Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 käsijarrunsäätö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 käsijarrunsäätö

    Tuli vaihdettua jarrupalat taakse ja nyt käsijarru on todella löysä.
    Netistä löysin, että olisi automaattisesti kiristyvä järjestelmä.
    Käppäriä nyt nypitty paikallaan ja ajossa muttei mitään tapahdu.

    Tällä hetkellä on myös maf rikki joten esp/abs on pois päältä.
    Voisko tämä vaikuttaa ettei kiristy?
    Vai missä vika?

    #2
    Ei tarvitse säätää, jos vaijereihin ei kosketa. Ajele jonkun aikaa kyllä se sieltä säätyy, jos kaikki kunnossa.

    Comment


    • #3
      Ajelin tuon jälkeen 30km.
      Voiko mäntä mennä liian sisään, että menisi jumiin?
      Männänpuristustyökalu ja pulttipyssy oli käytössä jolla sain männän tarpeeksi sisään.
      Vai pitääkö vain malttaa ajella?

      Comment


        #4
        Oliko mäntä niin jäykkä pyörimään, että piti pulttipyssyllä pyörittää ? Puristustyökalut on tarkoitettu ihan käsiavaimille.

        Comment


        • #5
          Laiskuttani sillä kiristin, kun oli niin huonot työkalut saatavilla.

          Comment


          • #6
            No niin vihdoin tutkittu potilasta, jarrut toimivat normaalisti jarrupolkimesta.
            Ongelma on nyt käsijarruvaijerissa, on liian löysällä.
            Mitenköhän tuota saa kiristettyä, kun ei tuolla automaatilla näköjään kiristy?
            Vai onko vaijerit päässeet jo venymään niin ettei kiristy, kun entiset palat olivat ihan loppu?

            Comment


              #7
              Miten monta "napsua" se käsijarru kiristyy? Ei jotenkin ole luottoa siihen että toimivaa käsijarrua tarvitsisi kiristää vaijerista. Eikä nuo vaijeritkaan yleensä hirveästi veny.

              Comment


              • #8
                Kokeilepa vääntää jarrusatulasta käsijarruvipuja auki (vaijeri kiristyy) ja herkistele niitä vetämällä vuoroin kahvasta ja vuoroin vääntämällä jarruvipua satulassa auki. Kai sinne sopivasti rasvaakin saa laittaa, jotta pysyy paikat liukkaina. Itsellä käsijarrukahva nousi melko pystyyn ja käsijarrut eivät pitäneet kunnolla, pientä herkistelyä jarrusatuloiden päästä ja nyt toimii erittäin hyvin. Yhtään pulttia ei tarvinnut aukaista, eikä mitään vaijerissa säätää. Palojen vaihdon jälkeen itselläkin nuo oireet alkoivat, varmaan se jarruvivun seutu ruostuu sen verran, että liikelaajuus pienenee ja siksi käsijarrujenkin toiminta heikkenee. Käsittääkseni nuo on itsestään säätyviä, mutta säätyvyys vaatii sen, että siellä ei ole likaa eikä ruostetta haittaamassa liikkumista.

                Comment


                • #9
                  Käsijarrukahva nousee niin ylös kuin mahdollista.
                  Ja vasta tuolla ääri päässä vähän alkaa tuntua jarruissa.
                  Itse jarrusatula on ruosteeton ja liikkuu vivun stopperista kiristymiseen ihan sorminkin, eli en usko jumitusta siellä olevan.
                  Kurkkasin vielä eilen sinne keskikonsolin kiristysmekanismiin ja siellä oli noi kaapelit lähes irti, eikä se mekanismi saanut niitä kireemmälle.

                  Comment


                  • #10
                    Vaijerista säädetään kahvan tyhjä liike pois, KUN satuloiden vivut on taka-asennossa. Käytännössä säätötarvetta voi ilmetä sen jälkeen, jos auto on jäänyt kahden bussin väliin ja kori on painunut kasaan heti käsijarruvivun takaata. Toinen vaihtoehto, että joku olisi käynyt löystyttämässä vaijeria. Mutta pääsääntöisesti aina, jos todellista säätötarvetta on, niin vaijereita pitää löysätä, kun jollain on sellainen erikoinen tapa, että käyvät kiristämässä käsijarruvaijeria ja samalla sotkevat takajarrujen toiminnan.

                    Todella monessa autossa on saanut vaijeria löysätä, mutta ei tule mieleen tapausta, että olisi kiristämiseen ollut tarvetta. Joten kannattaa tarkkaan tutkia vipujen asento ja täysin tyhjä liike kahvassa, jotta saat varmuuden siitä, että onko todellista säätötarvetta vai ei. Jos menet kiristämään vaijeria niin paljon, että vivut eivät enää palaudu taka-asentoon, niin sen jälkeen ei tarvitse enää pitävästä käsijarrusta haaveilla.

                    Semmoisiakin hienoja kiristyksiä nähty, että vivut on jo valmiiksi pohjassa ja käsijarrun teho saadaan sillä, että satula kääntyy hieman liu-uissaan, kun tarpeeksi kahvasta kiskoo. Otin joskus oikein videon tällä tavalla säädetyn käsijarrun tehosta. Oli kelvannut katsimiehelle viikkoa aiemmin, mutta itse olen vähän vaativampi jarrutustehon suhteen. Videolla siis kaksin käsin vedetty käsijarru päälle. Molemmin puolin sama teho.

                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=EBuQbZfKXLE[/ame]
                    Viimeksi muokannut audiq; 24.11.2012, 17:37.

                    Comment


                    • #11
                      Ja homma jatkuu.
                      Vaijerit ovat oikean mittaiset, eivät ole venyneet.
                      Jarrusatulassa olevan käsijarrumekanismi liikku ääripäästä toiseen kivuttomasti.
                      Mäntä liikkui jarrupuristimella käsin edestakaisin helposti.
                      Eli vika on nyt jarrusatulan sisällä.
                      Mutta mikä siellä voi olla vialla?

                      Comment


                        #12
                        Mäntä liikkui jarrupuristimella käsin edestakaisin helposti.
                        Ilman pyörittämistä ? Tämä vika tuli palojen vaihdon yhteydessä ?

                        Comment


                        • #13
                          Pyörittämällä siis ja vika tuli kun vaihto uudet palat.
                          Mikä mekanismi on tuolla jarrusatulan sisällä joka puristaa mäntää ulos käsijarru vivusta?
                          Siinä täytyy olla vika.
                          Oisko kellään räjähdyskuvaa?
                          Ite en saa kun Vagcat on alhaalla.

                          Comment


                            #14
                            Tossa muutamia kuvia satulaan ja kilkkeisiin liittyen:

                            http://i305.photobucket.com/albums/n...rrusatula2.jpg
                            http://20v.org/brakere.htm (Ei ihan samanlainen mutta vastaava)
                            Ja purkamaan jos meinasit ni tommoset tms. ;) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...spihdit-12021/

                            Comment


                              #15
                              Oletko säätänyt jarrut lähelle, kun kasaat eli käsin vivusta kääntämällä tuntuu, kun ottaa kiinni ?

                              Comment


                              • #16
                                Mäntä on niin lähellä, että piti kevyesti naputtaa satula paikoilleen.
                                Vivusta painamalla jarrut alkavat vähän ottaa kiinni, mutta vasta kun käsijarruvipu on lähes osumassa stoppariinsa.
                                Sentinkin aikasemmin kun alkaisi puremaan niin toimisi normaalisti.
                                Käyttöjarru kuitenkin lukitsee pyörän kunnolla.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä tuos oo paljo vaihtoehtoja ku panna satula paloiksi. Turha tuota mäntää on ruveta sääteleen tarkemmin. Ruuvata pohjaan vain ja satula kii. Kyllä se käyttöjarru sen säätää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mäntä liikkui käsijarruvivusta painamalla, mutta liike oli tosi pieni (2-3mm).
                                    Myös tuo satula irtosi tosi helposti ja oli silmin nähden löysä paikallaan.
                                    Tuntuu siltä, että tuolla käyttöjarrulla mäntä palautuu liikaa joten käsijarru jää löysälle.
                                    Molemmat puolet nyt ilmattukin.

                                    Mikähän tuossa nyt prkl on kun tuntuu, ettei mikään auta.
                                    Siirtyy kohta autoliikkeen vaivaksi ja ajelen jatkossa prkl vaikka corollalla!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei kai siinä oo mutteri löysällä, tai jotain säätöjuttuu. Se mutteri millä kiinnitetään käsijarruvärkki satulaan, siis se mikä tulee männän sisästä? Joku vuosi sitten itelle herkistelin jarrut ja tuli mieleen, että siinä oli joku jippo. en kyllä enää muista kunnolla.Olikohan siinä satulan sisältä tulevassa tapissa poorit tai jotain, mutterin irrottamalla muistaakseni sai käsijarruvivun irti ja säädettyä eri asentoon. Voi olla että muistan väärin, mutta jos katot.
                                      Viimeksi muokannut kassuliini; 6.12.2012, 17:40. Perustelu: Vähän jatkoo.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt on taas purettu ja sisuskalut rikki.
                                        Kiitos em. Laiskuus ja pulttipyssy.
                                        Katoin, että esim. Motonet myi täydellistä jarrusatulan korjaussarjaa.
                                        Onko tietoa saako noita sisuskaluja mistään vai meneekö uuteen satulaan?

                                        Edit: Itselle vastaten ei saanut sisuskaluja uutena marmorilta, fixuselta tai motonetistä.
                                        Uudet satulat nyt tilattu.
                                        Viimeksi muokannut KalleYS; 10.12.2012, 12:18. Perustelu: Vastaus

                                        Comment

                                        Working...
                                        X