Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustan madallus, mitä vaaditaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Alkaa tarinat lipua hiuksien halkomiseen..

    Alkuperäiseen aiheeseen takaisin. Oem S-Line jouset ollee paras vaihtoehto maltilliseen madallukseen 11tkm ajetuille iskareille kaveriksi.

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
      Alkaa tarinat lipua hiuksien halkomiseen..

      Alkuperäiseen aiheeseen takaisin. Oem S-Line jouset ollee paras vaihtoehto maltilliseen madallukseen 11tkm ajetuille iskareille kaveriksi.
      Kyllä.

      Mutta parhaaseen tulokseen pääsee vaihtamalla myös iskunvaimentimet.

      Mielipide:

      Jos on alla 55te auto ja miettii madallusta, kuulostaa 500e säästö (summa heitetty hatusta, jos jouset 300e niin 800e saanee jo asiallisen merkkialustan) alustassa melko hupaisalta. Jos homma on 500 eurosta kiinni, jättäisin itse sen 300e vaikka vaimon lahjomiseen tahi omaan kivaan.

      Comment


        #33
        Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
        Jousi kantaa kuorman, ei iskari. Ellei jousen kuormankantokyky riitä, iskari pohjaa, oli sitten kysessä vakio iskari tai ei.
        Joo tuonne väliin olikin muuteltu tekstiä.

        Iskari ei pohjaa oli vakio tai ei, jos pohjaanlyöntikumi on oikean mittainen. Kun käytetään lehyempää iskaria, niin kumia voi lyhentää iskarin pohjaamatta.

        Comment


          #34
          Vänkääminen siis jatkuu.
          Kun käytetään lehyempää iskaria, niin kumia voi lyhentää iskarin pohjaamatta.
          Edelleen, ns. lyhyempi iskari on samanmittainen sisäänjoustoltaan kun vakio mutta ulosjoustoltaan lyhyempi (lyhyempi mäntä).

          "Runko"mitta on molemmissa sama, vai oletko siitäkin erimieltä?
          Miksiköhän muuten käytetään pohjaanlyöntikumeja?

          Comment


            #35
            Edelleen, ns. lyhyempi iskari on samanmittainen sisäänjoustoltaan kun vakio mutta ulosjoustoltaan lyhyempi (lyhyempi mäntä).
            Jos iskarin männänvarresta otetaan 5 cm. pois, niin se myös pohjaa 5 cm myöhemmin. Oletuksena ettei pohjaanlyöntikumit ole sitä estämässä.
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 14.6.2012, 21:00.

            Comment


              #36
              Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
              Vänkääminen siis jatkuu.
              Edelleen, ns. lyhyempi iskari on samanmittainen sisäänjoustoltaan kun vakio mutta ulosjoustoltaan lyhyempi (lyhyempi mäntä).

              "Runko"mitta on molemmissa sama, vai oletko siitäkin erimieltä?
              Miksiköhän muuten käytetään pohjaanlyöntikumeja?
              Jep!

              Lyhyempi iskari on lyhyempi! Joustomatka molempiin suuntiin on siis lyhyempi. Matkat riippuu siitä missä kohtaa auto jousien varassa lepää.

              Pohjaanlyöntikumeja käytetään, että alustan lähestyessä äärirajojaan mitään ei hajoaisi, vaan kumi pysäyttää liikkeen. Iskarin tulee olla oikean mittainen suhteessa tuohon kumiin. Siksi alustasarjoissa käytetään lyhyempää iskaria.

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                Jos iskarin männänvarresta otetaan 5 cm. pois, niin se myös pohjaa 5 cm myöhemmin. Oletuksena ettei pohjaanlyöntikumit ole sitä estämässä.
                Heh, mikäli (sisään)joustovaraa on 40mm stopparikumi poistettuna niin koska se 50mm lyhyemmällä männällä oleva iskari pohjaa?

                Comment


                  #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                  mikäli (sisään)joustovaraa on 40mm stopparikumi poistettuna niin koska se 50mm lyhyemmällä männällä oleva iskari pohjaa?
                  Tasan 40mm. Mutta käytännössä vakio iskarilla ongelmaksi muodostuu, että se on liian pitkä. Ja näin ollen pohjaa jo aiemmin!

                  Mutta oikeasti siis laitetaan oikean mittaiset iskarit ja kumit ;)
                  Viimeksi muokannut Maku; 14.6.2012, 21:28.

                  Comment


                    #39
                    Aivan.

                    Comment


                      #40
                      Jos auto lepäis pelkkien iskarien varassa, koska ovat pohjassa ja männän varresta on vara katkaista se 5cm. pois, niin kyllä se sen 5cm. myös silloin tippuu.

                      Comment


                        #41
                        Jos auto lepäis pelkkien iskarien varassa, koska ovat pohjassa ja männän varresta on vara katkaista se 5cm. pois, niin kyllä se sen 5cm. myös silloin tippuu.
                        En nyt parhaalla tahdollakaan ymmärrä logiikkaasi, vaan ei ole tarviskaan.

                        Ja välillä taas takaisin aiheeseen.

                        Onko aiheen mukaisessa A4 B8q S-line vs. vakiovieterisessä edes erilaiset iskarit vai onko koko "säätäminen" ollut täysin turhaa? ;)
                        Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 21:57.

                        Comment


                          #42
                          Vanhempaan malliin (B6/7) näkyy olevan ETKA:ssa 22 erilaista juosta, 17 iskaria ja 4 pohjaanlyöntikumia taka-akselille. Lie sitten kaikki samoja?

                          Comment


                            #43
                            En nyt parhaalla tahdollakaan ymmärrä logiikkaasi, vaan ei ole tarviskaan.
                            Auton korkeutta tarkoitan. Kyllähän se iskari pohjaa irrallaan samaan aikaan olipa varsi minkä pituinen vaan. Eli autossa asennettuna ollessaan lyhennetty pohjaa myöhemmin/matalemmalla.

                            Comment


                              #44
                              No niin. Ajattelinpa lopulta kysyä taholta jonka luulisi tietävän eli Audi Center Espoosta. Menisi uusiksi sekä jouset että iskarit. Kustannusarvionkin sain; osat 850€ ja työ 820€. Äkkiseltään työn osuus kuulostaa suhteettoman isolta, entiseen B6:een joskus jouset ja iskarit vaihdattaneena työhön meni jokunen tunti + pyöränsuuntaukset. Jos siis hankkisin vaikkapa OEM-osat marmoritiskiltä mutta asennuttaisin jossain muualla, niin voisin heittää kokonaishinnaksi luokkaa 1200€.
                              Viimeksi muokannut miiahone; 8.10.2012, 14:10. Perustelu: kirotusvirhe

                              Comment


                              • #45
                                Aika korkea on kyllä tuo marmoripöydän asennushinta. OEM-laatu on toki varmaa ja autoon sopivaa mutta ehkä sittenkin laittaisin korkeaa aftermarket-tason osaa autoosi - eli Eibach:in kokonaissarja tai Eibach Pro Kit-sarjan jouset ja Bilstein:in iskarit (jälkimmäisen tapauksen setti edellisen koppaan maksoi alle 700 e sakuista tilattuna), tällöin projektihinta (asennettuna jossain 'pajassa') voisi olla jopa ihan kolminumeroinen.

                                Toki tuossa homman teettämisellä Audilla pääsee helpolla kun samaan kassaan saa maksaa kaiken.

                                Comment


                                • #46
                                  Minä aion ainakin nakella pelkän eibach pro kitin tuon B8 vakioalustan jousien tilalle. En oikeen jaksa uskoa että huonommaksi voisi mitenkään mennä. Vakioalustalla tarkoitan juurikin sitä missä saa pään tungettua renkaan ja kaaren väliin. jos sillä lähtee pintakovuus ja keikkumiset vähenee, niin hyvä.
                                  Viimeksi muokannut LauriJT; 8.10.2012, 19:21.

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT
                                    En oikeen jaksa uskoa että huonommaksi voisi mitenkään mennä.
                                    Aikalailla makuasioita, itselläni oli B5:ssa Weitecin -30 vieterit vakiotolppien kanssa ja tykkäsin kun tuli hieman näköä sekä hitusen sporttisuutta. Mutta niin moni haukkuu tuollaista yhtälöä, ja (karkeasti sanottuna) kehuvat sitä v-maxx tms halpa coilover satsin, joka vastaa rautapalkkia tolpan paikalla, maasta taivaaseen.

                                    Makuasioita sanoi koira pers....

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mikko puhuu usein mutta asiaa. Itekään en niitä halpiscoilisarjoja kykene ymmärtämään, mutta kukin tyylillään jos sellaisista tykkää. Tässäkin tapauksessa asennus ja suuntaus ei maksa mitään itselleni kun itse ne teen. Ei siinä kokeilussa mene kuin 170€ hukkaan jos on mennäkseen.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X