Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruputkien avaaminen lämmittämällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarruputkien avaaminen lämmittämällä

    Irroitin eilen jarruputkia ja letkuja toisistaan kuumentamalla pillillä liitoksia kun ne olivat jumissa. Kaikki liitokset aukesivat sillä konstin nätisti, mutta sain kaksi jarruletkua "räjähtämään"!? Toinen pää letkusta irtosi liitoksestaan mukavan pamauksen saattelemana.

    Eli ihan kuin letkuun olisi tullut kova paine sisälle (ja varmaan tulikin), mutta putken päät oli auki, eli ei sinne pitäisi päästä muodostumaan painetta. Tuo tapahtui kerran aiemminkin, enkä käsitä että mistä ihmeestä se johtuu. Osaako kukaan selittää?

    #2
    Ihan normaalia. Eli poksahtaa vaikka irtoletkua lämmittää.

    Kumi ei vaan halua pysyä siellä prässätysttä liitoksessa. Pääsee muodostamaan painetta ja sitten jysähtää.

    Comment


      #3
      Ilmeisesti se paine tulee sinne letkuun sisäisesti kuorien väliin. Mukava yllätys kun ekalla kerralla siellä oli nesteet sisällä, vähän roiskui ;)

      Comment


      • #4
        Ei ole ikinä räjähtänyt itsellä. Tosin minä lämmitän vain kiristysmutterin hitsipillillä, eikä letkun liitososaa. Tuokin lämmitystapa on riittänyt aina, ei ole yhtään putkea mennyt rikki.

        Comment


          #5
          Itse lämmitin sitä liitososaa, enkä mutteria. Ilmeisesti lämmitin väärää kohtaa :)

          Comment


          • #6
            Niin no periaatteessa oikeampi kohta olisi se letkun liitososan lämmittäminen, koska jos se on lämpimämpi kuin putken mutteri niin liitos löystyy. Mutta empiiriset testit on osoittanut että pelkän mutterin lämmittäminenkin riittää vallan mainiosti. Lisäksi noissa vanhoissa romuissa monesti ongelma on että mutteri ja jarruputki ovat yhtä puuta, johon tuo mutterin lämmittäminen auttaa.

            Comment


              #7
              Onko facelift B5 S4:ssä kuskin puolen takajarruputkessa liitos jossain keskellä autoa ja onko kuinka vaikea pääsyisessä paikassa? Ainakin ETKAn mukaan letkulta auton etuosaa kohti lähtevä putki olisi 1620 mm pitkä, jonka jälkeen olisi liitos ja siitä taas eteenpäin 2150 mm. Ei auennut putki/letku-liitos ja nyt se mutteri onkin sitten ihan viturallaan kovasta yrityksestä johtuen. :D Vaihtaisin mieluummin koko tuon 1620 mm:n pätkän, kuin turaisin uusia liitoksia. Torstaina päästään vasta putken reittejä ihmettelemään montulle, joten tiedustellaan hiukan etukäteen näin.

              Comment


                #8
                Taka-akselin etupuolella on yksi liitos. Se on vasemmassa laidassa, löytyy kyllä putkia seuraamalla. Edessä se on muistaakseni pyöräkotelossa, siinä vetarin nurkilla.

                Kannattaa lämmittää niitä osia :)

                Comment


                  #9
                  Oukei, kiitos infosta!

                  Jep, apukuskin puolen samaisen liitoksen vaivaton aukeaminen sokaisi hiukan ja sitten se olikin myöhäistä, mutta seuraavalla yrityksellä on kyllä hitsipillit kuumina! :D

                  Comment


                    #10
                    Jatketaas tähän kun liippaa sopivasti aihetta.
                    Eli kun käytössä ei ole hitsipilliä niin millä noita voisi lämmittää ?
                    Olen käyttänyt tämän tyylistä nestekaasupoltinta :

                    http://mittarit.net/shop/?412,nestekaasupoltin-idealgas

                    Ongelma on siinä että liekki ei välttämättä ole tarpeeksi kuuma tai sitten se ei kohdistu riittävän pienelle alueelle.
                    Onko muuta vaihtoehtoa tarjolla, onko noissa butaanikäyttöisissä kuumempi liekki ?

                    Comment


                      #11
                      Minulla on tällainen setti, tuo on erittäin sopiva noihin hommiin. Tietty jos useasti ei tarvitse, niin vähän kallis. Enpä tuota itsekään ole montaa kertaa käyttänyt, mutta kun noita joutuu aukomaan, olen ollut enemmän kuin iloinen että tuo löytyy tallista. Varsinkin kuin muistaa miten niitä aiemmin tuli turattua ja rikottua auki.

                      Comment


                        #12
                        Joo, muistuupa mieleeni tapaus kun isäukko jarruletkun liitosta lämmitteli ja totesin sille että kannattais varmaan suojalasit laittaa. "Ei tässä tarvi" POKS "oho!". :)

                        Comment


                          #13
                          Joo, ei ne lasit ole ollenkaan haitaksi! Ei varmasti naurata kun kiehuva jarruneste pamahtaa silmille. Noh, eipä niitä itselläkään ollut, mutta ensi kerralla varmasti!

                          Comment


                          • #14
                            Samantyylinen setti mullakin kuin okkimilla, tosin bauhaussin tarjonnasta. Oisko ollut vähän satkun päälle hinta. Näppärä noihin pikkulämmityksiin ja juotoksiin, mutta isompiin hommiin tietenkin loppuu paukku.

                            Comment


                              #15
                              Noniin, sama ongelma kuin janhella tuossa aikaisemmin. Eli jarruletkuja vaihtelin ja kuskinpuoleisen takajarruputken jarruputkinipasta pyöristelin kulmat oikein vaan huolellisesti. Mikäs nyt olisi järkevä tapa lähteä turailuja korjailemaan? Koko jarruputki vaihtoon vai pätkä pois ja uutta putkea jonkin sortin liittimillä tilalle?

                              Comment


                                #16
                                Jos putki on muuten hyvää ja yltää niin nipan takaa putki poikki ja uusi nippa paikalleen ja jarruputki työkalulla prässäys. Luultavasti joutuu ja jos hyvää haluaa niin uusiksi koko putki vaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Yleensä jarruputket ovat niin halpoja, että mielummin vaihtaa jo koko putken kun alkaa vanhaa sepittää. Riippuu tietysti putken pituudesta, mutta metrin pätkä maksaa tarvikkeena luokkaa 5EUR päineen kaikkineen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Puhutaanko tässäkin threadissa siis juurikin kuvan mukaisesta liitoksesta? Kuva on siis taka-akselin tietämiltä: Kuva

                                    Eilen hetken aikaa mietiskelin, että jos tää näyttää ihan mutterilta, tässä on pakko olla koira haudattuna, ei voi lähteä ihan kiertämällä auki :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä puhutaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                        Yleensä jarruputket ovat niin halpoja, että mielummin vaihtaa jo koko putken kun alkaa vanhaa sepittää. Riippuu tietysti putken pituudesta, mutta metrin pätkä maksaa tarvikkeena luokkaa 5EUR päineen kaikkineen.
                                        Mistähän Lahdessa kannattaisi käydä kysymässä uutta jarruputkea? Apukuskin puolen etuputki oli tuossa projekti A4:ssa niin hapan, että meni poikki, kun yritti aukaista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Käy kysymässä jostain varaosaliikkeestä. Saattavat pyöräyttää sulle ihan paikan päällä semmosen. Minäkin voin sulle putken tehdä, mutta ei ole ihan Lahdessa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulle möivät Motonetistä valmiin pätkän Cabrioon, kun kävin kyselemässä jarruputken liittimiä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tällä kertaa valitsin ostopaikaksi marmorin, kun hintaeroa fixuksen ja marmorin välille tuli ~11 euroa (20e vs 31e). Mullahan ei mitään kokemuksia näistä putkien ostamisista ole, joten luulin että riittää kun tietää mikä kierre pitää niissä liittimissä olla. Mutta näköjään noissa liittimien sisäpuolella on jotain muotoeroja (kupu/kovera)?

                                              Marmorin putki pitäisi tulla valmiiksi muotoon taivuteltuna, joten ehkä tuo reilun kympin lisähinta maksaa itsensä takaisin hieman helpompana asennuksena (hitto kun oisin huomannut tuon kun moottori ei ollut vielä paikoillaan).

                                              Comment

                                              Working...
                                              X