Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovalot hukassa ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajovalot hukassa ?

    Illat ja aamut pimenee,nyt on pari kertaa jääneet ajovalot syttymättä,takavalot kyllä "paloivat",onko kyseessä relevika?Mystisesti valot syttyivät kun annoin sulake/relerasialle valohoitoa?Myöskin otin avaimesta virrat pois ja takaisin päälle.Hmmm...

    #2
    Tehtaan jäljiltä autossasi ei ole valoreleitä. Niiden lisääminen siis olisi hyvinkin suositeltava operaatio.
    Vaikea uskoa huonoa sulakekontaktiakaan, koska muistaakseni vasen ja oikea ovat eri sulakkeen takana.

    Ehkäpä omien releiden puuttuminen aiheuttaa nyt sen, että valoviikselle tulee käyttötunnit täyteen?

    Comment


      #3
      Antaisin ääneni tuolle valokatkaisijan ikääntymiselle. Tahtovat lämmetä ja siten revetä liitoksistaan.

      Comment


        #4
        Kiitokset tästä vinkistä...helpottaa kun tietää missä vika piilee :)-vesa-

        Comment


        • #5
          Onkos normaali C4 satkussa alunperin rele pitkille? Jos ei ole, niin kannattaisko laittaa, paranisko valoteho?

          Comment


            #6
            Missään Audeissa ei ole releitä valoille. Kannattaa laittaa releet niin säästyy valokytkimen vaihdolta. Valotehoon lähinnä havaittavissa oleva vaikutus.

            Comment


            • #7
              Mulla rupesi aikanaan vasemmalle käännyttäessä vilkku pätkimään joten purin koko hässäkän.
              Kasaus "onnistui" siten että vas.puolen parkit oli pimeät. Oli jäänyt rasvaa tms. kontaktipinnoille
              joka sitten riitti. Purku, putsaus ja kasaus ja a Vot ! Toiminut jo pari, kolme vuotta loistavasti.

              Comment


                #8
                Ei sattus kellään olemaan jonkin sortin ohjeita tuohon releitten lisäämiseen, tai hyödyllisiä vinkkejä...?

                Comment


                  #9
                  Helpoin ja halvin tapa on ostaa Biltemasta valmis johtosarja releineen tuotenro 22-680, 22 eur.

                  Siihen kun lisää tavalliset sulakkeet niin saa toimivan järjestelmän.

                  Comment


                    #10
                    Eli jos omaan -95 A4:een lisäisin "releet" valoihin niin paranisi valoteho?
                    On meinaan vähän surkeat tuikut mielestäni tällä hetkellä.

                    Semmosen tyhmän kysymyksen vielä kysyn, että sattuisitko Teppo tietämään tuohon malliin sopivaa johtosarjaa vaikkapa sieltä Biltemasta? Ja toiseksi, onko tuo asennusoperaatio millainen - toisaalta vähintäänkin sen voi varmaankin teetättää huollossa jos ei itse taivu.
                    Kiitokset muuten vinkistä mikäli se pätisi nelkkuunikin, olen jo vähän aikaa tuskaillut kun alkaa tuo talvikausi ja ajovalot ovat surkeammat kuin edellisessä Ibizassani.

                    Comment


                      #11
                      Mielestäni releytys kannattaa tehdä vaikka autotehdaskin olisi releet laittanut. Nimittäin syystä että johdotukset tapaa olla aivan liian hoikkaa ja johtovedot pitkiä. Tässä syntyy jännitehäviötä jo ennen polttimon kantaa huomattavasti.
                      Itselläni on vedetty 4 neliön kaapelilla suoraan laturilta ja releet ovat laturin välittömässä läheisyydessä. Voin kertoa, että valot ovat kirkkaat. Itse asiassa siten, että 4 neliöä laturilta releelle, siitä 2,5 neliöä kummankin puolen polttimoille ja muistaakseni 4 neliöisellä jatkoin releiltäkin pitkien johtovetoa (minulla h4+h1-umpiot).
                      Hommahan onnistuu yksinkertaisuudessaan niin, että auton omasta johtosarjasta umpion läheltä otetaan heräte eli ns vetovirta releelle ja laturilta paksulla kaapelilla releen kautta sähkö molempiin umpioihin. Tällaisia systeemeitä kaksin kappalein eli pitkät+lyhyet.
                      Pienen mutkan matkaan tuo autocheck, jos autossanne sellainen on. Nimittäin tässä tapauksessa lyhyiden releen vetovirta pitää vetää omana johtonaan valoviikseltä/katkaisijalta asti ettei autocheck valittaisi polttimoista, joita se ei enää siis näe. Pitkät eivät ole autocheck-piirissä ainakaan näissä vanhemmissa vehkeissä.
                      Suosittelen mittaamaan jännitteen polttimon kannalla ennen ja jälkeen muutoksen. Ero on huomattava. Kaveriksi sitten hyvälaatuiset vakiotehoiset polttimot niin homma on sillä selvä.
                      Varoituksen sana Philips vision plussista tässä vaiheessa on paikallaan. Ko. polttimot on suunnilteltu juurikin hieman heikommalle jännitteelle eli niillä kompensoidaan huonoja johdotuksia. Vision plussat yhdistettynä releytykseen ja korkeampaan jännitteeseen aiheuttaa polttimoille lyhyen kestoiän.
                      Muistakaa laittaa sulakkeita väliin.

                      Comment


                      • #12
                        Männä viikonloppuna rakentelin lötköön valoille reletyksen ja samalla laitoin lisäpitkät keulalle. Toteutin systeemin vielä niin, että laitoin uudet lampunkannat, ja vanhat lampunkannat jäivät sellaisenaan olemaan, joten jos jotain vaikka hajoaa niin voi tilapäisesti vaihtaa vanhalle johdotukselle.

                        Tein niinkin monimutkaisesti, että laturilta lähtee piuha sulakkeelle, josta sitten jatkuu kolmelle releelle (lyhyet, pitkät, lisäpitkät). Releiden perässä on vielä jokaiselle lähdölle oma sulake, josta sitten vedot umpioille. Laturilta 6 neliön piuhalla releille ja siitä eteenpäin 4 neliön piuhaa, luulisi riittävän ;)

                        Lampunkannalta mitattuna jännite nousi 13.2 voltista 14.1 volttiin, ja ero valotehossa on havaittava. Vielä kun hakee tänään Vision Plussat ja raaskisi tummuneen toisen umpion vaihtaa, niin alkaa noillakin valoilla jotain näkemään.

                        Comment


                        • #13
                          Releytyksessä kannattaa ehdottomasti muistaa ainakin lähivaloille kummallekin puolelle omat relee ja miel. johdotus+sulakkeet akulta saakka. Mikä olisi kaan ikävämpää kuin valojen katoaminen yhden sulakkeen/releen petettyä. Tämän vuoksi auton alkuperäinen sähköistys on tehty molemmille puolille erikseen. Tämä selittää "silmäpuolet" liikenteessä.
                          Pitkille riittää yksi rele.
                          Kannattaa mittaillessa harrastaa myös jännitehäviön mittausta ennen ja jälkeen asennuksen. Jännitehäviö esim. laturin plussan ja lähivalon plussan välillä (tai maapuolella) voi antaa mielenkiintoisia tuloksia.
                          SJM Autotechnicin sivulla on eurovalojen asennuksen yhteydessä puhetta autocheckistä.

                          Comment

                          Working...
                          X