Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 C4 alusta vetelee (viimeisiään)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 C4 alusta vetelee (viimeisiään)

    Audi ei oikein tykkää urista ja muutenkin tuntuu vetelevän tien kaltevuuden mukaan milloin mihinkin.
    Ongelma odotetusti paheni siirryttyäni 195/60 15" :sta 205/55 16":iin renkaisiin.

    Etuvakaajan kaikki puslat (6kpl) vaihdettu. Eipä suuresti vaikuttanut, vaikkakin välykset pienenivätkin.
    Iskarit ei häävit ole, muttei niiden pitäisi kuitenkaan moista vetelyä aiheuttaa.
    Seuraavaksi pitänee sitten vaihtaa (vaihdattaa) apurungon ja korin väliset kumit, vaiko?
    Motonetin luettelon mukaan sieltä löytyis 3 kpl puslia.
    Etuiskareiden yläpään kiinnityksessä lienee jonkinlainen laakerointi. Aiheuttaneeko em. kaltaisia oireita?
    Alusta ei kolise sinällään, joka viitannee puslien väsymiseen.
    Onko kokemuksia muilla kohtalotovereilla?

    #2
    Kyllä tuo omakin vetelee mutta pahimmista päästiin kun teetin pyöränsuuntauksen ja laitoin riittävästi eli 2.5 - 2.7 painetta renkaisiin. Onhan nuot kunnossa.

    Comment


    • #3
      Rengaspaineet 2.4 - 2.5.
      Suuntaus on käynyt mielessä, mutta toistaiseksi vasta mahdollisten alustaosien vaihdon jälkeen.
      Renkaiden kuluminen normaalin tasaista 8-9 tkm:n jälkeen.

      Comment


        #4
        Itsekkin painin ko. ongelman kanssa vuosi sitten. Auto oli todella kehno ajettava huono kuntoisilla teillä, tosin leveät ja isot renkaat saattoivat vaikuttaa uraherkkyyteen. Mutta kun autoon vaihdettiin taka-akselin puslat ajettavuus parani huomattavasti. Ihan kuin olisi ajanut eri autolla.Tosin vanhat puslat olivat jo täysin menettäneet ominaisuutensa.

        Autohan on etuvetoinen audi 80 B4, joten en tiedä miten asia on audi 100:ssa, Mutta taka-akselin puslien kunto kannattaa ainakin tarkistaa.

        Comment


        • #5
          Puslat, nivelet, laakerit ja säädöt. Jos noilla ei korjaannu, niin sitten auto on kolaroitu banaaniksi.

          Comment


          • #6
            Omassa vm-87 100:ssa sama "ominaisuus", eli vetelee tosi pahasti (renkaat 205/50-16)
            välillä saa pitää kaksin käsin ratista tosissaan ja perässä ajavat luulevat varmaan rattijuopoksi kun audi seilaa kaistan reunasta reunaan ;-)
            Kun alla on talvinakit 185/65-14 auto kulkee tosi nätisti.
            Mitkä olisi parhaat rengaspaineet 205/50-16 renkaille?
            Entä mitä se sitten tekee jos autoa menee madaltamaan, tuleeko parempi vai aivan kauhea?

            Comment


            • #7
              Minä kun laitoin alle nuo 17" vanteet 215/45 renkailla ja -30mm madallus ni alko vedellä urista niin törkeästi ja puoltamaan oikealle. Nyt olis tarkoitus viedä auto 4-piste suuntaukseen saapa nähä auttaako....

              Uskon että jos on madallettu auto ja matalaprofiili renkaat ni tulee aina kiskomaan urista...

              Comment


              • #8
                Sehän on selvää, että leveämpi, matalampi ja kovempi rengas vetelee. Etenkin vanhassa autossa, jossa alusta muutenkin jo väljehtynyt, ja jota ei ole alunperinkään mitoitettu "ylikokorenkaille".

                Arvelin, että tuon 205/55 16:n vielä kestäis, mutta kyllä nuo renkaat on syöny alustan ihan loppuun. Tuo vetely moninkertaistaa puslien kuormituksen.

                No, pitää ruveta konttauskierrokselle ja tarkistaa taka-akselistokin samalla.

                Comment


                • #9
                  Samaa ongelmaa mullakin ja renkaat 225/50/16.Olisin kapeemmat hommannu mut "sain halvalla" ni oli pakko ostaa.Tuntuu että puoltais vasemmalle mut auto on tällä hetkellä kulmien tarkastuksessa niin saas nähä paraneeko.

                  Comment


                    #10
                    Nastarenkaat toimivat parhaiten kapeina. Sen todistaa pintapainekaava ja käytännön kokeet. Tämän tietää myös renkaanvalmistajat sekä rallitallit. Sen takia useimmissa autoissa on kapeat nastarenkaat. Nastarenkaaat luo uria teillemme ja nämä kapeat urat eivät osu yhteen leveiden renkaiden kanssa. Tämä on tosiasia.

                    Comment


                      #11
                      Ja sen takia ohjaus ei ole hyvä. Hyvän ohjauksen reseptin kun joku keksisi Suomen teillä....

                      Comment


                      • #12
                        Omassa myös vetely-ongelmaa kaupungissa ja matalilla nopeuksilla,mutta
                        maantiellä kun on nopeutta riittävästi niin menee ihan rauhallisesti.
                        Niin ja alla on 235/45/17 pyörät ja kulmat juuri säädetty.

                        Comment


                        • #13
                          Vasta 2pv tarrakilvillä ajettu, alla 245/40-17 ja vakiojouset vaihdettu -40mm alustan tilalle, eikä säädetty kulmia vielä. Aavistuksen kampeaa vasemmalle (vaatii säädön) ja tietysti haistaa urat hyvin, mutta mistään tolkuttomasta vetelystä tai käsistä karkailusta ei voi puhua. Tuntuu ratissa, mutta jos pitää kädellä ratista normaalin napakasti, niin kulkee kuin juna.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla oli todella rauhallinen ennen alustaremonttia, jonka jälkeen kaikki kulmat säädettiin ohjearvoihin. Luultavasti alkuperäiset asetukset aurasi sen verran, että mitään vetelyä ei esiintynyt. Toisaalta nyt pieneen vetelyyn voi olla se, että uusi alusta ei anna niin paljon löysää vaan tienpinta välittyy rattiin saakka.

                            Comment

                            Working...
                            X