160 rullattu A4 vm 2007 bi-xenonilla varustettuna. Valoissa myös kaarrevalotoiminto. Apukuskin puoleinen xenon-polttimo alkoi välähdellä aika vahvasti ja myöskin joskus pitkä valo ei mennyt päälle. Ajattelin että molemmat ongelmat voivat liittyä polttimoon ikään ja vaihdoin polttimot uusiin molemmilta puolilta autoa.
Välähdintä loppui, valot kirkastuivat, mutta pitkän valon kytkeytymisongelma jäi. Ihmettelin, etten ollut asiaan kiinnittänyt syksyn pimeissä illoissa huomiota ja pienten empiiristen testien jälkeen selvisi, että pitkän valon synnyttävä varjostin ei väisty valokeilan edestä pois kun auto on paikallaan. Ainoastaan paikallaan ollessa pitkä kytkeytyy päälle, kun autoa käynnistäessä valot tekevät liikeratatestin eli valokeila liikkuu ylös-alas ja vasen-oikea suunnassa. Mutta kun testi on ohi, pitkä jää joko palamaan tai sammuu.
Kuitenkin jos autolla ajetaan, pitkät toimivat täysin normaalisti, kaarteessa myös valokeilan kääntyessä ja palatessa keskiasentoon, pitkä palaa ja pysyy päällä.
Onko nyt meikäläisen autossa joku spesiaaliongelma vai onko tälläinen vika yleisempikin?
Käsittääkseni tuo varjostin toimii magneettikytkimellä tms. Onko sitä mahdollista vaihtaa osana vai yrittääkö Laakkonen myydä koko lyhdyn uutena jos sinne eksyy asioimaan?
Auto pitäisi katsastaa lähiaikoina ja leimallahan tuo pitkä valo testataan tietenkin paikallaan ollessa, ei ajossa...
Välähdintä loppui, valot kirkastuivat, mutta pitkän valon kytkeytymisongelma jäi. Ihmettelin, etten ollut asiaan kiinnittänyt syksyn pimeissä illoissa huomiota ja pienten empiiristen testien jälkeen selvisi, että pitkän valon synnyttävä varjostin ei väisty valokeilan edestä pois kun auto on paikallaan. Ainoastaan paikallaan ollessa pitkä kytkeytyy päälle, kun autoa käynnistäessä valot tekevät liikeratatestin eli valokeila liikkuu ylös-alas ja vasen-oikea suunnassa. Mutta kun testi on ohi, pitkä jää joko palamaan tai sammuu.
Kuitenkin jos autolla ajetaan, pitkät toimivat täysin normaalisti, kaarteessa myös valokeilan kääntyessä ja palatessa keskiasentoon, pitkä palaa ja pysyy päällä.
Onko nyt meikäläisen autossa joku spesiaaliongelma vai onko tälläinen vika yleisempikin?
Käsittääkseni tuo varjostin toimii magneettikytkimellä tms. Onko sitä mahdollista vaihtaa osana vai yrittääkö Laakkonen myydä koko lyhdyn uutena jos sinne eksyy asioimaan?
Auto pitäisi katsastaa lähiaikoina ja leimallahan tuo pitkä valo testataan tietenkin paikallaan ollessa, ei ajossa...
Comment