Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takajarrun paineen säädin ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Takajarrun paineen säädin ?

    Meni hylkyyn katsastus.

    Audi 100 2.5 Tdi -93. ABS:llä varustettu.

    Taka-akselilla matkustajan puolella on ilmeisesti joku jarrupaineen säädin, kuuluisiko siitä olla joku vipu / jousi tms. yhteysdessä johonkin kohtaan korissa ? Meitsin pelissä vanhan systeemin on joku aikasemmista omistajista korvannut rautalangalla. Pienen tutkiskelu jälkeen luulisin että joku jousi siinä kuuluisi olla.

    Sitten kuskin puolelta katsastusmiehen milestä kuulemma puuttuu joku "alppiventiili" mikä H****tti sitten lieneekään ? Tästä venttiilistä toinen katsastusmies uskalsi olla eri mieltä koska kyseessä on ABS-auto. Svidu.

    Ja vielä, jarrupoljin painuu hitaasti pohjaan kun pitkään ja hartaasti, todella voimalla painaa. Mun mielestä vanhassa autossa normaalia ? Ainakin Subarussa ja Mitsussa painuu ihan samalla tavalla.

    Mutta jos joku tietäisi kertoa mistä löytyisi mahd kuvaa kys. paineensäädin virityksestä niin sais kuntoon ja leimattua pelin.

  • #2
    Jos muistan oikein: Minulla on takajarrujen paineensäätöventtiili kuskin puolella takapäässä. Taitaa siinä jousi olla= kuorman lisääntyessä ( takaosassa painoa=takapenkillä immeisiä tai kontissa tavaraa) se vaikuttaa takajarruihin = lisää "painetta".

    " Alppiventtiilistä" en ole kuullut koskaan.

    Jos joku on korvannut "jousen" rautalangalla, on ko mutikassa varmaan vikaa? Korjaaminen ei onnistu? Uusi maksaa varmaan jotain yli 200 ??

    Jarrupoljin ei saa painua "hitaasti" pohjaan. Ei ole normaalia. Järjestelmässä on luultavasti ilmaa, ellei jarrunestettä häviä = vuoto jossain. Ilmaus tai vuodon korjaus/ilmaus ja samallajarrunesteiden vaihto jos n 2 v vanhat.

    Tänään katsastin omani: läpi:)

    Comment


    • #3
      Omassa typ44:ssa oli joku edellinen omistaja laittanut nippusiteellä koko sydeemin kiinni... ja vissiin katsastanut sillä tavalla! Nippusiteen kunnosta päätellen. Varmaan katastusmiehen kaveri ;)
      Siinä kuuluu kyllä olla jousi. Mulla oli vaan toi paineensäätöventtiili jämähtänyt niin että piti uusia koko härveli. M:netistä sen sain suht. edullisesti ja jousen ostin käytettynä. Sitten tuli tenkkapoo kun madalsin alustan...

      Comment


        #4
        Jarrupaineensäädin venttiili eli kuorma-autoissa ALB-venttiili säätää takajarrujen paineen riippuen kuormasta. Ei tuota venttiiliä hupiautoissa kutsuta ALB-venttiiliksi. Yritti inssi olla vitsikäs??
        Venttiili kiinni auton rungossa, säätövivusta kohtalaisen isolla jousella kytkettynä taka-akseliin. Jos tuo venttiili päästää riittävän määrän painetta takajarruille, eli dyno näyttää riittävää lukemaa, niin pistä jousi paikalleen ja uudelleen katsastukseen. Yleensä venttiili kyllä jumettuu siihen asentoon että paine takajarruilla on minimaalinen. Harvoissa autoissa tommosia venttiileitä on.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja 90q
          Ei tuota venttiiliä hupiautoissa kutsuta ALB-venttiiliksi. Yritti inssi olla vitsikäs??
          Taisi yrittää joo. Olli sellanen 60v+ partaheppu. Kovasti puhu "nappijarruista" ja "alppiventtiilistä".

          Joo, jousi siellä kuuluisi siis olla, kuskin puolella, toinen pää kiinni taka-akselissa ja toinen siinä paineensäätimessä. vv-auto Helsinki, 13?. Mutta. Tossa autossa on joskus ollu takana automaattinen korkeudensäätö. Ja siksi myös matkustajan puolella on "leveling valve".

          Eli sitä jousta joka normaalisti on kuskin puolella, sille ei oikein ole paikkaa. Ja matkustajanpuoleisesta mötikästä kuuluisi olla tanko yhteydessä koriin. Sen hintaa en vielä tiedä. Juuri siinä mötikässä oleva vipu on lukittu jarruputkiin rautalangalla ja siitä inssi vähän murahti. Ymmärrän kyllä, en siitä kitise. Mutta saa mennä nappijarruineen ettimään alppiventiileitä jostain muualta.

          Korkeudensäätö on jossain vaiheessa purettu ja iskarit takana korvattu normaaleilla. Ja kun toi vipu on tolla tavalla viritetty niin tuskin on mitään paineensäätöjä. Täytyy sellanen tarvittava tanko hankkia ja sitten selittää inssille että ei ole alppiventtiiliä.

          Niin. Ja NAP-jarrut on normaalit NesteAliPainejarrut. Oli vain mulle vieras käsite toi "nappijarrut". ALB selitettiinkin jo ylempänä.

          Comment


            #6
            Kohtuullisen pitkän tutkimisen jälkeen voin todeta että olen pihalla.

            Siinä kuskin puolella missä normaalisti on se jarrupaineensäädin, siinä on vain sellainen jakoblokki johon jarruputket tulevat ja menevät edelleen pyörille. Mitään vipua tai mitään liikkuvaa säätöä ei ole. Matkustajan puolella on sitten se "levelling valve" joka siis ilmeisesti mittaa auton korkeutta ja tarvittaessa päästää lisäpainetta iskareille. Tästä venttiilistä menee yksi putki kuljettajan puoleiseen jakoblokkiin.

            Onko ABS malleissa lainkaan mitään jarrupaineensäätöä siellä taka-akselilla ? Vai onko niin että mitään säätöä ei periaatteessa tarvitse jos automaattinen korkeudensäätö olisi käytössä ? Silloinhan perän korkeus olisi aina sama, kuorman kanssa ja ilman.

            Sitten vielä, jos sinne tollasen jarrupaineensäätimen asentaisi niin pitäisikö se vielä erikseen säätää / kalibroida tms. Vai riittäisikö pelkkä asennus paikalleen, jousen asennus ja sillä selvä.

            sorry tythmäily, ensimmäinen autoni jossa on ABS, ja joskus ollut automaattinen tasonsäätö.

            Comment


            • #7
              Mutuheittona sainoisin että ABS-autoissa ei noita kuorman mukaan säätyviä jarrupaineensäätimiä tavata käyttää. Saatan olla väärässäkin, mutta en muista koskaan törmänneeni.
              Automaattisen korkeudensäädön kerahan se olisi vieläpä täysin turha.

              Comment


              • #8
                Hitsi, kun en muista. Automaattinen korkeudensäätö on asia erikseen, mutta normali ABS? Mutu on, että siellä se lepää se mutikka jousen kanssa? Eihän ABS:llä ole mitään tekemistä takajarrujen paineen kanssa- sehän haistelee jokaista pyörää erikseen?
                Minulla on varaa olla täysin väärässäkin:)

                Comment


                • #9
                  Okei no tarkastinpa. Kyllä siellä sellainen on.
                  443 614 151 H brake force regulator
                  443 614 151 B brake force regulator for models with suspension levelling system

                  Eri murikka siis riippuen onko tasonsäätö vai ei. Kuvan mukaan vasemman pyörän lähistöllä. B-malliin tulee putki myös hydraulisysteemiltä!

                  Comment


                  • #10
                    Omassa 100q.ssa oli säätimestä otettu koko vena pois ja reiän yläosa oli tukittu jollain seosmetalli mämmillä eli paineen kulku on vapaata riippumatta painosta. 3.sta katsastuksesta on menny läpi. Jousi siellä on vain näytön vuoksi. Sijaitsee 100q -89.ssä kuskin puolella.

                    Comment


                    • #11
                      Jep, porkkis on oikeassa. Omassa on ABS ja myös tuo säädinkin löytyy.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
                        Eri murikka siis riippuen onko tasonsäätö vai ei. Kuvan mukaan vasemman pyörän lähistöllä. B-malliin tulee putki myös hydraulisysteemiltä!
                        Jep. Aletaan olla asian ytimessä. Muttamutta. Se murikka mikä tuolla meitin autossa on - siinä ei ole mitään vipua, eikä paikkaa mihin ripustaa jousi, taidan ottaa kuvan huomiseksi. Taka-akselissa on silmukka jouselle. Ja totta, murikkaan menee yksi putki hydraulisysteemiltä, systeemiltä joka mittailee korin etäisyyttä akseliin, ja tarvittaessa nostaa painetta iskareille.

                        Mistä kuvista katsoit ? Onko jossain netissä ? Tänään katseltiin V V -auton varaosamyynnissä tota taka-akselin kuvaa, ja siinä oli kys. murikka - mutta edelleen ihan erilainen kuin omassani. Ton käyttöönotto on joskus loppuvuonna 1993. Voisiko olla -94 malli jo ja siinä ehkä olisi jo erilainen systeemi ? Mistä ton erottais ton vuosimallin ? Ei ole oikein kokemusta Audeista...Vielä.

                        Kiitokset kaikille jo vastanneille. Ehkä tämä tästä selviää.

                        Comment


                        • #13
                          Jos ei itellä ole etkaa, niin oikeat osat kyllä löytyy runkonumeron perusteella kaikista merkkiliikkeistä.

                          Comment


                            #14
                            Löyty tällainen :

                            http://replacement.autopartswarehous...se&showdc=true

                            Tämä näyttäisi oikealta kuvien mukaan, mutta kuten mainittu, omassani se on sellanen kiinteä blokki jossa ei ole mitään vipua, ei säätöjä, ei edes sen näköistä kohtaa josta olisi vipu irrotettu. Otan kuvat huomiseksi, kuva kertoo enempi.

                            Comment


                              #15
                              Ton yllä mainitun kataloogin mukaan -96 mallissa tota painesäädintä ei enää olisi.

                              Comment


                                #16
                                Jenkkimalleissa ; 100 V6 olisi kys. säädin. 100 Q V6 ei ole. Olisikohan toi Q = Quattro. Miksi nelivetomallissa ei enää olisi säädintä ?

                                Comment


                                • #17
                                  Miten olisi, jos käyttäisit muokkausta?

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Tykki
                                    Jos ei itellä ole etkaa, niin oikeat osat kyllä löytyy runkonumeron perusteella kaikista merkkiliikkeistä.

                                    Miten olisi, jos käyttäisit muokkausta?
                                    Joo, ei tohinassa kerkii...

                                    Alkaa valjeta. Eli tossa alhaalla kuvat.

                                    Tasonsäädön kanssa. -> http://etka.auto2.ru/au/A100/1993/149/54/1585851/

                                    Ja ilman tasonsäätöä. -> http://etka.auto2.ru/au/A100/1993/140/54/1425138/

                                    a k t e = e t k a

                                    Noista näkyy että erilainen on säädin. Täytynee vaihtaa nykyisen murikan tilalle tollanen oikeampi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onnistuuko tuon paineensäätimen säätö suunnilleen itse vai vaatiiko jotain laitteita. Itsellä juuri vaihdettu ja jousen pää samoilla kohdin kuin olikin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onnistuu ilman laitteita.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkohan ok jos tankki puolillaan ilman kyytiläisiä ja ilman suunnatonta subbari koteloa jousi on juuri ja juuri jännittyneenä? Vai kuinka kireä se pitäis olla? Jarrua painellessa säätimen varsi kuitenkin liikkuu... itse säätimen mutteri on sinetöity liima klimpillä. taka-akselissa säätö varaa on kaikestaan joku 30mm ja nyt mulla pystyis kiristään vielä 10mm... jostain luin että tuo homma pitäis tehdä oikein painemittareilla ($$$$) mutta tuskimpa sitä kukaan sitten teettää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tyhjänä auton seistessä omalla painollaan renkailla pitäisi olla kaikki väljät pois eli kuorman lisäämisestä lähtee kiristämään säädintä.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X