Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 ruostesuojaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 ruostesuojaus

    Itselläni on vm. 97 A3 ja mietiskelin näin ennen suolauskauden alkua että pitäisikö ruostesuojalle tehdä jotain. Alusta lienee ainakin hyvä massata tasaisin väliajoin ? Miten ovikotelot yms. ? Pitäisikö niihin tunkea jotain suoja-ainetta ?
    Minkälaisilla aineilla ko. homma kannattaa hoitaa ? Käykö ihan perus-setit vai onko suositeltavaa käyttää audin suosittelemia merkkejä?

  • #2
    Audien ruostesuojauksesta on ollut puhetta. Kokeile haulla. Varoitus suojaukseen: Audin tehdas on laittanut koteloihin/alustaan omat aineensa. Sinne jos ruiskuttaa muuta, on tuloksena tehtaan aineen irtoaminen?

    Comment


      #3
      Sama koskee merkistä riipumatta kaikkia pohjia joita on muovilla pinnoitettu... vanhanaikaisen massan laittaminen on viimeinen voitelu.

      Comment


      • #4
        Onko kaikissa, vaikka nyt tässä esimerkissä A3:ssa, samanlainen ruostesuojaus tehtaalta? Vai onko autojen ruostesuojauksessa eroa jos se tulee pohjoismaihin taikka sitten vaikka Italiaan?

        Comment


          #5
          Ainakin vuosi sitten Ingolstadtin tehdaskierroksella käydessäni tehdasesittelijä luetteli aineitten määrät mitä mitenkin paljon koriin ja pohjaan laitetaan. En muista määrää, mutta uskomattomalta kuulosti se kilomäärä, joka A4:senkin koteloihin on sitä vahaa laitettu. Ja ei ainakaan hänen mukaansa eronnut suojauksen määrä siitä mihin auto oli lähdössä, vaikka tosin yksilöinä kaikki kasattiinkin.
          Ja vaikka tämän nähtyänikin, suojasin oman A4:sen pohjan tyyliin: purin kaikki muoviosat, etu- ja taka-akseliston osat irti, pesu kuumavesipainepesurilla. Kaikki koteloitten kumitulpat irti ja muutaman päivän kuivaus koteloista kuin pohjastakin. Taka- ja etukelkan löysäys (että sai niitä laskettua hiukan alaspäin ja suojattua myös kiinnityskohtien ympärykset hyvin). Tankin löysäys ja alaslaskua hieman samaan tapaan kuin kelkat. Muualta pohja oli hyvässä kunnossa ja ei ollut kivenhakkaumia, mutta esim takakelkka oli saumoistaan ruosteessa, koska sitä ei ole sinkitty. Ja joissain kohdin esim. takapyöränkoteloissa pistehitsien kohdissa oli hapettumaa. Kaikki hapettumat ja ruosteet hiottiin ja vingutettiin kirkkaiksi, siveltimellä fosforihappoa poistamaan loputkin jäämät. Pesu emäksellä ja huuhtelu kuumavesipesurilla, ja taas kuivatusta pari päivää. Sitten paljaiden kohtien päälle siveltävää sinkkiä ja sen päälle pohjamaali. Purettujen osien kiinnityskohtien massaus ja niiltä osin kasaus. Irto-osien kuten kallistuksenvakaajien, tukivarsien massaukset irrallaan ja kasaus. Kun kaikki, muut paitsi pohjan muoviosat ja suojapellit (mm. pakoputken ja pa.tankin) oli kasassa koko alustan ruostesuojaus ja pohjan koteloiden kotelosuojaus. Koteloiden kumitulpat kasaan ja pohjan muoviosat ja muut suojapellit paikoilleen. Tämän jälkeen sisustan purkua: kontin verhoilut pois, takaluukun, ovien, konetilan verhoilujen irroitus. Kotelosuojaus em. paikkoihin ja kasaus.
          Tämän kaiken tein muun toiminnan ohessa, samalla mm. kävin jarrut läpi ja asensin palloniveliin rasvanipat (18kpl), joten ehkä kaikkea tuota alustan purkamista ei olisi kehdannut tehdä pelkän ruostesuojauksen takia.
          Ja ruostesuoja-ainetta meni paljon sekä alustamassaa että kotelosuoja-ainetta. Määrää on vaikea arvioida, koska tavarat on 200litran tynnyreissä. Mutta veikkaisin, että jos suojaamaton Audi kestää pitkään, niin toivon että minun Audini kestää vielä pidempään. :)

          Comment

          Working...
          X