Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 20v - vetokoukkujuttuja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    200 20v - vetokoukkujuttuja

    Ajattelin jossain vaiheessa asennella omaan 200 20v:hen tuollaisen Vestfalian irroitettavan vetokoukun..

    Kyselenkin, kannattaako käyttää jotain omaa johtosarjaa ko. kyntkennöissä? vaiko millainan homma tuo asennus oikeastaan on.....?

    #2
    "Oikeasta" asennuksesta on varmasti monta mieltä, muutta ollessani autosähköasentajana eräässä huoltamossa, niin asensin vetokoukkujen sähköt ns. rosvoliittimillä. Sähköt rosvottiin takavalojen johdinsarjasta.

    Comment


      #3
      Tulikin mieleen, että irroitettavista koukuista en ole kuullutkaan. Ehkä on parempi jättää ohjeeni huomiotta.

      Comment


      • #4
        Ihan vaan varaosa-liikkeestä tavallinen rasia ja tilpehöörejä. Sitten vaan otat ryöstämällä (tai tinaamalla) takavaloilta heräte virrat releille joiden kautta virrat rasialle. Akkuhan onkin takapenkin alla joten sieltä saat paksummalla johdolla virtaa. Tutkin just viikko sit oman sähköjä ja miten se autochek alkaa herjaamaan, osasta alkoi osasta ei.
        Saas nähda saako Varaosa-halli hommattua mulle kans Westfalian irroitettavan koukun. Valmistaa kyllä, mutta kuuluuko Atoy:n maahantuonti ohjelmaan onkin toineen juttu. Voi olla et joutuu Kairasta tilaamaan.

        Comment


          #5
          Jaahas. Kerro toki miten etenee.. Voisi itsekin joku ilta alkaa asentelemaan ko-koukkua Lötköön kun kerran Koukku tuolla tallissa lojuu..

          Comment


          • #6
            Viime viikonloppuna asensin C4:ään vetokoukun. Halpa Fixus istuu auton perään kuin olisi siinä aina ollut.
            Välttääkseni hankaluudet autocheckin kanssa ja nähtyäni olemassa olevien johtojen vahvuuden, rakentelin tällaisen rasian. Rasia on Mini Magliten kotelo, johon hahtuu näppärästi rele takavaloille, jarruvaloille ja molemmille vilkuille. Nuukana miehenä käytin yhtä relettä takavaloille, josta tuskin koituu ongelmia. Sähköt on sulakkeen kautta paksulla kaapelilla suoraan akulta.
            Tuossa on tietysti se ongelma, että kaikki sähkö on yhden johdon takana, mutta vaikea tuota on muutenkaan toteuttaa.
            Eipähan ainakaan herjaile autocheck.

            Comment


              #7
              Kytkentäohjetta vaan kehiin..:)

              Comment


              • #8
                Älä vaan tee sitä virhettä että käyttäisit rosvoliittimiä, minulla ne ovat jokaisessa asennuksessa jonka olen autoistani löytänyt alkaneet jossain vaiheessa pätkiä. Nykyään varmistan kaikki sähköliitokset tinaamalla, myös abikoliitokset.

                Comment


                • #9
                  Tuon boksin kytkentä on periaatteessa pelkkää piuhanvetoa. Releinä käytetään ihan perus sulkevia releitä. Kannattaa ehkä kytkeä se toisenkin puolen takavalo erikseen, jolloin tarvitaan viisi relettä.'

                  Releitten nastoihin 30 tulee virta akulta ison sulakkeen kautta (yhdestä nastasta haaroitus koukun jatkuvalle sähkölle), releen nastoihin 85 maa (C4:ssä kytketään vasemman takavalon vieressä olevaan maapisteeseen yhdessä koukun maajohdon kanssa) ja nastoihin 86 kullekin ohjaus vilkuilta, jarruvalolta ja takavaloilta.

                  Koukulta tulevat johdot kytketään vastaavasti nastoihin 87. Sulakkeen käyttö kussakin koukulle menevässä johdossa on viisautta, ettei yksi pieni oikonen vaikkapa vilkussa sammuta koko traileria.

                  Takavalojen paneelista löytyvät valmiita paikat abikoliittimille, josta vedetään johdot boksille. Rosvojen käyttö on turhaa, sitäpaitsi, ei noihin audin johtimiin saisikaan rosvolla kunnon liitosta, koska piuhat ovat niin ohkaiset.

                  Comment


                  • #10
                    Harjoittelin itsekin tänään vetokoukun sähköjen asennusta. Alkuperäinen idea oli ottaa sähköt ennen autochekin boksia, jottei autocheck hermostu koukun sähköistä. Hyvä idea sinänsä, mutta jäi toteuttamatta. En halunnut katkoa auton johtosarjoja, kun sopivia liittimiä ei ollut käsillä. Päätin sitten ottaa koukun sähköt suoraan takavalopaneelista. Sieltä kun löytyi valmiit abikot -> kytkentä helppoa ja hauskaa.

                    Kytkentöjä alustavasti tutkiessa & testaillessa huomasin, että autocheck hermostuu vain "koukun jarruvalosta". Vilkut, sumari sekä takavalo ei aiheuttanut mitään vihreilmoja autocheckille. Laitoin jarruvalon kuitenkin suoraan takavalolta. Sopivaa relettä, kun ei löytynyt varastoista ja en jaksanut lähteä metsästämään relettä sunnuntaipäivänä huoltoasemilta. Laitoin kytkennän kuitenkin sellaiseksi, että sitä on tosi helppo muuttaa tarvittaessa. Arvelin kuitenkin, että jaksaa sitä "Bremslicht" herjaa katsella, silloin kun kärryä hinailee. Jos se käy kiusaamaan, niin tehdään jarruvalon kytkentä uusiksi releen tai muun sopivan kytkennän avulla. Mun autossa toi relekytkentäkin olisi tosi helppo tehdä, kun lederhosen on keksinyt laittaa akun takakonttiin:)

                    Muiden koukkuvalojen kytkentä releen kanssa ei ole mielestäni tarpeellista. Vilkku ja takavalo on kuitenkin vain 5W polttimoita. Eihän releistä toki haittaa siinä ole, mutta ne tekevät kytkennän vaan mutkikkaammaksi ja vikaherkemmäksi.

                    Comment


                    • #11
                      Lueskelin jenkkiläiseltä audisivustolta koukun sähköjen releytyksestä. Oli perusteellisesti laskeskeltu Audin johtojen virrankestävyyttä ja todettu, että alkuperäinen johdin on mitoitettu vain auton omille valoille. Takalamppujen johdinhan on poikkipinta-alaltaan 1 mm2 piuhaa, eli teoriassa se kestää muutaman ampeerin lisäkulutuksen.
                      Kärryn virrankulutus voi olla yhtäaikaisesti: takavalot 2x5W, jarruvalot 2x21W, vilkku 21W, äärivalot 2x5W ja mahdollinen takasumuvalo. Tämä kuormitus ei tosin ole yhden piuhan varassa.

                      Comment


                      • #12
                        Jo vain, Audin johtimet ei ole mitenkään ylipaksuja. Mielestäni releiden laitto muille, kuin jarruvaloille ei vain ole ihan välttämätöntä ja jarruvalojenkin reletarpeen kanssa on vähän niin ja näin.

                        1mm^2 piuha kestää turvallisesti n. 6A. Jos ynnätään noita virrankulutuksia, niin saadaan yhdelle takavalo/vilkkupiuhalle (autossa) kärry kytkettynä n. 0,85A.

                        Jarruvalo taasen on 21W eli sen vaatima virrankesto kärry kytkettynä on suunnilleen 3,5A.

                        Hieno juttu kuitenkin, että laitoit relekytkennän. Onhan se hyvä olla olemassa, jos vaikka jokin auton piuhoista on vähän heikossa haepssa tms.

                        Comment


                        • #13
                          Se vilkkukin on muuten 21W polttimolla. Eikös se menekin näin:
                          Audin jarruvaloille menee molemmille puolille oma johdin. Siinä toisessa jarruvalojohtimessa -josta liitäntä perävaunulle on otettu- on hetkellisesti 3x21W kuormitus (auton oma+ molemmat peräkärryn jarruvalot) eli yli 5A.
                          Vilkku- ja jarruvalojohtimeen kohdistuva kuorma on tosin hetkellistä, joten kestää se neliön piuhakin.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä huomio, että jarruvalopiuhan kautta menee pahimmillaan 3 x 21W. Tämä siis silloin, jos perävaunupistokkeen jarruvalojen teho otetaan autosta vain toisen puolen takavalosta. Minä otin pistokkeen jarruvalot molemmilta takavaloilta ja liitin nuo piuhat yhteen pistokkeen johdolle mentäessä, joten auton jarruvalopiuhalle tuleva kuorma on se 2 x 21W kuitenkin. Molemmille jarruvaloillehan tulee omat johtimet.

                            Vilkkukin on tosiaan 21W. Minä jotenkin mielsin vilkun olevan vain 5W tehoinen.

                            Oletko Jari muuten mitannut releen ohjausvirran määrää. Se nyt ei varmaan kovin paljoa ole, mutta olisi kiva tietää mitä se itseasiassa ottaa?

                            Comment


                            • #15
                              Vanhasta muistista muutaman kymmentä miiliampeeria tuollainen rele vie. Muistelen Ladan metallikuorisen releen vievän jotain sadan milliampeerin luokkaa.

                              Otetaan rele, jossa on nasta 87a. Vanhemmissa vag -vehkeissähän ei ole virtalukossa tuota acc -asentoa esim. radion herätteelle, sen sijaan löytyy nasta, josta saa sähköä, kun avaimen kääntää off -asentoon.
                              Tuo signaali kytketään releen nastaan 86, maa nastaan 85, +12v nastaan 30 ja ulostulo nastaan 87a eli radion herätejohtoon. Näin radio saa sähköä avaimenkäännöllä. Ongelma tuossa on se, että akku saattaa tyhjentyä, koska rele syö virtaa, kun avain on poissa virtalukosta.

                              Comment


                              • #16
                                On takavalo-paneeleissa olevat abiko-liitännät sitten ilmeisesti uudemmissa (ku mulla ei niitä ole)?
                                Tietysti on Atoy:n Westfalian tuotevastaava tämän viikon lomalla ja tunnetusti sijaiset ei tiedä ikinä yhtään mitään mistään. Saas nähdä vastaako ens viikolla soitto pyyntöön.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on tehtaan alkuperäis asentama Westvalia koukku. Tuossa 200 20v mallissa.
                                  Irroitettava malli ja se moninapainen pistoke.
                                  Voisin tietysti yrittää katsoa kuinka tuo on kytketty.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Meidän entisessä 200:ssa oli vasemmassa kylkikotelossa valmiina moninpainen liitin koukun sähköjä varten.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuli Atoy:lta tuotevastaavalta sähköpostia ja Westfalian valmistus ohjelmaan ei enää kuulu ainakaan V8:n koukku, on aikanaan kyllä tehnyt. Ekaks oli toiveena saada edullisesti nyt on toiveena et joku edes pystyis toimittamaan sen (irroitettavan), jos sen Auto-Kairasta kohta kävis tilaamassa (ovh 815e), jos ne edes pystyis toimittamaan sen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mistäs Ilkka hommasit koukun S2 Avanttiin? Itselläkin olisi tarvetta

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuolla Saksan Ebayssa olisi V8:n westfalia koukku. Toi sofor kaufen tarkoittaa et sen voi ostaa heti,tohon hintaan. Lähetyskulut tietty päälle. Pankkiin pystyy maksamaan EU-maksutoimeksiantona, myyjän IBAN ja BIC (SWIFT) numeroiden/koodien perusteella.
                                          V8 KOUKKU Huom,koukku on siis käytetty.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ilkka osti koukun multa. Itse löysin sen (RS2:n koukun) parin välikäden kautta saksalaisen merkkitiskin osahyllystä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos koukkua ei meinaa löytyä normaaleja varaosakanavia pitkin, niin sitä kannattaa kysyä suoraan Kovilin tehtaalta. Käsittääkseni he ovat tehneet koukkuja vähän erikoisempiinkin Audeihin ja jos tehtaalta vielä kyseisen koukun kuvat löytyvät, niin ehkäpä tekevät koukun erikoistilauksena. Tuurilla tuollainen koukku saattaa muistuttaa jopa hieman... Westfalian valmistetta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vieläköhän noita 200 20V:n vetokoukkuja jostain sais? Mielellään irrotettavaa mallia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ebayssa on usein westfaliaa tarjolla yleensä käytettyä. Se ei todellakaan näy yhtään ulospäin. Rahdin hintaa en tiedä,painaahan toi aika hitosti kyllä.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X