Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3:n etupää kolahtelee => vika selvisi.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3:n etupää kolahtelee => vika selvisi.

    Tervehdys foorumiin!!

    Joskus monttuun tms. epätasaisuuteen ajettaessa tuntuu etupäästä kuuluvan kolahdus. Etupää on jo tarkastettu, eikä välyksiä tai kolinan aiheuttajaa löytynyt sieltä.

    Foorumia lueskellessani olen joskus törmännyt keskusteluun vastaavanlaisesta ongelmasta. Silloin muistaakseni vika oli takavakaajan reaktiotangon eli ns. koiranluun heloissa. Helan hajotessa aiheuttaa kolinaa mikä tuntuu usein tulevan auton etupäästä.

    Heloja quattroon ei irrallisina ilmeisesti löydy (ei ainakaan motonetin listalla). Audiltahan uuden luun heloineen tietysti saa mutta mistä muualta kannattaa uutta koiranluuta kysyä?

    terv. Kilin Kolin

  • #2
    Tarkasta vielä kallistuksenvakaajan kumit. Omasta oli ainakin mennyt toinen väljäksi ja sieltä tuli sitten kolinat.

    Comment


      #3
      Eli Tero tarkoittaa niitä kahta apurunkoon kiinnitettyä U:n muotoista kiinnikettä.

      Comment


        #4
        Sillon kun itsellä oli A3 tq, mulla ainakin kuului sellasta kolinaa ja vika johtui kallistuksenvakaajan henkselistä

        Comment


        • #5
          Auto kävi tänään katsastuksessa ja sanoin katsastusmiehelle kolinasta. Mitään varsinaista kolinan aiheuttajaa ei löytynyt. Koiranluut ehjät ja napakat sekä edessä, että takana. Kallistuksenvakaajan kumit (apurungon syövereissä) näyttivät ehjiltä. Katsastusmies tärisytteli ja heilutteli autoa aikalailla, eikä hän vikaa pystynyt paikallistamaan.

          Kolina kuuluu etenkin pienissä nopeuksissa epätasaisuuksiin (kaivonkannet ym.) ajettaessa. Se tuntuu tulevan kuljettajan puolelta etupyörän paikkeilta.

          Jatkan kolinan paikallistamista. Jos hyviä vinkkejä niin kertokaa toki niin ja kiitoksia tähänastisista..

          hmm.. vakaajan henkseli..

          Comment


          • #6
            Golfissa vastaavan kolinan syyksi selvisi reilu peukalonpään kokoinen kivi tukivarren päällä.

            Comment


              #7
              Loppuuko kolahtelu vesikelillä? Jos loppuu tai vaimenee, niin puoltoääni vakaajan puslille. Puslien väljyys ei heilutteluilla/vääntelyillä selviä, mutta veden/voiteluaineen ruiskiminen puslien päihin kylla.

              Comment


              • #8
                Kallistuksenvakaajan henkselit irroitettiin yksitellen. Autossa oli 19mm etuvakaaja. Hämmästys oli melkoinen kun vakaajan ja kumen välissä näytti olevan muovinen holkki. Tämä holkki oli kadonnut toiselta puolelta kokonaan ja oli aika paperia toisellakin puolella. Holkki kasvatti kumin kohdalta vakaajatankoa 21 milliseksi. Ei ihme, että jos holkki puuttu niin kolinaa kuuluu. Jäähän silloin about 2 millin välys kumen ja vakaajatangon väliin!!

                Uudet 19 mm kumet tilalle (ilman mitään holkkeja) ja kolinat loppuivat siihen kun seinään.

                Mikäköhän mahtaa olla noiden muoviholkkien tarkoitus? Estää ehkä syöpymistä kumen ja raudan välillä?? Oli miten oli niin holkki ei kestä käytännössä ja aiheuttaa varmasti harmaita hiuksia autoilijoille joiden autosta vastaava viritys löytyy..

                Kiitos hyvistä vihjeistä! Niiden avulla vika löytyi!!

                Comment


                  #9
                  Osansäästökuuria parhaimmillaan tehtaan puolesta; A3:sta on saanut ainakin kahdella eripaksuisella etuvakaajalla, ja muovillahan näppärästi paikataan välys että saadaan käytettyä samoja kiinnikkeitä molemmille :I

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja janipelvo
                    Uudet 19 mm kumet tilalle (ilman mitään holkkeja) ja kolinat loppuivat siihen kun seinään.
                    Onko tämä kallis remontti ja vaatiiko paljon työtä? Mistähän käsin tuon vakaajan löytää? Varmaan jostain auton alta, mutta... Olis mukava päästä itsekkin kurkkaamaan tuonne, kun vastaavan laista kolinaa on alkanut kuulumaan auton alta.

                    Comment


                    • #11
                      Niitä kumeja on eri kokoisia.

                      Nimimerkillä kokemusta on:
                      Entiseen A3:een vaihdettiin kumit kolinan takia, mutta vika ei korjaantunut. Vein auton takaisin huoltoon ja pitkällisten tutkimusten jälkeen paljastui, että autoon asennetut kumit olivat tarkoitettu paksummalle vakaajatangolle. Oikeiden kumien vaihdon jälkeen kolinat lakkasivat.

                      Vaihtotyöhön meni korjaamolla noin 15min.

                      Comment


                      • #12
                        Kumet saattaa häppä räppä nähdä kun käännät renkaat ääriasentoon. Vakaajan tanko tulee sieltä moottoritilan syövereistä (alhaalta) koiranluuhun kiinni. Sen koiranluun toinen pää on kiinni etutolpassa.

                        Kumien kuntoa on lähes mahdoton selvittää silmämääräisesti tai edes kampeamalla vakaajaa, ne on nimittäin suhteellisen huonosti liikkuvassa kohdassa. Kuluneet kumet on hyvin yleinen syy etupään kolahteluun ainakin näissä A3:ssa ja ehdotankin että vaihdat ne uusiin.

                        Kumien vaihto on kyllä aika simppeli homma. Hiukan siinä joutuu punnertamaan ja sorkkarautaa käyttämään mutta yllättävän helposti ne vaihtuu. Auto ylös niin, että molemmat etutassut ilmassa. Eturenkaat pois ja sitten kumien lenkit irti toinen puoli kerrallaan. kannattaa katsoa, että kummin päin orkkis kumet oli paikoillaan ja pistää uudet samoin päin. lenkkien takaisin saaminen uusien kumien päälle oikeille paikoilleen lienee se vaikein osio tässä urakassa mutta kyllä ne sinne lopsahtavat kun aikansa vatuloi. Mielestäni tätä urakkaa varten et tarvitse autonosturia vaan kunnon tunkin. Kumien hintaa en muista mutta taisi olla yhteensä about 40? (sis uudet lenkit eli henkselit) varaosatiskillä..

                        Comment


                        • #13
                          Jeps. Mie käväisin tuossa eilen kurkkaamassa auton alle ja eihän siitä juuri mitään muuta selvää saanut kuin että 19mm tuo kallistuksenvakaaja näytti olevan paksu. Pitääpäs kokeilla tuota renkaiden kääntelyä. Kiitos neuvoista Jani :)

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä noita kumeja juuri kurkistamaan pääsi kun käänsi renkaat tappiin. Pahapa niistä mitään oli sanoa, mutta voishan ne kokeilla kuitenkin vaihtaa.

                            Oliskos kellään osanumeroita noille 19mm vakaajaan sopiville kumeille? Tuo nettietka oli päättänyt piilottaa osanumerot.

                            Comment


                            • #15
                              Vaihdatin nuo kumit ja kolina loppui. Kumit maksoivat 15?/pari ja vaihto oli tunnin homma. Ei ollenkaan paha hinta kolinan loppumisesta.

                              Comment


                              • #16
                                saako noita kallistuksenvakaajan kumeja ihan tarvike liikkeestä vai pitääkö käydä vw/audi liikkeestä hakee alkuperäiset.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäiset on alle 7 eur / kpl

                                  Comment


                                  • #18
                                    jep pitää sit käydä orkkikset kun eivät ole pahan hintaiset.kiitos vastauksesta.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X