Keräsin tähän lyhyet ohjeet miten korjata jarruvaloista se keskimmäinen eli takaluukussa oleva ledirivistö tilanteessa, jossa ledit välillä palavat ja toisinaan taas eivät. Kyseessä lienee jonkinlainen ajan myötä tuleva vakiovika, ainakin sen perusteella mitä itse googlasin englanninkielisiltä sivustoilta. Itselläni vika oli lopulta väsyneet juotokset piirilevyn "liitinnastoissa" joka on siis vastapuoli sähköjohdon liittimelle.
Sitten lyhyet TeeSeItse ohjeet:
1) avaa takaluukku ;)
2) vedä metallisen lukon musta suojamuovi pois suoraan vetämällä (brute force, ei tarvitse kuitenkaan kun pienen päättäväisen vedon)
3) ruuvaa kädensijan upotuksesta löytyvä musta ruuvi irti
4) ota varoituskolmion pidin auki, kolmio pois ja ruuvaa kaksi kuusiokolopulttia irti, jolloin koko kolmion musta muovinen pidike irtoaa verhoilusta
5) vedä "verhoilupahvin" reunoilta päättäväisin sormiottein ulospäin, jolloin kaikki nastat pitäisivät irrota ja lopulta koko pahvi jää käsiin (tällöin takaluukku sähköliitoksineen muineen paljastuu
6) irroita ledivalomoduuliin menevä liitin (painamalla pienestä lukituskielestä ja vetämällä ulospäin)
7) ruuvaa 6 torx ruuvia irti vaaleasta peitelevystä
8) siirrä peitelevy vähän syrjään (jää roikkumaan sähköjohtojen varaan), jolloin esille tulee varsinainen ledimoduuli (punainen)
9) vedä päättäväisesti ledimoduulia ulospäin ja katso että myös tiivistekumi tule perässä ehjänä
10) vedä tiivistekumi varovasti kokonaan pois ledimoduulista (ei pakollista, mutta helpottaa myöhemmin kiinnittämistä)
11) irroita ledimoduulin kansiosa pohjaosasta varovasti muovikielekkeitä yksi kerrallaan nostamalla
12) tee yllä oleva toimenpide myös piirilevylle, eli siirrä muovikielekkeet syrjään ja "uita" piirilevy vähitellen pois paikoiltaan
13) kokeile sormella kaikki ledit sekä itse liitin (kaksi metallipiikkiä) varovasti läpi ja tutki a) heiluvatko ne tai/ja b) ovatko juotokset halkeilleet
Tässä vaiheessa omalta kohdaltani huomasin että juuri nämä kaksi metallipiikkiä heiluivat sormen päillä kokeillessa -> juotokset irronneet.
14) Kolvi käteen ja hieman juottamista tarpeen mukaan.
Sitten homma takaisin pakettiin ja baanalle:
15) Paina piirilevy takaisin ledimoduulin pohjaosaan kunnes se on tukevasti paikoillaan takaisin muovikielekkeiden takana. Huomioi että liittimen kaksi metallipiikkiä osuvat pohjaosassa oleviin pieniin reikiin. Varo taittamasta metallipiikkejä.
16) Paina ledimoduulin läpinäkyvä kansiosa paikoilleen
17) Laita tiivistenauha kansiosan ulommaiseen uraan paikoilleen. Itselläni tässä vaiheessa asennusta ja tiivisteen paikoillaan pysymistähelpotti huomattavasti se että laitoin kansiosan uran pohjaan hieman pikaliimaa pitämään tiiviste siinä missä sen kuuluukin olla
18) työnnä juuri kasattu ledimoduuli takaisin sille tarkoitettuun paikkaan takaluukussa. huomioi että moduuli on varmasti pohjassa asti. tämän voit tarkistaa takaluukun ulkopuolelta sillä ledimoduulin ulkopinnan tulee olla samalla tasolla takaluukun pellin kanssa.
19) siirrä vaalea peitelevy takaisin ledimoduulin eteen samalla kun sormella estät ledimoduulia luiskahtamasta uudelleen pois paikoiltaan
20) ruuvaa kaikki 6 torx ruuvia takaisin paikoilleen
21) kytke sähköliitin takaisin moduuliin
22) paina verhoilupahvi takaisin paikoilleen päättäväisesti reunoilta painaen. Asennusta helpottaa huomattavasti kun paikoilleen painamisen aloittaa lukkoreunasta alkaen sivuille ja alas.
23) ruuvaa kädensijan upotuksen ruuvi paikoilleen
24) ruuvaa varoituskolmion pidike paikoilleen ja laita varoituskolmio takaisin
25) paina metallisen lukon muoviosa paikalleen niin syvälle että kuuluu naksahdus. tällöin muoviosa ei enää "itsestään" putoa käytössä pois paikoiltaan.
Homma valmis. Olut (tai mikä tahansa muu asennusvirvoke) varmaan myös jo juotu.
Koko hommaan menee nettona ~20 minuuttia, juottaminen mukaan lukien. Itselläni meni p3rk3733n kolvia etsiskellessä 2 tuntia tuohon päälle.
Jos haluaa vaihtaa koko ledimoduulin juottelun sijaan, on osan päivän hinta about 50 erkkiä marmorilla.
Sitten lyhyet TeeSeItse ohjeet:
1) avaa takaluukku ;)
2) vedä metallisen lukon musta suojamuovi pois suoraan vetämällä (brute force, ei tarvitse kuitenkaan kun pienen päättäväisen vedon)
3) ruuvaa kädensijan upotuksesta löytyvä musta ruuvi irti
4) ota varoituskolmion pidin auki, kolmio pois ja ruuvaa kaksi kuusiokolopulttia irti, jolloin koko kolmion musta muovinen pidike irtoaa verhoilusta
5) vedä "verhoilupahvin" reunoilta päättäväisin sormiottein ulospäin, jolloin kaikki nastat pitäisivät irrota ja lopulta koko pahvi jää käsiin (tällöin takaluukku sähköliitoksineen muineen paljastuu
6) irroita ledivalomoduuliin menevä liitin (painamalla pienestä lukituskielestä ja vetämällä ulospäin)
7) ruuvaa 6 torx ruuvia irti vaaleasta peitelevystä
8) siirrä peitelevy vähän syrjään (jää roikkumaan sähköjohtojen varaan), jolloin esille tulee varsinainen ledimoduuli (punainen)
9) vedä päättäväisesti ledimoduulia ulospäin ja katso että myös tiivistekumi tule perässä ehjänä
10) vedä tiivistekumi varovasti kokonaan pois ledimoduulista (ei pakollista, mutta helpottaa myöhemmin kiinnittämistä)
11) irroita ledimoduulin kansiosa pohjaosasta varovasti muovikielekkeitä yksi kerrallaan nostamalla
12) tee yllä oleva toimenpide myös piirilevylle, eli siirrä muovikielekkeet syrjään ja "uita" piirilevy vähitellen pois paikoiltaan
13) kokeile sormella kaikki ledit sekä itse liitin (kaksi metallipiikkiä) varovasti läpi ja tutki a) heiluvatko ne tai/ja b) ovatko juotokset halkeilleet
Tässä vaiheessa omalta kohdaltani huomasin että juuri nämä kaksi metallipiikkiä heiluivat sormen päillä kokeillessa -> juotokset irronneet.
14) Kolvi käteen ja hieman juottamista tarpeen mukaan.
Sitten homma takaisin pakettiin ja baanalle:
15) Paina piirilevy takaisin ledimoduulin pohjaosaan kunnes se on tukevasti paikoillaan takaisin muovikielekkeiden takana. Huomioi että liittimen kaksi metallipiikkiä osuvat pohjaosassa oleviin pieniin reikiin. Varo taittamasta metallipiikkejä.
16) Paina ledimoduulin läpinäkyvä kansiosa paikoilleen
17) Laita tiivistenauha kansiosan ulommaiseen uraan paikoilleen. Itselläni tässä vaiheessa asennusta ja tiivisteen paikoillaan pysymistähelpotti huomattavasti se että laitoin kansiosan uran pohjaan hieman pikaliimaa pitämään tiiviste siinä missä sen kuuluukin olla
18) työnnä juuri kasattu ledimoduuli takaisin sille tarkoitettuun paikkaan takaluukussa. huomioi että moduuli on varmasti pohjassa asti. tämän voit tarkistaa takaluukun ulkopuolelta sillä ledimoduulin ulkopinnan tulee olla samalla tasolla takaluukun pellin kanssa.
19) siirrä vaalea peitelevy takaisin ledimoduulin eteen samalla kun sormella estät ledimoduulia luiskahtamasta uudelleen pois paikoiltaan
20) ruuvaa kaikki 6 torx ruuvia takaisin paikoilleen
21) kytke sähköliitin takaisin moduuliin
22) paina verhoilupahvi takaisin paikoilleen päättäväisesti reunoilta painaen. Asennusta helpottaa huomattavasti kun paikoilleen painamisen aloittaa lukkoreunasta alkaen sivuille ja alas.
23) ruuvaa kädensijan upotuksen ruuvi paikoilleen
24) ruuvaa varoituskolmion pidike paikoilleen ja laita varoituskolmio takaisin
25) paina metallisen lukon muoviosa paikalleen niin syvälle että kuuluu naksahdus. tällöin muoviosa ei enää "itsestään" putoa käytössä pois paikoiltaan.
Homma valmis. Olut (tai mikä tahansa muu asennusvirvoke) varmaan myös jo juotu.
Koko hommaan menee nettona ~20 minuuttia, juottaminen mukaan lukien. Itselläni meni p3rk3733n kolvia etsiskellessä 2 tuntia tuohon päälle.
Jos haluaa vaihtaa koko ledimoduulin juottelun sijaan, on osan päivän hinta about 50 erkkiä marmorilla.