Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ikkunalasien irrotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ikkunalasien irrotus

    Jostain syystä päätin kokeilla uhmata vanhaa lakia, jonka mukaan ikkunoita ja kromilistoja ei autosta saa ehjänä irti. Pari irtaa erinäisimmillä kikoilla kokeiltuani, kohta on kai pakko myöntää vanhan viisauden pitävän paikkansa.

    Hiljakseen etenevä liimasauman sahaus "siimalla" on vissiin ainoa edes jotenkin mahdollinen saada ikkuna ehjänä. Sellaisia kromilistoja, jotka ovat ikkuna reunojen ympäri ei sekään pelasta, joten niiden suhteen olen jo antanut periksi. Mutta ei meinaa edes sitä ikkunaa saada irti.

    Kun en tiedä mistä saa oikeaa hammastettua tms. leikkuulankaa, on pitänyt kokeilla kaikki mitä löytyy. Siimat voi unohtaa heti alkuunsa, ei kestä mikään. Perusrautalangat samoin. Kitaran kielet myös, koska pinnan kierteitys irtoaa pian, jolloin varsinainen lanka liikuu ikään kuin hylsyn sisällä eikä sahaa siten mitään. Ohut pirun kova "pianolanka" on ainoa joka kestää jotenkin, vaikka sekin kuumenee ja menettää kovuutensa aika helposti. Sileänä se ei myöskään sahaa vaan polttaa tiensä läpi. Lehtisahanterä? ETKAsta löytyi kyllä varaosakoodi marmorilangalle :)

    Mutta mitäs sitten kun vastaan tulee kromilistan metallikiinnitys? Lanka ei mahdu leikkaamaan sen ohi, vaan pitäisi mennä läpi. Hitto, en ymmärrä miten lasit saa irti edes hajottamalla. Vaikka löisit rikki, niin liimatut kohdat ovat kuin tauti kiinni. Pitääkö ne nyrhiä muru kerrallaan irti siitä liimasta? Entä millä se loppu liima saadaan irti? Ei tunnu nimittäin purevan kuumuus eikä kemikaalit.

    Jollain jotain vinkkejä asian suhteen? Nyt on niin monta iltaa tuhrattu, että on jo pakkomielle saada edes yksi takakulman sivulasi ehjänä irti :) Ainoa keksimäni tapa on leikata ikkuna peltien kera ja hioa pellit liimaan asti pois. Siten voisi ehkä saada koristelistatkin talteen :)

    #2
    Onko se kromilista kiinni korissa vai lasissa?

    Itse olen leikannut ne irti mattopuukolla sisäpuolelta. Vittumaista hommaa, ja teriä katkeilee, mutta sentään onnistuu.

    Comment


    • #3
      Kun en tiedä mistä saa oikeaa hammastettua tms. leikkuulankaa, on pitänyt kokeilla kaikki mitä löytyy
      Varmasti jokaisesta autolasituksia tekevästä liikkeestä löytyy tuohon tarkoitettua lankaa. Muistaakseni se on kolmioprofiilia, ei hammastettua. Itse olen viimevuodet teettänyt hommat, kun se tulee kaikin puolin halvimmaksi. Lasit ja listat säilyy ehjänä, tai ei ammattilainenkaan kaikkia listoja saa ehjänä irti tietenkään, mutta 95% enempi kuin minä.

      Entä millä se loppu liima saadaan irti?
      Ei sitä tarvitse saada irti. Siihen pistetään ennen uutta liimakerrosta primeri päälle, mikä sulattaa vanhan ja uuden liiman yhdeksi. Mikäli lasi on irroitettu "puukolla", niin silloin pitää tarkasti tarkistaa että ei ole mennyt maalipinta puhki. 99% tapauksista kun ikkunan reunan alta pilkistää ruoste, on lähtöisin huonosta ikkunanvaihdosta.

      Comment


      • #4
        Leikkauslankoja on useaa erilaista ja "oikea" on sitten tottumiskysymys.
        Neliöprofiili ja punottu on ne tyypillisimmät, joista neliöprofiili pikkuhiljaa nostamassa suosiotaan.
        Merkittävin ero on siinä, että punottu lanka tarvitsee sahausliikkeen toimiakseen, kun taas neliöprofiilille riittää pelkkä veto. Itse preferoin, niissä vähissä lasitöissä joita teen, tuota neliöprofiililankaa sen ominaisuuksien vuoksi, joka toimii hyvin myös lankaleikkuria käytettäessä.

        Mikan liimakommenttiin liittyen: liimaa ei normaalisti poisteta kokonaan, vaan jätetään 1-2mm.
        Vanha liima toimii loistavana alustana uudelle.
        Primereiden, aktivaattoreiden yms. käyttötarve tuleekin sitten suoraan käytettävän liiman valmistajan ohjeistuksista, jota noudattamalla homma toimii.

        Leikkauslankojen hinta ei päätä huimaa, kuten ei myöskään tarvittavien liimatarvikkeiden hinta.
        Soveltaminen on omasta turvallisuudesta pois - jos ette tiedä mitä teette tai käytätte vääriä aineita, tai oikeita aineita väärin, jättäkää mieluummin tekemättä ja kääntykää ammattilaisen puoleen.

        Comment


          #5
          Onko se kromilista kiinni korissa vai lasissa?
          Sekä että. Osa on korissa, osa on lasin reunan ympäri. Mattopuukkoa yritin kokeilla aluksi, mutta eihän siitä meinannut tulla mitään. Liima on niin pirun kovaa ja kitkaista, että ei meinaa millään saada terää leikkaamaan ja sitten kun leikkaa, jämähtää leikkuujälkeen kiinni kuin tauti.
          Viimeksi muokannut jasso; 18.11.2012, 13:17.

          Comment


            #6
            Wurthilta löytyi kahta erilaista leikkuulankaa; punottua ja neliskanttista. Jotain 20-30e kela (25m ja 50m), joten otin molemmat. Punotulla sain viimein yhden takasivukulmaikkunan irti :) Ja vieläpä ehjänä.

            Näköjään on sittenkin osa listoissa korissa kiinni, mutta yhdestä päästän puolestaan lasissa kiinni olevan listan alla. Ihan vain ettei menisi liian helpoksi. Ja on muuten edelleen kovaa liimaa. Pihdellä jos ottaa 5x5mm palasta saumasta kiinni, heiluu koko auto pihdeistä nykimällä.

            Comment


              #7
              Viime talvena tuli irrotettua 3B sedan passatista tuulilasi, takalasi ja takaa pikkuikkunat. Monenlaista sahauslankaa tuli kokeiltua mutta eniten tuli tulosta migin langalla. Kitaran kielet toimi kans melko hyvin. Niitä vain ei ollut tuohon tarkoitukseen uhrata kovin monta. Ihan perus paalinarullakin sai leikkauksen etenemään ja tiukoissa kurveissa se taisi olla jopa paras konsti.

              Comment

              Working...
              X