Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuinka jarrunesteet vaihdetaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuinka jarrunesteet vaihdetaan?

    Olisin kysäissyt viisaammilta, kun itsellä ei ole mitään varmaa tietoa ko. asioista.

    On ajatus vaihtaa TTq -00:n jarrunesteet loppu-kesästä, kun eivät ole enään viimeisen päälle tikissä (sen huomasi kyllä Motoparkissa muutaman nopean jälkeen). Muut palikat olen keväällä laittanut uusiksi/herkistänyt (kaikki levyt ja palat uudet & sylinterit "herkistetty").

    - Mikä olisi viisain tapa tyhjentää vanhat pois (kummankin piirin satulan ilmaus-nipasta pihalle?)?

    - Mitenkä uudet sisään ja ilmaus (nestettä säiliöön, pumppaus ja ilmaus jokaisen satulan nipasta?)?

    - Onko jotain "kikkoja"/huomioitavia asioita hommassa, jotka olisi hyvä tietää?

    - Miten on nesteiden laita ko. autoon? Taidetaan suositella Dot 4, mutta käykö Dot 5 ko. jarruihin? Käsittäkseni Dot 4:sta ja Dot 5:sta ei saa missään tapauksessa sekoittaa keskenään.
    Viimeksi muokannut TeroPee; 15.7.2012, 12:56. Perustelu: Otsikko paremmaksi

    #2
    Järjestelmää ei missään nimessä päästetä tyhjäksi, ABS-pumpun yms. ilmaus voi nimittäin olla tekemätön paikka. Uutta ainetta pumpataan niin kauan läpi, että nesteet on vaihtuneet, ensin säiliö melkein tyhjäksi ja uutta ainetta tilalle, sitten vaan lisäillään kun pinta laskee. Taisi olla noin 2,5 dl/nurkka, ainetta kannattaa siis varata vähintään se litra. Neste poistetaan siis satuloiden ilmausnippojen kautta, järjestys: oikea taka -> vasen etu -> vasen taka -> oikea etu.

    DOT 5.1 on yhteensopivaa DOT 4 kanssa, missään tapauksessa ei DOT 5:sta (silikonipohjainen). Esim. Motul RBF600 on hyvä neste rata-ajo huomioiden.

    ps. Otsikko voisi olla vähän kuvaavampi.
    Viimeksi muokannut alpi; 15.7.2012, 12:34.

    Comment


    • #3
      Tuossa nesteistä tietoa: http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste
      lisäksi löytyy vielä korkeammalla kiehumis pisteellä olevia nesteitä "rata käyttöön"

      Dot 3, dot 4 ja dot 5,1 nesteet voi sekoittaa mutta dot 5:sta ei.

      Comment


      • #4
        Kannattaa "panostaa" tähän: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/751000/0 tai tähän: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...toinen-191271/

        Tuolla ensin imaisee säiliön tyhjäksi -> säiliö täyteen uutta nestettä, sitten alkaa järjestyksessä imemään nipoista nestettä ulos, kunnes liemet on vaihdettu. Välillä kannattaa tarkkailla säiliötä ja lisäillä nestettä.

        Tuolla laitteella menee nesteiden vaihtoon max 30min.

        Comment


          #5
          Kannattaa huomioida, että ihan joka kompurassa tuohon motonetin laitteeseen ei riitä tuotto. Ilmausnipan kierteen juureen kannattaa laittaa jotain rasvaa tms. ettei laite ime ilmaa sieltä välistä.

          Comment


          • #6
            Minä vaihdoin TT:seen juuri ennen Motoparkkia 5.1 jarrunesteet juuri tuollain miten alpi kuvaili. Ihan ei litran purkki riittäny ku juoksutettiin ihan huolella. Kaverin melkein tarvii sitä poljinta pumppaamaan niin on vähän helpompaa. Ja jonkun pienen ratin millä saa sitä ainetta osumaan sinne nestesäiliöönkin. On _sekin_ vähän ahtaassa paikassa...

            Comment


              #7
              Neste poistetaan siis satuloiden ilmausnippojen kautta, järjestys: oikea taka -> vasen etu -> vasen taka -> oikea etu.
              Tuolla järjestyksellä ei ole mitään väliä missä järjestyksessä tuon tekee.
              Apteekista 100ml ruisku + pätkä 5mm letkua ajaa saman asian ellei ole paineilmaa käytettävissä, eikä maksa montaa euroa. :)

              Comment


              • #8
                Kiitoksia kaikille vastauksista. Eiköhän näillä tiedoilla selviä hommasta. Paineilmaa ei ole käytössä, joten ruisku ja letku hommiksi menee.

                Mörssärille jälleen kiitos! Apuasi sain joitain kuukausia sitten TT:n alkumetreillä ja vasta nyt yhdistin miehen & nimimerkin (olenhan todellinen hämäläinen). Ajoit mielestäni Motoparkissa hyviä aikoja kokonaispakettisi huomioden. Jotenka taisi olla linjat kohdillaan ja "rattimiehen vikaa". Toivottavasti matkan Jyväskylään meni hyvin ilman kunnollisia jarrupaloja.

                Comment


                • #9
                  Lähestulkoon kaikissa autoissa jarrunesteiden vaihto menee jotakuinkin näin:

                  1. Nosta auto ilmaan.
                  2. Irroita pyörät.
                  3. Irroita jokaisen nipan kumisuojus (jos kadonnut, putsaa nippa huolella ja hommaa uusi suojus, muuten likaa voi päästä satulan sisään ja nippa saattaa jumittua satulaan).
                  4. Varmista että jokainen nippa aukeaa (avaa hieman, jotta tiedät ettei mikään ole jumissa. Jos jokin nippa on jumissa, yritä avata nippa mahdollisimman varovasti, sillä jos nippa katkeaa, tuottaa se tuhottomasti lisää työtä ja voi ikävimmässä tapauksessa vaatia uuden satulan).
                  5. Avaa jarrunestesäiliön korkki.
                  6. Ime säiliö lähes tyhjäksi esimerkiksi injektioruiskulla ja letkulla. Vaihtoehtoisesti voit myös pumpata vanhat nesteet ulos kuljettajan puoleisesta etujarrusatulasta, jolloin näet, kun neste alkaa laskemaan. Älä missään nimessä päästä säiliötä kokonaan tyhjäksi!
                  7. Täytä säiliö maksimimerkkiinsä uudella nesteellä (itse olen suosinut ATE:n jarrunesteitä, esim. DOT4 SL.6 tai Super Blue Racing).
                  8. Aloita nesteiden vaihto oikeasta takasatulasta.
                  9. Pyydä kaveria painamaan jarrupoljinta samalla kun itse löysäät jarrunippaa (suosittelen käyttämään kirkasta letkua, koska näet silloin nesteen liikkuvan ja sen vaihtumisen tuoreeksi).
                  10. Aina kun poljin on pohjassa, tulee se myös pitää pohjassa, ennen kuin nippa on jälleen kiinni. Polkimen saa päästää ylös vasta kun nippa on kiinni, muutoin satulaan saattaa päästä ilmaa.
                  11. Toista tätä pumppausta niin kauan, kunnes nesteet vaihtuvat tuoreiksi. Tässä kohtaa itse aina käytän vuorotellen tuota ATE:n normaalia kirkasta nestettä ja sinistä nestettä, koska niiden vaihtumisen pystyy erottamaan selvästi.
                  12. Kiristä nippa lopuksi ja asenna kumisuojus paikoilleen.
                  13. Siirry vasemman takasatulan luo ja toista vaihto-operaatio.
                  14. Sama homma oikean etusatulan kanssa ja lopuksi vasemman etusatulan kanssa.
                  15. Tarkista että nestesäiliön nestepinta on ylärajassa ja sulje korkki.
                  16. Varmista että nipat ovat kiinni ja suojukset paikoillaan ja kiinnitä pyörät.


                  Mikäli auto on varustettu nestekytkimellä, mikä toimii jarrunesteellä, tulee senkin nesteet vaihtaa hieman samaan tapaan kuin jarrujenkin osalta. Tällöin vain pitää paikallistaa kytkimen ilmausnippa ja painella jarrupolkimen sijaan kytkinpoljinta.

                  Jarrunippojen yleisin avainkoko on 11 mm.

                  Jarrunesteeksi suosittelen joko ATE SL.6 tai ATE Super Blue Racing (molemmat DOT4). Maksaa n. 20€/1l (SL.6) ja 28€/1l (super blue) AD varaosamaailmasta ostettuna. Varmista kuitenkin esimerkiksi autosi käyttöohjekirjasta mitä nestettä autossa tulee käyttää!

                  Nesteet tulee vaihtaa kahden vuoden välein ja on myös suositeltavaa, että jarrunipat vaihdettaisiin esimerkiksi 100 tkm välein iän tuoman hapettumisen ja sitä seuraavan jumittumisen estämiseksi.

                  Mikäli olet lähitulevaisuudessa vaihtamassa autosi jarrulevyjä ja/tai paloja, suosittelen jättämään nestesäiliön hieman vajaaksi, koska muutoin joudut poistamaan nestesäiliöstä nestettä, kun painat jarrumännät satulan sisään. Älä kuitenkaan jätä nestemäärää alle minimirajan.

                  Comment


                    #10
                    0. Avaa pultit kiristyksestä, jos et omaa pulttimopoa.

                    Kykän nestevaihto voi vaatia Audin tapauksessa sokkona kumitulpan etsimistä ala- tai yläkautta.

                    Jos auto näkee ratakäyttöä, vaihda jarrunesteet vähintään kerran vuodessa. Joko syksyllä tai keväällä, eniten sikaa nesteet näkee kuitenkin radalla. Käytä vaikkapa Super Blue / RBF600 vuorotellen, niin näet helposti milloin on satulan nesteet vaihtuneet.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos vielä! Nyt on niin perusteellinen vastaus, että ei voi olla "ryssimättä".

                      Toivottavasti tämän löytävät kaikki ko. tietoa tarvitsevat, kun otsikkokin on kohdillaan.

                      Tämmöinen "uudelleen syntynyt" / "vanhemmalla iällä herännyt" tarvitseekin perusteelliset ohjeet.

                      Comment


                        #12
                        Jos ei samalla vaihdu tuoreet palat + levyt, niin kunhan on yli minimin JA seuraa nestetasoa. MAX merkki säiliössä on kuitenkin tarkoitettu tuoreille paloille+levyille (ja nestekytkimen tapauksessa tuoreelle asetelmalle+levylle.

                        Comment


                        • #13
                          Aika moneen autoon tullut vaihdettua seuraavasti:

                          - Joka ilmausnippaan reilu suihkaus irrotusainetta, Würthin Rost flash on melko hyvää. Jos muistaa hoitaa jo edellisenä päivänä, niin aina parempi.
                          - Kokeillaan että nippa aukeaa ja takaisin kiinni.
                          - Nippaan letku joka menee pullon pohjalle. Minulla on tarkoitukseen ostettu pullo jonka korkissa on läpimeno letkulle ja oli aikoinaan takaiskukin letkun päässä, mutta se ahdisti liikaa ja olen huomannut että ilmankin pärjää. On hyvä jos letkussa on kieppi nipan tasolta ylöspäin, niin ilmaakaan ei itsestään mene järjestelmään.
                          - Nippa auki ja annetaan valua samalla kun tekee muita rem... öh huoltoja. Jos on kiirus, niin voi muutaman kerran polkaista jarrupoljinta, mutta silloin pitää varmistua että letkun pää pullossa on pinnan alla.
                          - Nestettä lisätään säiliöön sitä mukaa kun vajenee
                          - Kun riittävästi tuoretta ainetta saatu putkeen (mutu), niin nippa kiinni ja letku irti

                          En ole nähnyt mitään tarvetta
                          - Renkaiden irrotukselle (toki helpottaa)
                          - Kaverille
                          - Painelaitteille, imureille tms.

                          Comment


                            #14
                            Lisätään vielä yksi juttu.

                            2 ilmausnipalla varustettujen kiinteiden satuloiden (on sitten 2, 4, 6, 8, 10+ mäntäinen satula). Ilmaa ensin letkun puolelta, sitten vasta ulkopuoli.

                            Comment


                              #15
                              Voi myös vaihtaa näin:
                              1.Nippa auki.
                              2.Kaveri polkemaan poljinta 5-10krt. Tai enemmän jos siltä tuntuu.
                              3.Nippa kiinni.
                              4.Sitten normaali ilmaus satulalle.
                              5.Sitten loput satulat, aloitetaan takapäästä ja muistetaan katsoa että neste ei lopu kesken.

                              Tällä tavalla on saanut vaihdettua hyvin jos ei ole paineistajaa käytössä. Ja kaiken varalta ei välttämättä kannata poljinta painaa aina ihan pohjaan, voi pääsylkässä pyörähtää tiivisteet ympäri. Omalle kohdalle noin ei ole koskaan käynyt mutta on ilmeisesti mahdollista.

                              Comment

                              Working...
                              X