Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Antakaan vinkki miten säätää kuvio oikein. Tarkoitan sitä, että jos sihtaan valoilla seinään niin mille korkeudelle säädän kuvion ja miltä etäisyydeltä jotta osuu katsastuksessa mahdollisimman lähelle oikeata?
Tämä on jo aiemminkin jossain topicissa mainittu, mutta: Riippuen katsastuspaikasta ne valot voi säätää siellä. Minä otin meisselin käteen kun päästiin halliin ja kysyin, että miten nämä valot oikeasti pitäisi olla. Ruuvattiin ne siinä sitten viimesen päälle oikein. Raision Autokatsastus.
Joo, olen minäkin saanut säätää katsastuksessa mutta silloin kyseessä oli auto jossa ruuvarisäädöt tosiaan toimivat moitteetta ;) Nyt ei olekaan niin selkeä juttu (säätöjen hammaspyörien kiinnitykset ovat murentuneet ja homma vaatii jumppaa) joten haluaisin äheltää ne kohdilleen jo kotona ja toivoa ettei niihin joudu puuttumaan katsastuksessa ollenkaan.
Jari, selvennätkö vähän? Mitä tarkoitat "kuin valossa":lla? Meinaatko umpion yläreunaa vai itse lamppua vai kenties valon lasiin piirrettyjä kuvioita (jos A6:n linssivaloissa nyt yleensä oli mitään semmosia?)?
Kaikkein helpoin on ajaa seinää vasten ja laittaa maalarinteipit lähivalojen yläleikkaukseen ja siitä sitten peruuttaa 5-10m ja laskea 1-1,5% alas teipeistä eli 10m=10-15cm. Helppo ja tarkka, jos seinän vieressä on vaa taisainen maa tai lattia.
Itse olen lainannut kaverilta " matolaatikkoa" ja säätänyt valot (korkeus) sillä. Sivusuuntaa olen ruuvaillut sellaiseksi, mikä syksypimeällä tuntuu hyvältä. Katsastaja on ollut tyytyväinen.
Sisältä saa säädettyä valoja vain alaspäin ja molempia yhdessä. Nähtävästi tässä tapauksessa perussäätö on kaseikossa ja sen lisäksi säätömoottorien hammaspyörät tohjona...
Joo, eli se kajuuttasäätö pelaa mutta eiköhän se katsastaja odota, että valot näyttää laatikon perusteella oikein kun säätö on nollassa. Tosiaan ruuvarisäädön hammaspyörät ovat murentuneet irti niin, ettei ruuvarilla saa säädettyä sivusuuntaa ollenkaan vaan siihen tarvitaan tonget. Pystysuunta onnistuu jos varovasti säätää. Ja kyllä, ne näyttää varmaan 30cm eri korkeudelle ja siitä onko korkeus kummassakaan oikein selviää nyt annetuilla vinkeillä. Kiitoksia niistä.
Vielä sellainen vinkki, että jos sumuvalon kuvio on väärällä korkeudella ajovaloon nähden, sitä pystyy joten kuten säätämään valaisimen takaluukun kautta. Sumuvalon kiinnikkeistä yhdessä (ainoa jossa mutterikiinnitys) on kumipusla välissä, jota voi joissakin rajoissa kiristää tai löysätä.
Onko sumuvalojen säädöissä myös joku asetus? Tietysti teineillähän valot pitää näyttää mahd. ylös, mutta ns. 'normaalien ihmisten' sumuvalot, säädetäänkö oman mielen mukaan, vai kuinka?
4.1 Lähivalaisimet
Lähivalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen aiheutta-matta häiritsevää häikäisyä tai häiriötä muille tienkäyttäjille. Lähivalaisimia tulee olla kaksi. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa lähivalot saa kuitenkin kahdentaa, jolloin kahdennetun valaisimen valaisevien pintojen projektioiden poikittaisella tasolla tulee peittää vähintään puolet (ei 60%) niiden ympäri piirretyn pie-nimmän suorakulmion pinta-alasta. Lähivalaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreu-nasta saa olla enintään 400 mm. Valaisevien pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden on oltava vähintään 600 mm. Mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm, tulee vähimmäisetäisyyden olla kuitenkin vähintään 400 mm. Valaisevan pinnan vä-himmäiskorkeuden (=heijastimen alareunaan mitattuna) tulee olla 500 mm ja enim-mäiskorkeuden (=valaisevan pinnan yläreunaan mitattuna) 1200 mm . Ajovalojen suun-tauksessa on noudatettava auton valmistajan ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyt-töönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisi-men ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on tes-teissä todettu riittävän jäykäksi). Alkusäätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-1,5% alaspäin. Lähivalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 15° ylös- ja 10° alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen valmistajan il-moittamaan referenssiakseliin verrattuna. Lähivalaisimen merkkivalo on vapaaehtoinen.
4.3 Etusumuvalaisimet
Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaan ajoradan va-laisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella. Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ul-koreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisi-men näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on va-paaehtoinen mutta suotava.
> Tietysti teineillähän valot pitää näyttää mahd. ylös
Yksi mahdollinen syy häikäisyyn on se, että useimmissa(?) sumuvaloissa ei valokuviota ole rajattu yläpuolelta, vaikka valaisin keskimäärin hyvin matalan keilan tekeekin. Eli oikeallakin suuntauksella ylöspäin karkaa jonkin verran valoa.
Noissa C4:n (ja varmaan muidenkin) linssivaloissa on sumuvaloille samanlainen tarkka rajaus kuin ajovaloillekin, joten häikäisyä ei pahemmin synny. Pieni lisähaitta on siihen rajauksen kohdalle tulevat erilaiset värisävyt.
Comment