Perheen uusi menopeli A4 Avant 2.0 T FSI Quattro -06 päästelee etupäästään tarpeettomia ääniä. Ääntelyä on kahdenlaista: jyrinää/jollotusta ja kolinaa/kopinaa.
Mielestäni kumpikin ääni kuuluu etupäästä apukuskin puolelta. Jyrinä alkaa kuulumaan jo heti pienemmissäkin nopeuksissa eikä kääntelyllä mielestäni ole vaikutusta ääneen. Kopinaa kuuluu hiekkateillä ja mukulakivillä sekä hiljaisimmissa nopeuksissa myös välillä asfaltilla. Suurissa joustoissa kopinaa tai muita ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
Asiaa tutkittaessa auto nostettiin hallilla ilmaan ja alustan osat ja tukivarret näyttivät olevan hyvässä kunnossa. Muutamissa puslissa oli näkyvissä pieniä halkeamia. Apukuskin puolen rengasta vääntelmällä ja kääntelemällä ei mitään välyksiä tuntunut.
Täältä lukemani perusteella ajattelin joka tapauksessa vaihdattaa tuon apukuskin puoleisen laakerin. Josko se jyrinä sillä sitten laantuisi. Ja ensi kesäksi olisi tarkoitus laittaa joku alustasarja, joten samalla voisi tarkemmin etsiä kopinan / kolinan aiheuttajaa. Mutta vinkkejä äänilähteistä ja tarkastettavista asioista otetaan mielellään vastaan.
Tuolta löytyy jo hyvää keskustelua vastaavanlaisesta kolinasta. Täytynee vaihdattaa tuo laakeri Leppäsuolla ja samalla pyytää tarkastamaan tuo linkittämässäni threadissa mainittu jarrupalojen kynsien tiukaaminen.
Yksi asia jäi autoa tutkittaessa mietityttämään ja uskoisinkin, että joku täällä osaa sanoa onko syytä huoleen vai ei?
Auton ollessa nosturilla huomasin, että etuperässä on selvästi isompi välys kuin takaperässä. Tämä todettu pitämällä yhtäaikaa kiinni etu/takapään renkaista ja sitten alettu pyörittämään toista rengasta. Takapäässä välys on aika pieni ennen kuin paikallaan ollut rengas yrittää lähteä liikkeeseen mukaan. Etupäässä välys on huomattavasti suurempi.
Onko tuollainen ihan normaalia? Voisiko tuo liittyä jotenkin edellä mainittuihin ylimääräisiin ääniin?
(Tässä on nyt vähän sekä alustaa että voimansiirtoa mutta pidetään nyt alkuun tällä osastolla ja toivotaan että voimansiirto ei nouse tässä mihinkään rooliin...)
Mielestäni kumpikin ääni kuuluu etupäästä apukuskin puolelta. Jyrinä alkaa kuulumaan jo heti pienemmissäkin nopeuksissa eikä kääntelyllä mielestäni ole vaikutusta ääneen. Kopinaa kuuluu hiekkateillä ja mukulakivillä sekä hiljaisimmissa nopeuksissa myös välillä asfaltilla. Suurissa joustoissa kopinaa tai muita ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
Asiaa tutkittaessa auto nostettiin hallilla ilmaan ja alustan osat ja tukivarret näyttivät olevan hyvässä kunnossa. Muutamissa puslissa oli näkyvissä pieniä halkeamia. Apukuskin puolen rengasta vääntelmällä ja kääntelemällä ei mitään välyksiä tuntunut.
Täältä lukemani perusteella ajattelin joka tapauksessa vaihdattaa tuon apukuskin puoleisen laakerin. Josko se jyrinä sillä sitten laantuisi. Ja ensi kesäksi olisi tarkoitus laittaa joku alustasarja, joten samalla voisi tarkemmin etsiä kopinan / kolinan aiheuttajaa. Mutta vinkkejä äänilähteistä ja tarkastettavista asioista otetaan mielellään vastaan.
Tuolta löytyy jo hyvää keskustelua vastaavanlaisesta kolinasta. Täytynee vaihdattaa tuo laakeri Leppäsuolla ja samalla pyytää tarkastamaan tuo linkittämässäni threadissa mainittu jarrupalojen kynsien tiukaaminen.
Yksi asia jäi autoa tutkittaessa mietityttämään ja uskoisinkin, että joku täällä osaa sanoa onko syytä huoleen vai ei?
Auton ollessa nosturilla huomasin, että etuperässä on selvästi isompi välys kuin takaperässä. Tämä todettu pitämällä yhtäaikaa kiinni etu/takapään renkaista ja sitten alettu pyörittämään toista rengasta. Takapäässä välys on aika pieni ennen kuin paikallaan ollut rengas yrittää lähteä liikkeeseen mukaan. Etupäässä välys on huomattavasti suurempi.
Onko tuollainen ihan normaalia? Voisiko tuo liittyä jotenkin edellä mainittuihin ylimääräisiin ääniin?
(Tässä on nyt vähän sekä alustaa että voimansiirtoa mutta pidetään nyt alkuun tällä osastolla ja toivotaan että voimansiirto ei nouse tässä mihinkään rooliin...)
Comment