Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakeri gallup A6/C6/4F---A4/B8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F 3.0 kuskin puoleinen laakeri vaihdettiin 245000 km. FAG laakeri asennettiin.

    Comment


    • A5 2012 96.000 km ja oikea etulaakeri tiensä päässä. Laakkonen vaihtoi ilman kustannuksia.

      Comment


      • A6 4F 3.0TDI vm. 2009 oikeanpuoleinen etupyöränlaakeri kesti 181tkm. Asentajan mukaan vasemmallakin pian vaihtokunnossa. Onneksi tilasin saman tien pari laakeria (SKF VKBA 6546) niin on mistä vaihtaa kun jollotus alkaa.

        Comment


        • n. 290tkm kohdalla vaihdettiin 2005 4F A6 avanttiin eteen kummatkin laakerit (SKF). Ei tietoa onko vaihdettu aikaisemmin, mutta minun aikana ainakin 100tkm kesti nuo. Nyt n. 10tkm myöhemmin toinen laakeri taas vaihtokunnossa.

          Comment


          • 2008 4F A6 (ilmajousilla) ensimmäinen pyöränlaakeri antautui kuskin etukulmasta 298tkm mittarilukemalla. Tilalle SKF.

            Edellisessä kutosessa (madallettu rautajousilla) kaikki laakerit piti vaihtaa välillä 150-200tkm. Siinä yksilössä vaihtotyö sujui helposti. Tässä nykyisessä oli ehtinyt sopeutua paikkaansa niin hyvin, että laakeri piti purkaa paikallaan osiksi ja sahata ulkokehä poikki ennen kuin suostui tulemaan ulos tilastaan.

            Comment


              Pidän 500000tkm kestoikää mille tahansa henkilöauton pyöränlaakerille sangen epärealistisena. Ainakaan omalle kohdalle sellaisia ei ole vastaan tullut millä todistettavasti olisi puoli miljoonaa ajettu. Ehkä jossain lapin taksissa voi olla mahdollista millä ajetaan lyhyessä ajassa pitkät pätkät tasaista maantieajoa, mutta harvemmin muuten. 200-300tkm väliin monesti kestävät, harvoin tosin 4f-korissa.

              Comment


              • SKF vaihtui aiemmin tänä vuonna oikealle eteen 224tkm mittarissa. Toinen odottaa hyllyssä. Kusikin puolelle on vaihdettu (ihme ja kumma se oli jopa merkitty huoltokirjan lisätietoja sivulle) 180tkm kohdalla. SKF:llä oli nähtävästi joku kampanja silloin, olis pitäny ostaa kaikki kerralla kun tilasin AD-varaosan kautta 69,95e kpl. Nyt näyttää olevan 130e.
                Viimeksi muokannut jkiiskinen; 2.10.2016, 14:10. Perustelu: Laakerin hinta korjattu

                Comment


                • Toinen A4 B7 alla, ekasta en vaihtanut kertaakaan 86 tkm aikana. Tässä toisessa vaihdoin molemmat etupyöränlaakerit 2015 heinäkuussa, 255tkm ajettuna. Nyt noin 40tkm myöhemmin alkoi taas jyristämään mielestäni etuoikealta eli luultavasti toinen on menossa taas...

                  Edit: Googlasin huvikseni tuota laakerin vaihtoa että jos on joku niksi millä tavalla se käy helpommin ja törmäsin muuten pirun hyvään videoon asiasta. En tosin usko että vaihdan sitä 25 minuuttiin kuten siinä :D Ko. tekijällä on näköjään aika monta muutakin hyvää videota VAG-vehkeisiin. Verkkokauppahan tuo on joka käyttää videota mainostuskikkana mutta ainakin tuo video oli hyvin tehty. https://www.youtube.com/watch?v=Cm-ixkl-y4M
                  Viimeksi muokannut Rohova; 27.1.2017, 22:27. Perustelu: Lisätieto

                  Comment


                    Videota on ehkä hieman leikattu sopivaksi.
                    Tuo ylätukivarsien pultti ei lähde koskaan koneella noin helposti, ainakaan Suomen suolan jälkeen :D

                    Tosin eihän tuota olka-akselia tarvitse edes irroittaa laakerin vaihdossa.

                    Comment


                      Pelkästään raidetangonpäätä kiinni pitävän pultin päähän moskalla lyöminen ja meisselin kiilaaminen samalla moskalla uraan sattui silmiin. Kun ei ne tosielämässä lähde noin helposti ikinä ja sitten ihminen mysöö vasaralla kierteet läjään pultin päästä.

                      Comment


                      • Aika paljon tekivät muutenkin ylimääräistä. Riittää, että vetoakselin pultin irrottaa niin akseli mahtuu tulemaan sen verran ulos, että XZN-kärki mahtuu hienosti laakerin pultteihin.

                        Comment


                        • Täällä taisi mennä nyt kuskin puolelta edestä, mittarissa 192tkm. SKF tilattu, 80€ postikuluineen.
                          Viimeksi muokannut TN69; 7.2.2017, 18:22. Perustelu: Varmistui laakeriviaksi

                          Comment


                          • Olihan tuossa ehkä vähän ylimääräistä kun otti pois, edelliset vaihdot tein paikalla, hankalin oli laittaa ylätukivarret takaisin paikalleen sekä tuo johdon läpivientikumi. Ei mulla ahdistanut nuo pultit yhtään, kaikki lähti nätisti auki, uskon kyllä että välillä voivat olla aika ryytyneitä. Laakerin vaihto oli kyllä aika paljon mukavampaa kun sai tehdä sen pöydällä eikä autossa paikalla, paikalleenkin sen sai prässättyä hyvin ison ruuvinpenkin välissä. Tosin joku tampio oli vääntänyt yhden pultin niin hyvin kiinni edellisessä vaihdossa että piti vetää rälläkällä toiselta puolelta se poikki... En tunnusta (köh köh) ;)
                            Viimeksi muokannut Rohova; 31.1.2017, 20:34.

                            Comment


                              Tää on vaan jotain itelle uskomatonta että porukka joutuu vaihtamaan samaan autoon ja nurkkaan laakereita jo toista kertaa. Tottunut siihen että ne kestää joko auton eliniän tai sitten jos kerran vaihtaakin jossain 300tkm kohdalla niin tuskin itelle osuu samaan autoon toista kertaa.

                              On vaan suoraan suomeksi sanoen paska rakenne jos tämän ketjun otanta kertoo totuuden. Onnesta ei kovin kallis eikä hankala remontti sentään.

                              Comment


                              • Sitä ne on nyky autoissa. Kestä missään enään 100tkm laakerit.

                                Comment


                                  Joo ei tosiaan alle puoleen tuntiin kyllä vaihdu pyöränlaakeri. :) Sanotaan että 1-2h olis aika realistinen aikahaarukka.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                    Tää on vaan jotain itelle uskomatonta että porukka joutuu vaihtamaan samaan autoon ja nurkkaan laakereita jo toista kertaa. Tottunut siihen että ne kestää joko auton eliniän tai sitten jos kerran vaihtaakin jossain 300tkm kohdalla niin tuskin itelle osuu samaan autoon toista kertaa.

                                    On vaan suoraan suomeksi sanoen paska rakenne jos tämän ketjun otanta kertoo totuuden. Onnesta ei kovin kallis eikä hankala remontti sentään.
                                    Jotain tekemistä sillä on kai kosteuden kanssa koska vaikka pölysuojatkin olivat ehjät niin kyllähän siellä sisällä ruosteveden näköistäkin oli eli jostain sinne pääsee vettä. Ennenhän autoissa oli ainakin niissä mitä minä olen korjaillut 2 laakeria per pyörä, nyt 1 tuplarivinen ja se luultavasti myös vaikuttaa asiaan, luulisin että laakeriin vaikuttavat voimat ovat aika paljon suuremmat senkin eikä pelkästään lisääntyneen painon takia.

                                    Itse olen miettinyt myös sitä kuinkahan paljon nykypäivän heikommasta (tai siltä ainakin tuntuu) nivel- ja laakerikestävyydestä johtuu koko ajan lisääntyvistä hidasteista ja tien montuista yms. Olisi hauska jos joku virallinen puolueeton taho tutkisi kuinka paljon tienpinnan kunnolla ja lisätyillä epätasaisuuksilla on vaikutusta kestävyyteen. Itse veikkaan että vuositasolla koko suomen autokaluston osalta ylimääräinen kustannus on aika huikea, ainakin jos mukaan otetaan vielä lisääntyneet rengaskulut. Jos ajattelee että tiet olisivat hyvässä kunnossa niin kuinka paljon säästyisi johonkin muuhun käyttöön kuin osavalmistajien kukkaroihin?

                                    Comment


                                      2-rivinen kuulalaakeri on ollut käytössä Audin (ja kaiketi VW myös, pl. hyötyajoneuvot) kaikissa malleissa vetävissä pyörissä ainakin 80-luvulta saakka. Tämä ei siis selitä sitä miksi nykyään hajoavat herkemmin. Aiemmin tosin rakenne oli sellainen, että pelkkä laakeri painettiin prässillä napaan/olka-akseliin kun nykyään se on esikokoonpantu irrotettavaan laakeriyksikköön.

                                      Comment


                                      • Mulla oli edellisessä B8:ssa myös vettä molemmissa etulaakereissa kun vaihdoin ne ~160tkm kohdalla. Takapuolen tiiviste oli ilmeisesti pettänyt.

                                        Polon etujousta purkaessa huomasin, että siinä on vetonivelessä erillinen muovinen "heittorengas", joka pitää ainakin suuremmat kurakökkäreet pois laakerilta.

                                        Comment


                                        • Tulipa vaihdettua omaan autoon molemmat etupyöränlaakerit. 220tkm mittarissa, ja itelle tullut 130tkm ajettuna. Oikea puoli oli täysin paskana, ja sisäkooli jäikin napaan kiinni irroittaessa. Meni rälläkkä ja katkaisutamppi hommiksi :/ Vasen puoli oli vielä suht hyvässä kunnossa. Toki äänihän kuului mun mielestä just nimenomaan sieltä :)

                                          Comment


                                          • Sama homma kuin edellä. 60tkm kesti edellinen SKF...nyt löin tarvikkeen tilalle.

                                            Comment


                                            • Kolmas laakeri menossa ja aina oikealta puolelta. Ja ruostetta/kosteutta joka kerralla. Nyt kolmannella kerralla vaihtuu myös napa koska alkaa olla jo aika valmis useiden vaihtokertojen takia. Ja jos navan vaihto auttaisi vaikka kestävyyteen koska viimeisestä vaihdosta oli vain 20tkm aikaa (autolla nyt 230tkm).

                                              Tuleepahan vielä tehtyä kestotesti kauanko voi viallisella laakerilla ajella kun ensimmäisten oireiden jälkeen piti ajaa Tahkolta Tampereen kautta Vantaalle ja vielä takaisin Tampereelle ennen kuin saa vaihdettua. Eli 800km oireiden ilmaantumisesta. Meteli on jo kohtuu kova :)

                                              Comment


                                              • B8.5 2013, 99tkm mittarissa ja nyt "pääsi" vaihtamaan ensimmäisen etupyöränlaakerin kuskin puolelle.

                                                Laakeri oli kynkässä aivan yhtä tiukassa kuin ennenkin, mutta napaan jäänyt sisäkooli lähti nätisti tuurnalla naputtelemalla. Vanha laakeri oli selvästi väljä ja rasva puuroutunut, mutta tällä kertaa sisällä ei ollut vettä. En huomannut katsoa minkä valmistajan tuote alkuperäislaakeri oli, mutta tilalle meni SKF.

                                                Comment


                                                  A5 Coupé -08:sta vaihtui omana omistusaikana (139 - 185 tkm) 146 tkm kohdalla vasen etulaakeri uuteen alkuperäiseen. Ei tietoa vaurioituneen merkistä.

                                                  A5 SB -10 ollut alla nyt 112 tkm lähtien, ja äsken eli 118 tkm kohdalla vaihdettiin oikea etulaakeri uuteen. Saman laakerin oli edellinen omistaja vaihdattanut Audilla 77 tkm kohdalla, oli siis alkuperäinen. 41 tkm ja 3,5 vuotta siis kesti. Liitteenä kuva vauriosta. Tilalle meni FAG:n paketissa ollut SKF.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • Unohtunut laittaa

                                                    Kesäkuussa vaihtui etuvasen laakeri toisen kerran, kilometrejä joku 52tkm ja 1v 11kk ed. vaihdosta. Laakeri oli kuiva vaihtohetkellä mutta ruosteisen näköistä oli eli vettä sinne oli jossain välissä kyllä päässyt. Oli kyllä muutenkin aika kuiva, ei paljoa ollut rasvaakaan jäljellä.

                                                    Comment


                                                    • A4 B6 quattro vm. 2004 238tkm, ensimmäinen laakeri antautu vasemmalta takanta, paikalle meni skf:n tekele. Onko muuten normaalia että pyörän napa on liukusovitteella sisäkooliin? Pyörän napa meni käsineen paikalleen, mutta itse laakeri piti painaa prässillä koteloonsa.

                                                      Comment


                                                        Myös 4G

                                                        Taakse oikealle oli vaihdettava laakeri 114 Mm ajettuun. Vioittuneen (jollottava ääni 50 km/h nopeudesta alkaen) ja uusitun merkki tuntematon - Laakkosella vaihdettiin. 117 Mm ajettu ja vaihdettiinpa nyt sitten se vasenkin - samaa oiretta. Onkohan näissä alimitoitusta??
                                                        Viimeksi muokannut KVikstedt; 3.2.2018, 16:58.

                                                        Comment


                                                        • B8.5 tdiq, 2013. Oikean puolen etulaakeri 98tkm:n kohdalla. Tilalle SKF:n kampetta. Vika alkoi ulinalla moottoritienopeuksissa, parin sadan kilometrin jälkeen myös rohinaa pienemmissä nopeuksissa. Yksi pulteista niin tiukassa, että katkesi irrottaessa.

                                                          Comment


                                                            A5q 2009, 245tkm. Kuskin etulaakeri laakista jurruttamaan yön yli seisonnan jälkeen. Ulkokooli huolella muurautunut kiinni olkavarteen, tuskin alkuperäinen laakeri kuitenkaan. Napa tuli melkein käsin vetämällä pihalle, laakeri ihan tohjona.

                                                            Comment


                                                            • Perjantaina vaihdettu 4F etulaakeri 247tkm kilsoilla. Ei tietoa alkuperäisyydestä. Eteni viikossa pienestä sivuäänestä kunnon jurinaksi. Tilalle SKF:n tekele.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X