Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruletku halki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Lähinnä tuossa halpissetissä alkaa vastustaa tuo "puristin" jonka pitäisi pitää jarruputki paikallaan. Tein aikanaan jopa Audin 8mm teräksiseen bensaputkeen kartiot tuollaisella, mutta se vaati aika reippaasti lisäpuristusta tuolle puristimelle. Taisin viritellä jyrsinkoneen kynsipitimet ja pinnapultit sen puristimen ympärille niin alkoi putki pysyä paikallaan. :) Varmasti tuo Bilteman kone on parempi, mutta näkee sen kyllä myös hinnassa.

    Comment


      #32
      Eilen illalla lämmitin jarruputken juntturaa butaanipolttimella ja yritin pitää kiinni siitä pihdeillä. Pihtien ote ei kuitenkaan pitänyt vaan junttura pääsi pyörimään pihtien otteessa. Nyt junttura on pihtien otteessa mennyt linttanaksi. Ei vaan auennut.

      Butaanipolttimossa oli mielestäni sellainen ikävä ominaisuus, että sillä ei saa tuotettua tarpeeksi pistemäistä liekkiä. Hitsausvälineitä en viitsi alkaa tätä hommaa varten hankkimaan, sillä se menisi överiksi mielestäni. Tuli hommattua kaasukolvi juntturan lämmittämistä varten; seuraavalla kerralla täytyy testailla kolvia.

      Muutenkin meni yli 200 erkkiä työkaluihin ja varaosiin tänään. Myös Bilteman kartiotyökalu löytyy. Jatkan tuhertamista heti, kun helteeltä ehdin ja tarkenen. Jännäksi menee. Jos ei uusilla kaluilla selviä, niin täytyykö sitten pyytää ammattilainen töihin? Viimeiseen asti yritän selvitä omin voimin TSI-henkisesti. Yleensä lopussa kiitos seisoo, mutta nyt alkaa itselläkin jo epäilyttää.

      Comment


        #33
        Off-Topic: Tällainen Kemperin butaanikolvi tuli eilen kaupasta mukaan. Pakkauksessa oli pari esinettä, joista manuaali ei kerro mitään. Niistä ensimmäinen on muoviputkilossa oleva metallikieppi, joka paljastui tinalangaksi. Toinen on tuo pienessä metallikupissa oleva sieni. En ymmärrä. Mitä virkaa sienellä on?
        Attached Files

        Comment


          #34
          Se voidaan kostuttaa niin siihen voi pyyhkästä ylimääräisen tinan kolvin kärjestä pois.

          Comment


            #35
            Kolvista saa ulos erittäin pistemäisen liekin, joten kokeilin vielä toisen kerran lämpöä ja pihtejä. Ei auttanut. Kuvasta näkee, että juntturi on kärsinyt pihtien otteessa, joten se on joka tapauksessa vaihdettava uuteen.

            Katkaisin putken ensin sivuleikkureilla ihan juntturin vierestä. Putki meni osittain lyttyyn leikkauskohdasta.

            Tämän jälkeen putkea sai taivutettua alaspäin sen verran, että putkileikkurin käyttäminen oli mahdollista. Katkaisin putkesta vielä 3 mm pois putkileikkurilla, jotta sain putken pään siistiksi - kuten kuvassa.
            Attached Files

            Comment


              #36
              Minkä takia tuohon ei voinut suosiolla ottaa uutta putkea tehtynä metritavarasta ja oikeilla päillä?

              Comment


                #37
                Harrastamisen vuoksi. Minulla on 191611996C hyllyssä odottamassa sen varalta, ettei uuden liitoksen teko vanhaan putkeen onnistu.

                Comment


                  #38
                  Kartiotyökalun mukana tuli 5 erilaista tuurnaa. Olen yrittänyt pähkäillä, mikä niistä olisi oikea. Valitettavasti myyjän manuaali on lähinnä jotain naurettavan ja säälittävän välimaastosta.

                  Perhealbumin mukaan jarruputken koko on "4,75X0,7". Oletettavasti putken ulkohalkaisija on 4,75 mm ja seinämän paksuus 0,7 mm. Työntömitalla sain putken ulkohalkaisijaksi 4,86 mm. Ero nimelliseen halkaisijaan selittynee sillä, että putki on pinnoitettu.

                  Alla kuva salkun tuurnista.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Se on se, joka putkeen juuri mahtuu. Holo ei pitäisi pään olla. Uutena sai ihan tunkeakin päätä putkeen ja tarkkaan piti pyöräyttää putken päästä purseet pois sillä katkaisutyökalusta löytyvällä kaapimella. Nyt, käytetymmässä setissä, alkaa oikea pää menemään ilman voimankäyttöä paikoilleen.

                    Comment


                    • #40
                      Sulla on tossa vain kahden kokoista tuurnaa 3/16" ja 1/4", niitä on enempi sen takia että voi tehdä eri tyyppisiä päitä tuon kokoisiin putkiin. Oikea tässä tapauksessa on "DIN 3/16". Joudut ehkä poistamaan tuon putken pinnoituksen työkalun pitoalueelta, jotta se pysyy työkalussa kiinni.

                      Ei millään kaasukolvilla saa niin kovaa lämpöä siihen mutteriin kuin olis tarvis, kyllä siinä ihan hitsipillin tarvii. Esim Bauhaussista saa satkun paikkella kertakäyttöpulloilla olevan pillisatsin mikä tuntuu toimivan hyvin näissä jutuissa. Itsellä ollut vuosikausia ja toisen pullot menossa.

                      Comment


                        #41
                        Butaanipoltinkin riittää hyvin, sillä täytyy vaan antaa useampi kerta lämpöä ja jäähdytys perään.

                        Comment


                          #42
                          Käytin jarruputken kartiokäsittelyyn DIN. 3/16 tuurnaa ja vastakappaletta, kuten mikaj sanoi tuossa pari viestiä aikaisemmin. Myös mittojen (3/16 in = 4,7625 mm) mukaan tuo sopii parhaiten 4,75 mm:n jarruputkelle.

                          Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	96,3 Kt
ID:	1620301

                          Olosuhteet auton alla tuntuivat hankalalta, mikä pitkitti työn suorittamista. Aluksi juntturia ei saanut pujotettua putkeen, koska ensimmäinen jyrkkä mutka oli liian lähellä, joten putkea piti suoristaa. Koska putken pää sojottaa alaspäin, teippasin juntturin kiinni putkeen kartiokäsittelyn ajaksi, ettei se luiskahtaisi pois.

                          Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	115,0 Kt
ID:	1620302

                          Tällainen siitä sitten tuli.

                          Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	130,4 Kt
ID:	1620303

                          Comment


                            #43
                            The great finale! Jarrurempan syy oli jumittava käsijarruvipu.

                            Tältä se näytti ennen remonttia.

                            Click image for larger version

Name:	0.jpg
Views:	1
Size:	112,5 Kt
ID:	1620349

                            Tältä se näyttää nyt.

                            Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	188,6 Kt
ID:	1620350Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	171,9 Kt
ID:	1620351Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	164,3 Kt
ID:	1620352Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	182,1 Kt
ID:	1620353Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	136,9 Kt
ID:	1620354Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	172,0 Kt
ID:	1620355

                            Uutta osaa:
                            • Jarruputken juntturi ja jousi
                            • Jarruletku
                            • Jarrusatula (kunnostettu)
                            • Jarrusatulan kannake (kunnostettu)
                            • Liukutapit ja niiden kumisuojat
                            • Kaikki pultit
                            • Jarrupalat
                            • Käsijarruvaijerin kiinnitysjousi


                            Kiristysmomentit:
                            • Jarrusatulan kannakkeen pultit: 60 Nm
                            • Satulan pultit (liukutappeihin), 35 Nm
                            • Hydrauliikkaliitokset, noin 15 Nm (näppituntumalla - eli ei mitattu)


                            Nyt on ilmattu ja tuntuu toimivalta. Ei vuoda.

                            Valitettavasti koeajolle pääsee vasta myöhemmin, koska yksi vetonivel täytyy vielä vaihtaa tähän autoon (-95 A6 Avant quattro).

                            Jarrulevyä ei ole vaihdettu, mutta se on kunnostettu poistamalla ruosteet EVAPO-RUST -ruosteenpoistoaineella. Aine kyllä toimii, mutta - . Hyvät puolet: turvallisempi kuin hapot, hajoaa luonnossa, myrkytön. Huonot puolet: toimii hitaasti paksuun ruostekerrokseen, kallis aine, ainetta kuluu paljon, kirvelee tuoreessa haavassa. Olisi varmaan tullut halvemmaksi ostaa uusi jarrulevy marmorilta. Ainakin se olisi ollut nopeampaa.
                            Viimeksi muokannut jarpale; 14.8.2014, 13:44.

                            Comment


                            • #44
                              Miksi et kokeillut sitruunahappoa jarrulevyn puhdistamisessa?

                              Remontin lopputulos näyttää asialliselta! Lisäpisteet rinkuloista jarrupaloissa. Huomaa että myös osien laadunkin kanssa on oltu tarkkana.

                              Comment


                                #45
                                Kiitokset! Sitruunahappoa on tarkoitus kokeilla jossakin vaiheessa - ei kuitenkaan enää tämän remontin yhteydessä. Heräteostoksena päätin kokeilla tuota ekoainetta ruosteenpoistoon, koska ne pöntöt sattuivat osumaan silmään Motonetissä.

                                Edit: Unohdin sanoa, että pitää vielä toisellekin puolelle tehdä jarrupalojen vaihto ja jarrulevyn ruosteenpoisto. Muuta ei sinne tarvitse tehdä. Jos toisen puolen työ sujuu ongelmitta, niin en jaksa siitä sen enempää kirjoitella.
                                Viimeksi muokannut jarpale; 14.8.2014, 14:49. Perustelu: toinen puoli vielä

                                Comment


                                  #46
                                  Hyvännäköistä jälkeä. Sulta näyttää muuten puuttuvan kiveniskupelti tuon jarrulevyn ja navan välistä.. pisti vaan silmään kun itselle katsuri aikoinaan huomautti kun oli toiselta puolelta pelti rapistunut poies.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kappas. Hyvin huomattu. Itse en hoksannut kilven puuttumista. Näköjään räjäytyskuvissa näkyy jarrukilpi takanakin.

                                    Muistaakseni siellä oli jotain kaukaisesti pellin oloista materiaalia, joka hävisi olemattomiin parista teräsharjan pyyhkäisystä. Olkoon nyt tuolleen jonkin aikaa. Lisätään jarrukilpi myöhemmin, jos katsastaja valittaa tai jos pitää joskus uudelleen purkaa paikat.

                                    Comment


                                      #48
                                      Otat vaan kilven toiseltakin puolelta pois niin ei valita.

                                      Comment


                                        #49
                                        Tässä vielä kuvat toiselta puolelta (kartanlukijan puoli).

                                        Click image for larger version

Name:	2014-09-21 12.50.36.jpg
Views:	1
Size:	304,1 Kt
ID:	1621941Click image for larger version

Name:	2014-09-28 22.38.10.jpg
Views:	1
Size:	284,1 Kt
ID:	1621942

                                        Ei tarvinut koskea jarrukilpeen tälläkään puolella. Se oli poistunut spontaanisti (eli yhtynyt happeen), ihan kuten kuljettajan puolellakin.

                                        Suunnitelmista poiketen vaihdoin tällekin puolelle uuden jarrusatulan kannakkeen, koska vanha oli niin pahasti syöpynyt. Sen lisäksi tuli suunnitelmien mukaisesti uudet palat ja pultit.

                                        Mikä tässä hieman ottaa päähän on se, että vieläkään jarrusatuloiden käsijarruvivut eivät palaudu stopparia vasten. Ilmeisesti jumitus tuleekin käsijarruvaijerista. Pitää laittaa sekin vaihtolistalle.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuleeko vaijerit pihdeillä vetämällä riittävän ulos? Että ei ole kukaan edellinen omistaja mennyt kiristelemään "löysiä" pois.

                                          Comment


                                            #51
                                            Joo, kyllä ne palautuu stoppareita vasten, jos jotenkin pakottaa. Ei vaan palaudu kunnolla itsestään, kun käsijarrun vapauttaa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X