaa eikä vikaa tunnu löytyvän. Autona siis A8 D3 vm. 2003.

                                Tässä vikakoodi:

                                Address 53: Parking Brake Labels: 4E0-910-801.clb
                                Part No SW: 4E0 910 801 A HW: 4E0 907 801
                                Component: EPB AV1C1010 H01 1010
                                Revision: AV1C1010
                                Coding: 0000331
                                Shop #: WSC 00656 210 88563
                                VCID: 1D3B9B93C43580D675-8048

                                1 Fault Found:
                                02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282)
                                012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
                                Freeze Frame:
                                Fault Status: 11111100
                                Fault Priority: 1
                                Fault Frequency: 16
                                Reset counter: 103
                                Mileage: 233128 km
                                Time Indication: 0
                                Date: 2003.03.05
                                Time: 07:00:35
                                - Tavaratilan 30A sulakkeet on ehjät
                                - Vasemmalle puolelle ostettu uusi moottori -> ei vaikutusta, vaihdoin myös moottorit päittäin jotta sain laskuista pois sen vaihtoehdon että uusi moottori olisi jo valmiiksi rikki
                                - Mittasin yleismittarin piipparilla akun alla olevan ohjausyksikön liittimestä vasemman puolen käsijarrumoottorin liittimeen menevän piuhan kaikki neljä karvaa eikä yhdessäkään ollut katkosta. Myös liitin itsessään vaikutti puhtaalta ja suihkutin siihen vielä kontaktisprayta.
                                - Tilasin Puolasta käytetyn (myyjän mukaan toimivasta autosta poistetun) ohjainyksikön varaosanumerolla SW 4E0 910 801 D ja vaihdoin sen vanhan tilalle, eikä muutosta vikakoodeihin

                                Vaatisikohan uusi ohjainyksikkö koodauksen Audin valtuutetulla korjaamolla? Jos näin niin voisi kuvitella, että siitäkin tulisi joku vikakoodi erikseen mutta mitään uutta koodia ei tullut?

                                Jostain luin, että ovat vaihtaneet myös tuota jarrusatulaa johon moottori tulee kiinni, mutta ei kai se voi vaikuttaa tuohon vikakoodiin? Ennemminkin idea taitaa olla siinä, ettei ryytynyt satula riko heti uutta moottoria?


                                Mahtaisiko täältä löytyä joltakin suurta viisautta auttamaan tämän ongelman kanssa?
                                Viimeksi muokannut Nikkei; 14.6.2016, 00:19.

                                Comment


                                  #17
                                  Pystytkö tarkistamaan johdotuksen myös niin, että pääset heiluttamaan ja nitkuttelemaan johtoa ja liittimiä samaan aikaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vika löytyikin jo.

                                    Vanha moottori jumahti aikanaan kiinni asentoon jonka jälkeen irrotin moottorin ja ruuvasin mäntää painavan levyn auki torx-avaimella, jotta pääsin siirtämään autoa.

                                    Virhe tapahtui siinä, kun ruuvasin kierteen täysin auki asentoon.

                                    Auto tarkastaa ilmeisesti pysäköintijarrun toiminnan käynnistyksen yhteydessä pyöräyttämällä moottoreita hieman taaksepäin. Kun kyseinen kierre oli täysin avoinna, moottori ei päässyt pyörittämään sitä auki ja ohjainyksikkö luuli, että virtapiirissä on vika kun virta kasvaa liikaa heti kun se yrittää pyörittää moottoria.

                                    Vika korjaantui kun ruuvasin kierteen noin puoleenväliin, käynnistin auton ja käytin kertaalleen pysäköintijarrun päällä ja pois. Tämän jälkeen kun pysäköin auton hallin pihalle, moottorit surisivat hetken aikaa eli ohjainyksikkö suoritti moottoreiden kalibroinnin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Terve, tietääkös kukaan kuuluuko jarrunestettä tihkua siitä keskiruuvista jota käsijarrun sähkömoottori pyörittää? Vai onko satula/mäntä sökönä?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei varmasti kuulu tihkua.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Automaattikäsijarrun pois ohjelmointi

                                          Autona A8 4e -2009 mikäli käsijarrua ei katkaisimesta laita päälle niin menee automaattisesti kun laittaa ovet lukkoon.

                                          Saisko tätä ohjelmoitua vcds pois ? alkaa pikkuhiljaa harmittaa sulatella niitä moottoreita tuolla pakkasessa :(

                                          Comment


                                          • #22
                                            VCDS:llä pitäisi onnistua tuo poistaa tuo automaaginen käkkäri oven avauksen yhteydessä.
                                            [53 - Parking Brake] [Security Access - 16] --> Syötä VCDS:n antama koodi
                                            [Adaptation - 10] - Driver Out Apply Evaluation of Brake Pedal --> aseta "not activated"

                                            Kaksi käsijarrumoottoria olen A8:sta purkinut ja kasannut. Toisen sai kuntoon kun sen moottorin vaimennusmaton irrotti ja avasi takakannen varovasti kangottelemalla ja vasaralla koputtamalla. Siellä oli hihnaveto ja planeetta vaihde. Oli melko likainen sisältä. Kun mekaniikan uitti WD-40:ssä ja puhaltelipaineilmalla sekä laittoi uudet rasvat sisään niin alkoi toimia. On nyt toiminut jo varmaankin 2-3 vuotta. Vikakoodia en varmaksi muista mutta mielestäni ei mekaanisesta viasta herjannut, vaan juurikin syöttöjännitteestä? Ehkäpä moottori otti liikaan virtaa ja kun ei jaksanut likaisia välityksiä pyöritellä.

                                            Toisessa olikin sitten vika koodina: 02438 - Left Parking Brake Motor Hall Sensor / 004 - No Signal/Communication - MIL ON. Sitä en saanut toimimaan. Muistaakseni mittailin johdot, joten kai se sitten itse tuo hall anturi oli rikki. Se taisikin sitten olla valettuna pakettiin niin ettei sitä pysty avaamaan. Jarrumoottori toimi normallisti mutta kun ei saanut voimatietoa niin lätkäisi jarrujen vikavalon päälle ja eihän se käy.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 5.2.2019, 07:19. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla A6 Quatro 3.0 TDI:n (vm.2004) säköisen käsijarrun kanssa samanlaista vaivaa. Merkkiliikkeen analyysi:
                                              PARK BRAKE MALLFUCKTION
                                              - Vasen satula virransaanti staattinen
                                              - Myös katkaisija oli vikamuistissa mutta satunnaisena
                                              - Vasemman satulan liittimessä johto irti/hapettumia
                                              - Sama vika myös oikealla puolella
                                              ->Liikkeen korjaussuositus, Johtosarjat uusittava molemmin puolin

                                              Kysymys kuuluu, mistä noita johtosarjoja kannattaisi lähteä etsimään? Merkkiliikkeen hinta ko sarjoille oli lievästi sanottuna aikas suolainen, työveloituksesta nyt puhumattakaan!

                                              Johtosarja vasen: 4F0972253M
                                              Johtosarja oikea: 4F0972254F

                                              LÖYTYYKÖ MISTÄÄN?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos se nyt oikeasti nuo johtosarjat vaatii niin www.carparts-pros.com voisi olla kohtuu hintainen. Itte kyllä kokeilisin ensin CRC/WD-40 kylpyä ja paineilmaa. Ellei apuja edellisestä, niin sitten katkoksen etsintä johdosta sekä tarvittaessa johdon korjaus tinaamalla ja kutistesukalla takaisin pakettiin. Liitintyökalun kannattaa kanssa hommata kun näiden vakkineiden kanssa pelaa, josko on liittimen juuresta irronnut saa pinnit irti ja pystyy uudelleen juottamaan. Vaikka tollanen: https://www.ebay.at/itm/Car-Terminal...IAAOSwN3Nb~PYQ

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mul on Audi A8 D3 4.2 2003 .Tein ton sähkösen käsijarru rempan oikea Rupes pelaa. Mut vasemmalle joutu ostaan moottorin sekä satulan. Tietysti uudet jarru palat.Koodaus on vielä tekemäti.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X