Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 (B7) Avant etupää jyrisee ja kolisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 (B7) Avant etupää jyrisee ja kolisee

    Perheen uusi menopeli A4 Avant 2.0 T FSI Quattro -06 päästelee etupäästään tarpeettomia ääniä. Ääntelyä on kahdenlaista: jyrinää/jollotusta ja kolinaa/kopinaa.

    Mielestäni kumpikin ääni kuuluu etupäästä apukuskin puolelta. Jyrinä alkaa kuulumaan jo heti pienemmissäkin nopeuksissa eikä kääntelyllä mielestäni ole vaikutusta ääneen. Kopinaa kuuluu hiekkateillä ja mukulakivillä sekä hiljaisimmissa nopeuksissa myös välillä asfaltilla. Suurissa joustoissa kopinaa tai muita ylimääräisiä ääniä ei kuulu.

    Asiaa tutkittaessa auto nostettiin hallilla ilmaan ja alustan osat ja tukivarret näyttivät olevan hyvässä kunnossa. Muutamissa puslissa oli näkyvissä pieniä halkeamia. Apukuskin puolen rengasta vääntelmällä ja kääntelemällä ei mitään välyksiä tuntunut.

    Täältä lukemani perusteella ajattelin joka tapauksessa vaihdattaa tuon apukuskin puoleisen laakerin. Josko se jyrinä sillä sitten laantuisi. Ja ensi kesäksi olisi tarkoitus laittaa joku alustasarja, joten samalla voisi tarkemmin etsiä kopinan / kolinan aiheuttajaa. Mutta vinkkejä äänilähteistä ja tarkastettavista asioista otetaan mielellään vastaan.

    Tuolta löytyy jo hyvää keskustelua vastaavanlaisesta kolinasta. Täytynee vaihdattaa tuo laakeri Leppäsuolla ja samalla pyytää tarkastamaan tuo linkittämässäni threadissa mainittu jarrupalojen kynsien tiukaaminen.

    Yksi asia jäi autoa tutkittaessa mietityttämään ja uskoisinkin, että joku täällä osaa sanoa onko syytä huoleen vai ei?

    Auton ollessa nosturilla huomasin, että etuperässä on selvästi isompi välys kuin takaperässä. Tämä todettu pitämällä yhtäaikaa kiinni etu/takapään renkaista ja sitten alettu pyörittämään toista rengasta. Takapäässä välys on aika pieni ennen kuin paikallaan ollut rengas yrittää lähteä liikkeeseen mukaan. Etupäässä välys on huomattavasti suurempi.

    Onko tuollainen ihan normaalia? Voisiko tuo liittyä jotenkin edellä mainittuihin ylimääräisiin ääniin?

    (Tässä on nyt vähän sekä alustaa että voimansiirtoa mutta pidetään nyt alkuun tällä osastolla ja toivotaan että voimansiirto ei nouse tässä mihinkään rooliin...)

    #2
    Tuo jyrinä/jollotus voisi johtua pykälälle kuluneista eturenkaista. Itsellä kului pykälälle sisäreunoista kun kulmien säädöt eivät olleet ihan kohdillaan.

    Comment


    • #3
      Renkaissa ei näyttäisi olevan pahempia kulumia tai pykäliä. Rengasmeluahan tuossa on jonkun verran mutta esim. uudella asfaltilla ajaessa rengasmelu vähenee huomattavasti jyrinän pysyessä edelleen ennallaan.

      Comment


      • #4
        Eiköhän se jyrinä johdu laakerista.
        Kolina on sitten toinen mysteeri johon itsekkin etsin vastausta..

        Comment


        • #5
          Auto kävi nyt Leppäsuolla apukuskin puoleisen laakerin vaihdossa. Jyrinä kyllä vaimeni mutta ei kadonnut kokonaan. Pitäisi kai kostoksi vaihdattaa myös kuskin puoleinen laakeri tai sitten nämä vain on vähän äänekkäitä autoja.

          Pyysin myös tutkimaan sitä kolinaa ja vinkkasin niistä jarrupalojen kynsistä. Lupasi katsoa, mutta kolina tosin ei kadonnut minnekkään. Pohjapanssari on kuulemma myös päreinä. Kai sekin voi siellä kolista mutta vähän epäilen.

          Ärsyttävää ääntelyä... hulluksi tulee.

          PS. Etuperän ja takaperän erillainen välys on kuulemma ihan normaalia.

          Comment


          • #6
            onkos näiss B7 korimallin nelkuissa sama sydeemi kuin jälkimmäisissä malleissa etttä ne ylätukivarren uloimmat päät oisi väljänä? taitaa olla kyllä myös nuissa A6 se aika kuluva kohta :D

            Comment


            • #7
              Taitaa kuulua tää kolina näiden mallien ominaisuuksiin. Itekin kohta pari vuotta kolinalle hakenut syytä tuloksetta. Kaikki liikkuvat osat vaihdettu ilma apua. Oma ongelma ilmeni vasta alustan vaihdon jälkeen. Mikäs alusta Henrillä on? Nimi merkki Patasuvanto tais löytää ongelmaan ratkaisun ainakin omalla kohdallaan tossa toisessa ketjussa. Itse en ole jaksanut alkaa iskareita irrotteleen mut kai se on viimeistään keväällä edessä kun huomasin viikko sitten että vuosisitten vaihdetuista uusista alatukivarsista on kaikista pallonivelien suojakumit paskana..

              Comment


                #8
                Tosiaan itsekkin alkanut tuo kolina häiritsemään ja olen tuota jonkunverran tutkinut (B6 alusta taitaa olla aika identtinen B7:n kanssa?). Kolinaa ei oikeen tunnu kuuluvan kylmänä aamuna liikkelle lähtiessä, mutta n. 5km ajon jälkeen alkaa. Kaikki puslat näytti olevan hyvässä kunnosa, ei välyksiä missään. Vaihdoin kuitenkin vakaajien runkopuslat, ei vaikutusta. Hajonneen pohjamuovin vaihto ei vaikuttanut. Seuraavaksi aattelin ihan raa'asti vaihtaa iskarit ja jouset, kunhan rahatilanne joskus sallii. Plus mullakin pitää välillä jotain epämääräistä jurinaa. Näyttäs tosiaan olevan ominaisuuksia nämä.

                Comment


                • #9
                  Käytin tänään eturenkaat irti ja kyllä niissä renkaissa itseasiassa onkin sisäreunassa pykälille kulumista. Ei vain silloin aiemmin pistänyt silmään, kun kävin niitä paikallaan pällistelemässä. Se voisi selittää ainakin osan siitä jyristävästä äänestä. Katsotaan miten käy kun heitän kohta suht tuoreet talvirenkaat alle.

                  Viime vkl ajoin Snadista Ouluun ja takaisin ja tuntui, että skitsofrenia iskee niitten etupään äänien kanssa. Sen mahdollisesti pykälille kuluneiden rengaiden aiheuttaman jollotuksen "yläpuolella" kuuluu sellainen kohiseva/laahaava ääni. Välillä tuntuu, että se tulee vasemmasta kulmasta ja välillä taas luulen sen kuuluvan keskeltä. (Aluksi luulin sen kuuluvan oikeasta kulmasta, mistä syystä sen puolen laakeri on nyt sitten vaihdettu...). Jostain tulee sellainen fiilis, että se ei olisi vasen pyöränlaakeri mutta jos tässä pitää jotain eliminointipeliä alkaa pelaamaan, niin aika äkkiä sekin kyllä lähtee vaihtoon.

                  Alustasta en ole varma. Veikkaisin että vakio. Auto on ollut mulla nyt puoli vuotta, joten itse en ole ehtinyt sille vielä tekemään mitään. En huomannut tänään katsoa tarkemmin mutta sanotaan nyt näin tyttömäisesti, että siellä oli "viininpunaiset" iskarit.

                  Kolinoitakin kuuluu edelleen. Mutuna sanoisin, että kolisee ehkä enemmän kun jalka on kevyesti jarrulla.

                  Ja äsken huomasin yhden uuden oireen. Vasemmalle U-käännöstä tehdessä ratti vasurille tappiin käännettynä alkoi vasen pyörä ikäänkuin muljahtelemaan käännöksen lopussa ja samalla tuntui vaimeita kolahduksia. Kävin sitten autoa pyörittelemässä parkkipaikalla, niin sain tuon toistumaan pari kertaa vasemmalle käännettäessä mutta oikealle käännettäessä sen sijaan en.

                  Sekava sepustus, koettakaa kestää!

                  Comment

                  Working...
                  X