Yritin etsiä, oliko aiheesta enemmän, mutta aloitetaan nyt. Autoni on ollut tyttärelläni käytössä noin viikon verran. Odotan aina kauhulla, kun auto on hänellä ja hänen numeronsa ilmestyy kännykkääni tietäen, että mitään kuulumisia ei silloin kysellä.
Hän kertoi, että auton etupäästä alkoi kuulua outoa kolinaa ja ratti tärisi siinä mukana. Kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, niin neuvoin häntä pysähtymään heti sopivaan paikkaan. Itse olin tietysti kaukana tapahtumapaikasta. Soitin hinausliikkeeseen ja pyysin heitä viemään auton korjaamolle, jota muutenkin käytän huolloissa. Näin tapahtui ja auto sisään. Asentaja huomasi jo halliin ajettaessa, että vasen eturengas oli lähestulkoon irti, käytännössä enää yhden pultin varassa.
Vaihdatan ja säilytän renkaat ammattiliikkeessä ja kesärenkaat vaihdettu vapun tietämissä. Pultit olivat vääntyneet ja ne uusittiin. Samalla huomattiin, että jokunen pultti muissakin pyörissä vaati kiristämistä. Ensireaktio oli tietysti helpotus, kun suuremmasta viasta ei ollut kysymys, mutta kylmä hiki valui hetken päästä, kun kuulin tyttäreni tulleen Turunväylän kautta Helsingin keskustaan, jossa vasta pysähtyi. Jos rengas olisi irronnut 120 vauhdissa??
Pääsevätkö rengasliikkeet vastuusta vetoamalla johonkin jälkikiristykseen ja tarvitseeko sellaista tehdä, kun on kyseessä samat alumiinivanteet, jotka ovat olleet auton alla jo vuosikausia ja irroitettu ja kiinnitetty kerran vuodessa? Nyt ei aineellisia kuluja syntynyt edes hinurista, kun se menee vakuutukseen, mutta tietäen mitä olisi voinut pahimmillaan tapahtua, niin en edes viitsi kirjoittaa.
Muistan, kun seisoin auton vieressä kun kesärenkaat vaihdettiin. Ulkopuolisin silmin hallissa vallitsi sesongista johtuen melkoinen hässäkkä, jossa joku irroitti pyörää etuakselilla, toinen kiinnitti, välillä ei tapahtunut muutamaan minuuttiin mitään ja taas toinen kaveri jatkoi työtä taka-akselilla. Kommunikaatio toimi hiukan ontuen, koska vain omistaja osasi suomea komentaessaan poikia toimimaan ripeämmin. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja miten rengasliike on niihin suhtautunut?
Hän kertoi, että auton etupäästä alkoi kuulua outoa kolinaa ja ratti tärisi siinä mukana. Kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, niin neuvoin häntä pysähtymään heti sopivaan paikkaan. Itse olin tietysti kaukana tapahtumapaikasta. Soitin hinausliikkeeseen ja pyysin heitä viemään auton korjaamolle, jota muutenkin käytän huolloissa. Näin tapahtui ja auto sisään. Asentaja huomasi jo halliin ajettaessa, että vasen eturengas oli lähestulkoon irti, käytännössä enää yhden pultin varassa.
Vaihdatan ja säilytän renkaat ammattiliikkeessä ja kesärenkaat vaihdettu vapun tietämissä. Pultit olivat vääntyneet ja ne uusittiin. Samalla huomattiin, että jokunen pultti muissakin pyörissä vaati kiristämistä. Ensireaktio oli tietysti helpotus, kun suuremmasta viasta ei ollut kysymys, mutta kylmä hiki valui hetken päästä, kun kuulin tyttäreni tulleen Turunväylän kautta Helsingin keskustaan, jossa vasta pysähtyi. Jos rengas olisi irronnut 120 vauhdissa??
Pääsevätkö rengasliikkeet vastuusta vetoamalla johonkin jälkikiristykseen ja tarvitseeko sellaista tehdä, kun on kyseessä samat alumiinivanteet, jotka ovat olleet auton alla jo vuosikausia ja irroitettu ja kiinnitetty kerran vuodessa? Nyt ei aineellisia kuluja syntynyt edes hinurista, kun se menee vakuutukseen, mutta tietäen mitä olisi voinut pahimmillaan tapahtua, niin en edes viitsi kirjoittaa.
Muistan, kun seisoin auton vieressä kun kesärenkaat vaihdettiin. Ulkopuolisin silmin hallissa vallitsi sesongista johtuen melkoinen hässäkkä, jossa joku irroitti pyörää etuakselilla, toinen kiinnitti, välillä ei tapahtunut muutamaan minuuttiin mitään ja taas toinen kaveri jatkoi työtä taka-akselilla. Kommunikaatio toimi hiukan ontuen, koska vain omistaja osasi suomea komentaessaan poikia toimimaan ripeämmin. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja miten rengasliike on niihin suhtautunut?
Comment