Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 (b5) -varsinkin mutkissa outoa ääntä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 (b5) -varsinkin mutkissa outoa ääntä.

    Kyselisin, että mikä voi aiheuttaa sellaista *flapflapflapflapflap* -ääntä edestä, kun autolla ajaa noin 60km/h mutkaan tai esimerkiksi kääntää autoa noin 60km/h vaudissa samanlailla ku formuloissa lämmitettäisiin renkaita?

    Väpättävä ääni joka korostuu mutkissa ja on kuitenkin verrannollinen nopeuteen. (ei ole mitään väliä onko 1000rpm tai 7000rpm koneessa kierroksia, ainoastaa kuinka nopeesti renkaat pyörivät).
    Itse levyt ja vanne ei ollut kuumana ajon jälkeen, mutta jotenkin tuntuisi, että se sinne aluelle ääni kuitenkin osuisi?

    Ääni kuuluu, kun suoraa ajaa yli 50km/h niin erittäin hiljasena, mutta sen huomaa. "mustalla" asvalttipinnalla äänen kuulee paremmin. Ääntä ei enää erota, kun nopeus kasvaa +100km/h. Muuttuu tasaiseksi "huminaksi".

    En tiedä onko tämä kuvaus kuinka selkeä, mutta ehdotuksia jos jotakin saitte irti tästä kuvauksesta.

  • #2
    Arvaus 1. Vetonivel? 2. Kurkkaa auton alle = olisiko joku "lärpäke" aiheuttamassa ko ääntä? 3. Etujarrupalat?

    Comment


      #3
      1. Auto on 53tkm ajettu, Vetonivelen suojakumi on ehjä ja sieltä ei kuulu kuitenkaa rutisevaa ääntä.
      2. Nostettu auto ylös ja mitään ylimääräistä ei näy.
      3. Mahdollisesti. Otin renkaan irti ja pyöritin jarrulevyä -> muuten normaalin tuntuinen, mutta yhdestä kohdasta hieman jäykempi pyörittämään.

      (autolla on viimeisen 3 vuoden aikana ajettu noin 7tkm. Vuosihuollossa kuitenkin Audilla käytetty joka vuosi). Pulttien irrotuksen jälkeen renkaat olivat kyllä sen verran jumissa, kun niitä vaihdettiin(isommat pallot alle:) ), että apuvälinettä joutui käyttämään, että renkaat irtosivat.Pyörää, kun pyörittää niin ei tunnu että joku jarruittaisi renkaita.Taas palaa insp valo, että vuosi huoltoon pitäisi mennä niin viimeistään, jos siellä osaavat katsoa.

      Comment


      • #4
        -renkaissa vikaa?

        -pohjapanssari?

        -ylätukivarret?

        arvauksia vain..

        Comment


          #5
          Kilometrien perusteella vika johtuu liian vähäisestä käyttöstä ;)

          Comment


            #6
            Jotenkin kuulostais rengasvialta. Täryyttääkö rattiin?

            Renkaan rungossa tai pinnassa vikaa? Eipä tota arvaamalla pysty ratkasemaan.

            Comment


            • #7
              Mun toinen takarengas pitää vähän saman tyylistä ääntä. Sen aiheuttajaksi on rengasliikkeessä todettu renkaan kuluminen soikeaksi. Se ei kumminkaan tasapainotettuna juurikaan täristä.

              Comment


                #8
                Renkaita olen kyllä kanssa miettinyt. Ei kyllä täristä missään vaiheessa millään nopeudella, mutta niissä ei ole kyllä kuin joku 3mm-4mm enää pintaa eli voihan tuokin olla yksi vaihtoehto. Hankook Ventus K2 on kyseessä.
                Täytyy, kun kerkee niin testata laittaa talvirenkaat alle ja lähtee lenkille "nopeasti" kokeilee, että ei poliisit häiriinny tilanteesta.

                Kiitoksia kuitenkin hyvistä veikkauksista, lisää voi ehdottaa mitä voisi testailla.

                yhteen kysymykseen niin pohjapanssari on kyllä oikein kiinni eikä repsota tai hankaa mihinkään.
                Ylätukivarsista ei ole vikaa, kun siitä kuuluisi töyssyissä "kolina ääni". Vanhaan A4:n vaihdoin itse kaikki tukivarret ylhäältä ja on kyllä tuoreessa muistissa sen vian ääni:) Takimmainen alatukivarret vaihdettiin viimevuonna VW kampanjan takia.
                Ongelma on se kun päällepäin en löydäkkään vikaa, mutta ääni tulee kuitenkin:( Tosin kyllä se ääni hävii ku laittaa mutkiin radioo kovemmalle:)

                Comment


                • #9
                  "Tosin kyllä se ääni hävii ku laittaa mutkiin radioo kovemmalle:)" Jussi kertoi oivan konstin hävittää häiritseviä ääniä:) Toivottavasti vika ( äänen aiheuttaja) selviää. Kerro sitten.

                  Comment


                    #10
                    Mulla on just sama ääni ja se diagnosoitiin vetonivelestä lähteväksi. Ens perjantaina vaihdetaan uus tilalle.

                    Comment


                    • #11
                      Voi myös olla laakerivika, kannattaisi sekin katsoa, ennen kuin vaihtaa kalliimpia osia turhaan.
                      Juuri tuo mutkaan ajaminen viittaisi siihen.

                      Comment


                      • #12
                        Mun autossa oli keväällä samanlaiset oireet, ja se oli pyöränlaakeri vika.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla vastaava vika. Syynä vetonivel ja laakeri

                          Comment


                            #14
                            Mites tuota laakerivikaa voisi diagnosoida? Rengasta jalalla heiluttamalla ja klonksuntaa kuuntelemalla? Ei kuulu minulla ainakaan...

                            Comment


                            • #15
                              Sitä itsekin ihmettelin, renkaasta heiluttelemalla kaikki tuntui olevan ok.
                              Mutkaan ajettaessa sellanen vouvottava ääni oli paras tuntomerkki.

                              Eli vetonivel ja laakeri meni vaihtoon. Laakeriremppa tuli maksamaan 115?, vetonivel 149? (hinnat töineen). Entinen omistaja maksoi vetonivelen kun ostettaessa jo pientä ääntä kuului. Asentaja näytti vanhan laakerin ulkokehän ja kyllä siellä jälkeä löytyi, että ei ihme että vouvotti.

                              Comment


                              • #16
                                Samanlaisia vaimeita ääntelyitä täälläkin, vasemmalla edessä. Oletteko joutuneet uusimaan abs-anturia samalla? Keväällä vaihdettiin oikea takalaakeri ja anturi ei lähtenyt vaihtotyössä ehjänä irti. Uusi anturi maksoikin saman verran kuin varsinainen laakeriremppa :-(
                                Quattrossahan on samanlaiset laakerit takana ja edessä.

                                Comment


                                  #17
                                  Ite vaihoin kanssa quattroon pyöränlaakerit joka nurkalle. Kahdesta navasta (molemmat oik.) ei abs-antura lähtenyt irti, mutta piuha liittimestä irti ja hyvinhän nuo prässäykset ja laakerin vaihdot onnistui anturi kiinniollessakin. Itse asiassa oik. takanta oli vielä absin hammaskehä kahdesta kohdasta poikki, minkä seurauksena kehä oli hangannut anturaan. Hitsasin hammaskehän kasaan ja lukkoliimalla kiinni. Vuoden päivät on nyt toiminut moitteettomasti, eikä vikakoodejakaan ole siunaantunut.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X