Hiljattain hommaamani Audin ohjaus täristää lähes kaikissa nopeuksissa. Kun nopeus on yli 100 km/h tärinää enää tuskin huomaa, mutta pienissä nopeuksissa se on huomattavaa. Aivan hiljaa ajaessa (~20 km/h) ratti liikkuu selvästi sivulta toiselle. Ohjaus ei kuitenkaan puolla. Renkaat on tasapainoitettu. Kulmat ei ainakaan niin persiillään, että rengasta söis. Onko ideoita?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ohjaus täristää rattia, pienissä nopeuksissa eniten
Collapse
X
-
Tuo lienee helppo testata: vaihda vaikkapa kuskin puolelta etu- ja takapyörä keskenään. Jos ratin heiluminen loppuu, syyllinen löytyi. Jos ei, niin sama operaatio toisella puolella; jos ei sekään vaikuta, niin vika on muualla kuin renkaassa.
(Tai vaihtoehtoisesti korvaa etukiekot vuorotellen varapyörällä, vähentää tunkkirumbaa...)
EDIT: siis jos ei silmällä näkyvää vikaa löydy
Comment
-
Tuli eilen vähän vaihdeltua renkaita: eestä taakse ja takaa eteen. Sai vähän tunkkailla :) Ja tärinä ohjauksesta hävisi! Nyt tarkkaperseisimmät pystyy tuntemaan epätasaisuuden takaapäässä. Jotain niissä renkaissa siis on pielessä. Vai vanteissako? Renkaat on jotkut vanhat kitkat, jotka oli maahantuodessa alla. Alkuperäisenäkin tarkotuksena oli ajaa nuo loppuun ennen talvea, sillä ne alkaa olla jo ehtoopuolella ja ensi kesäksi uudet.
Mitään pullistumia tai silmämääräisesti nähtäviä epätasaisuuksia en renkaissa havainnut.
Comment
-
Täristysongelmaa täälläkin. Vanhoilla renkailla täristi ja nyt hommattiin uudet, niin niillä sama homma, vaikkakin tärinä on lievempää. Nykyään alkaa noin 85km/h, kun ennen vatkutus/täristys tuntui jo 60km/h.
Vanhat renkaat kävi tasapainoituksessa ja silloin todettiin keskitysrenkaiden olleen kuluneet ja ne vaihtamalla ja yhtä kumia vanteella kääntämällä, sekä tasapainoituksella saatiin tärinä lähes kokonaan pois.
Nyt kun on uudet renkaat ja lähes uudet soviterenkaat, niin mikä tärinän voi enää aiheuttaa?
Kokeiltiin vaihtaa renkaat edestä taakse, mutta vatkuttaa se edelleen, joskin ei ehkä yhtä pahasti.
Täristys on tuntunut ratissa koko ajan, mikä viittaisi siihen, että useammassa renkaassa on ongelmia.
Voisiko tuo täristys johtua vääristä asetuksista rengaskoneessa, vai pitäisikö etsiä vikaa vanteista, jotka rengasliike oli kuitenkin jo aiemmin tarkastanut?
En tiedä, hermo menee alumiinivanteiden kanssa ja tekisi mieli hommata ihan tavalliset mustat ruosteiset peltivanteet...
Comment
-
Olen itse painiskellut aika paljon tuon tyyppisten ongelmien kanssa kun olen rengasliikkeessä töissä. Yleensä jos on tuontiauto ja niissä kitkat alla niin niiden kumiseos on sellaista joka ei sovellu suomeen ollenkaan ja renkaat alkaa kulumaan epätasaisesti. Toinen tärinään johtava syy on renkaassa oleva pystyheitto, jota ei saa pois millään muuten kuin ostamalla uudet renkaat. Tätä pystyheittoa esiintyy halpoissa renkaissa aika paljon ja hyvin pitkälle riippuu automerkistä et kuinka paljon tärinä tuntuu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Timppake...Toinen tärinään johtava syy on renkaassa oleva pystyheitto, jota ei saa pois millään muuten kuin ostamalla uudet renkaat. Tätä pystyheittoa esiintyy halvoissa renkaissa aika paljon ja hyvin pitkälle riippuu automerkistä et kuinka paljon tärinä tuntuu.
Ja jäi aikaisemmin mainitsematta, että tärinä ilmenee 100:ssa quattrossa.
Renkaita pyöriteltiin paikallaan ja pikkaisen niissä tuntui olevan pystyheittoa, mutta ymmärtääkseni renkaat eivät koskaan ole täysin "heitottomat"?
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2Jos täristys tuntuu pienemmilläkin nopeuksilakin, niin vanteessa vikaa. Jos vain kovemissa nopeuksissa, niin sitten tasapainotuksessa vikaa.
Eli näillä tiedoilla sitten viittaisi tasapainoitukseen.
Jos veisi renkaat kerran vielä asennusliikkeeseen ja jos ei värinät katoa, niin jonnekin muualle, missä paremmat koneet.
Kiitoksia vastauksista!Viimeksi muokannut audiq; 15.8.2007, 03:06.
Comment
-
Lainataan topiccia.
Profiilin auto. Alla aiemmin 7.5"x17" alut, et42, 225/45 rengas. Uusi paketti, 8x18 et35, 235/40-18. Pienessä vauhdissa toimii niin kuin pitääkin. +80km/h vauhdissa, ja varsinkin 100-110km/h mittarinopeudessa täristää häiritsevästi. 120km/h mittarinopeudella tärinää ei ole.
Moottorilla jarruttaessa maantienopeudesta tärinä on melkoinen.
Pienemmällä 17" kombinaatiolla mitään ongelmia ei ollut.
Renkaat on tasapainoitettu viime viikolla, eli pitäisi olla kunnossa. Voisiko olla joku pusla tai tukivarsi jossa vikaa?
Pieni kolaus kuuluu edestä oikealta, kun johonkin terävään, esim. mukulakivikadulle kääntää. Yläpäänlaakeri? Voiko siitä tulla myös ko. tärinää?
Auto on katsastettu 3vkoa sitten moitteitta, eli sinänsä vaikuttaisi oudolta, jos joku paikka on nyt tuon 3vkon aikana antautunut!?
Auto menee huomenna alustasarjan vaihtoon, eli siinä samallahan nuita osia voisi vaihtaa, jos vain tietäisi näin ennakolta varautua, mistä ko. vika voisi johtua.
Comment
-
Ok, jos ei laakeria ole. (mä mitään näistä tiedä, siksi kysyn/oletan)
Tämä olis kyllä varsinaista mun tuuria, jos/kun taas olisi vanteessa/renkaassa vika. Pitää tarkistuttaa vielä kertaalleen se tasapainoitus.
Aika uskomatonta, jos jo toinen rengasvannepaketti olisi mun kohdalla viallinen..... tosin, se klonksahtava ääni ei kyllä voi liittyä renkaaseen tai vanteeseen!? Hmm.
Comment
-
Pieni selvitys oman autoni renkaiden tärinään/jurinaan.
Tänään autoon asennettiin uusi alustasarja, ja siinä samassa huomattiin, että oikealta puolelta yksi ylätukivarsi on sökö, eli oli ns. klappia.
Uutta en tähän hätään saanut, joten lähipäivinä pitää se sitten vaihtaa. 93e muuten marmoritiskin hinta yhdelle tukivarrelle. Suolaista.
Comment
Comment