Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaus täristää rattia, pienissä nopeuksissa eniten

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaus täristää rattia, pienissä nopeuksissa eniten

    Hiljattain hommaamani Audin ohjaus täristää lähes kaikissa nopeuksissa. Kun nopeus on yli 100 km/h tärinää enää tuskin huomaa, mutta pienissä nopeuksissa se on huomattavaa. Aivan hiljaa ajaessa (~20 km/h) ratti liikkuu selvästi sivulta toiselle. Ohjaus ei kuitenkaan puolla. Renkaat on tasapainoitettu. Kulmat ei ainakaan niin persiillään, että rengasta söis. Onko ideoita?
    Viimeksi muokannut okkim; 12.8.2007, 22:10. Perustelu: Otsikkoa korjattu

  • #2
    kumista runko rikki

    Comment


    • #3
      voinko jotenkin varmistua, että vika on tässä? Ja missä kumissa.

      Comment


      • #4
        Pitäis nähä ihan silmällä.Tunkilla kumi kerrallaan vaan ylös ja pyöritteleen,alottaisin eturenkaista jos tosiaan rattiin tuntuu reilusti.Jossain kohtaan pitäis olla selvä pullistuma jos vika on tuo em.

        Comment


          #5
          Tuo lienee helppo testata: vaihda vaikkapa kuskin puolelta etu- ja takapyörä keskenään. Jos ratin heiluminen loppuu, syyllinen löytyi. Jos ei, niin sama operaatio toisella puolella; jos ei sekään vaikuta, niin vika on muualla kuin renkaassa.

          (Tai vaihtoehtoisesti korvaa etukiekot vuorotellen varapyörällä, vähentää tunkkirumbaa...)

          EDIT: siis jos ei silmällä näkyvää vikaa löydy

          Comment


          • #6
            Joillakin rengasliikkeillä on kunnon koneet millä saa selvitettyä että onko renkaassa vikaa, jos ei jaksa ruveta punnertamaan itse niiden kanssa. Rengaskoneeseen on lisätty rulla mitä painetaa X voimalla rengasta vasten ja samalla mitataat että onko se kumi kuormituksessa tasainen.

            Comment


              #7
              Tai epätasasesti kulunu rengas.

              Millasista renkaista muuten on kyse, jos niissä se vika olisikin.

              Comment


              • #8
                Tuli eilen vähän vaihdeltua renkaita: eestä taakse ja takaa eteen. Sai vähän tunkkailla :) Ja tärinä ohjauksesta hävisi! Nyt tarkkaperseisimmät pystyy tuntemaan epätasaisuuden takaapäässä. Jotain niissä renkaissa siis on pielessä. Vai vanteissako? Renkaat on jotkut vanhat kitkat, jotka oli maahantuodessa alla. Alkuperäisenäkin tarkotuksena oli ajaa nuo loppuun ennen talvea, sillä ne alkaa olla jo ehtoopuolella ja ensi kesäksi uudet.
                Mitään pullistumia tai silmämääräisesti nähtäviä epätasaisuuksia en renkaissa havainnut.

                Comment


                • #9
                  veikkaisin pientä painaumaa vanteen sisäkehällä ?

                  Comment


                  • #10
                    Painumaa vanteessa veikkaan myös. Tuota ei saata huomata yhdellä rengastuksella, mutta toisella saattaa alkaa ravistaa, koska renkaatkin ovat yksilöitä. Tuo selviää nopeasti, kun pistää vanteen kiinni rengaskoneeseen ja katsoo, mikä vanne heittää.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos vastauksista. Pitänee tarkistuttaa nuo vanteet.

                      Comment


                      • #12
                        Täristysongelmaa täälläkin. Vanhoilla renkailla täristi ja nyt hommattiin uudet, niin niillä sama homma, vaikkakin tärinä on lievempää. Nykyään alkaa noin 85km/h, kun ennen vatkutus/täristys tuntui jo 60km/h.

                        Vanhat renkaat kävi tasapainoituksessa ja silloin todettiin keskitysrenkaiden olleen kuluneet ja ne vaihtamalla ja yhtä kumia vanteella kääntämällä, sekä tasapainoituksella saatiin tärinä lähes kokonaan pois.

                        Nyt kun on uudet renkaat ja lähes uudet soviterenkaat, niin mikä tärinän voi enää aiheuttaa?
                        Kokeiltiin vaihtaa renkaat edestä taakse, mutta vatkuttaa se edelleen, joskin ei ehkä yhtä pahasti.
                        Täristys on tuntunut ratissa koko ajan, mikä viittaisi siihen, että useammassa renkaassa on ongelmia.
                        Voisiko tuo täristys johtua vääristä asetuksista rengaskoneessa, vai pitäisikö etsiä vikaa vanteista, jotka rengasliike oli kuitenkin jo aiemmin tarkastanut?

                        En tiedä, hermo menee alumiinivanteiden kanssa ja tekisi mieli hommata ihan tavalliset mustat ruosteiset peltivanteet...

                        Comment


                          #13
                          Jos täristys tuntuu pienemmilläkin nopeuksilakin, niin vanteessa vikaa. Jos vain kovemissa nopeuksissa, niin sitten tasapainotuksessa vikaa.

                          Comment


                          • #14
                            Kaverilla on t4-volvo ja siihen kokeilivat kaikki mahdolliset vanne/rengasjutskat,eikä asettunut.Lopulta syyksi paljastui vetoakseli,joka oli vissiin vääntynyt,ja nyt ei täristä ollenkaan.

                            Comment


                            • #15
                              Ittellä samansuuntaisia ongelmia tärinä oli aivan hirveä, syyksi paljastui kudosvaurio eturenkaassa mutta myös uudet kumit ovat silloin tällöin tärisyttäneet kumma juttu, jostain syystä nelivetoisissa kärryissä on ollut ongelmia renkaitten kanssa aina.

                              Comment


                              • #16
                                Olen itse painiskellut aika paljon tuon tyyppisten ongelmien kanssa kun olen rengasliikkeessä töissä. Yleensä jos on tuontiauto ja niissä kitkat alla niin niiden kumiseos on sellaista joka ei sovellu suomeen ollenkaan ja renkaat alkaa kulumaan epätasaisesti. Toinen tärinään johtava syy on renkaassa oleva pystyheitto, jota ei saa pois millään muuten kuin ostamalla uudet renkaat. Tätä pystyheittoa esiintyy halpoissa renkaissa aika paljon ja hyvin pitkälle riippuu automerkistä et kuinka paljon tärinä tuntuu.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Timppake
                                  ...Toinen tärinään johtava syy on renkaassa oleva pystyheitto, jota ei saa pois millään muuten kuin ostamalla uudet renkaat. Tätä pystyheittoa esiintyy halvoissa renkaissa aika paljon ja hyvin pitkälle riippuu automerkistä et kuinka paljon tärinä tuntuu.
                                  Uudet renkaat on muistaakseni Continental Premium Contact 2:set ja ainakaan hinnaltaan eivät olleet halpoja.
                                  Ja jäi aikaisemmin mainitsematta, että tärinä ilmenee 100:ssa quattrossa.

                                  Renkaita pyöriteltiin paikallaan ja pikkaisen niissä tuntui olevan pystyheittoa, mutta ymmärtääkseni renkaat eivät koskaan ole täysin "heitottomat"?

                                  Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2
                                  Jos täristys tuntuu pienemmilläkin nopeuksilakin, niin vanteessa vikaa. Jos vain kovemissa nopeuksissa, niin sitten tasapainotuksessa vikaa.
                                  Mitä eilen kokeilin, niin 85km/h -asti ei täristä yhtään, mutta sitten alkaa ja ainakin 100km/h -asti täristää. Kovempaa en päässyt kokeilemaan.
                                  Eli näillä tiedoilla sitten viittaisi tasapainoitukseen.

                                  Jos veisi renkaat kerran vielä asennusliikkeeseen ja jos ei värinät katoa, niin jonnekin muualle, missä paremmat koneet.

                                  Kiitoksia vastauksista!
                                  Viimeksi muokannut audiq; 15.8.2007, 03:06.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lainataan topiccia.

                                    Profiilin auto. Alla aiemmin 7.5"x17" alut, et42, 225/45 rengas. Uusi paketti, 8x18 et35, 235/40-18. Pienessä vauhdissa toimii niin kuin pitääkin. +80km/h vauhdissa, ja varsinkin 100-110km/h mittarinopeudessa täristää häiritsevästi. 120km/h mittarinopeudella tärinää ei ole.

                                    Moottorilla jarruttaessa maantienopeudesta tärinä on melkoinen.

                                    Pienemmällä 17" kombinaatiolla mitään ongelmia ei ollut.

                                    Renkaat on tasapainoitettu viime viikolla, eli pitäisi olla kunnossa. Voisiko olla joku pusla tai tukivarsi jossa vikaa?

                                    Pieni kolaus kuuluu edestä oikealta, kun johonkin terävään, esim. mukulakivikadulle kääntää. Yläpäänlaakeri? Voiko siitä tulla myös ko. tärinää?

                                    Auto on katsastettu 3vkoa sitten moitteitta, eli sinänsä vaikuttaisi oudolta, jos joku paikka on nyt tuon 3vkon aikana antautunut!?

                                    Auto menee huomenna alustasarjan vaihtoon, eli siinä samallahan nuita osia voisi vaihtaa, jos vain tietäisi näin ennakolta varautua, mistä ko. vika voisi johtua.

                                    Comment


                                      #19
                                      Iskarin yläpäässä ei ole laakeria, eli siitä ei voi johtua.

                                      Kyllä se melkein vanteessa tai renkaassa on jos vanhalla sarjalla ei täristänyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok, jos ei laakeria ole. (mä mitään näistä tiedä, siksi kysyn/oletan)

                                        Tämä olis kyllä varsinaista mun tuuria, jos/kun taas olisi vanteessa/renkaassa vika. Pitää tarkistuttaa vielä kertaalleen se tasapainoitus.
                                        Aika uskomatonta, jos jo toinen rengasvannepaketti olisi mun kohdalla viallinen..... tosin, se klonksahtava ääni ei kyllä voi liittyä renkaaseen tai vanteeseen!? Hmm.

                                        Comment


                                        • #21
                                          audiq:

                                          Tälläistä olen lukenut ja kuullut: Joissakin liikkeissä on myös mahdollisuus tasapainottaa renkaat "alla", eli autossa kiinni. Tuossa tulee huomioitua kaikki akselilla vaikuttavat heitot, esim. navassa, jarrulevyssä, vetoakselissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pieni selvitys oman autoni renkaiden tärinään/jurinaan.

                                            Tänään autoon asennettiin uusi alustasarja, ja siinä samassa huomattiin, että oikealta puolelta yksi ylätukivarsi on sökö, eli oli ns. klappia.

                                            Uutta en tähän hätään saanut, joten lähipäivinä pitää se sitten vaihtaa. 93e muuten marmoritiskin hinta yhdelle tukivarrelle. Suolaista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hienoa että oli tämäkin asia puitu täällä, nyt audiin vaihdettu uudet etukumit, vika korjaantui täysin ja tärinät tiessään !

                                              Comment

                                              Working...
                                              X