Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kaikkien pulttien kappaleita toisissaan pitävä vaikutus perustuu siihen, että ne venyvät/niitä venytetään. Pultti on kuin jousi, joka puristaa kappaleet yhteen ja samalla pysyy jousivoiman ansiosta itsekin paikallaan aukeamatta.
Napapultin kiristysohje viittaa siihen, että liitos on suunniteltu siten että pultin esijännitys voi tietyissä tapauksissa/olosuhteissa mennä hyvin lähelle myötörajaa, joissakin tapauksissa kierteelliseltä osalta hieman jopa sen yli. Jos myötöraja ylitetään toistuvasti, alkaa pultti pikkuhiljaa kuroutua kuten kuvassa näemme. Sen lisäksi ko. pultti on turvallisuuskriittisessä paikassa, siispä on varminta aina määrätä uusimaan pultti, kuin ottaa riski navan irtoamisesta. Näistä seikoista johtuen napapultit ovat "kertakäyttöisiä".
Kiitos Terholle infosta, lienee sama sitten kannepulteissa.
Foortiaikoina suosittelivat eskoon uusia kannenpultteja, mutta korjaamomestari sanoi lievän ylikiristyksen riittävän, eli oli siis jollaintavalla väärässä, kun ainakin tuota kuvaa katsoo, miten voi käydä, jos yrittää liikaa oikoa noita ohjeita.
Kiitoksia momenteista. Sai nyt kuitenkin vanhat pultit kelvata, kun en ollu tajunnu hommata uusiakaan. Täytyy sit seuraavalla avauskerralla vaihtaa. Ei ne onneks näyttäny tolta ku Tepon kuvassa. =)
Comment