Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalavalo alko palaa - pitkäänkö uskaltaa ajella?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrupalavalo alko palaa - pitkäänkö uskaltaa ajella?

    Sytty tänään jarrupalavalo. Nyt 119tkm; 4/12 110tkm:ssa tehtiin 120tkm huolto, ja sillon oli jo puhe Laakkosella että minimis alkaa olla levyt ja palat. "Talvitarkastuksessa" (Mekonomenin tarjous 29e tms...) oli kuukaus sit puhe et levyt on menneet jo alle minimin mut palois pintaa vielä jokseenkin ok. Ajattelin että seuraava huolto ois 135tkm ens loppukeväästä, jossa samal vaihtais huoltovälin longlifesta jatkossa 15tkm; JA tekis tuon jarrurempan.

    Uskaltaako tuonne asti ajella; ajosta >95% on matka-ajoa aina yhteen suuntaan n.220km ilman kummempia pysähtymisiä, eli paljoa nuo ei kyllä tuossa kuluis? Vai kannattaisko vaa tilailla jarruvempeleet ja uusittaa nuo jo ens kuussa?

    #2
    Kulumisvaroittimen ottaessa kiinni on itse paloissa vielä pintaa jäljellä useampi milli. Mutta se kulumisanturi on yleensä vain edessä ja ennen kaikkea ainoastaan yhdessä palassa per puoli. Jumittaessaan voi toinen pala kulua toista nopeammin, joten ainoa täysin varma tapa on katsoa missä kunnossa palat ovat.

    Täysin varmaksi ei siis voi sanoa, mutta aika isolla todennäköisyydellä väittäisin paloja olevan vielä vähintään parisen milliä joka kulmassa. Eli ei ne raudoilla ole vielä pitkään aikaan, ellet vuoristoon lähde.

    Comment


      #3
      Ja kyllä sen sitten kuulee kun jarruttaessa on metalli metallia vasten. Jos ei vielä ole talvi renkaita vaihdettu, ni tarkasta vaihdon yhteydessä tilanne palojen suhteen.

      Comment


      • #4
        Äkkiähän nuo vaihtaa renkaiden vaihdon yhteydessä, kun nurkat on ilmassa ja renkaat irti muutenkin.

        Comment


        • #5
          Kyllähän sen tosiaan äänestä kuulee kun pala on loppu. Itellä sytty valo palaan niin ulommaisia paloja oli vielä vaikka kuinka paljon jäljellä mut sisimäisissä paloissa missä toi anturin paikka on oli pintaa noin 2-3mm. Sanoisin et ajelet vaan niin kauan et ottaa metalli levyyn kiinni sen kuulee ihan selvästi. Pitäis kestää vielä sen 15000km noiden loppu palojen.

          Comment


            #6
            Ja kerran levytkin menee vaihtoon, niin ei väliä vaikka menisi raudoille.

            Comment


            • #7
              Paljonko muuten jarrutusteho heikkenee kun jarrupalat on raudoilla verrattuna oikeaan kitkapintaan? Syksyn märillä ja liukkailla keleillä voi olla ikävä yllätys, kun kaikki olosuhteet on muutenkin liikenneturvallisuutta vastaan.

              Comment


              • #8
                Taitaa mennä hieman "pekulaation" puolelle nuo vertailut. Mielestäni suurin vaara viimeisillään olevista jarrupaloista on siinä että se viimeinen liuska lähtee kerralla irti rungostaan ja yrittää sitten tulla tavalla tai toisella ulos satulan alta.
                Ainakin itselleni on sattunut siten aiemmasta C5 Audista. Sattui niin hyvin ettei ollut juurikaan vauhtia, ehkä 20-40 ja takaa kuului pamaus ja perä oikein hyppäsi ylöspäin, ja tulipa mieleen notta jopas jotakin, taisi mennä paskaksi koko lotja. Tuo oli perheessä jo toinen vastaava, aikanaan A4 oli tehnyt saman, ihmettelivät jotta mikähän on kun toinen takavanne on ihan punaineseksi muuttunut yht'äkkiä...
                Eihän se muuten lähde irti ellei suolavettä pääse hivuttautumaan kitkapinnan ja rungon väliin ja pikkuhiljaa pullistaa sen irti. Sitä en tiedä onko kellekään sattunut etupäähän mainittua tapahtumaa...

                Comment


                • #9
                  Tattista kommenteista. Ei sitä itte kykene kyl paloi ja levyi vaihtelee ja renkaat pitänee vaihdattaa Euromasterin talvisäilöstä jo ihan lähipäivin ku alkaa olla noita aamupakkasia.. Ahw-shopista aattelin osia tilailla ja ihan hetkeenhän ne ei sieltä perille selviä, joten vaihatellaan tuossa 135tkm:ssa ja aiemmin jos alkaa kirskumaan / jarrutehot kattoomaan =).

                  Comment


                    #10
                    Onhan noita kulutus pintoja lähtenyt irti, mutta ilman isompia ongelmia. Lähinnä huomannut kolahduksena ja sen jälkeen pari kertaa jarru poljin painunut pohjaan. Ja luonnollisesti tämän jälkeen metalli metallia vasten kun jarruttaa.

                    Comment


                    • #11
                      Niin, sittenhän siinä onkelma syntyy kun sattuu olemaan vaikka elämänsä ainoa hätäjarrutus ja poljin menee pohjaan muutaman kerran, kas kun aina ei ole aikaa edes siihen toiseen polkaisuun. Toivottavasti olen jo käyttänyt sen hätäjarrutuskiintiöni pari vuotta sitten, ei olisi ollut mahkuja toiseen polkasuun, tosin minä en olisi kuollut mutta sivusta eteen tulleelle olisi voinut käydä niinkin.
                      Mitä tulee niihin palojen vaihtoon niin tunti sitten vaihdoin taakse, oli vielä reilu 5mm jäljellä, ajettu vajaa 170tkm. Syystä tai kolmannesta uloimmista paloista oli lähtenyt reilut peukalon kokoiset pläntit pintaa, liekö siinä hätäjarrutuksessa käynyt niin...

                      Comment


                      • #12
                        Omalla sigun autolla tuli ajettua n. 10 000 km sen jälkeen kun ensimmäisen kerran tämä palanvaihtovaroitus tuli, oma käyttö enimmäkseen stabiilia työmatka-ajoa joten en noin pitkään suosittelisi asian roikottamista. Se männän puoleinen pala (=se missä anturi on ainakin B7:ssa) oli AIVAN loppu - ja vastakkainen 'kuin uusi', sen siitä saa kun on yksimäntäinen jarru. :-/

                        Vaikka jäihän tohon alareunaan vielä puolen anturan verran kulutuspintaa ?!

                        Viimeksi muokannut tontsa; 15.10.2012, 13:51.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                          Syystä tai kolmannesta uloimmista paloista oli lähtenyt reilut peukalon kokoiset pläntit pintaa, liekö siinä hätäjarrutuksessa käynyt niin...
                          Itsekin huomasin vastaavan murenemisen ulommassa takajarrupalassa. Paloilla oli ajettu n.80tkm:ä ja muuten oli pintaa hyvin jäljellä. No vaihtoonhan ne meni kuitenkin.

                          Comment


                            #14
                            Pakko kysyä:

                            Mikä tässä jarrurempan venyttämisessä on suuri syy?

                            Vaikka kaikki tykkääkin vauhdin hurmasta ja jarrut tappavat ilkeästi sitä vauhtia, niin itse en tosiaankaan näe syytä miksi pitäisi odotella XXXX kilsaa jotta ne palat vois vaihtaa.
                            Kun kuitenkin ne pitää vaihtaa, ei siitä pääse yli eikä ympäri.

                            Itse tilaisin osat nyt, ja kun saisin osat haltuuni niin rupeisin varaamaan aikaa korjaamolle. Mielestäni tämä on näitä asioita joissa ei tarvi jeesustella paniikki jarrutuksista sun muista, sillä tämä on harvinaisen yksinkertainen aihe: Auto ilmoittaa että palat finaalissa, ei paniikkia, mutta nyt on ajankohtaista uusia palat, sekä mahdollisesti levyt.

                            Comment


                            • #15
                              Jos multa kysyt niin siksi kun materiaali (palat + 'kevennys'levyt) oli niin kauan matkalla (muuttokontti Usasta suomeen), itsessään osat lensi paikalleen ennätysajassa siitä kun ne käsiini sain.


                              Mutta ihan referenssinä aiemman vastauksen laitoin - ei ole todellakaan kovin fiksua roikottaa turvallisuus asiaa noin kauaa.
                              Viimeksi muokannut tontsa; 15.10.2012, 15:42.

                              Comment


                                #16
                                Kysin topicin aloittajalta, en sulta tontsa.

                                Mutta sun syy on vastaa tuota mun ehdottamaa tyyliä, eli osat tilaukseen, siinä menee minkä menee, ja sen jälkeen korjaamolle/itse vaihtamaan osia.

                                Mun järkeen ei vain käy miksi pitäisi venyttämällä venyttää, etenkin kun puhutaan niinkin tärkeästä paketista kuin jarrut.

                                Comment


                                • #17
                                  Syynä se että kun oon toisella paikkakunnalla umpikorvessa töissä ni ei oo mahollisuuksia ku 1-2 arkipäivää viikossa hoijjella asioita Kuopiossa ja siks löis mielellää monta kärpästä aina samal iskul (monis muissaki asiois) jos auton joutuu jonnee viemää. Voi tosiaa olla et tuon seur huollon tekis jo 125tkm:ssa ni samal uusittas jarrutki; eiköhä siihe mennes nuo osat kerkeis tulemaan..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla paloi tuo jarrupalavaroitin kans ja siellä oli pintaa vaikka kuinka paljon jäljellä. Epäilin syylliseksi katkennutta johtoa (se oli oikeasti poikki). Kolvasin kasaan ja pistin kutisukan päälle ja kokeilin mittarilla, että piiri on ehjä. Niin se varoitin vain syttyi uudestaan vaikka kuinka tarkistin, että pitäisi olla kunnossa.

                                    Toimiiko tuo vehje siis sillai, että kun piiri on ehjä, ei tule varoitusta, ja kun pala kuluu riittävästi, niin se katkeaa palasta ja sitten tulee hälytys?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ajatusvirhe. Juuri niinhän se menee.
                                      Viimeksi muokannut Mik4--; 28.10.2012, 19:14.

                                      Comment


                                        #20
                                        Toimiiko tuo vehje siis sillai, että kun piiri on ehjä, ei tule varoitusta, ja kun pala kuluu riittävästi, niin se katkeaa palasta ja sitten tulee hälytys?
                                        Juuri näin se toimii.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hm, pitänee kaivella vielä uudelleen tuota auton alustaa, että mikä sen valon sytyttää sitten, vaikka johto on korjattu jo.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vika on muistissa, kuitattava.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämmönen topicci löyty nii kysytääs.. Vaihdoin vm-92 Urs4:een etujarrupalat, mutta merkkivalo edelleen niistä herjaa, onko tämäkin jotenkin kuitattava pois vai etsittävä vikaa jostain muualta?

                                              Comment


                                                #24
                                                Vika on muistissa, kuitattava.
                                                Ainoastaan sähköisellä käsijarrulla varustetuissa palavaroitus pitää erikseen kuitata.
                                                Muissa on tietääkseni yksinkertainen "johto poikki" hälytys, eli valo sammuu kun piiri on ehjä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Urssin ikäisissä autoissa johdot on järkiään poikki eristeen alta jostakin kohdasta. Joko uutta johtoa konehuoneen liittimistä paloille asti taikka sitten piuhat yhteen, niin loppuu haamuhälytykset. Kyllä korva sen kertoo, kun palat ovat oikeasti loppu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ainakin ATE 57(1.8T ym.) jarruissa palojen loppuessa jarrumäntä pääsee työntymään niin ulos että se menee vinoon eikä palaudu. Mäntä sulaa palan takana olevasta pellistä läpi ja aiheuttaa helvetinmoisen kitinän. Tämän jälkeen kun ajelee reilun sata kilometriä niin pääsee käymään puhdistavalla vahalla ja savella sekä puhdistavilla kynsillä koko auton kyljen läpi. Tarttuu mielettömän tiukkaan levystä lentävät hehkuvat rautahiput. Eli puhutaan useiden tuntien hinkkaamisesta. Että kyllä ihan ehdottomasti kannattaa pitää sitä pintaa niissä jarrupaloissa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tänään vaihdoin etu palat/levyt C5:n. Ajettu 9000 km kulumisvaroituksen merkkivalon ohituksen jälkeen. Pintaa ohuimassa kohdassa 3 mm.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X