Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 A4 quattro toinen takajarru laahaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 A4 quattro toinen takajarru laahaa

    Alkaa olla melko mystinen vika. Eli toinen takajarru laahaa kevyesti, niin että pitää ääntä +60kmh vauhdissa ja levy kuumuu enemmän kuin toisen puolen, levyä kuitenkin kärsii koskettaa mutta ero on selvä. Jarruletkut on hyvät ja lyhyempi on uusi. Liukutapit on herkät ja rasvattu, samoin palat liikkuu väljästi. Myös käsijarru toimii hyvin ja vipu palauttaa tappiin asti. Satula on purettu niin että mäntä on otettu pois ja putsattu, ei ollut etes paha, käsijarru mekanismiin en koskenut koska se toimi herkästi.

    Eli ostanko korjaussarjan ~20€ vai satulan ~120-140€? Ihmettyttää kun mitään vikaa ei pitäs olla mutta kun vaan laahaa, yleensä jarruongelmat on selvinneet helposti mutta tuossa on jotain outoa. Kaikki muut pyörä pyörii hyvin eivätkä laahaa.

  • #2
    Kuukauden päivät sitten itselläni aika samanlainen tilanne. Työmatkalla huomion herätti kova keskikulutus (1,5l/100km enemmän kuin normaalisti) ja autosta ulos tullessa haisi metallikäry. Vasemmalta takaa oli ottanut jarru kiinni, mutta ei kuitenkaan järjettömästi lämmennyt.

    Pika-apuna työpäivän aikana paikallinen firma kurkkasi sen verran, että se on käsijarru mikä oli ottanut kiinni ja löysäsi jarrua niin, että pystyin ajelemaan pois. Illalla, kun satula purettiin pois sai ihmetellä, että mikähän täällä laahaa, kun kaikki toimii ok. Ongelma ratkesi sillä, että satula purettiin myös toiselta puolelta takaa. Siellä sitten olikin kulumaa/pykälää jonkin verran männässä(?) joka hiottiin jne. Ongelma ratkesi tällä.

    Tarkemmin en osaa auttaa, koska itse en ko. operaatiota tehnyt/mukana ollut. Mutta sellaisen käsityksen sain, että käsijarru ei ottanut toiselta puolen kiinni, koska oli jumissa vaan tarttui toiselta puolen liikaa? (oliko mitään järkeä :D )
    Viimeksi muokannut Jatama; 2.10.2012, 08:35.

    Comment


    • #3
      Hmm joo kyllähän tuossa vois jotain perää olla mutta periaatteessa ei toisen satulan toiminta pitäisi vaikuttaa toiseen. Siinä toisessa ei ole vikaa ja käsijarru toimii. Tuossakin metallista käryä ja hieman tuntuu auto tukkoiselta kun pahemmin jumittaa. Taidampa tehdä silleen että hommaan tuohon vikaiseen satulaan korjaussarjan (mitä sisältää?) ja puran toisenkin vielä silleen että männän saa pois.

      Comment


      • #4
        Ota vaijerit irti satuloista ja käy heittääs lenkki. Sillähän tuo selviää.

        Comment


        • #5
          Kokeilin myös ajaa vaijerit irrotettuna eikä vaikutusta, vaijerit ja käsijarrun vipu liikkuu hyvin. Taisin saada kuitenkin tuon korjattua korjaussarjalla, vaihdoin männän tiivisteen ja pölysuojan joka oli aika pahana. Männässä nyt oli muutama hapettuma kolo joita hioin. Samalla uudet liun kumit ja rasvat. Saattaa olla että vika oli tuossa pölysuojassa joka ei pyörinyt männän mukana kunnolla koska jumitta ruosteiseen uraan kiinni. Huomasin myös että tuossa urassa on 1mm kokoinen reikä männän sisään josta ilma pääsee männän laen sisään, tämä reikä oli tukossa. Tuossa männässähän on jonkun verran joustoa ja tiiviste siellä sisällä joka tuli vaihdettua. En sitten tiedä jumittaako jarru jos tuo reikä on tukossa vai johtuiko se pölysuojasta. Käsijarrukin toimii nyt vielä paremmin.

          Nyt jarru ei enää metelöi entiseen malliin ja auto rullaa paremmin. Takapyörän laakeri pitää vielä vaihtaa. Kokeilin noita levyjen lämpöjä vielä jos autolla ei jarruttele paljoa ja ajaa +10km putkeen. Molemmat etulevyt on ihan kylmät, molemmat takalevyt on yhtä lämpimät mutta ei kuumat, kärsii koskettaa ja jäähtyvät nopeasti. Onko tuo normaalia? Voisin kuvitella että tuo käsijarru mekanismi vaatii toimiakseen sen että palat on aika lähellä levyjä. Voisiko joku A4 omistaja testata saman?

          Comment

          Working...
          X