Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 Bi-Xenon toinen pitkä reistailee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 Bi-Xenon toinen pitkä reistailee

    160 rullattu A4 vm 2007 bi-xenonilla varustettuna. Valoissa myös kaarrevalotoiminto. Apukuskin puoleinen xenon-polttimo alkoi välähdellä aika vahvasti ja myöskin joskus pitkä valo ei mennyt päälle. Ajattelin että molemmat ongelmat voivat liittyä polttimoon ikään ja vaihdoin polttimot uusiin molemmilta puolilta autoa.

    Välähdintä loppui, valot kirkastuivat, mutta pitkän valon kytkeytymisongelma jäi. Ihmettelin, etten ollut asiaan kiinnittänyt syksyn pimeissä illoissa huomiota ja pienten empiiristen testien jälkeen selvisi, että pitkän valon synnyttävä varjostin ei väisty valokeilan edestä pois kun auto on paikallaan. Ainoastaan paikallaan ollessa pitkä kytkeytyy päälle, kun autoa käynnistäessä valot tekevät liikeratatestin eli valokeila liikkuu ylös-alas ja vasen-oikea suunnassa. Mutta kun testi on ohi, pitkä jää joko palamaan tai sammuu.

    Kuitenkin jos autolla ajetaan, pitkät toimivat täysin normaalisti, kaarteessa myös valokeilan kääntyessä ja palatessa keskiasentoon, pitkä palaa ja pysyy päällä.

    Onko nyt meikäläisen autossa joku spesiaaliongelma vai onko tälläinen vika yleisempikin?

    Käsittääkseni tuo varjostin toimii magneettikytkimellä tms. Onko sitä mahdollista vaihtaa osana vai yrittääkö Laakkonen myydä koko lyhdyn uutena jos sinne eksyy asioimaan?

    Auto pitäisi katsastaa lähiaikoina ja leimallahan tuo pitkä valo testataan tietenkin paikallaan ollessa, ei ajossa...

  • #2
    Tuossa saattaisi olla ihan vaan kosketushäiriö jolloin solenoidi joka liikuttaa sitä läppää ei saa aina virtaa. Korjaus voikin olla hankalampi jos tarvitsee umpiota purkaa että pääsee tarkemmin tutkimaan.

    Comment


    • #3
      kosketushäikältä vaikuttaa joo. Nytkin kun ajelin ja pitkiä käytin, ei mitään ongelmia koko ajomatkan aikana. Sama kun autolla ajoin pihaan pitkät päällä, kaikki hyvin.

      Vasta kun pysäytin auton ja laitoin pitkät pois päältä, sekä takaisin päälle, ei varjostin laskeutunutkaan valon edestä...

      Comment


      • #4
        kosketushäiriöhän siellä sitten oli. Epäilen vahvasti että joku tumpelo oli päivänvalopolttimoa vaihtaessaan tölväissyt johtosarjaa sillä solenoidille menevä toinen johto suurinpiirtein vain nojasi liittimeen, eli oli käytännössä irti.

        Johto kiinni liittimeen ja testaus ja jopas kaikki toimi niinkuin pitää.

        Se sivuaukkohan on ahdas, oma käsi ei edes mahtuisi siitä polttimoita vaihtelemaan. Olipahan vain lystikäs urakka tuokin selvittää umpion purkuineen ym.

        Comment


        • #5
          Hyvä että sait kuntoon. Korjaamolle kun olisit vienyt niin se olisi ollut uusi umpio ja xxxx€ sen enempää kyselemättä.

          Comment


          • #6
            Juu, tuli tämäkin vaihtoehto kysyttyä, ja aika oudolta tuntui ettei umpion sisäisiin ongelmiin löydy mitään muuta ehdotusta kuin tonnilla uusi kokonaisuus tilalle.

            Onneksi oli simppeli ratkaisu tähän "vikaan" mutta kyllä siinä purkamisessa ja kasauksessa kohtalainen tovi meni :) Tulipahan harjoiteltua xenon-polttimoiden vaihto vielä ennen puskurin irroitustakin.

            Comment

            Working...
            X