Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Korkeussäädettävän alustan nosto talveksi - kulmien säätö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Korkeussäädettävän alustan nosto talveksi - kulmien säätö?

    Kuinkas moni täällä nostaa alustaa talvea varten?

    Itselleni tuli kesän aikana muutamilla mökkiteillä varsin selväksi, että nykyisellä korkeudella ei selvitä talven yli ilman vaurioita, varsinkaan pääkaupunkiseudun teiden kunnossapidolla. Kesän aikana ei kyllä ole ollut mitään ongelmia noita mökkiteitä lukuunottamatta, mutta talvella ei haluaisi koko aikaa jännittää. Silloin ei myöskään stancella ole paljoa väliä, kun ei ole kunnon vanteitakaan, joten ulkonäkö jäänee toissijaiseksi asiaksi. Nykyisellä korkeudella 17" vanteet näyttävät muutenkin hieman omituiselta...

    Kuinkas paljon tuota korkeutta uskaltaa muuttaa ennenkuin vaikuttaa pyöränkulmiin suuresti? Tiedän, ettei tähän voi antaa mitään yksiselitteistä vastausta, mutta jos jotain suuruusluokkaa edes... En löytänyt tähän hätään paperia edellisestä kulmien säädöstä, mutta muistelin, että tällä hetkellä negatiivista camberia on jonkin verran (olisiko edessä 1,x ja takana 2,x astetta). Auto on A3 sportback.
    Ei viitsisi joku kevät ja syksy säädättää kulmia, mutta toisaalta korotusta tarvitaan kyllä useampi sentti...

    Ajatuksia?

  • #2
    Kaikkiko tekevät osuutensa oman kylän auraushommista vai eikö täällä edes ole matalia autoja? :D

    Comment


    • #3
      En tiedä siellä etelässä, mutta täällä olen jonkin verran ajanut kulmat vinksallaan ja todennut, etteivät talvikumit ole niin tarkkoja. Kestävät vääriä kulmia selkeästi enemmän, kuin kesäkumit.
      Jos siis tarkoitus on nostaa 20mm, niin en kulmiin koskisi, sikäli kun tarkoitus on laskea kesäksi takaisin alas. Jos taas on yli 30mm nostosta, niin ehkäpä sitten..

      Comment


      • #4
        mä olen vain camberin säätäny ihan vatupassin avulla, eikä ainakaan vielä ole renkaissa ilmennyt mitään normaalista poikkeavaa kulumista. Mahdollisimman lähelle nollaa, tai korkeintaan sen verran negatiiviselle ettei vielä edes silmällä erota.

        Comment


          #5
          Käsittääkseni camberin pitäs suoristua, kun nostetaan autoa, eli suunta ns. vähä paremmaksi.

          Comment


            #6
            Kyllähän tuota on tullut joka talveksi auto nostettua, mutta kaverin korjaamon kautta ja kulmat suoraan. Sen verran on muutosta tullut korkeuteen että, kulmat on muuttunut hyvinkin paljon.

            Comment


            • #7
              eikö täällä edes ole matalia autoja? :D
              Näytä mulle ensin ykskin oikeesti matala sportback suomesta :)

              Comment


              • #8
                Kiitos kommenteista. Kyllä se vähän siltä näyttää, että täytyy kulmien säädön kautta mennä, vaikka sitten ihan varmuuden vuoksi. Samallahan sen sitten näkee, kuinka paljon tarvitsee säätää. Itselläni ei ole näppituntumaa juuri siihen, että kuinka paljon tuo esim. 40mm korotus oikeasti vaikuttaa. Eli jos camberit on lähtökohtaisesti miinuksella, niin mitä ne on korotuksen jälkeen?

                Näytä mulle ensin ykskin oikeesti matala sportback suomesta :)
                Tiesin, että joku tarttuu tähän :) Ei tuo omakaan tosiaan mikään pussieläin ole, mutta kuitenkin niin matalalla kuin kw:t antavat myöden. Se rittää jo siihen, että talvella ajelu ei välttämättä ole kovinkaan mieluisaa.

                Comment


                • #9
                  Tiesin, että joku tarttuu tähän :) Ei tuo omakaan tosiaan mikään pussieläin ole, mutta kuitenkin niin matalalla kuin kw:t antavat myöden. Se rittää jo siihen, että talvella ajelu ei välttämättä ole kovinkaan mieluisaa.
                  OT: Kunhan naljailin vaan, helpostihan tostakin matalamman sais jos näin haluaisit - siis ihan staticcinakin :)

                  Comment

                  Working...
                  X