Nyt on nelipistemittaus ja säätö tehty kolmeen kertaan merkki huollossa ja tuntuu olevan edelleen pielessä. Renkaat kuluu ja suuntavakaus kadoksissa.
Mittailin Camber kulmaa vatupassilla autotallissa, jossa on 100% suora lattia.
Etupyörien valillä oli selvä ero. Passi näytti noin sentin eroa pyörien välillä. Se takee karkeasti ehkä yhden asteen eron. Sallittu ero saa olla +-0,3 astetta. Mittaus pöytäkirjan mukaan molempien pyörien kulmat ovat samoja? Tämä minun mittaus oli tehty kun pyörät oli ilmassa alapallonivelien kohdalta tunkkien varassa. Mittaus jarrulevyistä, kun ne olivat millilleen samalla korkeudella suorasta lattiasta. Tietysti kiristettynä pyörän ruuveilla.
Toisen mittauksen tein, kun auto oli normaalisti renkaiden varassa lattialla ja siirrelty edestakaisen jotta renkaat hakee paikkansa. Vanteista mitattuna, eri kohdista autoa työnnellen eri edestakaisin. Tulokset poikkesivat radikaalisesti edellisistä. Pyörät oli sisäänpäin länkällään vähintään tuplasti, noin 2 ja 3 astetta.
Kysymys 1. Kun tavoitearvo on -0,15 astetta, onko se silloin sisään- vai ulospäin kallellaan? Kysymys 2. Pitääkö mittaus tehdä auton paino päällä vai renkaat ilmassa? Kysymys 3. Mistä johtuu näin suuri ero em. mittauksissa? Johtuuko se väljistä laakereista vai metallin taipumisesta painon alla. Selvähän se, että väljät laakerit vaikuttaa mittaus tuloksiin, joten on kait turha edes mittailla, ennenkuin laakerit on vaihdettu uusiin?
Aurauksen ajattelin tarkistaa laser vatupassilla niin, että suuntaan sen eteen ja taakse saman matkan päähän ja mittaan eron. Tässä tapauksessa auraus on lähes nolla, joten mittaus on helppo, tai sitten ei? Vanhan ajan mittanauha mittaus on liian epätarkka kun auraus on 0,05 astetta. Onko se sitten aurausta vai haritusta, sanokaa sekin vielä.
Autohan on C4.
Mittailin Camber kulmaa vatupassilla autotallissa, jossa on 100% suora lattia.
Etupyörien valillä oli selvä ero. Passi näytti noin sentin eroa pyörien välillä. Se takee karkeasti ehkä yhden asteen eron. Sallittu ero saa olla +-0,3 astetta. Mittaus pöytäkirjan mukaan molempien pyörien kulmat ovat samoja? Tämä minun mittaus oli tehty kun pyörät oli ilmassa alapallonivelien kohdalta tunkkien varassa. Mittaus jarrulevyistä, kun ne olivat millilleen samalla korkeudella suorasta lattiasta. Tietysti kiristettynä pyörän ruuveilla.
Toisen mittauksen tein, kun auto oli normaalisti renkaiden varassa lattialla ja siirrelty edestakaisen jotta renkaat hakee paikkansa. Vanteista mitattuna, eri kohdista autoa työnnellen eri edestakaisin. Tulokset poikkesivat radikaalisesti edellisistä. Pyörät oli sisäänpäin länkällään vähintään tuplasti, noin 2 ja 3 astetta.
Kysymys 1. Kun tavoitearvo on -0,15 astetta, onko se silloin sisään- vai ulospäin kallellaan? Kysymys 2. Pitääkö mittaus tehdä auton paino päällä vai renkaat ilmassa? Kysymys 3. Mistä johtuu näin suuri ero em. mittauksissa? Johtuuko se väljistä laakereista vai metallin taipumisesta painon alla. Selvähän se, että väljät laakerit vaikuttaa mittaus tuloksiin, joten on kait turha edes mittailla, ennenkuin laakerit on vaihdettu uusiin?
Aurauksen ajattelin tarkistaa laser vatupassilla niin, että suuntaan sen eteen ja taakse saman matkan päähän ja mittaan eron. Tässä tapauksessa auraus on lähes nolla, joten mittaus on helppo, tai sitten ei? Vanhan ajan mittanauha mittaus on liian epätarkka kun auraus on 0,05 astetta. Onko se sitten aurausta vai haritusta, sanokaa sekin vielä.
Autohan on C4.
Comment