Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Taas pyöräkulmien säädöstä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Taas pyöräkulmien säädöstä

    Vaihdoin kulkineeseeni raidetangon päät (toinen ihan loppu ja toinen vetelä p.) sekä taka-akselin puslat (toisesta oli sisäpusla irronnut toisessa vielä hiukan kiinni).
    Nivelet tuli Febiltä ja puslat Lemföderiltä, jälkimmäiset oli alkuperäiset, audi-logo ja puolet varaosanumeroista oli hiottu pois.

    Taka-akselin suuntaa säädetään juuri puslien 3 suuren reiän kiinnitysruuvien kanssa. Näytti menevän heittämällä auraus kohdalleen, vaikka puslan runko oli uudessa ja vanhassa eri desigia.

    Auraus meni jonkun verran liikaa miinukselle, vaikka ihan hyvältä ohjaus tuntuikin (suurempi auraus = parempi keskitys, renkaat tosin kuluu)

    Kulmat katsottiin Euromasterilla. Yksi asia taasen kerran tulee tässä esille, eli kaartoharitus. Sitä ei mitata, vaikka tehtaan manuaali sen on määrittänyt ja säätö tehdään raidetangon päätä laskemalla/nostamalla pesässään.

    Onko tosiaan niin, että ko. säädöllä ei normaaliolosuhteissa ole mitään väliä? Manuaali sanoo, että jos se on pielessä, auraus/haritus (toe) ei ole kohdillaan kiihdytyksissä.

    #2
    Jaa sekös sen kolon funktio siinä tapissa on. Itsekkin mietin, että mitä hemmettiä toi vaikuttaa kun vaihdoin raidetangon päät. Kiinnostaisi tietää myös, koska A8:ssa on samanmoinen konstruktio kuin A6/A4:ssä.

    Euromaster sääti kulmat myös mulle.

    Comment


    • #3
      Voi olla, että muualla kuin Lappeenrannassa Euromaster osaa säätää Audin kulmat kohdalleen. Itse luotan( kokemuksen mukaan) vain Vianoriin, vaikka vajaavetoinen auto onkin:)

      Comment


        #4
        Vianorissa oli Vaasassa vikana se, ettei suostuneet mun autoa säätämään. Kuulemma tarttee erikoistyökaluja. Näissä A-sarjan vehkeissähän on vähän erillainen jousitus kuin vanhemmissa.

        Euromasterista en tiedä, onko niilläkään työkaluja, mutta ainakin aurauksen ja muut saivat raja-arvojen sisään.

        Comment


        • #5
          Tutkimatta ko. auton aurauskulmaa tuli mieleen teoria että vetävällä akselilla on yleensä hieman haritusta ja kuolleella akselilla aurausta. Tuohan tulee siitä että vetävä pyörä pyrkii vetämään välykset laitaan aurauksen suuntaan, eli jos on valmiiksi aurausta niin vetää vielä enemmän siihen suuntaan. Tämä on teoriaa ja muistaisin myös että lukuarvoissa auraus on positiivista eli plussaa ja haritus miinusta. Korjatkaa vanhoja muistoja jos olen väärässä. Ainakin itse olen aina toiminut tuon nyrkkisäännön mukaan kun olen rakennellut palikoita kasaan, eikä ole juurikaan tarvinnut penkissä enää säätöihin koskea.

          Comment


          • #6
            Löytyykö jostain ohjearvoja madalletulle autolle? Jotkut paikat myyvät eioota kun autoa on laskettu esim. vain 30mm niinkuin tässä tapauksessa. Jos löytyisi arvot ja menisi niiden kanssa säätöön. Sekin vielä että eivät joka paikassa saa säätämisen jälkeen rattia suoraan.

            -a4 avant b6 tdiq

            Comment


            • #7
              Osaavat ottavat esim. sportti alustan referenssiksi. Ratin saa kohdilleen, kun käy näyttämässä uudestaan riittävän monta kertaa. Omassa tehtiin vielä jälkisäätö ohjearvojen sisällä hieman sivuun, että oli oikeasti suorassa.

              Comment


              • #8
                Mittasin autoni aurauksen laservatupassilla (Audi A4 B6). Oli haritusta 15mm / 3m. Se tekee vanteen mitalle 41 cm noin 1 mm kummallekin vanteelle.

                Aikaisemmissa autoissani raidetanko on ollut akselin alapuolella mutta Audissa onkin yläpuolella. Säädetäänkö auraus raidetankoja kiertämällä kuten yleensä ? Pitääkö silloin irrottaa kumipalkeessa oleva klemmari, jotta kumipalje pääsee liukumaan raidetankoon nähden.

                Comment


                  #9
                  Säädetään ja ei tarvitse jos on tehtaan jousiklemmari. Jos sensijaan on asennettu joku tavallinen ruuvattava klemmari niin tarvii löysätä.

                  Comment

                  Working...
                  X