Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustan madallus, mitä vaaditaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alustan madallus, mitä vaaditaan

    Tekisi mieli kaarrejämäkkyyden ja ulkonäön vuoksi laskea alustaa sellaiset 30 mm (lienee tehtaan s-linen mitat). Riittääkö tähän pelkät jouset vai vaatiiko myös uudet iskarit tai vielä jotain muuta? Tuleeko lopputulos näin lähelle mitä se olisi tehtaan jäljiltä vai kärsiikö ajettavuus tarvikevirityksillä?

    Kiesi A4 B8 facelift 2.0tdi quattro vm-12, vakioalusta.

    Älkääkä suotta kysykö miksen tilannut uutta autoa heti tehtaalta sporttialustalla...

  • #2
    Kyllä pelkät jouset riittää ja varmasti tulee yhtä hyvä kun tehtaan s-line alusta. Tosin jos iskareilla on ajettu jo joku 300000km niin kannattaa ne samalla vaihtaa..

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Gousti Näytä viesti
      Kyllä pelkät jouset riittää ja varmasti tulee yhtä hyvä kun tehtaan s-line alusta. Tosin jos iskareilla on ajettu jo joku 300000km niin kannattaa ne samalla vaihtaa..
      Tiukkaa tahtia saa maantietä tahkota että 2012 malliseen autoon saa kolmesataatuhattakilometriä mittariin :)

      Comment


      • #4
        En kyllä itse vaihtaisi pelkkiä jousia. Miksi?
        Vakioiskarit on suunniteltu toimimaan vakiojousien kanssa. Jos alat laitat jäykemmät JA lyhyemmät sporttijouset vakioiskareiden kanssa, niin iskarit kuluvat nopeammin, koska niiden "iskupituus" on pidempi, eikä siis jousien ja iskareiden pituus vastaa toisiaan. Alustasarjat sen sijaan (ainakin laadukkaat sellaiset) on suunniteltu siten, että iskarit ja jouset ovat mitoitettu toisiaan varten. Ne toimivat miten pitääkin ja myös kestävät pitkään. Ehkä tämä on mielipidekysymys, mutta mun mielestä madalluksessa function > form. Ehdottamasi 30mm (ainakin B5:ssä) on hyvä madallus, oma kiesi meni hyvin läpi talven ilman kummempia raapimisia.

        Comment


          #5
          Miten saat vakioiskarin iskupituuden pidemmäksi madallusjousilla vs. vakiohin? Mitä enemmän madallat sitä lyhyempi on myös iskarin "työalue".

          Comment


          • #6
            http://www.koni.com/370.html
            "“SPORT Short" shocks offer the same exceptional road-holding as the sport shocks, but are especially designed for cars that are fitted with lowering springs which are shorter than the original springs."

            Ainakin Koni Sport -iskarit on suunniteltu toimimaan lyhyempien jousien kanssa ja tietääkseni iskarit ovat muutenkin lyhyemmät kuin normaalit iskarit. Kun näiden normi-iskareiden kanssa on madallusjouset, niin nämä normi-iskarit joutuvat olemaan suhteessa matalammalla kuin lyhkäisemmät iskarit, jotka siis pääsevät palautumaan yläasentoon asti, koska (madallus)jouset eivät ole liian lyhyet niihin nähden. Mutta nämä normi-iskarit eivät pääse madallusjousien kanssa koskaan palautumaan yläasentoonsa ja ovat siis koko ajan lähempänä "pohjausta" näiden madallusjousten kanssa. Ja tietääkseni iskareihin kohdistuu tällöin enemmän painetta kuin vakiopituisten jousien kanssa. Käsittääkseni iskarit eivät täten myöskään toimi samalla tavalla kuin vakiojousilla, ts. "oikein". Voin olla väärässä, mutta näin näen asian itse.

            Comment


              #7
              Ns. lyhyemmissä iskareissa mäntä on lyhyempi eli ulosjoustoa on rajoitettu männän pituudella jottei jousi putoasi pois paikoiltaan jos esim. hypytät autoa tai käytännössä lähemminkin kun autoa retkottaa nosturilla tossut ilmassa.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                Ns. lyhyemmissä iskareissa mäntä on lyhyempi eli ulosjoustoa on rajoitettu männän pituudella jottei jousi putoasi pois paikoiltaan jos esim. hypytät autoa tai käytännössä lähemminkin kun autoa retkottaa nosturilla tossut ilmassa.
                No toihan olis kiva ylläri! eipä siviiliautoa tule hyppyytettyä mutta nosturille se kyllä jossain vaiheessa menee enivei.

                Joo, teoriassa varmasti optimaaliseen tulokseen pääsee vaihtamalla myös iskarit, mutta käytäntöä tässä haen. Ja autolla on tosiaan ajettu n 11000km eli senkin puolesta tuntuu juntille laitaa uudet iskarit nyt ja käytänössä jättää vanhat hyllyyn. Eli vaikka madallusjouset rasittaisivat vakioiskareita enemmän, niin munhan kannatta ajaa enivei noi vakioiskarit loppuun vaikka hieman nopeamminkin ja sitten vaihtaa lyhyemmät?

                Jos päädyn vaihtamaan pelkät jouset, niin äkkiä katsottuna slamit.net myy madallusjousta alle 300€. Onko niistä mihinkään, onko jotain tiettyä merkkiä mitä suosittelette?
                Viimeksi muokannut miiahone; 14.6.2012, 09:14. Perustelu: kirjoitusvirheittä

                Comment


                  #9
                  Ei madallusjouset rasita vakioiskareita sen enempää kun mitään muitakaan iskareita, ihan höpö juttuja.

                  Comment


                  • #10
                    Jos päädyn vaihtamaan pelkät jouset, niin äkkiä katsottuna slamit.net myy madallusjousta alle 300€. Onko niistä mihinkään, onko jotain tiettyä merkkiä mitä suosittelette?
                    Eibachin Pro-kit on varma valinta, itellä on sellaiset vakioiskareilla kolmosessa. Ei tule ainakaan liian kovaa eikä liian matalaa. Tosin jälkiviisaana vaihtaisin iskaritkin, mutta mun autolla onkin 100tkm takana.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                      Ei madallusjouset rasita vakioiskareita sen enempää kun mitään muitakaan iskareita, ihan höpö juttuja.
                      Juu ei mutta niitten toiminta-alue on väärä.

                      Menee se 250 kilon painava motskarikin keskustapyörittelyssä mutta 150 kilon mopo olisi paljon soveliaampi.

                      Alkuperäistä aihetta sivuten oman kokemuksen mukaan menee vähemmän väärin jos iskari on 'tiukempi' kuin jousi, vastakkainen asettelu saa korin malttamattomaksi, oman kärryn alk.p. läpijäykät S-Linen jouset eivät mielestäni olleet kontrollissa alk.p. iskareiden toimesta ( esim. keula nypytti rauhattomasti motskarinopeuksissa) mutta nykyinen pintapehmeä Eibach Pro Kit on todella hienosti Bilstein B8-iskareiden kontrollissa.

                      Eli jos olet liikkeellä budget-tyylisesti madallusjouset riittää mutta jos haluat nauttia vielä ajostakin niin kyllä mä laittaisin ne iskaritkin samointein. Vielä jos maksat noi vaihdot niin 'säästät' tekemällä heti ensimmäisellä kerralla oikein ( kaikkien ei välttämättä tarvitse kokea tätä virhettä omakohtaisesti :-)

                      Comment


                        #12
                        Ei madallusjouset rasita vakioiskareita sen enempää kun mitään muitakaan iskareita, ihan höpö juttuja.
                        Kyllä rasittaa jos pääsee madalluksen takia pohjaamaan. Myös männänvarsi joka ei ole ollut ikinään tekemisissä tiivisteiden kanssa jotuu sitä madalluksen jälkeen tekemään. Kymmeniä tapauksia nähnyt, että muutaman kuukauden päästä jousien vaihdosta vaihdetaan iskareita.

                        Comment


                          #13
                          En ole vielä törmännyt autoon, jossa vakio iskareilla ja madallusjousilla olisi tullut hyvä/ mukava ajettava. Pompottamaan jää 100% varmuudella.
                          Ja puhutaan tehtaan normaalista alustasta.
                          Pilalle menee jos vain jouset vaihdat, imo.

                          Comment


                            #14
                            Parin edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla. Myös rajoitinkumit yleensä pitäisi vaihtaa lyhyempiin ettei hakkaa niihin sisäänjoustossa.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                              Kyllä rasittaa jos pääsee madalluksen takia pohjaamaan. Myös männänvarsi joka ei ole ollut ikinään tekemisissä tiivisteiden kanssa jotuu sitä madalluksen jälkeen tekemään. Kymmeniä tapauksia nähnyt, että muutaman kuukauden päästä jousien vaihdosta vaihdetaan iskareita.
                              Kumpi kantaa kuorman, iskari vai jousi?
                              Myös rajoitinkumit yleensä pitäisi vaihtaa lyhyempiin ettei hakkaa niihin sisäänjoustossa.
                              Siksikö että ensimmäisessä pohjauksessa työntäisi mehut pihalle iskareista?
                              Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 11:18.

                              Comment


                                #16
                                Siksikö että ensimmäisessä pohjauksessa työntäisi mehut pihalle iskareista?
                                Ei vaan sellaisiin jotka ko jousi+iskaripakettiin kuuluvat. Esim tehtaan sporttialustassa nuo on yleensä lyhyemmät.

                                Yhden olen tehnyt pelkillä jousilla ja toista en tee.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos kerran vakioiskari ei sopisi matalampien jousien kanssa niin miks pelkkiä jousia sit myytäis? Tässäkin maassa on varmasti enemmän pelkillä jousilla madallettuja autoja kun täysillä alustasarjoilla. En koskaan ole kuullut että kenelläkään olisi noiden kanssa mitään ongelmaa ollut. Jos kyseisellä autolla on ajettu 11000km ei ole mitään järkeä vaihtaa iskareita. matalammat jouset vaan vakioiskareille ja kovaa ajoo. Ajaa vakio iskarit loppuun ja vaihtaa sit toiset tilalle. Veikkaampa et menee vähintää 5v tai 200000km ennen kun vakioiskarit alkaa luovuttaan jos sillonkaan..

                                  Comment


                                    #18
                                    Myydäänhän fiiattejakin...

                                    Vakioiskarilla on tietty vaimennusteho, ja jousen ja iskarin yhdistelmällä "resonanssitaajuus". Nyt kun siellä on jäykempi jousi, ja vakio iskari, ei iskari pysty vaimentamaan korin liikettä samalla tavalla kuin ennen.

                                    Kyllähän se pelkillä jousillakin toimii, mutta ei niin optimaalisesti kuin yhteen suunniteltu iskari/jousi-paketti.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos kerran vakioiskari ei sopisi matalampien jousien kanssa niin miks pelkkiä jousia sit myytäis?
                                      Siksi koska niitä jotkut ostaa. :)

                                      Myös männänvarsi joka ei ole ollut ikinään tekemisissä tiivisteiden kanssa jotuu sitä madalluksen jälkeen tekemään
                                      Näin saattaa hyvinkin käydä vähän vanhemmissa kiuluissa, mutta tuskin tämän vuoden mallissa.

                                      Rajoitinkumit totta tosiaan voi olla hyvä vaihtaa lyhempiin, ei ehkä 30mm madalluksella oleellista, mutta itse olen kokeillut omassa c-neljässäni sellaisia h&r vietereitä että etupää makasi käytännössä koko ajan vähän pohjaanlyöntikumien päällä. Oli eri ikävä ajettava.

                                      En ole vielä törmännyt autoon, jossa vakio iskareilla ja madallusjousilla olisi tullut hyvä/ mukava ajettava. Pompottamaan jää 100% varmuudella.
                                      Tässä ehkä se oleellisin pointti juuri tähän tapaukseen. Iskunvaimentimen ensisijainen tehtävä on vaimentaa (=hidastaa) pyöräntuennan ulosjouston liikettä. Kun vaihdetaan jäykemmät jouset, tarkoittaa se sitä että jousivakio kasvaa. Jousivakiohan ilmoitetaan standardien mukaisesti N/mm, jotkut puhuu kiloista/cm mutta asia on sama.

                                      Tehtaalla vakioiskunvaimentimen ominaisuudet suunnitellaan vakiojousi huomioon ottaen. Näinollen iskunvaimennin on suunniteltu "avautumaan" tietyllä nopeudella, kun siihen kohdistetaan X newtonin voima. Nyt jos jousi vaihdetaankin jäykempään, sen kohdistama voima iskariin on suurempi per milli avautumaa. Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että iskunvaimennin avautuu nopeammin kuin vakiojousilla ja näinollen korin liikehdinnästä voi tulla nykivää ja tempovaa.

                                      Sanon että "voi tulla" koska ilman iskunvaimentimen vaimennuskäppyröitä asiaa on mahdoton spekuloida tarkemmin. Voi toimia ihan ok, (varsinkin kun iskarit on ihan uduenkarheat) tai sitten tempoo ja nykii. Jos käy jälkimmäinen, tiedät ainakin mistä se johtuu. :) Silloin jäykempää iskaria kehiin. Olen itse empiirisesti kokenut ko. ilmiön asennettuani emännän pikkuässään säädettävät Konit epähuomiossa liian löysälle säädettyinä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt kun siellä on jäykempi jousi, ja vakio iskari, ei iskari pysty vaimentamaan korin liikettä samalla tavalla kuin ennen.
                                        Madallusjouset ovat useimmiten ohuemmasta langasta tehtyjä kuin vakiovieterit, ts. ovat pehmeämmät.
                                        itse olen kokeillut omassa c-neljässäni sellaisia h&r vietereitä että etupää makasi käytännössä koko ajan vähän pohjaanlyöntikumien päällä. Oli eri ikävä ajettava.
                                        Tuskin pohjaanlyöntikumien lyhennys (tai poisto) parantaisi tilannetta, iskarit saa toki hetkessä tuhottua em. toimenpiteellä.
                                        Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 12:44.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kumpi kantaa kuorman, iskari vai jousi?
                                          Jos pohjaamis tilanteesta puhutaan, niin iskari on yhtä puuta. Eli jousella ei enää ole virkaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jahas, kestääkö jäykempi iskari paremmin pohjaamista kuin vakioiskari?

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                                              Madallusjouset ovat useimmiten ohuemmasta langasta tehtyjä kuin vakiovieterit, ts. ovat pehmeämmät.
                                              No varmasti on useimmiten jäykemmät. Kuten ihan järkeenkäypää onkin, että saadaan lyhyemmällä matkalla liike stopattua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                                                Jahas, kestääkö jäykempi iskari paremmin pohjaamista kuin vakioiskari?
                                                Ne on mitoitettu niin että eivät pohjaa ja pohjaanlyöntikumeja pitää lyhentää jotta saadaan riittävästi liikerataa joustolle.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No varmasti on useimmiten jäykemmät. Kuten ihan järkeenkäypää onkin, että saadaan lyhyemmällä matkalla liike stopattua.
                                                  Esimerkki. B5 S4:n vakio etujousi on 15mm langasta, 6½ kierrosta pitkä. Eibachin vastaava -35mm etujousi on 13mm langasta samalla kierrosmäärällä ja irrallaan fyysisesti yhtä pitkä vakiojousen kanssa.
                                                  Ne on mitoitettu niin että eivät pohjaa ja pohjaanlyöntikumeja pitää lyhentää jotta saadaan riittävästi liikerataa joustolle.
                                                  Jousi kantaa kuorman, ei iskari. Ellei jousen kuormankantokyky riitä, iskari pohjaa, oli sitten kysessä vakio iskari tai ei. Toisekseen nyt on (ymmärtääkseni edelleen) kyseessä vm -12 oleva 11tkm ajettu auto jota oltaisiin madaltamassa maltilliset 20 - 30mm, ei -80mm.
                                                  Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 15:24.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuskin pohjaanlyöntikumien lyhennys (tai poisto) parantaisi tilannetta, iskarit saa toki hetkessä tuhottua em. toimenpiteellä.
                                                    Kylläpä se vaan paransi. Kun kori makaa kokonaan pohjaanlyöntikumien varassa, on jousi-pohjaanlyötikumi-yhdistelmän jousivakiokäppyrä erittäin progressiivinen. Ts. lyhyellä joustoliikkeellä jäykkyys kasvaa pirusti ts. ajossa helvetillinen nypytys ja pomputus. Iskareiden kääntäminen jäykemmälle paransi vähän, mutta pohjaanlyöntikumien lyhentäminen muutti tilannetta ihan oleellisesti. Voidaan varmaan siitä olla kuitenkin yhtä mieltä, että korin ei tule maata koko ajan pohjaanlyöntikumien varassa?

                                                    Madallusjouset ovat useimmiten ohuemmasta langasta tehtyjä kuin vakiovieterit, ts. ovat pehmeämmät.
                                                    Tämän voisit perustella itse. Jossain tapauksessa näin varmasti on, mutta ei suinkaan aina tai yleensä. Eri valmistajilla on eri tapoja tehdä jousensa ja erilaiset suunnittelulähtökohdat. Omassa c4:ssä ollut h&r ja eibach- jouset, edelliset olivat pidemmät kuin vakiojouset mutta progressiiviset, tai ennemminkin 2-vaiheiset koska kierroksia oli kahdella eri nousulla. Langan vahvuutta en mitannut mutta aika liki sama. Eibachin etujouset taas ovat lineaariset ja vähän vakiota lyhemmät. Jotkut valmistajat tekevät jousesta tynnyrimäisen, jolloin kierroksen halkaisija on keskeltä isompi ja näin saadaan aikaan progressiivisuus. Oleellista on kuitenkin jousivakio, toteutustavasta riippumatta. Toki jos jousen mitat ovat kaikin puolin samat mutta langan halkaisija pienempi, kertoo se siitä että myös jousivakio on pienempi.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Voidaan varmaan siitä olla kuitenkin yhtä mieltä, että korin ei tule maata koko ajan pohjaanlyöntikumien varassa?
                                                      Kyllä, vaan eipä (sisään)joustovaraa ole juurikaan jos lepää lyhentämättömien stoppareiden varassa vaikka niitä lyhentää..
                                                      Toki jos jousen mitat ovat kaikin puolin samat mutta langan halkaisija pienempi, kertoo se siitä että myös jousivakio on pienempi.
                                                      Juuri siitä on em. esimerkissä kyse.
                                                      Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 13:32.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos kummasakin on sama materiaali.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei ole omalla kohdalla muovisia tullut vastaan, vielä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Etkä varmaan ole mistään jousesta nähnyt sen käytetyn metallin ainestodistusta tai labrassa todettuja mittaustuloksia muodonmuutosenergian määristä. En minäkään. En väitä, että kaksi jousta olisivat samaa materiaalia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X