Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruletku halki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarruletku halki

    Potilas: C4 A6 Avant quattro -95

    Olin tulossa autopesusta kotiin ja testasin jarruja viimeisessä alamäessä. Takaa kuului vaimea "poks", jonka jälkeen jarrupoljin painui hitaasti pohjaan. Jarruja pumppaamalla pystyi vielä jarruttamaan ja pääsin kotiin asti viimeiset 300 metriä.

    Jarruletku halkesi satulan puoleisesta päästä. Nesteet pysyvät sisällä, jos ei paina jarrua. Jarruttaessa vuotaa halkeaman kautta.

    Pitäisi korjata tuo. Hain eilen uuden jarruletkun osanumerolla 4A0611775. Jostain syystä uusi letku on hieman eri näköinen kuin vanha, mutta toivottavasti se silti sopii paikalleen.
    Attached Files

    #2
    Ajattelin, että tuon letkun olisi saanut paikoilleen irrottamatta jarrusatulaa, mutta tutkimusten jälkeen huomasin, että kierteet letkun päissä ovat vastakkaisiin suuntiin.

    Onko nyt tosiaan niin, että jarrusatula pitää ottaa irti?

    Comment


    • #3
      Kyllä.

      Comment


        #4
        Ei siitä satulan irroituksesta pitäisi olla enää muuta kuin vähän vaivaa. Ilmaushommiin joudut jokatapuksessa. Työkalujakin taitaa tarvita peräti 15 ja 13 mm avaimet, jos ei ola kannakkeitakin irti. Toki 11 mm ilmausnipalle. Letkun mutterin kokoa en muista.

        Ikävin jäljellä oleva homma tuossa irroituksessa on käsijarruvaijerin kanssa taiteilu. Käyttövipua pitää saada väännettyä kiinni päin, että vaijerin pään saa pois paikoiltaan. Samalla tulee tarkastettua pölysuojien kunto ja että liukutapit liikkuu kunnolla. Rasvan lisäyksen voi tehdä samalla ja mahdollisesti raapia kertyneet ruosteet mäkeen teräsharjalla. Noheva kaveri saattaisi jopa maalata satulat samalla, jos sille kokee tarvetta.

        Comment


          #5
          Pari viikkoa sitten vaihdoin urssiin satulat. Piisofkeik, jos käkkärit on jumissa, joutuu käyttämään jotain työkalua käsijarruvivun kääntämiseen mutta toisaalta silloin ei tarvi tapella palautusjousta vastaan kun mekanismi kuitenkin jumaa (kuten minulla vanhoissa). Jos vivusto taas toimii niin ihan sormivoimin vaan kääntää ja nappaa vaijerinpään pois kolostaan toisella kädellä. Ite satulan irrottaminen on tosiaan 15mm avolenkillä ja 13mm lenkki/hylsyllä puolen minuutin homma.

          Comment


          • #6
            Eikö se sisäpää kuitenkin tule siitä kannakkeen läpi, niin eihän sitä satulaa sitten tarvitse irroittaa.

            Comment


              #7
              En saanut väännettyä käsijarruvipua tarpeeksi, jotta vaijeri olisi mahtunut tulemaan irti. Vipu tuntui olevan vähän jumissa. Eipä ihme, koska käsijarru ei ole ollut käytössä. Pitää yrittää huomenna uusin voimin. Tämä ilta kului Rastilan leirintäalueella grillaus- ja ylensyömisharjoitusten parissa, joten ei jaksa enää mitään tänä iltana.

              Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
              Eikö se sisäpää kuitenkin tule siitä kannakkeen läpi, niin eihän sitä satulaa sitten tarvitse irroittaa.
              Tätä en ymmärtänyt. Letku tulee sisäpäästä jarruputkeen kiinni ja ulkopäästä jarrusatulaan. Koska letkun kierteet ovat sisä- ja ulkopäässä vastakkaisiin suuntiin, niin letkun saa kierrettyä paikoilleen vain yhdestä päästä. Jos haluaa molemmat päät kiinnittää, niin jarrusatula täytyy ottaa irti. En näe tähän mitään vippaskonstia.

              Saa suositella työkalua, jolla käsijarruvipua voisi vääntää. Tähän hätään en löytänyt vielä mitään sopivaa. Kiitos! :)

              Comment


                #8
                Knipex-siirtoleukapihdit ovat sen käsijarruvivun kanssa oivat. Kannattaa ottaa huomioon, että jos satula paikallaan yrität sitä vääntää niin siellä on palat ja levy välissä, vipua ei saa pohjaan. :) Valmistaudu henkisesti uusimaan myös jarruputkea x metriä, jos liitin ei lähde letkusta irti suosiolla. Joka tapauksessa kannattaa letku irrottaa satulan päästä ensin, tai laittaa vaikka poikki. Sitten vasta yrittämään auton puoleista päätä siten että pyörittää letkusta, putkenpuoleisen juntturin pysyessä paikallaan. Muuten vaarana on se, että jos (kun) juntturi on ruostunut yhdeksi kappaleeksi jarruputken kanssa, pääsee uusimaan myös sitä putkea.

                Comment


                • #9
                  Knipexit myös viimeinen keino taistelussa jämähtänyttä juntturia vastaan. Jättävät juntturin melko härskin näköiseksi, mutta eipä tuo yleensä niin kauniin näköinen ole kiintoavaimellakaan tuloksetta sorvattuna pyöreäksi. Kaasukolvi on ollut myös ihan kätevä junttureiden kanssa taistellessa.

                  Jos jarruputken juntturi aukeaa nätisti ja suostuu vielä pyörimäänkin putkella, niin periaatteessa satulaa ei ole välttämätöntä irroittaa.

                  Ilmaruuvi kannattaa avata kuusikulmaisella hylsyllä. 1/4 sarjasta pitäisi löytyä ja vasaralla naputellen vääntimen varren päähän. Idea siis, että ilmaruuvi vain joustaisi, jos on tiukassa, mutta ei lähtisi kiertymään poikki. Naputtamalla saa pultit paljon varmemmin ehjinä irti kuin vääntämällä käsin.

                  Comment


                    #10
                    Käsijarruvivut voi olla ihan apinamaisen tiukassa jos ovat kunnolla jumissa. Ite kampesin pitkällä talttapäällä niin että meisselin kärki oli läpi jostain vivuston kolosta ja sit jotain tukipistettä vasten vaan väänsin.

                    Comment


                      #11
                      Jotkut ovat neovoneet laittamaan letkun poikki ja kääntämään joko hylsyllä tai lenkkiavaimella sitä auki. Sitä se Terhokin visiin tuossa ylempänä meinasi.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä kaikki pultit ja liitokset avautuivat ihan nätisti. Hieman WD-40:llä suostuttelin, mutta voimaa ei tarvinnut käyttää juuri ollenkaan. Käsijarruvaijerin sain lopulta irti ennen satulan irrotusta, mutta tämä vaati vähän tappelua, että vaijerinpään sai mahtumaan ulos sieltä käsijarruvivun hahlosta. Onnistui lopulta. Satulakin irtosi helposti.

                        Pahin tappelu toistaiseksi oli sen typerän jousen kanssa (retaining spring, 4D0611715B), joka on jarruletkun sisäpäässä. Tai siis tarkemmin sanottuna se on jarruletkun ja jarruputken liitoskohdassa. Tuota jousta kun pitäisi painaa asentaessa kasaan jotenkin, koska se muuten estää jarruletkun sisäpään ruuvaamisen kiinni jarruputkeen. Tämän jousen asennukseen varmaan on joku niksi, mutta en vielä keksinyt sellaista. Sain sen kuoletettua puristamalla liikaa lukkopihdeillä. Samalla tuli vähän kuorittua pinnoitetta jarruputkesta. Onneksi putki ei hajonnut.

                        Joka tapauksessa uusi jarruletku oli jo kiinni sekä sisä- että ulkopäästä, mutta ei ole enää. Jarrusatula ei nimittäin mene enää paikoilleen. Mäntä on jumissa.

                        Jarrusatula oli äsken tässä työpöydälläkin tutkittavana. Yritin paina mäntää sisään Bilteman jarrumäntätyökalulla, mutta ei se vaan liikkunut edes työkalulla. Mietin pitäisikö hakea kunnostettu satula vai yrittää tehdä jotain sille jumittavalle männälle. Tuo ensimmäinen vaihtoehto houkuttelee enemmän.

                        Myös alempi liukutappi oli ihan kuiva ja jumissa. Liukutappien kumitiivisteet olivat ehjät. Putsasin ja voitelin uudestaan kummankin liukutapin. Nyt ne liukuvat nätisti. Ainoastaan tuo jarrusatulan mäntä vielä vihoittelee.

                        Comment


                        • #13
                          Kiersithän mäntää samalla kun painoit sisään?

                          Comment


                            #14
                            Yritin kiertää mäntää tallissa kärkipihdeillä, koska muistelin, että Haynes neuvoi näin tekemään. En ymmärtänyt, miksi sitä pitäisi kiertää, mutta ei sillä väliä, kun ei se liikkunut. Sitten nappasin sen taas irti ja toin sisään.

                            Entä tuo jarrumäntätyökalu? Luulisi sen sillä liikkuvan?

                            EDIT:

                            Hyvä Jussi! Kokeilin työkalua uudestaan! Nyt onnistui!

                            Männän kiertäminen MYÖTÄPÄIVÄÄN oli tosiaan oleellista siinä.
                            Viimeksi muokannut jarpale; 3.8.2012, 23:04.

                            Comment


                            • #15
                              http://www.20v.org/brakere.htm

                              Tuolla osa 15 on se, jonka takia mäntää kierretään samalla kun painetaan sisään. Papukaijapihdeillä olen itse kiertänyt männän päästä. Jos sinulla on kova puristus Bilteman jarrumäntätyökalussa, niin en tiedä, voisiko kierre jumia niin, että ei suostu kiertymään. Kokeile vielä papukaijapihdeillä saatko männän kiertymään ilman painamista ja männän pölysuojan rikottua siinä samalla. :) Periaatteessa voit kiertää kumpaan suuntaan tahansa. Pääasia olisi saada mäntä liikkeelle.

                              EDIT: Saitkin jo kiertymään, hyvä hyvä! Se onkin luonnollinen syy, miksi ei kierry, jos mäntätyökalulla painaa sisään ja pihdeillä koittaa kiertää ulospäin. :)
                              Viimeksi muokannut audiq; 3.8.2012, 23:24.

                              Comment


                                #16
                                Ei mäntä oikein tahdo liikkua jos ensin puristaa liian kovin. Itsehän hätäpäissäni hitsasin ruuvipuristimesta sen lautasosan kiinni kierreosan päähän ja koitin sillä. (Disclaimer: Ainahan kaikki remontit kuuluu aloittaa lauantaina iltapäivällä kun mahdollisten työkalujen ja varaosien saanti on mahdollisimman mahdotonta.)

                                Eihän siitä mitään tullut siitäkään kun ruuvi puristi enemmän kuin lautanen kiersi, vaikka hitsasin pienet nöölit siihen lautaseenkin että tarttuisi männän pään koloihin niin ruuvissa on liikaa nousua tuohon hommaan. En voi suositella tsi työkalua kun motonet myy 15€ sitä varten ihan oikean vehkeen. Putkitongeilla ja hitsaamattomalla puristimella saa vaihdettua jos mäntä liikkuu riittävän herkästi, jos on jumissa niin aika suurella todennäköisyydellä saa vaan pölysuojan rikottua.

                                Comment


                                  #17
                                  Jarrut on kasattu. Yöllä yhden aikaan sattui paikalle utelias taksikuski, joka auttoi ilmaamisessa polkemalla jarrua vähän aikaa. Kohtuu hyvin onnistui, mutta vähän jäi vielä ilmaa järjestelmään. Tänään kun kokeilin, niin poljin tuntui "sienimäiseltä" eli painui liikaa poljettaessa. Vielä pitää laittaa pyörä paikalleen, auto lattialle, ja viivana koeajolle.

                                  Onko jollakin Espoon lähistöllä työkaluja jarrunestesäiliön paineistamista varten? Saako lainata, koska pitäisi tosiaan lisää ilmata jarrujärjestelmää?

                                  Kuvissa (3) vanha ja uusi jarruletku sekä (4) uusi letku asennettuna.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut jarpale; 4.8.2012, 17:39. Perustelu: lisätty kuvat

                                  Comment


                                    #18
                                    Kävin äsken koeajolla. Poljintuntuma oli oikeastaan aika hyvä, joten en näe välitöntä tarvetta ilmaukselle.

                                    Saakohan mistään valmista työkalua jarrunestesäiliön paineistamista varten vai meneekö askarteluksi? Olisi mukavaa, jos pystyisi omatoimisesti ilmaamaan jarrut. En tykkää perinteisestä kahden miehen menetelmästä, jossa toinen polkee jarrua ja toinen avaa/sulkee ilmausruuvia, koska siinä on liian suuri riski ilmausnipan porsimisesta. Helposti tulee väännettyä nippa liian kovaa kiinni.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mä tein tommosen. Letku kiinni nippaan, liipaisimesta imu päälle, nippa auki ja antaa tulla niin kauan että ei tule kuplia, nippa kiinni ja seuraavaan nurkkaan. Toimisi toki paremmin kirkkaalla letkulla mutta aika hyvin sen tuostakin huomaa koska lakkaa räkimästä kuplia ja virtaa tasaisesti.

                                      Saa tuon valmiinakin ostaa, motonetista sai samaan hommaan käypäisen vehkeen ~40-50€.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Eiköhän multa vermeet löydy ainakin alipaine ilmaukseen satulasta, ja ehkäpä kerkiän tulla avuksi ilmaukseen huomenissa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
                                          Kävin äsken koeajolla. Poljintuntuma oli oikeastaan aika hyvä, joten en näe välitöntä tarvetta ilmaukselle.

                                          Saakohan mistään valmista työkalua jarrunestesäiliön paineistamista varten vai meneekö askarteluksi? Olisi mukavaa, jos pystyisi omatoimisesti ilmaamaan jarrut. En tykkää perinteisestä kahden miehen menetelmästä, jossa toinen polkee jarrua ja toinen avaa/sulkee ilmausruuvia, koska siinä on liian suuri riski ilmausnipan porsimisesta. Helposti tulee väännettyä nippa liian kovaa kiinni.
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...9&postcount=15

                                          Tässä yksi pirkkaniksi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tätä pirkkaniksiä meinasin kokeilla, mutta sopivan sisäkumin saatavuus näin keskellä viikonloppua voi olla liian suuri haaste minulle. Onneksi siis pikaista ilmaustarvetta ei ole. Jarrut tuntuu ihan hyvältä. Se vaan että tuo toinenkin puoli pitäisi tehdä jossakin välissä. Minulla on sinne uusi letku sekä kunnostettu satula. Palaan harjoituksiin sitten, kun olen kehittänyt jostakin ilmaustyökalun.

                                            Comment


                                              #23
                                              Hyvä Jari! Tekemällä oppii ja säästää pitkän pennin kun ei tarvitse viedä Marmorille tai muualle korjaamoon. Minulla oli RiSassa mennyt niin pahaksi takasatulat ettei mäntä liikkunut oikein mihinkään ja piti laittaa uudet satulat. Minun piti rälläköidä muuten sitä Bilteman jarrusylinteri työkalua kun ei pystynyt kiertämään ensin sillä mitenkään.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ostin eilen sellaisen 15-osaisen jarrutyökalusetin hintaan 39,90€. Se toimi ihan sellaisenaan, kunhan ensin tajusin, että sillä oli tarkoitus kiertää mäntää eikä painaa sitä. Kyllä muuten alkaa pikku hiljaa kertyä kaikenlaista työkalua nurkat täyteen. Välillä mietityttää, onko tässä mitään järkeä. Toisaalta niitä työkaluja on pakko olla, jos haluaa itse korjata lelujaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tästähän löytyi paljon hyviä vinkkejä. Kiitokset niistä! Melkeinpä voisi johonkin samaan ketjuun kerätä näitä niksejä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaksi vuotta sitten vaihdoin jarruletkun taakse kartanlukijan puolelle. Nyt on vuorossa kuljettajan puoli.

                                                    Tällä kertaa ei irtoa letku putkesta. Olen kokeillut kaikki niksit, mitä foorumilta löysin. Taistellut tämän kanssa koko päivän. Seuraavaksi aion katkaista pätkän pois jarruputkesta.

                                                    Kysymys: Mitä työkaluja tarvitsen ja mistä uusi nippa putken päähän?
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      http://www.motonet.fi/fi/tuote/76517...kityokalusarja

                                                      Tuommoisella setillä olen uusiin jarruputkiin tehnyt päitä. Alkuperäinen putki on monesti kovempaa tavaraa kuin kiepeissä myytävät putket, että en osaa sanoa, että onko tuo setti tarpeeksi lujatekoinen. - Toisaalta sitten jytkymmän setin osat kiinnitetään ruuvipenkkiin, eikä puristella päitä enää auton alla.

                                                      Tarvitset ilmeisesti myös uuden kiinnikkeen juntturin alle. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...t-2-kpl-66483/

                                                      Minun silmään liitos ei näytä vielä loppuun asti taistelleelta. Oletko kokeillut kaasukolvilla lämmittää liitosta? Knipexin pihdeillä putken juntturista kiinni, niin saa monesti todella pitävän otteen. Toki jäljet jää herkästi pihtien hampaista, mutta itselläni tuo onkin yleensä se viimeinen konsti ennen putkien poikkaisemista.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuva on otettu ennen viimeistä taistoa. Se on huomattavasti juromman näköinen nyt, kun on käytetty myös lämpöä ja voimaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tolla linkin Motonetin jarruputkityökalua sitten ei 90% todennäköisyydellä saa kunnon liitosta alkuperäiseen teräsputkeen. Ovat tuon tyylin halpistyökalut vähän sellaisia ettei oikeen kupariputkeenkaan tule kunnon kartiota.

                                                          http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...yokalu-191261/ Tuon kanssa saa tehtyä paikallaan kartion teräsputkeenkin, ja tulee kunnollinen kartio laakista.

                                                          Nuo VAG:n jarruliitokset kyllä on aina lähtenyt nätisti auki kunhan vain hitsipillillä antaa kunnon pistemäisen lämmön ensin jarruputken mutteriin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joskus huomioin, että niin kuin nytkin linkkien työkalut, niin toisissa seteissä on millisiä ja toisissa tuumaisia päitä. Kuitenkin jarru-/bensaputkien päiden tekoon tuollaiset setit pääsääntöisesti hommataan. Omalla setilläni olen tennyt päitä amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin autoihin ja ihan siistit päät on pääsääntöisesti valmistunut. Settiä ostaessa, niin pitäisikö kiinnittää huomiota siihen, että onko kyseessä millinen vai pelkästään tuumainen setti?

                                                            Muistan kun nykyistä settiäni hankkiessani myyjät pohtivat samaa asiaa, kun valikoimassa oli molempia, mutta hyllyssä muistaakseni vain tuumainen setti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X