Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudet ja paremmat jarrut Audi 80typ89:siin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uudet ja paremmat jarrut Audi 80typ89:siin

    Katselin tuota omaa moottorinvaihtoprojektia tehdessä samalla jarruja, alkaa olemaan levyt/palat hieman kuluneet, ja nyt olisi hyvä vaihtaa nekin tuossa samalla, auto kun sattuu nosturilla olemaan. Myöskin muutoskatsastuksessa varmaan tykkäisivät hyvää jos olisi parannettu jarruja, joten kysymys kuuluukin, mitkä jarrut coupeen?

    Yksi vaihtoehto olisi hankkia siirtopalasarja vanhoille satuloille, ja istuttaa G60:sen levyt (oliko nuo nyt sitten 275?) Meneekö taaksein sitten samalla konstilla hieman isompi levy? Kenties orkkis 265(?) etulevy?

    Toisena vaihtoehtona voisi miettiä jonkun vanhemman porssen 3xx mm levyjä+satuloita?

    Mitäpä mieltä raati olisi ideasta, ja onko uusia ehdotuksia? Tuo G60 päivitys on "bolt-on" ja hintaakaan ei varmaan tule kovinkaan paljoa, porssen osiin saapi taas upotettua sen 600e kevyesti.

  • #2
    Mikäli autosi on (kevyt) etuvetoinen, niin eiköhän G60 satulat + 280mm levyt ole aika hyvä ja kohtuuhintainen jarru-update. Porssen jarruihin toi 600e saattaa riittää käsirahaksi.

    Comment


    • #3
      600 eurolla saat käytetyt porkken satulat ilman paloja.

      Comment


      • #4
        Ei taida kannattaa väkästellä vanhoja satuloita millään siirtosarjoilla vaan heittää suoraan Ilkan ehdottaman G60-setin (275mm:n levyillä). Tosiaankin on ihan plug and play. Satuloita luulisi löytyvän esim. S2:een jarru-updaten tehneiltä. Levyiksi sitten vaikkapa zimmermannia tai vastaavaa. Ei tietenkään ole possun tasoa, mutta ei hintakaan nouse korkeaksi.

        Ilkka L kirjoitteli:
        Mikäli autosi on (kevyt) etuvetoinen, niin eiköhän G60 satulat + 280mm levyt ole aika hyvä ja kohtuuhintainen jarru-update.
        Lieneekö tuo coupe nelikkona ratkaisevasti painavampi :-)

        Comment


        • #5
          G60 yhteensopivia etulevyjä ymmärtääkseni löytyy kahta kokoa, joko 276mm tai 280mm.

          Jarrujen suhteen on aina parempi, mitä kevyempi auto on. Quattro lienee kuitenkin vähintään 100kg painavampi mitä etuveto. Sitä vaan meinasin, että jos G60 jarrut on tehtaan mielestä kelvanneet puolitoistatonnia painavaan S2:seen, niin varmaan ne toimii kohtuudella useita satoja kiloja kevyemässä etuvetokupeessa.

          Comment


          • #6
            Eli hankkia nyt sitten ihan G60:sen satulat + levyt? Kumpi levykoko sinne mahtuu, tuo 280mm vai 276mm?
            Uppooko G60:sen takajarrusetti kanssa yhtä helposti mulle?

            Comment


            • #7
              G60:n kanssa käytetty levy on 276mm ja vanhemmassa 1-mäntäisen G54 satulan kanssa on käytetty 280mm levyä. 280mm G54 poistui ilmeisesti käytöstä joskus vuonna -86 ja korvattiin juurikin 2-mäntäisellä G60:llä.

              Uppooko G60:sen takajarrusetti kanssa yhtä helposti mulle?
              Tässä yhteydessä G60 ei viittaa mitenkään G60-moottoriin, vaan on satulan mallimerkki. G=ymmärtääkseni valmistaja Girling ja 60=mäntien pinta-ala..

              Comment


              • #8
                Paitsi B4 V6:ssa jossa on G60+280

                Comment


                • #9
                  Kyllä nuo G54 ja G60 satulat tuntuvat käyvän melko hyvin ristiin, omassa autossani on olleet molemmat noitten 276 levyjen kanssa. Vanhemmat eturipustukset saattavat vaan tarvita noitten satuloitten kanssa parin millin spacer rikat kiinnitykseen jotta levy ei ota kiinni satulan telineeseen. Tehoissa ei ole noissa suurta eroa.

                  Comment


                  • #10
                    No niin tuolla ylempänä sanottiin että plug and play ja tuota muistelin kyllä myös että ei tosiaan ole, jos levyn koko muuttuu. 7A:n ja S2:n tolpassa on ulompana satulan kiinnikkeet.

                    Comment


                    • #11
                      No tuo minun heittämä kommentti plug and playstä perustuu omaan kokemukseen. Asensin coupeeni 256mm laikkojen + G54-satuloiden tilalle S2:sta (Kolehmaisen Jarno osaa kertoa tarkemmin minkä ikäisestä autosta) otetut G60-satulat kiinnikerautoineen ja zimmermannin 20V etuvetocoupen 276mm:n laikat. Satulan kiinnikerauta istui keskeisesti levyyn nähden ilman mitään prikkoja tai fyllejä. Etutolpat 2-osaiset.

                      Jarrutustehoihin en osaa sen kummemmin kommentoida, kummatkin riittäneet normaalissa arkiajossa.

                      G54-satulassa männän halkaisija 54mm, G60-satulassa mäntien halkaisijat 40,5mm ja 45,5mm (tai 40mm ja 45mm). G54:ssa mallimerkintä hyvinkin looginen, G60:n logiikka ei ihan.

                      Comment


                      • #12
                        Etka köllöttää selällään, joten täytyy turvautua muistikuviin:(

                        Käsittääkseni 276-levy on aina 5x112 pulttijaolla ja 280 levy aina 4x108 jaolla, siis näissä typ89/B4 malleissa. 44:sessa on ollut 280 levyä 5x112 jaolla, mutta siinä taasen taitaa erilainen offset?

                        Jos se nyt meni näin, niin silloin toi 4-pulttinen 280 levy lienee se "oikea" valinta coupeen, paitsi jos siihen on vaihdettu 5-pulttiset navat, silloin luonnollisesti 276 levy.

                        Takajarrut taitaa lähes aina olla näissä vekottimissa 245mm kokoiset jäähdyttämättömät, paitsi joissakin 44-avanteissa, 200 20vt:ssä sekä V8:sissa, joissa isompi (260mm tjsp) jäähdytetty takalevy. C4:sessa taisi olla myöskin tarjolla vähän hevimpää takajarrua, mutta noissa 44/C4 takahidastimissa taisi olla myöskin se offset ongelma jarrulevyssä.

                        Viisaammat korjatkoon jos taas höpisin omiani.

                        Comment


                        • #13
                          Mikko, no seisonpa korjattuna. Vähän vaikea kyllä vielä sisäistää, mutta yritetään :)

                          Laskepa 40 ja 45 millisten mäntien yhteispinta-ala ja sitten siitä mikä olisi halkaisija yhdelle männälle... arvaatko?

                          Comment


                          • #14
                            Mikko, no seisonpa korjattuna. Vähän vaikea kyllä vielä sisäistää, mutta yritetään :)
                            Itse asiaa vaiko kirjoittamaani tekstiä? :-)

                            Laskepa 40 ja 45 millisten mäntien yhteispinta-ala ja sitten siitä mikä olisi halkaisija yhdelle männälle... arvaatko?
                            Kappas vain, noin syvällisesti en olekkaan asiaa pohtinut. Olisihan tuo pitänyt hokata tuota kautta lähteä hakemaan...

                            Comment


                            • #15
                              Asiaa tietysti.
                              Albumista ei ole tuon kanssa oikein apuja myöskään, koska 7A:ssa ja 3B:ssä on järeämmät laakerit niin tietysti on eri olkakappaleet. 92 taas muuttui tolpan kiinnitys M14-pulteille eli taas vaihtui olka-akselit. Tutkimuksen kohteena coupe quattro.
                              Koskaan ei saisi olettaa tai uskoa nettitotuuksia. Huomautus itselleni.

                              Comment


                              • #16
                                Mun coupe on 276mm ja 4x108 jaolla.

                                Comment


                                • #17
                                  Eli mulle käy siis tuohon 89vm 4x108 jakoiseen tolppaan nuo G60 satulat, ja 280mm levyt tuolla 4x108 reikä jaolla? Tai 276 niinkuin Samilla? Etkaa en pääse juuri selailemaan, mutta tuskinpa tuo etutolppien rakenne on paljoa muuttunut vm89 jälkeen coupeissa?

                                  Edit: porkkishan juuri taisi sanoa, että 92 vm eteenpäin muuttui tolpan rakenne.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X