Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutunut ohjaustehostimen pumppu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rikkoutunut ohjaustehostimen pumppu?

    Hieman ajatusjumppaa ja mielipiteitä olisin vailla siitä, että voisiko ohjaustehostimen pumppu hajotessaan nostaa linjan paineet liian korkeiksi?

    Jotenkin kuuloistaisi siltä, että näin ei voisi käydä. Onko näin?

    A6 4.2 2000 keksi tuossa kolmisen viikkoa sitten päättää alkaa vuotaa tehostinöljyt kuskinpuolen haitarikumin sisälle ilman ennakkovaroitusta.
    Vuoto paheni muutamassa päivässa suhteellisen pahaksi. Pumppu ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä.
    Tällä viikolla siihen asennettiin tehdaskunnostettu ohjausvaihde, joka alkoi vuotamaan ilmausvaiheessa molemmin puolin haitarikumien sisälle.
    Lähinnä tämä kiinnostaa, eli voiko rikkoutuneen pumpun tuottama ylipaine olla syypäänä?

  • #2
    Kyllähän se periaattessa voi. Aika harvinaista tosin.

    Comment


    • #3
      Hankin uuden tarvikepumpun ihan varmuuden vuoksi, nyt odottelen vielä korvaavaa osaa hajonneen ohjausvaihteen tilalle.
      Tämä tapaus ei ole mennyt kuten elokuvissa.

      Kun puhutaan tuosta ohjausvaihteesta:
      Ensin tuli väärä osa, koska myyjän verkkokaupassa on sama alkuperäisnumero on kahdella erilaisella osalla.
      Sitten tuli oikea osa joka asennettiin vain todetetakseen sen olevan rikki. Tässä yhteydessä olen maksanut jo kahdesta ohjausvaihteesta ja niiden rahdeista.
      Nyt väärä osa on palautettu ja väittävät sen olevan asennettu autoon ja panttaavat hyvitystä vedoten siihen. Helvetillinen vääntö tehty jo tässä vaiheessa ja ei varmasti tule helpottumaan yhtään, kun palautan tuon porsineen osan heille.
      Firman nimeä en paljasta vielä, mutta löytyy viitteitä tältäkin forumilta. En voi suositella tätä kenellekään.

      Comment


      • #4
        Vuotiko tuo uusi vai miten oli rikki ?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja jarituru Näytä viesti
          ...
          Tällä viikolla siihen asennettiin tehdaskunnostettu ohjausvaihde, joka alkoi vuotamaan ilmausvaiheessa molemmin puolin haitarikumien sisälle.
          Lähinnä tämä kiinnostaa, eli voiko rikkoutuneen pumpun tuottama ylipaine olla syypäänä?
          Jep...

          Comment


          • #6
            Lainaan aihetta vähän.

            Elikkäs tänään aamulla rupesi kuulumaan ujellusta konehuoneesta tuolta koneen etupuolelta ja uskoisin sen olevan ohjaustehostimesta kun muuttui hieman ratin kääntämisen kanssa ja kierrokset vaikuttivat siihen myös noin 2k rpm asti.
            Ääni kuullostaa hyvin tämän kaltaiselta

            Huomasin myös että hydrauli neste säiliö on alle Min rajan ei edes koske korkissa kiinni olevan mittatikun päätä.
            Kuva säiliöstä että mahtaako tuo olla ohjaustehostimen säiliö ?

            Eli olisikos tuo ohjaustehostimen pumppu rikki vai korjautuisiko vain lisäämällä hydrauli öljyä jos siis edes on ohjaustehostimen säiliö.
            Vai onko tuo ilmastoinnin kompura joka tuota ääntä pitää tosin ilmastoinnin päältä kytkeminen ei vaikuttanut ääneen.

            Comment


            • #7
              On oikea säiliö ja puolen sentin vaje nestepinnassa aiheuttaa jo jonkinlaisen jurnutuksen. Olen omassa pitänyt ylämerkissä tai inan yli jolla hiljenee.

              Comment


              • #8
                Tänään sain tuon ohjaus tehostimen säiliön täytettyä ja ilmasin(Rattia kääntelee muutaman kerran ääri asennosta toiseen?) myös.

                Mutta ääni pysyi ja moottorin lämmöllä ei ole asiaan vaikutusta kuuluu kylmänä ja lämpimänä.
                Ääni kuullostaa hieman pätkivältä kun kierrokset nousee ihan kuin joku laakeri hirttäisi kiinni hetkellisesti ja ohjauksella ei taida sittenkään olla asian kanssa muuta tekemistä kuin että ääni voimistuu kun ohjaus tehostimen rasitus nostaa moottorin kierroksia sen 50-100rpm.

                Eli kannattaaki minun vieläkin epäillä tuota ohjaustehostinta vai onkos tämä joku ihan muu juttu ?

                Comment


                • #9
                  Tyhmähkö kysymys, mutta kysynpä kuitenkin. Miten ohjaustehostimen nestepinta mitataan? Säiliön korkissa on mittatikku, mutta työnnetäänkö korkki+tikku vaan säiliön "huulille" mittausta varten vai ruuvataanko korkki kiinni saakka?

                  Comment


                  • #10
                    Matti - kierrossa on todennäköisesti edelleen ilmaa ja siitä johtuu tuo ajoittainen kurnahdus.
                    Jos sitä ei tunnu saavan sieltä pois ilmaamallakaan, on jossain oltava vuoto.

                    Antti - kierrettynä kiinni, tai näin olen ainakin ymmärtänyt. Ei siis ole fakta ja tästä syystä olenkin tykännyt ylitäyttää hieman yli maksimimerkin, siitä ei ole haittaa.

                    Comment


                    • #11
                      Tarviipas seurailla tuota tehostin nesteen pintaa vai voisiko kyseessä olla vain ilmavuoto kun olen ymmärtänyt että joissakin letkuissa voisi olla hetkittäin voimakas alipaine ?

                      Siinä vaikuittaisi olevan semmonen ominaisuus siinä äänen ilmenemisessä että sitä ei tule jos auto kerennyt seisoa pitkän aikaa käyttämättä.

                      Vaan se ilmenee siten että kun ensin ajaa auton lämpimäksi ääntä ei kuulu.
                      Ja sitten kun pysähtyy ja antaa auton seisoa hetken ja jäähtyä sen verran että veden lämpö on vaikka jossain 60-70C maastossa ja käynnistää niin ääni alkaa taas kuulumaan myöskin tyhjäkäynnillä mutta todella hiljaa ja kun antaa voimmakaasti kierroksia sen kuulee selvästi ja kiihdyttäessä vielä selvemmin.
                      Eli tuntuisi liittyvän moottorin rasitukseen jotenkin.

                      Korvakuulolla kuullostaisi tulevan näiltä suunnilta
                      Mutta korvakuulolta paha sanoa mitään ja videota en vielä saanut aikaiseksi.

                      Comment


                      • #12
                        Koitetaas jos täältä sais apuja.

                        Tänään yht´äkkiä profiilin kulkineesta meni pienten q-pyörittelyjen päätteeksi ratti kohtuullisen jäykäksi. Kierroksia kun antaa hieman ja kääntää rattia ni kuuluu helvetinmoinen ujellus. Koitin hieman ääntä paikallistaa ja vahva luulo, että ohjaustehostimen pumppu. Rattia pystyy jonninverran kääntämään ennen kun menee jäykäksi. Risteykset ja muut onkin sitten jo ikävempiä kun tarvii joko kierroksia koneeseen tai voimaa ja kierroksista riippuen pitää helvetin pahaa ääntä. Missään ei ainakaan näkyvää vuotoa ole, mistä olis voinut nesteitä ruikkia ja nesteen pinta näytti olevan ylä ja alamerkin puolvälissä. Onko jollain ilveellä voinut vetää ilmaa sinne ja sen takia tehdä tuota vai onko vaan hyväksyttävä pumpun rikkoutuminen?
                        Mistäs nyt sitten kannattaa alottaa ja varmistaa, että siinä on vika? Ainoa positiivinen asia on se, että on helpossa paikassa.
                        Minkähän hintanen tuommonen pumppu on ja mistä kannattaa alkaa metsästämään? Onko jossain muussa samaa pumppua?
                        Viimeksi muokannut jünther; 15.12.2013, 20:49.

                        Comment


                        • #13
                          Täytä nyt ihan ensiksi se säiliö ylämerkkiin tai pari milliä yli. Oon huomannut jokaisen omien kanssa että mitä tahansa alle ylämerkin riittää aiheuttamaan ulinaa ja ongelmia.

                          Comment


                          • #14
                            Vuotaa todennäköisesti raidetangon suojakumien sisään, sinne tuntuu mahtuvan reilu litran verran, ennenkuin possahtaa. Kokemusta on :D

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja CrowAQJ Näytä viesti

                              Elikkäs tänään aamulla rupesi kuulumaan ujellusta konehuoneesta tuolta koneen etupuolelta ja uskoisin sen olevan ohjaustehostimesta kun muuttui hieman ratin kääntämisen kanssa ja kierrokset vaikuttivat siihen myös noin 2k rpm asti.
                              Ääni kuullostaa hyvin tämän kaltaiselta
                              Mielenkiintoista, tuo ääni minullakin kuuluu enemmän ja vähemmän aamuisin ja etenkin pakkasessa. ääni vaimenee lopulta ajoittaiseksi njierk njierk ääneksi..

                              mutta nyt kun vaihdoin käytetyn pumpun tilalle niin ääni vain jatkuu. Epäilin jo vesipumppuakin joka on v6 tuon tehostajan alla..

                              nyt on tilattu tiivisteet tuohon omaan pumppuun jonka purkasin ja totesin ettei tämän mikään ole. Edes laakeria tuossa ei ole!! Mikä sinänsä ihmeellistä! Mutta onko jollakin kokemusta tiivisteiden ja stefan vaihdosta että tuleeko kuntoon?? Sisällä on sellainen monitahoinen muovi ja kumi tiiviste ja O rengas rungon ympäri..

                              Mutta jos mennään siihen että saisikin ilmaa niin silloinko paineettomasta järjestelmästä nestettä karkaisi säiliöön? (Koska tuo ei vuoda yhtään eikä nestettä katoa säiliöstä.) Ja sen takia alkaa huutamaan? Mutta eikö sen pitäisi sitten höriä ilmaa ennen pumppua (Onko säiliössä sihti?) koska jos paineletkuun menee 120bar ja vaikka vuotaisikin jostain sen ei pitäisi vaikuttaa pumpun toimintaan? ja kaikki kuplat pitäisi palata säiliöön.

                              vai kehittyykö se ilma (nesteen kierto häiriintyy) juuri pumpussa jos nuo tiivisteet falskaa? Sitä en tiedä kuinka nesteen tulisi pumpun sisällä kiertää ja miksi tuo tiiviste kiertää pumppukammion koska kaikki muukin pumpun sisällä on nesteen täyttämää. Kuvia ei tullu otettua, olis helpompi havainnollistaa.

                              -lisäys-
                              Tiivisteiden vaihdosta löytyy juttua myös palstoilta mutta ne on ollut sekaisin vanhemman 150bar (mäntäpumpun?) ja tämän 120bar järjestelmän kanssa. Faq osasta löytyy myös ohjeet tuon pumpun tiivistykseen mutta tämähän on nyt sitten ihan eri pumppu.
                              Itsellä vuoti pari vuotta paineletku enemmän ja vähemmän -ei ääntä.
                              Säiliö meni joskus alle min rajan-ei ääntä
                              Viimeksi muokannut sukramair; 16.12.2013, 07:08. Perustelu: Lisäys

                              Comment


                              • #16
                                No tarvinnee huomenna kattoa jos ääni vaimentuis kun sen säliön täyttää. Tuntuu vaan mahdottomalta kun tänä viikonloppuna KAIKKI hajonnut käsiin mihin olen koskenut ja sisältää moottorin. Tai sisälsi.

                                Tarvii myös kattoa jos sinne suojakumin alle sitä olis menny. En vaan ole varma siitä onko sitä nestettä koskaan sielä säiliössä juurikaan tuon enempää ollut. Ja osaako joku vastata onko jossain samaa pumppua? Yks diesel lötkön pumppu mulla pitäs jossain ainakin pyöriä, joka aika samanlainen tais olla, jos löytäis sen jostain.

                                Comment


                                • #17
                                  Pitää tarkistaa mutta jotensakin olisin jäänyt siinä uskoon että vain AAN ja AEC käyttävät samaa pumppua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Selvä homma. Lisäsin sinne nyt nestettä muutaman millin yli ylämerkin ja ujeltaa edelleen niin perkeleesti. Nestettä ei kyllä katoa minnekkään.
                                    Se pumppu mikä tuossa nurkissa pyörinyt on kyllä tosin hukattu näköjään jonnekkin. Joku viisas siivonnut hallia ja heittäny romurautaan. Pelkkä kiinnitysrunko jätetty laatikkoon.

                                    Jos jollain siis tommosta pumppua ylimääräsenä niin voisin lunastaa pois.

                                    E: Onko muuten tuossa 200 20v mahdollisesti sama?
                                    Viimeksi muokannut jünther; 16.12.2013, 13:42.

                                    Comment


                                    • #19
                                      AAH ja ABC koneiden pumpussa on muuten se ero että tuloputki on hieman eri asennossa. AAH suorassa ja ABC vähä ylöspäin.
                                      Ja tuli vaihdettua ne tiivisteet pumppuun mutta äänet ei lakannut. Kylmänä huutaa ja lämpimän ajoittain.

                                      Se vaan ei mee mun jakeluun mikä sielä on sit vikana?? Tosiaan akseli on ihan vain stefalla ja öljyllä rungossa "kiinni" ja tietty c sokalla lamelli päästään. Kuluuko noi lamellit ja sen runko sit vai mikä sitä ääntä aiheuttaa? Pitäiskö siirtyä takaisin LHM mineraaliöljyyn? Nyt aitoa kultaa vaihdettu 2 säiliöllistä että sekin on puhdasta ja joo max merkin yli on..

                                      Kuviakin olis mut ei jaksa niitä tänne vääntää.
                                      Niin ja yks ylimääräinen tiivistesatsi olis jos joku tarvii.
                                      Sopii zf pumppuihin audi bmw porsche.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X