Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6, mistä Virta DRL valoille?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6, mistä Virta DRL valoille?

    Mistä vetää kätevimmin johdot päiväajovaloille?
    Nämä mallit sammuvat kun herätepiuhaan tulee jännite.
    Joten se kytkettäneen parkkivalojen virtaan.
    Viimeksi muokannut 8866; 31.7.2012, 23:58. Perustelu: Ei käytetä allekirjoituksia, nimi näkyy profiilissa.

  • #2
    Taisi olla 75x paras paikka. Eli kytketty apulaitevirta.

    Comment


    • #3
      Löytyykö sen liitosterminaaleja jostain konetilan puolelta, mistä?
      En haluaisi purkaa puolta autoa enkä porailla mitään reikiä lisää.

      Comment


      • #4
        Eiköhän siellä etupyörän sisälokasuojan takana ole tuossa B6:ssakin (kuten B5:ssa) läpivienti mm. valojen johdoille ja siellä on varattua tilaa kaapelien läpivienneille läpivientikumissa. Rengas pois, sisälokasuoja pois ja sieltä johto läpi. Tunnissa onnistunee, kun rauhallisesti tekee.

        Comment


        • #5
          Ok, nyt oli ohjeistus tällaiselle tumpelollekin toimivaa.
          Herätteelle löytyy varmaan samalta suunnalta paikka?
          Mitä pitää purkaa auton sisältä että pääsee kohteisiin käsiksi?

          Comment


          • #6
            Miks et ryöstä herätettä parkkivalojen piuhasta ja ota virtoja suoraan akulta?

            Comment


            • #7
              Hannun ohjeilla taitasi valot palaa sitten vaikka auto olisi sammutettuna.. 75X virta tulee vain, kun virta-avaimesta käännetty ja sammuu startin ajaksi. Herätteellä sitten valot katkaistaan, kun ajovalot/parkit laitetaan päälle. Varmaan molemmilla menee katsastuksesta läpi, ajovaloja käyttäessä saa takavalot/parkit palamaan yhtäaikaa.

              Ratin alta paneeli pois niin pääsee tuohon 75X:ään (rengasliitin menee mukavasti) ja mahdollisesti vähän purkaa/siirtää reletaulua edestä, että saa tilaa vetää johto tuolta mistä sen työntää sisään sisälokarin takaa. Jollain rautalangalla voi saada pujoteltua ja vedettyä ilmankin.

              B5:ssa herätteen otin A-pilarin jalkatilassa olevan muovin takana olevasta liittimestä mikä on ajovaloille lähtevä (en osaa sanoa nyt mikä oikea ilman kaavioita katsomatta). Tosin omassa asennuksessa rele meni reletauluun, joten valoille meni vain yksi johdin (tai kaksi jos maan haluaa vetää erikseen).

              Muista laittaa sopiva sulake heti 75X:n jälkeen. Joku 5A riittänee ledivaloille ihan hyvin.

              Comment


              • #8
                Taitaa olla niin että omassa B6 (2004) ei ole tuota 75X terminaalia, ainakaan samassa paikassa.

                Comment


                • #9
                  Ahaa, mulla on Touranissa "älykkäät" philipsin dlr valot, jotka haistaa auton jännitteen. Eli kun jännite yli 14v, valot syttyy ja sama toisinpäin sammuessa, parkkipolttimoon kytkettiin johto taas sentakia, että normivalot päällä ne ei pala ollenkaan. Eli täysin laillinen kytkentä, ihan katastusmieskin kehui:) Ne oli melko idioottivarmat asentaa. En ottanu huomioon, että kaikki ei toimi noin. Silloin kannattaa käyttää em. kytkentää.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Hanukkale Näytä viesti
                    Ahaa, mulla on Touranissa "älykkäät" philipsin dlr valot, jotka haistaa auton jännitteen. Eli kun jännite yli 14v, valot syttyy ja sama toisinpäin sammuessa, parkkipolttimoon kytkettiin johto taas sentakia, että normivalot päällä ne ei pala ollenkaan. Eli täysin laillinen kytkentä, ihan katastusmieskin kehui:) Ne oli melko idioottivarmat asentaa. En ottanu huomioon, että kaikki ei toimi noin. Silloin kannattaa käyttää em. kytkentää.
                    Ei se nyt ole ihan laillinen kytkentä kun noille drl valoille pitää olla tappokytkin jolla voidaan ehkäistä automaattinen syttyminen käynnistyksen jälkeen. Siihen ei riitä vastaukseksi että " voinhan minä kääntää sitten parkeille". Mietippäs mitä valoille tapahtuu kun joskus lataat akkua? ;) Meinaan vaan tuota asennus tapaa.

                    Comment


                    • #11
                      Kuka niin sanoo, että pitää olla tappokytkin? Automaattinen syttyminen ei ole kiellettyä ainakaan laissa. DRL:t ovat huomiovaloja, jotka eivät saa palaa valojen ollessa parkkiasennossa, eikä ajovalojen kanssa yhtäaikaa. Eli valojen 0-asennossa ainoastaan sallittua. Itsellä on jälkikäteen asennetut DRL:t ja tuo katsastus on tullut tutuksi. Toki alkup. asennuksissa on kaikkea uutta sälää ja niille on varmaankin lisää säännöksiä.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                        Kuka niin sanoo, että pitää olla tappokytkin? Automaattinen syttyminen ei ole kiellettyä ainakaan laissa. DRL:t ovat huomiovaloja, jotka eivät saa palaa valojen ollessa parkkiasennossa, eikä ajovalojen kanssa yhtäaikaa. Eli valojen 0-asennossa ainoastaan sallittua. Itsellä on jälkikäteen asennetut DRL:t ja tuo katsastus on tullut tutuksi. Toki alkup. asennuksissa on kaikkea uutta sälää ja niille on varmaankin lisää säännöksiä.
                        Drl valot saavat palaa ilman tai parkkien kanssa. ajovaloja tai sumuvaloja käytettäessä niiden pitää sammua automaattisesti. ja lakikoskee niin jälkiasennus kuin alkuperäisiäkin. Katsokaa kohtaa 6.19.7 (sähköliitännät)
                        Se että katsastusmies ei sanonu mitään ei tarkoita että auto olisi hyvä ja laillinen!

                        E-säännössä 48 valojen asennuksesta ja kytkennöistä määritellään seuraavaa:

                        6.19 Huomiovalaisin (1)
                        6.19.1 Asennus
                        Valinnainen moottoriajoneuvojen osalta. Kielletty perävaunujen osalta.
                        6.19.2 Lukumäärä
                        Kaksi.
                        6.19.3 Järjestely
                        Ei erityisiä vaatimuksia.
                        6.19.4 Sijainti
                        6.19.4.1 Leveyssuunnassa: se vertailuakselin suuntaisen näkyvän pinnan piste, joka on kauimpana ajoneuvon pituussuuntaisesta keskitasosta, saa sijaita enintään 400 mm:n etäisyydellä ajoneuvon uloimmaisimmasta ulkoreunasta.
                        Näkyvien pintojen sisäreunojen välinen etäisyys vertailuakselien suuntaisesti on oltava vähintään 600 mm.
                        Tätä etäisyyttä voidaan pienentää 400 mm:iin, jos ajoneuvon kokonaisleveys on pienempi
                        kuin 1 300 mm. 6.19.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm, mutta enintään 1 500 mm.
                        6.19.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon edessä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, jos lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.
                        6.19.5 Geometrinen näkyvyys
                        Vaakatasossa: ulospäin 20° ja sisäänpäin 20°.
                        Pystytasossa: ylöspäin 10° ja alaspäin 10°.
                        6.19.6 Suuntaaminen
                        Eteenpäin.
                        6.19.7 Sähköliitännät
                        Jos huomiovalaisin on asennettu, sen pitää käynnistyä automaattisesti, kun moottorin käynnistys-ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin toiminnan.
                        Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä
                        käyttämättä työkaluja. Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti, kun
                        ajovalaisimet kytketään päälle, paitsi kun ajovalaisimia käytetään antamaan lyhyin välein välkkyvää varoitusvalomerkkiä.
                        6.19.8 Merkkivalaisin
                        Suljetun piirin merkkivalaisin on valinnainen.
                        6.19.9 Muut vaatimukset
                        Ei ole.

                        Suomessa sallitaan kansallisesti huomiovalaisimien samanaikainen toiminta takavalojen kanssa ja hyväksytään yleinen toimintamalli jolloin takavalot eivät ole samanaikaisesti kytketty. Valaisimen hyväksynnästä ilmenee miksi valaisimiksi se on hyväksytty.

                        Comment


                        • #13
                          Kannattaa viitata alkuperäisiin ja uusiimpiin määräyksiin.

                          http://www.unece.org/fileadmin/DAM/t...egs/r48r6e.pdf

                          6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
                          which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
                          the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
                          the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
                          parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
                          was not set in motion for the first time.
                          The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
                          lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
                          intermittent luminous warnings at short intervals. 14/
                          Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
                          the daytime running lamps are switched ON.
                          6.19.7.2. If the distance between the front direction-indicator lamp and the daytime running
                          lamp is equal or less than 40 mm, the electrical connections of the daytime
                          running lamp on the relevant side of the vehicle may be such that either:
                          (a) It is switched OFF; or
                          (b) Its luminous intensity is reduced during the entire period (both ON and OFF
                          cycle) of activation of a front direction-indicator lamp.
                          6.19.7.3. If a direction-indicator lamp is reciprocally incorporated with a daytime running
                          lamp, the electrical connections of the daytime running lamp on the relevant side
                          of the vehicle shall be such that the daytime running lamp is switched OFF during
                          the entire period (both ON and OFF cycle) of activation of the direction-indicator
                          lamp.
                          Näissä siis otettu myös huomioon noita valmistajien uusimpia väläyksiä, että automaattivaiheisissa parkki päällä, jarru pohjassa ja ennen liikkeelle lähtöä (vaikka auto käynnissä) ei tarvitse palaa. Lisäksi säädökset miten pitää olla, jos samalla ledirivistöllä on toteutettu vilkut (moniväriledit) tai päivävalot on riittävän lähellä vilkku polttimoa. Noilla ei niin merkitystä jälkiasennuksissa, kun ei ole hyväksyttäjä valoja tuollaisiin edes saatavilla.

                          Kannattaa huomioida, että uusimmassa säädöksessä ei ole tuota DRL valojen käsin pois kytkentävaatimusta enää. Nuo viitteelliset 5.11. valot on parkki (tai oikeastaan tuon säädöksen mukaan position light on eri kuin parking light mutta toteutus missä ne on yksi ja sama polttimo on OK) ja äärivalot, jotka siis Suomessa hyväksytään vaikka palaisi, kun ennenkin palaneet.
                          Viimeksi muokannut jounii; 8.8.2012, 12:46.

                          Comment


                            #14
                            Mä luulin aiemmin ettei parkit sais palaa samaan aikaan DRL:ien kanssa, mutta ilmeisesti olin väärässä. Googlasin vähän asiaa ja törmäsin TraFin:n tuorehkoon infoon asian tiimoilta:

                            Linkki

                            Huomiovalot myös jälkikäteen

                            Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

                            Comment


                            • #15
                              Minulle mainittiin katsastuksessa, että DRL:t eivät saa palaa valokatkaisimen ollessa parkkiasennossa. Ei sanottu, että ei saa palaa parkkien kanssa. Toki 0-asennossakin parkit palaa edessä ja takana. Kyseessä on siis jälkiasennus.
                              Viimeksi muokannut Kilu7; 8.8.2012, 15:35.

                              Comment

                              Working...
                              X