Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 TDI jarrutehostus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 TDI jarrutehostus

    Ongelmana jarrutehostuksen häviäminen (poljin menee kovaksi) kun auto on tyhjäkäynnillä ja pumppaa poljinta muutaman kerran? Ajettaessa en huomannut samaa ongelmaa.

    Mahdollisia vikakohteita? Alipainepumppu? Tehostin? Paljonkohan tuonne sitä alipainetta pitäisi kehittyä?

    #2
    Piti oikeen käydä kokeilemassa miten tossa omassa se tyhjäkäynnillä käyttäytyy.
    Tiedä onko se normaalia vai ei, mutta poljin menee mullakin tossa kovaksi. Ei sitä saa pohjaan millään.

    Mulla kyllä toimii jarrut, vaikka tehottomat ne tuntuu olevan. Syynä varmaan noi takalevyt, jotka on ottaneet itteensä. Ja voi siellä ilmaakin olla, kun noi etusatulat on väärinpäin.

    Comment


    • #3
      Jarrut kyllä tuntuu toimivan minullakin. Jos annat sen käydä sitten tyhjäkäyntiä jonkin aikaa, tuleeko sinne tehostus/pehmeneekö poljintuntuma jossain vaiheessa. Minulla ei ilmeisesti ei ennenkuin kierrättää. Enpä ole ennen aatellut koko asiaa.

      Ei tykännyt katsastusmies tuosta ominaisuudesta...

      Edit: Korjaus...tyhjäkäynnilläkin tuo menee ihan hetkessä normaalin tuntoiseksi. Mutta tosiaan pari pumppausta ja menee kovaksi. Ei minusta tuo tunnu yhtään erilaiselta kuin ennen.
      Viimeksi muokannut Rusty; 4.6.2012, 17:39.

      Comment


        #4
        Tuota noin. Vaikea selittää. Ei no mitkään kuplan jarrut sentään ole mulla, mutta kova se poljin on tyhjäkäynnillä koko ajan. Kun pistää kunnolla painetta polkimelle niin meniskö se puoliväliin ja kun sen pitää siinä niin poljin tuntuu kovenevan vaan.

        Voihan mullakin tosin olla jotain vikaa tehostuksessa :)

        Comment


          #5
          Samaa leimasetä sanoi jarruista minullekin c4 aat:usta. Ja syyliinen oli hänen mielestään alipaine pumppu. Nykynen ael mottinen ei ole moksiskaan vaikka painelisi tyhjäkäynnillä ueseammankin kerran.

          Comment


          • #6
            Onko mitään tietoa paljonko alipainepumpun pitäisi kehittää tuota alipainetta...jos saisi vaikka mitattua sen? Voisi myös kokeilla tuollaista verkkovirta alipainepumppua, jos sellainen vielä töistä löytyy, tuohon kytkettynä. Mahtaakohan tehostin särkyä jos sinne vetää liian kovan alipaineen?

            Comment


            • #7
              Tahtoo kertyä sinne pumppuun öljyä, se on yksi syy ja toinen on käyttötunnit täynnä. Pumppu kannattaa ottaa ottaa koneesta ja aukaista varovasti, siellä on yksisuuntaventtiileitä jotka pitää saada ehjänä takaisin oikeille paikoille oikein päin. olen myös nähnyt niitten yksisuuntaventtiilien olleen rikki. Saattaisi tulla kuntoon pelkällä tyhjennyksellä. Tutki kuitenkin ensin eihän ole alipaine vuotoja missään.
              Viimeksi muokannut jannev; 4.6.2012, 22:37. Perustelu: kannatas opetella kirjottamaan

              Comment


              • #8
                Ite tööttäsin rikkinäisen alipainepumpun takia auton perseisiin taannoin. Meni aika rivakasti vaihtoon sen jälkeen. Toimi niin, että käynnistyksen jälkeen poljin oli kova satunnaisen pitkään ennen kuin ns. normalisoitui. Nykyinen toistaiseksi toimiva purkuosa on alkanut väläyttelemään samanlaisia oireita.

                Comment


                  #9
                  yksisuuntaventtiileitä
                  Tarkoittanee takaiskuventtiiliä?

                  Comment


                  • #10
                    Pumppu tuottaa alipainetta tyhjäkäynnilläkin ja kierroksilla enemmän (selvästi tuntuu imu). Määrää en ole vielä mitannut, pitäisi ostaa mittari (kun ehtisi). Osaisiko joku sanoa oikean alipaineen?

                    Tehostimelle menevässä letkussa on ilmeisesti takaisku, sitä en ole vielä ehtinyt testata.

                    Tuosta on otettu nipoilla alipaine, myös jonnekin muualle (ahtopaineen säätöön? Egr?+jokin muu) kahteen eri paikkaan. Etkan kuvaa katsoin niin siinä toisessa oli kuitenkin vain hattu? Montako teillä on tuosta haaroitettu?

                    Comment


                      #11
                      Montako teillä on tuosta haaroitettu?
                      Yksi, takaiskun kautta tehostajalta EGR vermeille ja toinen sit jostain samoilta seuduilta lämmönsäätö vermeille.

                      Comment


                      • #12
                        Joo eli tehostajassa olevan liittimen päältä lähtee kaksi, toinen tosiaan tuonne ilmastoinnin suunnille ja toinen tuonne EGR-varaaja -hässäkkään. Puhalsin tuonne putkeen alip.pumpulta tehostajaan päin ja oikein tuntui toimivan ettei ilmaa mennyt sinnepäin.

                        Comment


                        • #13
                          Tarkoitin niitä pumpun sisällä olevia venttiileitä. Pumppu on tietääkseni sama kuin nuissa vanhemmissa 5/6 sylinterisissä dieseleissä (audi/Volvo)

                          Saattaisin käydä vilkasemassa ensi viikolla joku ilta kun saa lusittua tämän kesäloman loppuun, loppuu joko sunnuntaina tai tiistaina miten nuo johtajat päättää.

                          Laitoin oman numeron yv:nä soita jos on kysyttävää

                          Comment


                          • #14
                            No en tiedä. Itellä pumppu vaihdettu just ja itelläkin paikallaan ollessa jarru on normaalia kovempi. Mutta sitten ajossa taas pehmeä. Varsinkin nyt kun vaihdoin nesteet sinne. Koita vaihtaa uudet nesteet.

                            Comment


                            • #15
                              Jannehan kävi kaverina vilkaisemassa ja alipainepumpun sisällähän oli yhden venttiilin kalvo puoliksi hävinnyt...

                              Comment


                                #16
                                Mitäs korjausvaihtoehtoja moiseen on vai onko se aina käytetty tai uus pumppu tilalle?

                                Comment


                                • #17
                                  jannev on ilmeisesti näihin jonkin verran perehtynyt ja siellä sisuksissa on sellaisia kalvoventtiilejä (ainakin neljä kipaletta), jotka on vaihdettavissa. Niihin kertyy kuulemma likaa/kalvot menee rikki/yms. Ilmeisesti joissain muissakin samaan tekniikkaan perustuvissa alipainepumpuissa on samoja venttiilejä. Noita venttiilejä ei kuitenkaan mistään erikseen saa ostettua. jannev osaisi varmaan tarkentaa paremmin... Otan illalla pari kuvaa tuon sisuksista/venttiileistä.
                                  Edit; enhän minä sitten ehtinyt kuvailla...
                                  Edit: TDIq:n kanssa tehty kaupat...ja yksi tsipale tilattu myös Saksanmaalta.
                                  Viimeksi muokannut Rusty; 14.6.2012, 08:02.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla on yksi käytetty pumppu, saa tarjota.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vaihtamalla uuteen, tosin käytettyyn, tuli tehostus huomattavasti paremmaksi. Onko TDIq:lla tietoa tuon myymäsi pumpun iästä/kilometreistä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvä että tuli kuntoon. Elä nyt hävitä sitä entistä, näytti olevan sitä venttiiliä lukuun ottamatta ihan hyvässä kunnossa, saa meinaan tehtyä yhden ehjän jos sattuu nykyinen särkymään...

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuo on peräisin muistaakseni -97 LT:n AHD-moottorista jolla ajettu reilu satku. Kyseisen koneen kansi + venttiilikoppa löytyy vielä hyllystä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Korjasin tuossa pari viikkoa sitten AEL-koneisen Pierburg:in alipainepumpun.
                                            Öljyt olivat menneet liian ohueksi ja valuneet pumpun sisään.
                                            Kaksi takaiskuventtiilin kalvoa kulmastaan rikki,eli siis vuosivat läpi.
                                            Löysin ja tilasin uudet takaiskuventtiilit.
                                            Pumppu toimii taas täydellisesti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Saako tiedustella mistä hankit osat? Itsellä saattaa olla samanlainen restaurointi rojekti edessä. Jarrutehostus ei ole enää täysin tikissä - etenkään heti käynnistyksen jälkeen. Kierroksia antamalla alkaa pelata suht normaalisti. Tuntuu kun pumppu ei tuottaisi kunnolla alipainetta pienillä kierroksilla. Alipaineletkut olen aika pitkälle vaihtanut uusiin. Etenkin paksu lyhyt letku joka lähtee heti pumpulta oli mennyt aivan pehmeäksi...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Löysin pitkän etsimisen kautta JA-Tools osana 33-60003.

                                                Linkki löytämääni kuvastoon

                                                Eivät mainosta ainakaan suoraan kyseisen takaiskuventtiilin olevan alipainepumpun osa, mutta käytännössä juurikin samanlainen. Toimii!
                                                Huono homma on se, ettei JA-Tools myy osia suoraan yksityishenkilöille. Henkilö jonka kanssa heidän suunnassaan keskustelin oli todella avulias, ja kertoi kysymättä mitä kautta kannattaa tilata. Kerroin miltä paikkakunnalta soitan, ja hän kertoi suoraan mihin yritykseen he toimittavat osia.
                                                Toimitettuna ao. osan hinnaksi tuli järisyttävät 3,40€/kpl :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mulla alipainepumppu on ruvennut naputtamaan. Hyllyssä on toinen, jonka ajattelin entrata ennen paikoilleen laittoa. Kannen otin jo auki, mutta mäntää en saanut irti. Ei ollut oikein aikaa perehtyä, eikä mitään millä pitää akselin toisesta päästä kiinni. Sehän on kivasti siellä jousen sisällä. Tarviiko mäntää edes irrottaa, vai saako kaikki takaiskut vaihdettua ihan vaan kannen aukaisulla? Ainakin toinen näkyviin tulleista kalvoista oli rikki.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kirjoittelin joskus aikoinaan eräälle foorumille tuollaista:

                                                    Siellä pumpussa on männän akselilla stefa, joka alkaa vuotamaan öljyä männän väärälle puolelle.

                                                    Stefa on vaihdettavissa hyvinkin helposti, mutta kasauksessa vaatii sen kolmannen käden, että saa männän akselilla olevan mutterin paikoilleen. On melkoinen esijännitys siinä jousessa.

                                                    Stefan mittoja en muista, mutta löytyy volvofoorumilta.

                                                    Tuohon täytyi laittaa pneumatiikkakäyttöön tarkoitettu silikoonistefa sen vuoksi, että alkuperäinen stefa on kasattu pumpun kokoamisen yhteydessä pakettiin sisälle, joten tavallista stefaa ei saa ehjänä sisälle ja vanhankin joutuu ottamaan väkivalloin pois paikoiltaan.

                                                    Kun purkaa sen pumpun, niin kannattaa ottaa vaikka valokuva, että saa ne puolikymmentä venttiiliä samoin päin, kun oli alunperin. Ne venttiilit kun tahtoo tippua sieltä pumpusta, ja ne pystyy laittamaan sinne molemmin päin.

                                                    Stefan hinta oli jotain 5 eur luokkaa, ja aikaa menee pohdiskelun kanssa alle vartti.

                                                    Noin 100 tuhatta kilsaa takana, eikä vielä naputa.

                                                    Löytyihän se volvofoorumilta, kun aikansa etsi:


                                                    [COLOR=blue]Tiivisteen mitat sisämitta 10 mm ulkomitta 18 mm paksuus 5,5 mm. Tiiviste pitää olla kohtuu pehmeä, koska se pitää laittaa ahtaaseen koloon. Käytännössä pitää olla ilmalle tarkoitettu huulitiiviste, koska öljy hommien tiivisteet ovat liian kovia.[/COLOR]


                                                    http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=40234.0

                                                    Mulle taisi tulla tuo stefa millin kapeampana, mutta näkyy pitäneen öljyt oikealla puolella.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X