Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
A4 b8 quattro 2011 ajettu 52 tuhatta ja oikea etupyöränlaakeri vaihtoon. Ei vastaantuloa.. Alkuperäinen vaihdettu tilalle. seuraava vaihdetaan jossain muualla...
A6 C7 ajettu 54500km, joku laakeri alkaa vonkumaan ~95 km/h nopeudessa reippaanlaisesti, kajuutassa ei saa nurkasta selvyyttä, hallitunkin nokassa pyörittelemällä jotenkin paikallistin vas takapyörän äänilähteeksi. Mutkittelu ei muuta ääntä, se vähän kummastuttaa? Auto on vm 2012, eli liike ei taida tulla vaihtohinassa vastaan, vaikka kilsoja on noin vähän.
Mulla on joka kerta mutkittelu vaikuttanut ääneen, ettei vaan olisi renkaat mitkä alkavat ääntämään? Parhaiten saa selvyyden että mikä laakeri on vaihtokunnossa kun nostaa auton ylös ja pyörittää rengasta ja samalla pitää jousesta kiinni, jos tärisee nii vaihtoon. Tosin jos on ilma-alusta niin ei oikein silloin toimi, viisaammilla varmaan on niihinkin keino.
Stetoskooppi yks vaihtoehto, omasta 4F:stä oli tosiaan laakeri menossa ja kurvittelemalla tuntui olevan oik. etulaakeri sökö. Auto pukille, mitään ei kuulunut ennenkuin kokeiltiin stetoskoopilla. Sen verran vaimeasti ylös nostettuna ilmiantoi itseään. EDIT: stetoskooppeja edelleen kaupoissa. Viesti #127 kertoo näistä paremmin :D
Viimeksi muokannut jkiiskinen; 22.7.2016, 11:08.
Perustelu: Stetoskooppeja löytyykin edelleen... Ei vaan puhelimen mielestä.
Mikä on jo laakerinsa vaihtaneiden mielipide kun oireet ovat seuraavat:
Kuuluu jyrisevä ääni kun kääntää vauhdissa vasemmalle, ja vain silloin kun kääntää vasemmalle. Kuulostaisi siltä kuin se kuuluisi takaa - tosin ääni on niin matala että voi hyvinkin huijata. Ääni tarvitsee hieman vauhtia (30+km/h), parhaiten kuuluu jossain moottoritierampilla ajettaessa 70-80km/h. Ympyrää parkkisella pyörittäessä ei aivan pienimmällä kääntösäteellä tule, vaan vaatii tosiaan hieman vauhtia.
Ääni kuuluu myös vapaalla rullatessa (eli tuskin vetarit edessä tai takana?).
Lastilla ei ole vaikutusta, eli täydet 5hlö + kamat tai yksin, niin sama ääni. Tuli juuri ajettua ~2000km lomareissua ja ääni tuli välillä helpommin mutkatiellä, välillä tuntui olevan pois jonkin aikaa (ei kuitenkaan samalla reissulla, vaan seuraavana päivänä, tms). Ei juurikaan voimistunut tuon 2000km aikana.
Taakse ja eteen tehty hiljattain levy+palat -remontti (perus-Bremboa joka nurkkaan, liukutapit voideltu, jne), mutta auto nostettu pukille ja tutkittu ettei missään ota mikään kiinni (mm. ne uudet palat otettu takaa auki ja tsekattu / putsattu ja jarrukilpiä taivutettu hieman ulos varmuuden vuoksi, tosin ei niissäkään jälkiä).
Oma mielipide alkaa menemään laakerien suuntaan (ei tosin kuulunut mitään renkaat ilmassa pyöritellessä).
Autona 2006 quattro A6:nen. Mittarissa kilsoja 170tkm eikä käsittääkseni ole laakereita vaihdettu (merkkihuollettu 150tkm:n ja tuolloin pääsi vielä Audi Centerin sähköistä huoltokirjaa lukemaan / printtaamaan).
Voisi tulla myös renkaista. Laakerivika alkaa kyllä pitää ääntä koko ajan, kuten "valitettavasti" myös rengas jos se siitä tulee. Nimimerkillä kerran turhaan laakeri vaihdettu...
Tuossa yllä viesteissä 125-127 on kerrottu keino tarkistaa tuo laakerin kunto. Pyörä ilmaan ja pyöritellessä tunnstelee/kuuntellee jousta/nilkaa tai vaikkapa tukivartta. Stetoskooppikaan ei tosiaan ole kovin kallis sijoitus tuota varten.
Laakerivika kyllä useimmiten tulee niin että ääni kasvaa kuormitettassa. Tämän myötä juuri esim moottoritien ramppill ääni voimistuu huomattavasti kun suurempi osa painosta kohdistuu ulkorenkaalle.
Mua jaksaa edelleen epäilyttää katsastuksessa käytettävät ravistimet.. laakerivaurion aiheuttajaksi.
Ravistimia on useampaa mallia käytössä.
Silloin kun vääntö tehdään sellaisella, jossa pyörän edessä ja takana on korkeat stopparit (ja leveä rengas). Muodotuu vaarallisen suuri momentti pystyakselin ympäri, joka saa aikaiseksi laakerin hajoamisen ajan mittaan. Silloin kun vääntö tehdään "tasaisella levyllä" pystyakselin ympäri, niin vaarallisen suurta momenttia ei pääse muodostumaan.
#115, ravistinvalmistajan lausuntoa odotellaan edelleen.
Porukalla on varmasti huomioita katsastuksista, millaista ravistinta on käytetty... ja onko laakerit kestäneet? Voisi olla hyvä saada kokemuksia näkösälle.
Itsellä on kahdeksan kertaa katsastettu auto ja ainoa kerta kun etulaakerit ovat menneet vaihtoon, on kun katsastus tehtiin korkeilla stoppareilla varustetulla ravistimella.
Minulla alkoi yhtäkkiä "surina" kuulumaan, mielestäni kuskin puolelta edestä. Tuntuu että sen puolen etunurkka olisi matkan aikana (400km) painunut myös alaspäin sentin. Toedä sitten liittyneekö mitenkään asiaan. En vielä autoa tunkille saanut kun reissussa ollaan ja autossa ei tunkkia. Äänen taajuus muuttuu suoraan verrattuna nopeuteen, tuntuisi pyörän laakerilta. Ääni vain on todella outo viallisen laakerin ääneksi ja täällä tuntuu olevan ollut vaikka millaista jousen resonoinnista kardaanin laakeriin. Renkaat pääsin sentään kurkkaamaan ja näyttää normaalilta. Täytyy tutkia kunhan ouluun pääsee takaisin viikonlopuksi, jos pääsee. Autohan b8 avant quattro 230tkm ajettu. Alustasetti eibach pro street s ja renkaat 245/35/19, molemmat muutaman kk:n vanhoja
Jatkoa ylläolevaan: Vaihtelin tänään kuskin puolen etupyörän laakerin ja taas on hiljaista. 7mm kuusiokolon takia joutu kauppaan heti alussa, muuten hommassa ei ihmeellisyyksiä. Ostin motonetistä SKF-laakerisarjan, hintaa 119€. Halvin vaihtoehto noin 70€ ja marmorin hinta 273€. Melkeenpä voisi jo toisellekin puolen varata hyllyyn valmiiksi, kohtahan sen varmaan joutuu vaihtamaan.
Jokaisessa laakerissa on käyntivälys, muuten se leikkaa heti kiinni.
Kuulat ovat lepotilassa paineettomat.
Keskipultin kiristys vain varmistaa että laakereiden keskiosat pysyvät luotettavasti yhdessä.
Taitaa olla venyvä pultti, joka toimii "jousena" kun se kiristetään momenttiin?
Sopiva käyntivälys on mitoitettu jo tehtaalla.
Asiaa voi verrata perinteisen kartiorullalaakerin kiristämiseen.
Ensin avaimella kevyesti löysät pois, sitten avaus, sormilla uudelleen kiinni, siitä pikkaisen auki että saa sokan reikään. Jolloin jää sopiva käyntivälys.
Ei ole käyntivälystä kaksirivisessä kuulalaakerissa. Siellä on tarkoituksella aiheutettu esijännitys, mikä poistaa laakerista välykset. Esijännitykseen liittyvistä asioista voi lukea vaikka alla olevasta linkistä.
(en tiedä miksi google heitti osoitteeseen skf.com/caribbean/ :))
Tällainen auton pyöränlaakerina käytettävä kaksirivinen kuulalaakeri toimii siten, että sisäkoolit on hiottu tarkalleen oikeisiin mittoihin jolloin keskipulttia kiristettäessä ne pohjaavat toisiinsa ja näinollen syntyy haluttu esijännitys. Asiaa voi halutessaan testata irtonaisella laakerilla + vetonivelellä + keskipultilla.
Kaksirivistä kuulalaakeria ei voi verrata suoraan kartiorullalaakereihin koska ovat erityyppisiä. Kartiorulla tarvii paljon pienemmän esijännitysvoiman.
Omaan 4f avanttiin vaihdoin tiistaina pyöränlaakerin, aikalailla se satku sillä olikin jo päästelty. Varmaan pitää alkaa budjetoimaan toisen laakerin vaihtoa varten...
A6 4F ja 3.0 TFSi
Keväällä katsastuksessa (n. 100tkm) tuli huomautus, että oikean puolen laakeri pitää vaihtaa kk:n sisällä. Leima tuli siitä huolimatta. Vähän laiskotutti ja tilasin uudet laakerit muiden roippeiden ohessa Tepolta vasta heinäkuussa.
Heinäkuun vikana viikonloppuna, kun ajeltiin motaria mökiltä kotiin, alkoi laakeri pitämään lievää ääntä 100+ nopeudessa. Siitä reilun viikon päästä sain viimein uudet alle (105tkm). Ajoitus taisi olla kohdallaan :-)
2005 A4:ssa vaihdettiin vasen laakeri. Silloin oli ajettu jo lähemmäs 200 000km. Nyt on alla 2014 A5 ja siihen vaihtui 42000 km kohdalla molemmat etulaakerit takuuseen. Tiedä sitten olivatko alkuperäiset vai oikeat laakerit?
Omassa 4F etupyöränlaakeri antautui 265tkm lukemassa ja toinen laakeri jatkaa vielä matkaansa eteenpäin. Sinänsä laakerissa oli jopa vaseliiniakin tallella ja näytti suht siistiltä, mutta se oli vaan pyörinyt kierroksensa täyteen.
ps. kyllähän se lujassa sitten olikin... Paineilmakäyttöinen talttavasara vois olla kätevä apu irroituksessa?
Minulla oli -10 4F 3.0 TDI nelikossa ihan vastaava vika kuin Jouk kuvaa tuossa yllä. Käännöksissä oikealle kuului jurrutusta ja syynä oli vasemman etupyörän laakeri. Kilometrejä oli tuossa vaiheessa heinäkuussa noin 240 tkm.
SKF:n laakeri n 180€ ja työ päälle ja tasan 300 € maksoin.
Onhan tämä outoa, että laakeriremontteja riittää kohtuullisen uusissa ja vähän ajetuissa autoissa. Periaatteessa viallinen laakeri hajoaa kohtuullisen nopeasti/melkein heti tai sitten sen pitäisi kestää ainakin 500000km. Tai vika löytyy ajotavasta.? Tai #131.?
Minulla on pystymomentin vaikutuksesta laakeriin periaatekuva, mutta en saa liitettyä sitä tähän. (Nettisivu puuttuu) Jos joku viitsii liittää sen tähän ketjuun, niin kuvan saa priva viestillä.
Marmorilta hain tänään uuden laakerin. Ilman napaa 180euroa. Vaihtoon meni n. 3h kun oli vanha semitiukasti olkavarressa kiinni.
Olkaahan tarkkana kun haette tarvikelaakeria. Itse ostin FAG laakerin jossa olikin sisähalkaisija pari milliä pienempi. Puljun mukaan piti käydä eikä ollu muita vaihtoehtoja. Toisaalla taas nimenomaan tarjosi sitä isompaa mallia mutta ei ollu hyllyssä.
Mutta tuon mukaan FAG:ssa on sisäläpimitta 47 mm ja SKF:ssä 45 mm. Kumpi noista sopii paremmin? Vai onko noihin Spareton ilmoittamiin tietoihin luottamista? Nikellä 2,5 vuotta sitten FAG on ollut tuon pari milliä pienempi.
Comment