Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etupyörän laakerin vaihto C4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etupyörän laakerin vaihto C4

    En löytänyt vanhoista ketjuista aiheesta, ihme kyllä.
    Quatron takalaakerin vaihto oli vaikea kotikonstein, joten teetin sen korjaamolla, mutta onko etu laakeri yhtä hankala. Tietysti iskari jousi romppeet on purettava normaaliin tapaan että paketti on kokonaisuudessaan irti.Ensimmäinen huoli on pitääkö se nopeus anturin ottaa irti ja saako sen ehjänä kun se on ollut 16 v. paikallaan tai onko sen johto helposti irroitettava. Toinen huoli onnistuuko laakerin vaihto leka / ruuvipenkki systeemillä.
    En ole varma onko laakereissa edes vikaa, mutta vuotavat vähän rasvaa. Mahdollinen risan laakerin ääni ei tahdo edestä kuulua selvästi sisälle. Klappia ei ole, mutta ei ollut taka laakerissakaan, vaikka naputti ja pinta oli syöpynyt meikoisesti.

    #2
    Mulla on sama homma edessä.
    Etulaakerin kai saa vaihdettua ilman prässiä, mutta ilmeisen hankalaa se on. Täällä on ollu kyllä keskustelua aiheesta, mutta en löytänyt sitä.

    Tossa on kyselty samaa asiaa.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=111928

    Comment


      #3
      Takalakru on helpompi vaihdettava, siellä on 2 kpl jousisokkia navassa. Etulakruun jos ei ole ikinä koskettu kannattaa tolppa irroitella käsiin (1 pultti+mutteri ja kolme mutteria), toki rautakanki tai vielä pidempää on hyvä olla käsillä kun alakiinnitystä irroittelee.

      Etulaakeri on paikoillaan siis pelkästään prässisovituksella.

      Comment


        #4
        (1 pultti+mutteri ja kolme mutteria),
        ja eikä sovi unohtaa raidetangon päätä ja ABSin anturia tai liitintä, kumman nyt haluaakin avata. Tietenkin jarrusatulankin joutuu irroittamaan.

        Comment


          #5
          Ja alapallo lähtee paljon nätimmin irti, kun nostaa toisenkin puolen edestä ylös. Siinä ei riittäny edes 3m kakkosnelonen vääntään sitä palloa pois sieltä toinen rengas maassa.

          Comment


            #6
            Ei sen alapallon tapin irroituksen kanssa vaikeuksia ole, jos raidetangon nivel on irti. Koska silloin pääsee taltan helposti lyömään siihen hahloon ja levittämään puristusta tappiin. Sen verran pehmeää ainetta se on, että väli avautuu millitolkulla. Vaikka oli vähintään kuusivuotta avaamattomana ollut ja ehkä ruostunut, lähti tuurnalla ja vasaralla pienellä napautuksella irti.
            Onneksi nyt rasvasin tapin kunnolla kupari tahnalla, ettei ruostu ja nyt joudunkin sen taas avaamaan uudestaan laakeri vaihdon takia.

            Comment


            • #7
              Onko nivel hajonnut jos koko kierreosa pyörii mutterin mukana? On nimittäin aika hankala irrottaa sitä mutteria kun koko kierreosa pyörii mukana eikä oo kunnon pihtejä millä sitä kierreosaa saisi pidettyä kiinni

              Comment


                #8
                Tarkoittanet raidetagon päätä? Ei ole hajonnut, se toimii juuri niinkuin pallonivelen kuuluu. :)

                Osta itsellesi kunnolliset siirtoleukapihdit. Ne ovat merkiltään Knipex. Tämän näköiset: http://webshop.industriacenter.fi/pr...epihdit-knipex

                Sitten tarvit mahdollisesti pallonivelen ulosvetäjän, tämännäköinen on hyvä:
                http://www.motormarket.fi/verkkokaup...view/51742/124

                Noita saa Motonetista yms. Oleellista on se että on juuri tuo säädettävä malli, eikä se missä on nivel keskellä.

                Comment


                • #9
                  Katsopas myös ettei olisi kuusiokoloavaimelle paikka siellä raidetangonpäässä (alhaalta päin), jolla saat pidettyä sitä paikallaan kun avaat mutteria?

                  Comment


                    #10
                    Olikohan C4:sessa raidetangonpäälle kartiokiinnitys joustintukeen? Jos näin, niin sitä raidetangon palloniveltä voi koittaa puristaa siirtoleukapihdeillä sitä joustintuen pallonivelen kiinnityskartiota vasten ja sitten veivaamaan mutteria uudestaan auki. Usein toi kierreosa ottaa riittävästi kitkaa puristuessaan kartiota vasten, jolloin mutterin saa veivattua auki.

                    Jos taas raidetangon irroittamisessa joustintuesta on ongelma, niin tähän auttaa lämpö tosi paljon. Eli toholla/kuumailmapuhaltimella tai vastaavalla hiukan lämmittää sitä kartioreiän ympärystä, jonka jälkeen nivel irtoaa yleensä tosi helposti kartiokiinnityksestä hiukan vasaralla napauttamalla. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä, jos ei samalla uusi raidetangonpäätä, koska se voi ottaa itseensä lämmitysoperaatiosta.

                    Comment


                    • #11
                      On kartio ja puristaminen toki auttaa. Aukaistaessahan tuo yleensä ei luista (jos kirrattu kiinni), mutta kiinnittäessä tahtoo "sutia".

                      Comment


                        #12
                        Etulaakeri on paikoillaan siis pelkästään prässisovituksella.
                        Ihan samalla sovituksella ne laakerit siellä on oli sokat tai ei.

                        Comment


                          #13
                          Joo siis eihän se alatappi mikään ongelma olekkaan pois ottaessa. Muistin väärin.
                          Tolpan takasin laitto olikin sitten aivan toinen juttu, kun toinen etupyörä oli maassa. Vakaaja vääntää sen verran vastaan, että helpompaa nostaa koko etupää ylös ja laittaa ilman isompaa hommaa se tappi sinne koloon.

                          Comment


                            #14
                            On kartio ja puristaminen toki auttaa. Aukaistaessahan tuo yleensä ei luista (jos kirrattu kiinni), mutta kiinnittäessä tahtoo "sutia".
                            Tähän usein auttaa se, että puhdistaa kartiopinnat hyvin vaikka jollain rasvanpoistajalla (asetoni, tinneri tmv) ja sen jälkeen varovasti napauttaa raidetangonpään kartion paikoilleen kuminuijalla. Tällöin se usein ottaa kitkaa kartiosta sen verran, että mutterin saa kierrettyä kiinni.

                            Comment

                            Working...
                            X