Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 8L pyörien suuntaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S3 8L pyörien suuntaus

    Mitkähän ovat ohjearvot S3 8L:n pyörän kulmille? Etenkin takacamberin ohjearvot kiinnostaisivat.

    Käytin autoni Klaukkalan Dieselissä ulompien raidetangon päiden vaihdossa, jolloin samassa säädettiin pyörän kulmat, koska olen lähdössä autolla kesälomareissulle Italiaan. Autoni on madallettu n. 40 mm, jonka vuoksi takapyörissä oli hieman liikaa camberia mielestäni. Autossa on säädettävät takatukivarret, jotka oli säädetty silmämääräisesti.

    Camber takana ennen:
    Vasen: -1,27
    Oikea: -1.03

    Camber takana säädön jäljiltä:
    Vasen: -2,52
    Oikea: -2,39

    Saadessani auton takaisin takacamberia oli lisätty n. -2,5 asteeseen! Alkuperäinen silmämääräisesti säätämäni arvo oli -1 ja -1,3 astetta. Klaukkalan Dieselissä väitettiin, että -2.5 astetta on ohjearvo ja näin renkaat kuluvat tasaisesti! Väitin, että noin -0,5 astetta olisi hyvä, mutta asentaja ja työnjohtaja sanoivat, että älä lähde koskemaan / muuttamaan ohjearvoja ja että madallettuun alustaan eivät päde tuollaiset arvot... Onko kenelläkään antaa oikeita ohjearvoja?

    Kuinkahan käy korvausten, jos ajan kesälomareissun 6000 km takarenkaat vinossa ja ovat sisältä kankailla kun tulen takaisin..? Kommentteja ja ideoita mitä tässä kannattaisi tehdä!?

    Liitteenä on säätöarvot ja kuvat takarenkaista nykyisellään.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Henri Ekberg; 23.6.2012, 19:15.

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Henri Ekberg Näytä viesti
    Mitkähän ovat ohjearvot S3 8L:n pyörän kulmille?
    Liitteenä.

    edit: verrokiksi A4 taka-akselin säätöarvot.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut andre_; 23.6.2012, 17:18.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
      Liitteenä.

      edit: verrokiksi A4 taka-akselin säätöarvot.
      Tuossakin taulukossa oletetaan, että camber ei ole takaa säädettävissä, jolloin tavoitelukemaan pääsy kertoo lähinnä vain puslien kunnosta.

      Comment


        #4
        Onhan tuo varsin komiasti länkisäärinen..

        Comment


          #5
          Kyllä tuossa nyt hieman user erroriakin on. Jos hankit autoon jostain tuning-putkasta ei-alkuperäistyyppiset osat joilla voi tehdä autoon sellaisia säätöjä joita siihen ei ole tehtaalla suunniteltu tehtäväksi, niin lienee itsestään selvää ettei Klaukkalan diiselissä tai oikeastaan missään muuallakaan ole sille säätöarvoja. Eli arvot olisi pitänyt selvittää etukäteen itse ja tämän jälkeen se, että suostuuko yritys säätämään auton asiakkaan pyytämille arvoille.

          Eipä kannata kyllä reissuun lähteä ennen kuin nuo camberit on kunnossa :)

          Comment


            #6
            Nojoo, on tuning-osaa mutta mielestäni järjenkäyttö olisi silti säätäjän puolelta sallittua. :) Tietty helpointa on se kun vetää vaan sokkona lapussa oleviin arvoihin niin eipä jää reklamaatiolle sijaa.

            Jos ensi viikon loppupuolella vielä ehtii, niin ajele Mäntsälään niin laitetaan kulmat kohdalleen.

            Comment


            • #7
              Jos kerran olet aiemminkin noita kulmia itse säätänyt niin säädä itse kuntoon. Camberin mittaaminen tarkastikin on oikeastaan aika helppoa, hakee vaikka Biltemasta mittarin:
              http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ittari-191302/
              Tai sitten ihan vaan vatupassilla ja mitalla:
              http://www.tunex.fi/puslat/camperlaskuri.htm

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                Nojoo, on tuning-osaa mutta mielestäni järjenkäyttö olisi silti säätäjän puolelta sallittua. :) Tietty helpointa on se kun vetää vaan sokkona lapussa oleviin arvoihin niin eipä jää reklamaatiolle sijaa.

                Jos ensi viikon loppupuolella vielä ehtii, niin ajele Mäntsälään niin laitetaan kulmat kohdalleen.
                Suoristin takapyörät takaisin noin samoihin arvoihin kun ne minulla olivat ennen säätöjä. Jätin vielä 1 mm lyhyemmäksi kuin aiemmin, joten kulma on nyt ehkä hieman alle asteen luokkaa. Tukivarsien pituus säätökierteiden kohdalta oli onneksi vielä muistissa.

                Ihmettelen kuitenkin, kun like väitti pyörien kuluvan tasaisesti 2.5 asteen kulmilla. Vaikka on kuinka Custom-palikoita, uskoisi sentään korjaamon tajuavan, että normaaliajossa pyörä ei tuolloin kuulu tasaisesti. Mulla oli aikoinaan 35 mm madallettu Mk1 TT quattro ja kyllä siinä vaan kului pyörä todella kauniisti sisältä kun kulmat oli samaa luokkaa, eikä autossa ollut säädettäviä tukivarsia.

                Tuo Bilteman mittari vaikuttaa asialliselta. Täytyy käydä hakemassa pois. Lähdetään reissuun tänään illalla, laitan kuvia takapyörien "kestotestistä" omilla camberkulmilla reissusta palattuani.

                Comment


                  #9
                  Sellainen ongelmahan tuossa nyt sitten vielä tulee, että takapään auraus ei ole enää kohdallaan tuon säädön jälkeen. Takapään aurauskulma tuossa tuentatyypissä lähtee menemään kohti haritusta, kun camberia ottaa pois. Voi olla että muutos on niin pieni, ettei ajossa tunnu. Mutta jos luikertaa/tuntuu levottomalta niin tuossa on yksi todennäköinen syy.

                  Comment


                    #10
                    Aurauskulmillaha voidaan vaikuttaa myös siihen kuluuko rengas sisälaidasta enemmän. Jos camperia ei voi säätää ja rengas kuluu sisälaidasta enemmän aurausta lisäämällä saadaan kuluminen renkaan keskelle.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tuota camberia kannata sokeasti kattoo ku puhutaan renkaiden kulumisesta. Olen ajellut -2 cambereilla eikä renkaat ole kulunu toispuoleisesti tai sanotaan, että se ero toiseen puoleen on niin pieni, ettei sillä ole mitään väliä loppupeleissä. Itse en ottas puolväkisinkään autoa, missä on alle -1 camberia(jos voi säätää) koska sillä pilataan auton mutkaominaisuudet, jos yritetään saada renkaat ihan | |

                      Comment

                      Working...
                      X