Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D2 hydropneumatic self-levelling system

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 D2 hydropneumatic self-levelling system

    Sattuisko kellään olemaan Audin selbstudy tms sivuja tuosta D2 A8:n takajousituksesta, joka on toteutettu jousilla ja keskushydrauliikalla toimivalla tasonsäätövaimennuksella. Onko se sitten hydropenumaattinen vai miksi sitä olisi paras kutsua.

    Lähinnä kiinnostaa mieto madaltaminen säästäen kuitenkin tuon tasonsäädön toimivana. Olen käsittänyt, että tuo tasonsäätö kannattelee perää muutaman sentin verran - näin ainakin luin tapauksesta, jossa oli korvattu nuo vaimentimet tavallisilla kaasuiskareilla. Tuon seurauksena perä oli laskeutunut n. 5cm alemmas.
    Tuota johtopäätöksenä, mikäli 0-asentoa muuttaisi niin perän saisi enemmän jousien varaan ja muutaman sentin alemmas. Samaan tyyliin kuin esim C5 A6:ssa joissa on takana ilmapussit.

    Jakakaahan kokemuksia jos on.

  • #2
    D2 säätöiskarit oli aikoinaan vain ja ainoastaan yhden valmistajan tekemiä (en muista mikä, KYB?). Valmistus päättyi jo varhain ja käsittääkseni uusin iskareiden saaminen on käytännössä ollut jo pitkään mahdotonta. Veikkaan, että haasteita on edessä. Jos ei nyt niin tulevaisuudessa.

    Itselläni oli aikoinaan (´95) D2:ssa säätöiskarit mutta nekin oli purettu ja korvattu tavallisilla aikaisemman omistajan toimesta. Ainakaan minun autoni perä ei kyllä ollut sen matalammalla eli on ilmeisesti mahdollista tehdä homma oikein ilman että roikkuu. Vanhan puretun järjestelmän entisen olemassa-olon tunnisti mm. tavallisesti huomattavasti suuremmasta hydralika-neste säiliöstä jossa samassa taisi olla ohjaustehostin.

    D3:ssa onkin sitten jo MMI:stä säädettävät tai automaattisesti säätyvät (mm. vauuhdin mukaan) ilmajouset. Ilman virittelyjä et saane hydraliikkaan ja ilmapusseja (vaatii oman kompuran jne) kunnolla yhteen.

    Comment


      #3
      Tuohon omaani on nuo säätöiskarit uusittu edellisen omistajan toimesta (+++2000€), joten ovat kunnossa.
      Tämä kyllä vastaakin sitten jo kysymykseeni, mikäli kokemuksesi perusteella, ei tuo systeemi kannattele perää kuin suuremmalla kuormalla. Juu, enkä meinannut korvatakaan noita ilmapusseilla, pysyn noissa niin kauan kuin ne kunnossa on.

      Vielä kun tietäisi, että oliko tuossa sinun A8:ssa edessäkin vakiojouset, ettei oltu eteen vaihdettu madaltavia? Käsitin viestistäsi, että autoa sulla ei enää ole, joten navasta kaareen -mittaus ei taida onnistua?

      Comment


      • #4
        Jep. Autoa ei valitettavasti enää ole.

        Comment


          #5
          [A8 - 4.2q 1995]

          Sattuuko kukaan tietämään onko D2 kasin takajousissa fyysisiä (tai vaikka psyykkisiä..=) eroja iskunvaimennuksen tyypistä riippuen? Self-levelling vs. tavalliset.

          Madallusjousten yhteydessä mainitaan aina, etteivät sovellu autoon jossa takana self-levelling system. Onko syy ainoastaan se, että auton madaltuessa tuo takavaimennuksen lepoasento muuttuu ja ilman sen säätämistä self-levelling pukkaisi perää jatkuvasti ylös alkuperäiseen korkeuteen?

          Eli fyysisesti normijouset kävisi paikalleen myös tasonsäätövaimentimillakin varustettuun?

          Comment


            #6
            Pari viikkoa sitten juuri tilasin kaverille saksanmaalta korkeussäädettävän alustasarjan D2 A8:n ja siinäpä sitten tutkittiin kun autosta löytyikin putket iskarien kyljistä. Sitä orkkis tasonsäätöä saa muistaakseni perämurikan paikkeilta säädettyä kun muuttaa korkeusanturoinnin varren asentoa. Koko setupin ohittaminen ei ole iso juttu mutta ei ihan triviaalikaan. Jos putkenpäät avaa ja jättää auki niin ohjaustehostajan paineella tulee hydrauliikkanesteet pihalle. Jos tulppaa putkenpäät niin jostain muualta porsii. Ilmeisesti vaihtoehdot ovat joko tehdä iskareita emuloivat lenkit joista vain kiertää vapaasti neste ympäri, tai vaihtaa tehostajan pumppu sellaiseen malliin jossa ei ole tasonsäädön lähtöjä.

            Comment


              #7
              No kun idea nyt on, että en halua poistaa tuota toimivaa ja uusittua tasonsäätöä, vaan pitää sen toiminnassa juurikin tuota anturin vartta sitten säätämällä ;)

              Mihin etsin vastausta on että voinko hankkia jouset vaikka lisätiedoissa kerrotaan, ettei sovellu tasonsäädöllä varustettuun?

              Epäilen ettei ongelmaa ole, ja sittenhän sen näkee. Ainakaan noissa jutuissa, joissa on vaihdettu tavalliset iskarit, ei itse jousen paikoille ole muutoksia tarvinnut tehdä.

              Comment

              Working...
              X