Seisontajarru ottaa aika ylhäältä kiinni. Onko tuossa vielä jotain säätömahdollisuutta vai onko takapalat jo ihan loppu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 C5 avant seisontajarru
Collapse
X
-
Tuohon kysymysmerkkiisi saat kyllä vastauksen kun nöyrryt hieman ja kumarrat siellä takapyörän seutuvilla ja katsot ihan silmillä niitä palojen paksuuksia.
Käsijarrun säätö siinä on ihan automaaginen, eli kierre jarrumännän sisällä joka pitää käsijarrun mukana kulumisessa. Ainakaan omissani ei ole koskaan ollut tarvetta pidellä jarruja muuten kuin palojen vahdossa, takapaloilla taitaa päästä abaut 200tkm, toki riippuen ratkaisevasti ajotyylistä, mutta ainakin kahdet palat menne edestä suhteessa taakse...
-
Jos 20tkm on menneet niin kyllä on jotain häikkää, eli mieleen tulee että männät jumittaa tai sitten palat jumittaa ohjaimissan niin että eivät palaudu. Täytyy olla melkoinen rallirauno jos etupalat saisi tuolla matkalla finitoon, saati sitten takaa.
Ei sillä automaatilla ole mitään merkitystä, tai no, itsellä ei muista olekkaan kokemusta kuin automaateista...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viestiJos 20tkm on menneet niin kyllä on jotain häikkää, eli mieleen tulee että männät jumittaa tai sitten palat jumittaa ohjaimissan niin että eivät palaudu. Täytyy olla melkoinen rallirauno jos etupalat saisi tuolla matkalla finitoon, saati sitten takaa.
Ei sillä automaatilla ole mitään merkitystä, tai no, itsellä ei muista olekkaan kokemusta kuin automaateista...
Comment
-
On kyllä ollut "perinteisesti" sellainen käsitys ettei diesel kovin paljoa jarruttele vaikka niissä nykyisin tapaakin olla kuristinta imupuolella joka nyt lähinnä taitaa olla siksi että sammuttaessa moottori pysäis nopeemmin.
Olisin valmis myös väittämään että etujarrut normaali "dynamiikalla" hoitavat sen jarruttelunn 90%, eli edelleenkin "herkistelisin" jarruja jos 20tkm on tehnyt selvän paloista.
Tuossa taannoin vaihdoin yhteen A6 Avant multiin -04 takapalat ensimmäistä kertaa ja matkaa oli taittunut 220tkm..
Comment
-
Menee vähän ot:ksi, mutta reilu 200 tkm manuaalivaihteisella dieselautolla olen moottorijarrutusta käyttänyt, kyllä se tehokkaammin vauhtia hidastaa kuin vapaalla rullaus. Voihan se olla että Audin dieselit ei jarruta moottorilla ja VW jarruttaa. Mutta toki palojen pitäisi kauemmin kestää 20tkm
Comment
-
No kyllähän se dieseli, voimakkaammin jarruttaa kuin bensakone. Dieselissä on puristuspaineet kuitenkin ihan toista luokkaa ja tähän puristustyöhön ja pumppaushäviöihinhän tuo moottorijarrutus perustuu.
Uusissa moottoreissahan nimenomaan suljetaan venttiilit ns. sylinterien lepuutustoiminnon ajaksi, jotta vältyttäisiin ylimääräiseltä pumppaustyöltä.
Ja jottei menis ihan offiksi, niin onko toi kahva alkanut nousta ylemmäs pikkuhiljaa vai yhtäkkiä. Jos yhtäkkiä niin jokin vaijeri/vaijerin kuori/kiinnike on voinut antaa periksi. Jos taasen hitaasti, niin jos satuloiden liukuholkit voi olla jumissa-> satula ei siirry -> sisempi pala kuluu nopeamminViimeksi muokannut jaolpi; 24.9.2012, 15:33.
Comment
-
3B Passatissa on kokolailla samanlainen käsijarrumekanismi. Hiljattain huomasin, että käsijarrukahva nousi aina vain ylemmäs, samalla käsijarrua vapautettaessa kahva oli "tunnoton". Sitten kävikin niin, että kun kiskaisin käsijarrun päälle, se ei vapautunutkaan kun laskin kahvan alas. Ilmeisesti vivusto jumitti, siitä selvittiin kun Team Ahma kopisteli vipua vasaran kanssa.
Comment
-
No kyllähän se dieseli, voimakkaammin jarruttaa kuin bensakone. Dieselissä on puristuspaineet kuitenkin ihan toista luokkaa ja tähän puristustyöhön ja pumppaushäviöihinhän tuo moottorijarrutus perustuu.
Melko lailla ennakoimatonta liikennekäytöstä lienee ellei moottorijarrutusta käytä olipa sitten millaiset vehkeet tahansa keulalla, eikä moottorijarrutuksessa ole automaatillakaan haittaa kun pistää pienempää silmään.
Comment
-
Vieras
Jos nyt aiheeseen vastaisi, niin jarrut auki ja katso mikä siellä jumittaa. Ei olisi ensimmäiset C5 takasatulat joissa käsijarrun vipu on jumissa. Ja sitä myöten voi uusia satulan.
Tai jos on harrastehenkeä niin aukoo satulan ja herkistää vivun.
Mitä tulee palojen kestävyyteen, niin normaalilla käytöllä ei palat edes takana kestää 200tkm. Eli rullailua ja jarrujen varomista saa harrastaa.
Oma kokemus että etupalat autosta riippuen n.50-60tkm normaalissa käytössä, takapalat 70-100tkm. ( kokemus VAG-konsernin tuotteista)
Jarrujen varomisella näkee usein paljon ajettuja takapaloja, mutta siinä samassa saa laittaa levytkin uusiksi, kun ei pala ota tasaisesti enää kiinni, johtuen palan jumituksesta kun ei jarruja käytetä.
Oma ohje on näille, että käytetään niitä jarruja, eikä säästellä. Se usein johtaa satuloiden jumittumiseen ja muuhun mukavaan. 100e lisäpanostus ei voi kaataa autoilevan talouttaa 60tkm matkalla.
Edit: Lipesipä tehokkaasti aiheesta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viestiEihän se nyt ihan noinkaan mene, bensakone jarruttaa nimenomaan sen vuoksi tehokkaammin että kaasuläppä päästetään kiinni kun moottori jarruttaa ja se "pumppaustyö" käykin kovin vaikeaksi kun ei saa ilmaa imutahdilla. Ilman imun kuristusta kun se ei lainkaan "jarruta" vaan potkaisee sen puristustyönsä suraavaksi ulos, eli männän alas...
Melko lailla ennakoimatonta liikennekäytöstä lienee ellei moottorijarrutusta käytä olipa sitten millaiset vehkeet tahansa keulalla, eikä moottorijarrutuksessa ole automaatillakaan haittaa kun pistää pienempää silmään.
Toki tuo dieselin moottorijarrutus saattaa tuntua heikommalta kaasua nostettaessa, johtuen painavammasta vauhtipyörästä, mutta se vaihtuu kyllä äkkiä toisinpäin.
Niinpä lipes ;)
Comment
-
Oma ohje on näille, että käytetään niitä jarruja, eikä säästellä. Se usein johtaa satuloiden jumittumiseen ja muuhun mukavaan. 100e lisäpanostus ei voi kaataa autoilevan talouttaa 60tkm matkalla.
Tuokin esimerkki jossa ajettiin "luonnottoman" pitkälti niillä paloilla, toki suhteessa samoin eli toiset palat on vasta edessä menossa ja pääasiallinen käyttäjä on ollut sitä "dynaamista" ajoa harrastava nuori mieshenkilö.
Myönnän sen ettei ne takalevytkään kovin kauniilta näytä mutta ei katsastajalla ole ollut mitään huomautettavaa kun kerran dynamossa toimivat kiitettävästi...
No, liukkaasti se lipeää vaikka jarru pitääkin...
Comment
-
Monesti se käsijarrun pitämättömyys voi löytyä hajalle menneistä käsijarruvaijereista.
Parikertaa käynyt niin. Edellinen oli tuossa ex PikkuMyyssä, kun toinen puoli ei pitänyt pikkuhiljaa ollenkaan.
Vein pajalle ja uusikaa vaikka satulat, jos tarvetta.
Hain auton ja kaksi vaijeria oli pöydällä, toinen tuhoutunut jo ihan romutuskuntoon ja toisessakin alkavaa närästystä.
Vaihtoivat molemmat ja hyvin pelitti, eikä hirveitä kustantanut töineen.
Satkussa oli ihan sama vaiva, mutta vain yhden vaijerin osalta.
Toki satkusta herkisteltiin samalla takajarrut ja hyvin toimi senjälkeen.
Niitä rajuja jarrutuksia pitäis vain tehdä enemmän, mutta meikän ajotyylillä niitä hyvin vähän tulee tehtyä, mutta väkisin aina välillä, niin jarrut tykkää;)
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viestiTuossa ohjeessa on se ongelma että ensin täytyy autoon järjestää "ylimääräistä" energiaan että voi jarrutella roheesti, eli on laitettava + kerroin siihen ennakoivaan ajoon että energia riittää. Se käy gummien ja tankin päälle se ja maksaa turhaa...
Tuokin esimerkki jossa ajettiin "luonnottoman" pitkälti niillä paloilla, toki suhteessa samoin eli toiset palat on vasta edessä menossa ja pääasiallinen käyttäjä on ollut sitä "dynaamista" ajoa harrastava nuori mieshenkilö.
Myönnän sen ettei ne takalevytkään kovin kauniilta näytä mutta ei katsastajalla ole ollut mitään huomautettavaa kun kerran dynamossa toimivat kiitettävästi...
No, liukkaasti se lipeää vaikka jarru pitääkin...
Jos talous kaatuu muutamaan senttiin, on vikaa joko taloudessa tai ajattelutavassa.
Comment
-
Kiitoksia vain hyvistä neuvoista, koetan parantaa kulutustottumuksiani. Sitä tahtoo urautua samoihin raiteisiin kun reilut 50v. ajelee jarruttelematta ja ilman tökkäämistä.
En yleensä viihdy jonoissa joten ajan niiden ohi joten lienee vikaa niin taloudessa kuin ajattelutavassakin, mutta jatketaanpa toisaalla, joskus...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiJos nyt aiheeseen vastaisi, niin jarrut auki ja katso mikä siellä jumittaa. Ei olisi ensimmäiset C5 takasatulat joissa käsijarrun vipu on jumissa. Ja sitä myöten voi uusia satulan.
Tai jos on harrastehenkeä niin aukoo satulan ja herkistää vivun.
Noi vipujen jumittavat akselithan on tän mallin satulan "ominaisuus", joten laita kaveri nykimään kahvasta ja kurkkaa pyörän takaa, liikkuuko noi vivut koko liikealueensa, tai paremminkin palautuvatko stopparia vasten, kun kahvasta löysää. Jos ei, niin joko akseli tai vaijeri on niin jumissa ettei palautusjousi jaksa vetää sitä.
Comment
Comment