Tuossa ylempänä ois ny kuvaa mikäli siitä selkoa saa :)...eli reunoilla on aika hyvin tallella, mutta keskemmältä uupuu joka renkaasta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nastat lähti uusista kumeista yhdessä talvessa Quattron alla. Mukavaa =)
Collapse
X
-
Enmä jaksa :) Ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan mutta renkaat ja niiden kuluminen on näköjään niin arka paikka niin monelle että sietäisi lisätä forumin tabuihin uskonnon ja politiikan jatkoksi. Sanotaanko näin että tässä ketjussa ja muissa aiheeseen liittyvissä ketjuissa olen jo oman panokseni antanut.
Muutaman tuhannen sarjaa joskus väännellyt vanteille ja kyllä siinä silmä oppii näkemään mikä on "normaalia" kulumaa ja mikä ei. Joten jos se maahantuojan edustaja oletettavasti on edes saman verran kärryillä kuin perusasentaja niin miksi pitää tapella vastaan?
Comment
-
--------------------------------------------------------------------------------
Eli edellinen omistaja revitelly? Valmistusaika oli keväällä -09 eli kaks talvea maksimissaan ajeltu. Kiitoksia mielipiteestä, ei auta ku päästellä loppuun.
Paljas asfaltti ja painava talvisaapas on aika ikävä yhdistelmä nastareinkaille.
Comment
-
Huomasin että alle vuoden ikäisistä Nokian 7:sta puuttuu yksi nasta. Takarenkaasta. Lisähuomiona, että reikä on täysin pyöreä ja näyttää siltä, että siinä ei olisi nastaa koskaan ollutkaan. Kumi on virheetön reiän ympäriltä, kun nastallisissa kohdissa kumissa on normaalit röpöt nastojen ympärillä. Taatusti ei ole revitetty, eikä varsinkaan takapyörillä ja renkaat on ajettu nätisti sisään. Kilometrejä sarjalla ehkä joku 1000-1500km. Pitäisiköhän tehdä reklamaatio valmistajalle. Mielestäni laaturenkaissa pitäisi olla noilla kilometreillä jokainen nasta vielä tallessa. Ja kun tosiaan vielä näyttää siltä, että reiässä ei olisi nastaa koskaan ollutkaan.
Comment
-
En ole tarkasti laskenut, mutta minulla puuttuu arviolta toista kymmentä nastaa alle 3 vuotta vanhoista Nokian Hakkapeliitta 7:sta. Ja jonkun verran niillä on harrastettu q-kivaa eli ei ole mitenkään säälitty renkaita. Minusta tuntuu, että Hakkapeliitta 5:ssa pysyi nastat hiukan paremmin. Johtuu varmaan näistä erittäin pehmeistä kumiseoksista, ettei nastat tahto ikuisuuksia pysyä paikallaan. En ottaisi turhaa stressiä tuosta, koska kohta nuo renkaat pitää joka tapauksessa uusia. Ajattelin, että 5 vuotta olisi niille maksimi-ikä.
Comment
-
Nuo omat kun on käytännössä vasta sisäänajettu, niin aloin asiaa ihmettelemään, kun tosiaan ei ole edes jälkeä siitä, että reiässä olisi koskaan nasta ollut ja rengas ollut vielä takana. Aiemmin kertomani ajomäärä rengassarjalle on ehdoton maksimimäärä. Viime talvena kun ne hommasin, niin kävi vähän samoin kuin syksyllä kesärenkaita hankkiessani, että uudet renkaat kerkesi olemaan viikon alla ennen kuin tuli aika vaihtaa talvirenkaat. Tänä vuonna on yhteensä 60e tankattu ja aavistuksen vajaa puoli tankkia on bensaa edelleen, niin siitä voi karkeasti arvioida, mitä vuodenvaihteen jälkeen on kilometrejä tullut. Periaatteessa ei yksi nasta maailmaa kaada, mutta kun nastoja on muutenkin harvakseen, niin nastaton reikä alkaa rasittamaan viereisiä nastoja. Tiedän, olen turhan tarkka näissä, mutta hyvän pidon takia nämä renkaat ostin. Vanhoissakin oli pintaa hyvin ja nastoja myös, mutta pito-ongelmia alkoi olemaan renkaiden ikääntymisestä johtuen.
Comment
-
No äkkiä väittäisin, että noinhan siinä käy. Ajatellaanpas, että puolessa renkaassa ei olisi nastoja ja toisessa puolessa olisi. Tuo toinen puoli ei esim. liikkeelle lähtiessä pitäisi ja renkaan sutaistessa tulisi useampi "raapaisu" niille jäljellä oleville nastoille, kuin mitä priimalla renkaalla.
Sama homma tuossa, joskin rasitus yhden irronneen nastan tapauksessa täysin mitätön.
Comment
-
Ei varmaan kannata uutta ketjua avata sen takia. Ihan pränd nuu renkaisiin olen lyönyt nastoja kun on tehtaan laadunvalvonnasta päässyt läpi tyhjän reiän kanssa. En "nastoja" renkaaseen muta silloin tällöin muutaman kerran talvirengaskauden aikana yhden nastan per rengas. Heittäisinkö hatusta että alle promillen luokkaa on nastoituksen virhemarginaali.
Jos renkaat on liikkeestä haettu niin tähän aikaan vuodesta siellä on kaiken hiljaisinta aikaa ja äijät ehtivät ottamaan jotain kantaakin asiaan. Jo ajettuun renkaaseen en välttämättä kuitenkaan sitä nastaa enää löisi, siellä reiän pohjalla on kuitenkin jo hiekkaa yms ryönää joka uuden nastan alla kalvaisi siihen kohtaan reiän.
Todellisuudessa nastoja on renkaassa nykyään kait alun toista sataa eikä yhden nastan irtoaminen tosimaailmassa juri kuormita naapurinastoja sen enempää eli kaikki edellämainittu on täysin teoreettista kohinaa.
Comment
-
-
Veikkaisin tuohon nastojen irtoamiseen syyksi, en niinkään sitä motaria vaan motarien ramppeja. Varsinkin jos ovat sellaisia kaarteisia.
Tämä talvi oli mitä oli ja tiet aikaslailla sulina kokoajan, siis söi muutenkin nastarenkaita.
Niin noihin motarin ramppeihin vielä, että kovaa kiihdyttämistä ja kaarreajoa vielä lisäksi, niin varmalla nasta löystyy ainakin viime"talven" olosuhteissa.
Vertailukohdaksi otan omat viime syksynä ostetut bfg:t, jotka tuossa renkaat vaihdettuani tarkistin ja totesin jokaikisen nastan olevan paikoillaan ja eivät ole edes löystyneet.
No työmatka-ajoni ovatkin vain sellaista hiljaista köröttelyä.
Kannattaahan noista silti aina reklamoida, jos vaikka oliskin joku valmistusvirhe, eihän se kysyminen mitään maksa.
Comment
-
Kyllä tuosta kuvasta päätellen, ainakin omaansilmään sattuu, että kantoineen ovat irronneet.
Tuossa missä nasta on vielä paikallaan, mielestäni näkyy selvästi laajentunut alue nastan ympärillä, mikä kielisi siitä että kohtaa lähtee veks.
Mikä tuon on aiheuttanut? Valmistusvirhe, ajotapa, keliolosuhteet?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekni Näytä viestiJuuri samasta syystä vaihdoin 10 vuotta sitten kitkoihin. Goodyeareista lähti nastat eka talvena. Eikä ole paluuta enää nastoihin...
Comment
-
Mulla kävi Hakkis seiskojen kanssa ihan sama juttu muutama vuosi sitten. Tein myyjäliikkeen kautta rengastehtaalle reklamaation. Tehtaan edustaja tarkasti renkaista ainoastaan eränumeron, josta hän totesi, ettei heidän kirjanpitonsa mukaan kyseisessä erässä ole raportoitu valmistuspoikkeamia -> no cigar.
Noh, ei q kyllä mihinkään nastoja tarvitse, mutta tulipahan kokeiltua. Pintaa noissa riittää minun suoritteellani ainakin kymmeneksi talveksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiJos Tomilla on etuvetoautossa (oletin) takarenkaat tuossa kunnossa niin reklamaation paikka. Jos vain etuset niin vetoavat ajotapaasi eikä juuri ole keissille aineksia.
Näin vastattiin Nokian Renkailta:
"Kulunut talvi ollut erittäin kuluttavaa nastallisille renkaille. Kuten renkaissasi , olemme havainneet myös testiautoissamme huomattavan paljon nopemapaa nastan kulumaa kuin edellistalvena.Syynä luonnollisesti suuri ajosuorite paljaalla asfaltilla. Nykyinen lakisääteinen kevytnasta, varsinkin vetopäässä , on joutunut kovalle rasitukselle ja rungon kuluman myötä on irronnut renkaasta. Tälle ei ikävä kyllä voi mitään.
Luonnollisesti renkaiden kierrätys kesken kauden olisi hieman tilannetta parantanut nastan kuluman osalta."
Comment
Comment