Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 avant seisontajarru

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 avant seisontajarru

    Seisontajarru ottaa aika ylhäältä kiinni. Onko tuossa vielä jotain säätömahdollisuutta vai onko takapalat jo ihan loppu?

  • #2
    Tuohon kysymysmerkkiisi saat kyllä vastauksen kun nöyrryt hieman ja kumarrat siellä takapyörän seutuvilla ja katsot ihan silmillä niitä palojen paksuuksia.
    Käsijarrun säätö siinä on ihan automaaginen, eli kierre jarrumännän sisällä joka pitää käsijarrun mukana kulumisessa. Ainakaan omissani ei ole koskaan ollut tarvetta pidellä jarruja muuten kuin palojen vahdossa, takapaloilla taitaa päästä abaut 200tkm, toki riippuen ratkaisevasti ajotyylistä, mutta ainakin kahdet palat menne edestä suhteessa taakse...

    Comment


    • #3
      Juu...näinhän minä ajattelinkin et automaattisesti se säätyy. Ihmetytti vaan ettei näillä paloilla ole ajettu kuin alle 20tkm ja nyt ne ois ihan loppu. No automaatti kai syö enemmän noita paloja.
      Viimeksi muokannut jonestone; 24.9.2012, 12:32.

      Comment


      • #4
        Jos 20tkm on menneet niin kyllä on jotain häikkää, eli mieleen tulee että männät jumittaa tai sitten palat jumittaa ohjaimissan niin että eivät palaudu. Täytyy olla melkoinen rallirauno jos etupalat saisi tuolla matkalla finitoon, saati sitten takaa.
        Ei sillä automaatilla ole mitään merkitystä, tai no, itsellä ei muista olekkaan kokemusta kuin automaateista...

        Comment


        • #5
          Ellei sitten ole käynyt niin, että jarrupalojen kulutuspinta on irronnut, kuten itsellä on käynyt. Tämä tosin vain tietyn merkin tietyillä paloilla ollut ongelmana toistaiseksi.

          Comment


          • #6
            Tarkemmin kuin muistelen niin onhan noilla takapaloilla 30 tkm ajettu. Pikavilkaisulla ulommissa paloissa 5mm pintaa ja kahva nousee suht pystyyn. Palat taitaa olla Boschit tai TRW:t.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
              Jos 20tkm on menneet niin kyllä on jotain häikkää, eli mieleen tulee että männät jumittaa tai sitten palat jumittaa ohjaimissan niin että eivät palaudu. Täytyy olla melkoinen rallirauno jos etupalat saisi tuolla matkalla finitoon, saati sitten takaa.
              Ei sillä automaatilla ole mitään merkitystä, tai no, itsellä ei muista olekkaan kokemusta kuin automaateista...
              Kyllä sillä automaatilla on vaikutusta jarrupalojen kulumiseen. Manuaalivaihteisella autolla kun voidaan kätevästi käyttää moottorijarrutusta jolloin jarrupaloja voidaan säästää. Tämä ei automaatilla onnistu, jolloin jarrujen käyttämisen tarve on suurempi. Toki jos manuaalilla ei käytetä moottoria apuna jarrutuksessa, jarrupalojen kuluminen on molemmissa samanlaista.

              Comment


              • #8
                Kyllä tippilootallakin onnistuu jonkinmoinen moottorijarruttelu ;)

                Comment


                • #9
                  quattrossa ESP aiheuttaa kaiken eniten takajarrujen kulumista. Jos siis ajotapa on "dynaaminen" :)

                  Comment


                  • #10
                    On kyllä ollut "perinteisesti" sellainen käsitys ettei diesel kovin paljoa jarruttele vaikka niissä nykyisin tapaakin olla kuristinta imupuolella joka nyt lähinnä taitaa olla siksi että sammuttaessa moottori pysäis nopeemmin.
                    Olisin valmis myös väittämään että etujarrut normaali "dynamiikalla" hoitavat sen jarruttelunn 90%, eli edelleenkin "herkistelisin" jarruja jos 20tkm on tehnyt selvän paloista.
                    Tuossa taannoin vaihdoin yhteen A6 Avant multiin -04 takapalat ensimmäistä kertaa ja matkaa oli taittunut 220tkm..

                    Comment


                    • #11
                      Menee vähän ot:ksi, mutta reilu 200 tkm manuaalivaihteisella dieselautolla olen moottorijarrutusta käyttänyt, kyllä se tehokkaammin vauhtia hidastaa kuin vapaalla rullaus. Voihan se olla että Audin dieselit ei jarruta moottorilla ja VW jarruttaa. Mutta toki palojen pitäisi kauemmin kestää 20tkm

                      Comment


                      • #12
                        Itsekin jarruttelen ~jokaisessa jarrutuksessa ensisijaisesti 2.5tdi-moottorilla. Samaa tein myös edellisellä 1.9tdi:llä, ja varsin hyvin väheni vauhti silläkin.

                        Comment


                        • #13
                          No kyllähän se dieseli, voimakkaammin jarruttaa kuin bensakone. Dieselissä on puristuspaineet kuitenkin ihan toista luokkaa ja tähän puristustyöhön ja pumppaushäviöihinhän tuo moottorijarrutus perustuu.
                          Uusissa moottoreissahan nimenomaan suljetaan venttiilit ns. sylinterien lepuutustoiminnon ajaksi, jotta vältyttäisiin ylimääräiseltä pumppaustyöltä.

                          Ja jottei menis ihan offiksi, niin onko toi kahva alkanut nousta ylemmäs pikkuhiljaa vai yhtäkkiä. Jos yhtäkkiä niin jokin vaijeri/vaijerin kuori/kiinnike on voinut antaa periksi. Jos taasen hitaasti, niin jos satuloiden liukuholkit voi olla jumissa-> satula ei siirry -> sisempi pala kuluu nopeammin
                          Viimeksi muokannut jaolpi; 24.9.2012, 15:33.

                          Comment


                          • #14
                            3B Passatissa on kokolailla samanlainen käsijarrumekanismi. Hiljattain huomasin, että käsijarrukahva nousi aina vain ylemmäs, samalla käsijarrua vapautettaessa kahva oli "tunnoton". Sitten kävikin niin, että kun kiskaisin käsijarrun päälle, se ei vapautunutkaan kun laskin kahvan alas. Ilmeisesti vivusto jumitti, siitä selvittiin kun Team Ahma kopisteli vipua vasaran kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              No kyllähän se dieseli, voimakkaammin jarruttaa kuin bensakone. Dieselissä on puristuspaineet kuitenkin ihan toista luokkaa ja tähän puristustyöhön ja pumppaushäviöihinhän tuo moottorijarrutus perustuu.
                              Eihän se nyt ihan noinkaan mene, bensakone jarruttaa nimenomaan sen vuoksi tehokkaammin että kaasuläppä päästetään kiinni kun moottori jarruttaa ja se "pumppaustyö" käykin kovin vaikeaksi kun ei saa ilmaa imutahdilla. Ilman imun kuristusta kun se ei lainkaan "jarruta" vaan potkaisee sen puristustyönsä suraavaksi ulos, eli männän alas...
                              Melko lailla ennakoimatonta liikennekäytöstä lienee ellei moottorijarrutusta käytä olipa sitten millaiset vehkeet tahansa keulalla, eikä moottorijarrutuksessa ole automaatillakaan haittaa kun pistää pienempää silmään.

                              Comment


                                #16
                                Jos nyt aiheeseen vastaisi, niin jarrut auki ja katso mikä siellä jumittaa. Ei olisi ensimmäiset C5 takasatulat joissa käsijarrun vipu on jumissa. Ja sitä myöten voi uusia satulan.
                                Tai jos on harrastehenkeä niin aukoo satulan ja herkistää vivun.

                                Mitä tulee palojen kestävyyteen, niin normaalilla käytöllä ei palat edes takana kestää 200tkm. Eli rullailua ja jarrujen varomista saa harrastaa.
                                Oma kokemus että etupalat autosta riippuen n.50-60tkm normaalissa käytössä, takapalat 70-100tkm. ( kokemus VAG-konsernin tuotteista)

                                Jarrujen varomisella näkee usein paljon ajettuja takapaloja, mutta siinä samassa saa laittaa levytkin uusiksi, kun ei pala ota tasaisesti enää kiinni, johtuen palan jumituksesta kun ei jarruja käytetä.

                                Oma ohje on näille, että käytetään niitä jarruja, eikä säästellä. Se usein johtaa satuloiden jumittumiseen ja muuhun mukavaan. 100e lisäpanostus ei voi kaataa autoilevan talouttaa 60tkm matkalla.


                                Edit: Lipesipä tehokkaasti aiheesta.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                                  Eihän se nyt ihan noinkaan mene, bensakone jarruttaa nimenomaan sen vuoksi tehokkaammin että kaasuläppä päästetään kiinni kun moottori jarruttaa ja se "pumppaustyö" käykin kovin vaikeaksi kun ei saa ilmaa imutahdilla. Ilman imun kuristusta kun se ei lainkaan "jarruta" vaan potkaisee sen puristustyönsä suraavaksi ulos, eli männän alas...
                                  Melko lailla ennakoimatonta liikennekäytöstä lienee ellei moottorijarrutusta käytä olipa sitten millaiset vehkeet tahansa keulalla, eikä moottorijarrutuksessa ole automaatillakaan haittaa kun pistää pienempää silmään.
                                  No tämän pumppaustyön häviöt on vaan paljon pienemmät kun venttiilit on kiinni. Silloin ei hukata energiaa puristustyöhön, lue lämpöön, joka sitten työnnettäisiin pakoventtiilin kautta pois. Kun taasen venttilit kiinni sylinteriin vedetään alipaine joka sitten puristustahdilla palautetaan takaisin normipaineeseen (toki kitkat ja muut vuodot huomoiden sielläkin tapahtuu puristumista ja syntyy lämpöä).

                                  Toki tuo dieselin moottorijarrutus saattaa tuntua heikommalta kaasua nostettaessa, johtuen painavammasta vauhtipyörästä, mutta se vaihtuu kyllä äkkiä toisinpäin.

                                  Niinpä lipes ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oma ohje on näille, että käytetään niitä jarruja, eikä säästellä. Se usein johtaa satuloiden jumittumiseen ja muuhun mukavaan. 100e lisäpanostus ei voi kaataa autoilevan talouttaa 60tkm matkalla.
                                    Tuossa ohjeessa on se ongelma että ensin täytyy autoon järjestää "ylimääräistä" energiaan että voi jarrutella roheesti, eli on laitettava + kerroin siihen ennakoivaan ajoon että energia riittää. Se käy gummien ja tankin päälle se ja maksaa turhaa...
                                    Tuokin esimerkki jossa ajettiin "luonnottoman" pitkälti niillä paloilla, toki suhteessa samoin eli toiset palat on vasta edessä menossa ja pääasiallinen käyttäjä on ollut sitä "dynaamista" ajoa harrastava nuori mieshenkilö.
                                    Myönnän sen ettei ne takalevytkään kovin kauniilta näytä mutta ei katsastajalla ole ollut mitään huomautettavaa kun kerran dynamossa toimivat kiitettävästi...

                                    No, liukkaasti se lipeää vaikka jarru pitääkin...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Monesti se käsijarrun pitämättömyys voi löytyä hajalle menneistä käsijarruvaijereista.

                                      Parikertaa käynyt niin. Edellinen oli tuossa ex PikkuMyyssä, kun toinen puoli ei pitänyt pikkuhiljaa ollenkaan.
                                      Vein pajalle ja uusikaa vaikka satulat, jos tarvetta.

                                      Hain auton ja kaksi vaijeria oli pöydällä, toinen tuhoutunut jo ihan romutuskuntoon ja toisessakin alkavaa närästystä.

                                      Vaihtoivat molemmat ja hyvin pelitti, eikä hirveitä kustantanut töineen.

                                      Satkussa oli ihan sama vaiva, mutta vain yhden vaijerin osalta.
                                      Toki satkusta herkisteltiin samalla takajarrut ja hyvin toimi senjälkeen.

                                      Niitä rajuja jarrutuksia pitäis vain tehdä enemmän, mutta meikän ajotyylillä niitä hyvin vähän tulee tehtyä, mutta väkisin aina välillä, niin jarrut tykkää;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muutaman kerran kesäs tulee tehtyä et noin satasen vauhdista hyppään kunnolla jarrun päälle. En tiedä johtuuko siitä vai ei mut hyvänä on jarrut pysyny. Katsastukses yhtä puuta ollu.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                                          Tuossa ohjeessa on se ongelma että ensin täytyy autoon järjestää "ylimääräistä" energiaan että voi jarrutella roheesti, eli on laitettava + kerroin siihen ennakoivaan ajoon että energia riittää. Se käy gummien ja tankin päälle se ja maksaa turhaa...
                                          Tuokin esimerkki jossa ajettiin "luonnottoman" pitkälti niillä paloilla, toki suhteessa samoin eli toiset palat on vasta edessä menossa ja pääasiallinen käyttäjä on ollut sitä "dynaamista" ajoa harrastava nuori mieshenkilö.
                                          Myönnän sen ettei ne takalevytkään kovin kauniilta näytä mutta ei katsastajalla ole ollut mitään huomautettavaa kun kerran dynamossa toimivat kiitettävästi...

                                          No, liukkaasti se lipeää vaikka jarru pitääkin...
                                          Ennakoiva ajo on ihan ok ( kunhan se ei ole sitä, että kun esim. punainen palaa, lirutellaan 200m valoihin, niin, että kaikki muutkin jonossa joutuu liruttelemaan), mutta jos edes silloin tällöin jättää motarilta poistuessa jarrutuksen myöhään, saa takapääkin jotain tekemistä.
                                          Jos talous kaatuu muutamaan senttiin, on vikaa joko taloudessa tai ajattelutavassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jarrut pysyy kunnossa ihan yksinkertaisella konstilla. Niitä vaan pitää käyttää. Ei mitään muuta.

                                            Puhdistaminen ja rasvaaminen ei ole huono ajatus mutta ei ne jumiin mene ilmankaan jos palikat joka päivä liikkuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitoksia vain hyvistä neuvoista, koetan parantaa kulutustottumuksiani. Sitä tahtoo urautua samoihin raiteisiin kun reilut 50v. ajelee jarruttelematta ja ilman tökkäämistä.
                                              En yleensä viihdy jonoissa joten ajan niiden ohi joten lienee vikaa niin taloudessa kuin ajattelutavassakin, mutta jatketaanpa toisaalla, joskus...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                Jos nyt aiheeseen vastaisi, niin jarrut auki ja katso mikä siellä jumittaa. Ei olisi ensimmäiset C5 takasatulat joissa käsijarrun vipu on jumissa. Ja sitä myöten voi uusia satulan.
                                                Tai jos on harrastehenkeä niin aukoo satulan ja herkistää vivun.
                                                Eikös tuo automaattisäätö tarvitse toimiakseen jonkin verran käsijarrun vivun liikettä, joten pulla taitaa olla oikeilla jäljillä. Eli jos vipu ei palaudu riittävästi, niin ei tämä kierteellä toimiva säätökään tapahdu oikein. Palojen kuluessa käsijarrun kahva nousee ylemmäs ja ylemmäs, ennekuin ottaa kiinni.
                                                Noi vipujen jumittavat akselithan on tän mallin satulan "ominaisuus", joten laita kaveri nykimään kahvasta ja kurkkaa pyörän takaa, liikkuuko noi vivut koko liikealueensa, tai paremminkin palautuvatko stopparia vasten, kun kahvasta löysää. Jos ei, niin joko akseli tai vaijeri on niin jumissa ettei palautusjousi jaksa vetää sitä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista. Uudet takapalat hankittu ja viikonlopuksi jarrujumppaa luvassa!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Meikäläisellä ei muuten muuttunut käsijarrun käytös ollenkaan kun vaihdettiin palat joka nurkkaan, ja satulat taakse. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia, kun se kuitenkin pelaa niin kuin kuuluukin. Ja pelasi ennen vaihtoakin, vaikka toinen takasatula jumitti.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X